Dat Renault het F1 team van Lotus overgekocht heeft is al even bekend. Maar voor hoeveel eigenlijk?
De overname is vlak voor de Kerst officieel afgerond en de cijfers zijn bekend. Renault telde welgeteld één Britse pond neer voor het team. Na afbetaling van oude schulden door een investeerder en het oprichten van een nieuw financieringsplan, was daar dan eindelijk de handtekening. De deal werd met het symbolische bedrag van één pond voldaan.
Genii Capital en Gravity Motorsports blijven voor 10% eigenaar van het nieuwe team. De overname was een complexe deal. Genii moest 6.744,444 aandelen overkopen van Whiterock Alliance Ltd, naast de reeds 60.700,000 aanwezige aandelen die organisatie al in het bezit had. Vervolgens werd 90% van deze aandelen verkocht aan Grigny Ltd. Een bedrijf dat in het verleden ook al in het bezit was van aandelen van het F1 team. Hierdoor blijft die 10% over voor Genii en Gravity. Grigny is een dochteronderneming van Renault. Het bedrijf dat opereert onder de tak van Renault Developpement Industriel Ett Commercial Company.
Details over het team, de auto en alle randzaken rondom de F1 volgen spoedig. De verwachting is dat Renault eind januari/begin februari met een persconferentie zal komen, omtrent de deelname aan de koningsklasse in de autoracerij. (via worldcarfans.com)
norge zegt
Verander de naam in Alpine zou ik zeggen..
Robert zegt
@norge: als ze onder die naam net zo (belabberd) presteren als de afgelopen twee jaar, dan is het een bezoedeling van zo’n historische naam.
Dutchdriftking zegt
@norge: zou opzich een leuk idee zijn!
Hupke zegt
@norge:
Bwa het is geen rally, en zelfs als Alpina zou presteren zouden ze nog met alpina’s moeten komen voordat ze ervan profiteren en dat gaat nooit gebeuren.
Wat er dan gebeurt is dat we alpina varianten van de laguna gaan krijgen en andere van die miskleunen.
Robbert89 zegt
Ach. Voor hetzelfde bedrag kocht Brawn Honda ooit op en we weten allemaal hoe dat toen afliep.
philipf zegt
Niks bijzonders. Gebeurt wel vaker.
arii zegt
Heeel jammer dat ze aan Crashtor en Palmer vast blijven houden
Edge zegt
@arii: Zo jammer is dat niet.2016 is een overbruggingsjaar. Op motorisch vlak heeft Renault heel wat goed te maken en ook qua chassis zal het niet bijster veel zijn gezien de penibele financiële situatie waarin het team voor de overname verkeerde. Het is ook te laat om voor 2016 opnieuw te beginnen en een sterke wagen neer te zetten. Roeien met de riemen die je hebt en alle focus om 2017 leggen dus.
Pastor en Palmer brengen daarnaast veel geld binnen, Pastor ongeveer €50mln en Palmer €15mln. In zo’n overbruggingsjaar zou ik daar als team zijnde lekker van profiteren. Het scheelt €65mln van Renaults eigen geld dat ze kunnen investeren in andere dingen. Technisch gezien zou Pastor en Palmer dumpen ze zelfs nog meer kosten, aangezien ze naast het sponsorgeld dat ze moeten terugbetalen ook compensatie zullen moeten betalen. Lekker laten zitten, bouwen aan een fatsoenlijke wagen en motor voor 2017 en dan voor dat jaar de goede coureurs binnenhalen.
MJB zegt
@Edge: Goed argument inderdaad. Vraag me wel af in hoeverre Maldonado en Palmer goed kunnen helpen om die auto te ontwikkelen, maar die enkele tientallen miljoenen extra zullen ze harder nodig hebben in hun opstartjaar.
toniominestrone zegt
Laat Renault weer meedoen om de titel, veel te mooi merk met een rijke F1 geschiedenis om wederom te grabbel te worden gegooid.
Dimglor zegt
@toniominestrone: Denk even terug aan de jaren met Alonso en nog ervoor de jaren van Schumacher voor Benetton.
carmasterr zegt
@Dimglor:
Schumacher reed toen met Ford motoren als ik me niet vergis.
Dimglor zegt
@carmasterr: Inderdaad!
In zijn eerste 4 jaar dat hij er reed was het inderdaad met Ford motoren.
In zijn laatste jaar was het met Renault ;-)
Dacht altijd aan Benetton Renault.. Vandaar ;-)
Was toen ook nog een hele jonge knaap..
csx3000 zegt
@toniominestrone: Wat is precies rijk, ze hebben maar 2 keer gewonnen.
Ferrari b.v. al 15 keer…..
lambo4all zegt
@csx3000: met williams, met fernando, met schumacher, in de jaren 70
nibor zegt
@csx3000: noem 12 constructeur-titels en 11 coureur-titels maar niet veel…
toniominestrone zegt
@csx3000: Vergeet niet dat zij de pioniers waren in de jaren ’70 door turbo motoren te introduceren, wat dacht je van de jaren dat Williams het te kloppen team was, met Renault motoren, prost en Senna vochten om een zitje bij Williams omdat die motoren subliem waren, later werden Schumacher, Hill en Villeneuve er ook nog wereldkampioen mee!
Edge zegt
Uhuh, ze hebben de toko voor 1 pond overgenomen. Maar dat Renault ook die “investeerder” is die ze van de schulden af geholpen heeft wordt niet overal vermeld. Zo’n goedkope deal was het dus niet.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig hoor.
rob5nismo zegt
Symbolisch bedrag ?
csx3000 zegt
Slim van Renault.
alfablog zegt
Al wordt Renault nog 4 keer wereldkampioen, ik blijf ze maar associeren met Frans, comfort en gezinsauto’s. Respect dat ze deze stap zetten.
jaapiyo zegt
Nou ja, op zich wel logisch natuurlijk dat een praktisch failliet team niks kost. Maar in 2009 stond er met Brawn een team op de grid dat nog grotendeels door Honda gefinancierd was en in 2010 idem met Sauber dat een grote zak geld meekreeg van BMW om de zaak over (terug) te nemen…Dat waren dus nog goedkopere deals.