Lotus is bezig met een waar media-offensief. Na de uitermate interessante teaser van gisteren komen ze nu met een Exige die loopt op een cocktail van benzine, bioethanol en methanol. Proost!
Lotus doet met diverse technologieën onderzoek om bestaande fossiele brandstoffen te vervangen. Alcoholische alternatieven zoals methanol zijn reeds bewezen en kunnen zelfs synthetisch gemaakt worden op basis van CO2 uit de atmosfeer. Ik snap niet exact hoe het werkt maar de Britten hebben een handige grafische uitleg gemaakt (klik voor groter formaat):
Wellicht heeft het te maken met de de verbranding van bio-ethanol? Deze produceert een evenwichtige uitstoot door de hoeveelheid CO2 die geëlimineerd wordt uit de atmosfeer tijdens de groei van de planten. Welke de bron voor de energie vormen. Op die manier blijft de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer stabiel. Of kan iemand het even uitleggen? (bonuspunten!)
Emerging technologies will allow alcohol fuels such as methanol, already a proven internal combustion fuel, to be made synthetically from CO2 extracted from the atmosphere. An alcohol-based fuel derived renewably from atmospheric CO2 would allow society to transfer relatively easily to sustainable, carbon-neutral internal combustion. Lotus Engineering is researching the use of
sustainable synthetic alcohols as potential future fuels, with technology available from Lotus for introduction in four to five years. However, the supply infrastructure investment from governments and fuel companies could take 15 to 20 years.The Exige 270E Tri-fuel is part of Lotus’ research to understand the complex combustion process involved in running on mixtures of alcohol fuels and gasoline, which will be important for a successful transition from today’s fuels to the sustainable, synthetic fuels of the future.
RenJie zegt
ze pompen er gewoon wat waterstof bij zodat de CO2 reageert met de moleculen van die shit en dan wordt het geen CO2 meer.. :)
Ik snap de formules wel, maar zou niet weten hoe dat precies in z’n werk gaat.
CCX zegt
Het schema gaat allen over het gebruik en de bereiding van methanol :
1. Ze splitsen m.b.v. een elektrolyse H20 in H2 en O
2 H20 => 2 H2 + 02
elektrolyse = Elektrolyse is een scheikundige methode waarbij met een
elektrische stroom verbindingen worden ontleed tot
elementen.
2. Ze nemen wat C02 uit de atmosfeer
3. Ze laten die nu reageren (weet wel niet hoe) en dan wordt er water (H20)
en methanol(CH30H) gevormd.
CO2 + 3 H2 => CH30H + H20
4. Die methanol wordt gebruik als brandstof. En die verbranding gaat als volgt
CH30H + 3/2 02 => C02 + H20 (volledige verbranding)
CH3OH + 02 => C0 + H20 (onvolledige verbranding)
CH30H + 1/2 O2 => C + H20 (onvolledige verbranding)
Zozo even mijn chemie opgefrist !
CCX
Peter zegt
in die formule worden een paar energiestappen overgslagen want waterstof reageert niet zomaar met waterstofgas tot methanol. Die energie zijn ze dus even vergeten te vermelden.
Ik heb er toch mijn bedenkingen bij want deze formule lijkt zo simpel dat het te mooi is om waar te zijn. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb :-)
RenJie zegt
@CCX
bonus voor jou man :P
Race_Kees zegt
En dan laten ze een kolencentrale opdraaien voor de elektrolyse van het water?
Oh oh oh wat maken we een schone auto… grapje!
Goed dat zelfs een klein merk als Lotus hiermee bezig is.
CCX zegt
@RenJie
Merci !
autoblogger zegt
Inderdaad! thanks
mattie zegt
@Race Kees
Maar je hebt wel helemaal gelijk.
De grote vraag blijft dus nog steeds waar komt de energie vandaan. De beste oplossing is natuurlijk zonne-energie. De zon dumpt immers nog altijd duizenden malen meer energie op de aarde dan de mens aan energie kan verslinden.
CCX zegt
@mattie
Inderdaad, maar zonnepanelen zijn heel erg duur ! Men zegt wel dat dat geld binnen de 10 jaar zichzelf terugbetaald, maar wat men niet zegt is dat zonnepanelen hoogstens 10 jaar meegaan !
CCX
RenJie zegt
maar dit snap ik niet:
4. Die methanol wordt gebruik als brandstof. En die verbranding gaat als volgt
CH30H + 3/2 02 => C02 + H20 (volledige verbranding)
CH3OH + 02 => C0 + H20 (onvolledige verbranding)
CH30H + 1/2 O2 => C + H20 (onvolledige verbranding)
bij die laatste 2 komt er toch koolstofmonooxide en roet in de atmosfeer? :S Ook niet echt gezond toch?
RenJie zegt
of wordt dat opgevangen door de katalysator die er vervolgens weer iets anders van maakt ?? :P
mattie zegt
@CCX
Wie zegt er dat je alleen PV(Photo-Voltaic) zonnepanelen kunt gebruiken, welke naar verwachting de komende jaren sterk in prijs zullen dalen. Andere manieren zijn: zonneboilers, Thermisch-elektrische zonne-energie (eerst stoom maken, dan elektriciteit), algen(produceren glucose), zonnetoren.
mattie zegt
@Renjie
Methanol verbrandt meestal volledig dus veel last van koolstofmonooxide zul je niet hebben. Autofabriekanten zullen ook hun uiterste best doen om dit voor elkaar te krijgen, kwestie van goed motorontwerp.
CCX zegt
@Renjie
Inderdaad !
Klassiekerrally zegt
Alternatieve brandstoffen: heel goed allemaal…
Maar wat mij direct opviel: wat zijn die velgen toch waanzinnig mooi!
Ongetwijfeld ultra lichtgewicht, lekker!
Trabbi zegt
Well to wheel blijft het nog steeds enorme vervuiling, maar dat we van autoblogger het antwoord niet moeten verwachten, dat is al langer duidelijk.
Ringfan zegt
* Gooit handdoek in de ring. Had op HAVO pretpakket met biologie en aardrijkskunde. *
Rick dos zegt
Nou, snutverdurrie dit is toch niet te geloven?
Ik had gister nog een visioen hier over! Had het nog op een servetje getekend en uitgeschreven.
Hè verdorrie, wilde eigenlijk gelijk al naar het octrooibureau maar mijn vrouw moest weer eens zo nodig lingerie hebben…
Paul zegt
‘Emerging technologies will allow’, ‘would allow society ‘ en ’the use of
sustainable synthetic alcohols as potential future fuels’ geven aan dat dit bepaald geen bestaande technologie is. Zeker de energieverslindende stap van CO2 uit de lucht vangen en reduceren met waterstof tot methanol is pure toekomst muziek. Tenzij je hiervoor planten gebruikt …..
dekster zegt
@Rick dos
Had je glazen bol dat niet zien aankomen misschien?
mc zegt
De H (waterstof) uit electrolyse kost flink energie. Die energie komt uit een electriciteitscentrale. De auto stoot dan geen CO2 uit, maar de electriciteitscentrale wel. Dus CO2 neutraal is dit dus niet. En bovendien, hoe meer ‘omzettingen’ van energie plaats vinden, hoe meer energie het kost, want geen een omzetting heeft een energetisch rendement van 100
%. Dus: bij elke omzetting heb je energie verlies.
Rick dos zegt
@dekster
Dat zal heus. Ware het niet dat mijn glazen bol bij de glazen bolmaker ligt. Niets ernstigs hoor, de mist doet het alleen niet meer… :)
tss68nl zegt
@mc
Kernreactoren type IV. Bijna geen kernafval (onschadelijk binnen 100 jaar), en 98% meer energieopbrengst per eenheid brandstof dan de huidige generatie. Temperaturen zijn zo hoog dat water spontaan ontleed in waterstof en zuurstof, waarbij alle energie ten goede komt aan dit proces.
En dan heb je dus de keus….laat je de auto lopen op waterstof…of maak je er eerst methanol van, wat in principe een veiligere brandstof is om mee te nemen in je auto.
Kevski Style zegt
Sinds afgelopen donderdag ben ik echt verliefd op die auto. Heb er die avond/nacht namelijk in het donker mee over zandvoort kunnen crossen. Verschrikkelijk leuk speelgoed….