De belangrijkste specs hebben we nu eigenlijk wel gehad.
Maar jij wil moar! Da’s mooi, geef ik je moar. De Exige Sport 9000 350 is maar liefst 51 kg lichter dan de Exige S die toch al niet in de BBW-categorie zat. Met het vermogen van 350 pk komt de Exige Sport 350 (hierna: nieuwe Exige) uit op een hitsige 300 pk per ton. Dat zijn waarden die pak ‘m beet 15 jaar terug echt alleen voor héle exclusieve en snelle auto’s waren weggelegd.
De topsnelheid ligt ergens rond de 275 km/u. Bovendien is deze nieuwe Exige de derde auto die onder het Sport-label worden geschaard. De Elise Sport en de Elise Sport 220 gingen deze rappe jongen al voor. Sportiviteit staat dus (net als bij elke Lotus) hoog in het vaandel. De auto is opgebouwd op een aluminium chassis met een aerodynamisch verantwoorde koets, vervaardigd uit composietmateriaal.
Het zal je dan ook niet verbazen dat de weegschaal blijft hangen op 1.125 kg, wat zoals gezegd ruim 50 kg lichter is dan de vorige Exige S. Debet aan het gewichtsverlies zijn onder meer een lichtere accu, lichtere ophangingspunten voor de motor en andere kleine aanpassingen die bij elkaar een knap resultaat opleveren.
Lotus is vooral trots op aanpassingen aan de handbak met zes versnellingen. Zo trots zelfs, dat de mechaniek open en bloot in het interieur is gelepeld, wat ook weer gunstig is in het kader van gewichtsbesparing. Bovendien kan er geflipperd worden met de optionele sequentiële bak, voor dat snelle rondje op het circuit. De volautomatische stand die deze variant kent is wellicht een relaxte optie als je na een trackday moe en voldaan huiswaarts keert.
Wie zich afvraagt of zo’n aerodynamische body nou ook echt nut heeft; ja, dat heeft ‘ie. De nieuwe Exige genereert 42 kg aan neerwaartse kracht bij 160 km/u, mede dankzij de vlakke bodem. Dat + het bijgepunte onderstel levert op het testcircuit van Lotus in Hethel een rondetijd op die 2,5 s onder die van de Exige S ligt.
Naast de eerder genoemde halfautomatische ‘bak levert Lotus desgewenst lichtere wielen (-5 kg), tartan-banen in het interieur (als verwijzing naar de ’76 Esprit S1, waarop deze optie voor het eerst leverbaar was), lichtere remmerij (wederom -5 kg), airco en andere zaken die het gewicht -en het comfort- weer net zo hard omhoog jagen.
In Europa gaat de Exige Sport 350 vanaf februari 2016 in de verkoop, de adviesprijs bij onze oosterburen (Duitsers dus) ligt op 74.000 euro. In Nederland zal de verkoopprijs naar alle waarschijnlijkheid dus 6 cijfers voor de komma kennen, dus goedkoop wordt ‘ie niet.
poeperman zegt
Beestig die versnellingsbak!
nvn1993 zegt
Hopelijk komen ze eens met een echt nieuw model. Blijven verder vette specs natuurlijk.
norge zegt
Zou ook een versie voor vikinger moeten zijn..
buzzinhornets zegt
@norge:
Die is er in de vorm van de Evora 400, doet hier nauwelijks voor onder maar biedt meer ruimte en comfort.
http://www.lotuscars.com/sites/default/files/e400_norfolk_cover.jpg
henkhupelschoten zegt
@buzzinhornets: Lotus en comfort? Hetzelfde als Gordon zonder valse nichten stem.
vtechlover zegt
Wel zo dik zo’n versnellingsbak!
viezefreddyw zegt
Ik heb deze auto’s van Lotus altijd leuk gevonden. Ooit eens het geluk gehad in een Exige te mogen rijden, wat is dat ontzettend leuk. Het gaat echt hard, stuurt ontzettend direct en bochten neem je alsof het niets is. Daar waar je het in een Porsche met 70 doet, kan dat in een Lotus met 90 of harder. Bij de dealer in Houten staat een reguliere Exige S Roadster, met een fikse vraagprijs van 116.000 euro. En dat is ook gelijk de reden waarom je ze zo weinig ziet. Het biedt weinig comfort, is geen alledaagse auto en dus ook kneiterduur. Jammer, want ik ben fan.
super zegt
@viezefreddyw:
dit zijn gewoon echte sportwagens, niet van die manhood extenders met duizend miljoen miljard peekaa en uitlaattuning omdat het bij sportwagens immers om “emotie” gaat.
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: ik heb er 2 gehad en begrijp je wel. Ook Exiges gereden een paar keer. Misschien toch maar eentje weer in plaats van een Boxster?
viezefreddyw zegt
@stephane8200: Hangt er een beetje van af wat je wil natuurlijk. Een Lotus is natuurlijk iets meer ‘hardcore’ dan een Boxster. De Boxster is meer alledaags, terwijl je de Lotus zal pakken wanneer het weer het toelaat, tenzij je het natuurlijk niks uitmaakt en gewoon elke dag de Lotus wilt pakken.
Voor mij zal een Lotus de ideale ‘derde’ auto zijn, eentje die je pakt wanneer het mooi weer is om door de heuvels van Limburg te rijden (zie Autoblog mooiste weg van Nederland). Met een Boxster kan dat natuurlijk ook, maar zal je minder fun bieden.
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: vroeger zat ik 2-3x per maand op het circuit met de Elise in de zomer. Veel gewoon voor de lol mee gereden. Zondagmorgen weg voor een rondje door de Ardennen. Dat soort dingen. Ik twijfel nu hoe vaak ik dat nog ga en kan doen en of dat de investering waard is. Boxster is dan iets meer multi-inzetbaar omdat er wel een stoeltje voor mijn kleine man in kan. 1st world problems ;)
viezefreddyw zegt
@stephane8200: Wauw, gezonde jaloezie hoor. Ik zou willen dat ik wanneer ik wou een mooi ritje kon maken door de Ardennen met een bloedvolle sportwagen. Prachtig. Wel snap ik nu meer je redenering om een Boxster te kiezen boven een Lotus. Inderdaad beter inzetbaar, meer comfort en de kleine kan je ook injecteren met het Petrolhead-virus. Wel met een handbak, ook daarmee kan je heerlijk vegen door de Ardennen. Veel plezier ermee!
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: dank je! Het is fijn dat het kan dus we genieten er maar van. Zo lang het niet ten koste gaat van gezin mag het van mij ;)
begbers zegt
Heerlijk die versnellingsbak! Nu wachten tot de eerste hobbyist deze in een mr2 hangt met 2gr motor?
davelepeef zegt
Geniale bekleding in het interieur ;) Open mechaniek altijd mooi… Maar vraag me af hoe ’t is afgewerkt, kan natuurlijk niet volledig open zijn.
Jochempie zegt
Hele gave bak, maar het wordt tijd dat Lotus eens een nieuwe Elise/Exige presenteert. Mét CFRP kuip a la Alfa 4C.
clarkson zegt
Dit blijven toch wel één van de leukste wagens. Alleen de prijs had niet meer dan 50.000 moeten zijn. Ik begrijp dat ze exclusief willen blijven. Maar het is wel erg veel geld voor weinig auto op dit moment…
rikus zegt
Off topic: hoeveel auto’s verkoopt Lotus tegenwoordig per jaar? Je hoort er bijna nooit iets over, en zie ze zelden.
buzzinhornets zegt
@rikus:
Lotus heeft nooit veel auto’s verkocht en daar gaat het bij hun cliëntele ook niet om.
Je koot een Lotus omdat je het summum op het gebied van puur rijden wilt.
Als je een luxe penisverlenger zoekt die indruk maakt op de vrouwtjes (dat denkt de eigenaar, in werkelijkheid geeft die golddigger er niets om) koop je een Porsche, een Ferrari of van mijn part een Lamborghini.
Een Lotus rijder is wars van die pretenties, mocht je er ooit eentje tegenkomen spreek de eigenaar eens aan.
Grote kans dat hij je graag een blokje om neemt.
Dutchdriftking zegt
Dit is toch wel een auto die heel hebberig maakt. Dit of een Cayman GT4, moeilijk……,
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Dan zou ik toch kiezen voor de GT4. Maar dan alleen omdat ik die mooier vind. Deze Exige lijkt me de leukere auto.
Lotus zegt
@berlinetta: en waar heb je de auto voor? Juist, het rijden!
tvr1974 zegt
Hoe leuk de auto ook is, qua gewicht is Alfa (4C 895kg) ze toch hard voorbij gegaan.. De eerste Elise woog volgens mij nog geen 700kg.. Ook al is 1125kg niet veel, het is niet meer wat het was…
w0o0dy zegt
@tvr1974: deze heeft een dikke v6 met compressor en 350pk… Het hogere gewicht Is dus wel logisch.
thomasthomas zegt
Dit zijn wel de auto’s wat auto rijden zo leuk maakt. Top.
zion88 zegt
Ik vind het gewicht echt nog tegen vallen. Deze auto oogt licht en basic, kijkende naar een McLaren 675LT (1290kg) is dit toch geen fantastische prestatie. Oke, dat is een gewichtsverschil maar gezien de grotere, beter uitgeruste auto vind ik het verschil erg klein. Een nog beter voorbeeld is de Alfa romeo 4C, qua gewicht ben ik niet overtuigd… Power, daarentegen zit helemaal goed!
Onehp zegt
@zion88: probleem is dat er verschillende maten en gewichten zijn. Dat opgegeven gewicht van je 675LT is het drooggewicht. Met alle vloeistoffen erin en wat uitrusting weegt die…. 1400kg (kerb), ofwel 275kg meer. Nog steeds netjes maar de Exige S is dus best licht zonder een massa carbon en met twee cilínders minder…
Onehp zegt
Echt benieuwd wat de nieuwe versnellingsbak doet, was voorheen de achilles van het model.
Ieder die een (manuele) GT3 overweegt zou deze ook heel goed moeten bekijken…
Lotus zegt
@Onehp: er zijn er meerdere die van een GT3 naar een Exige V6 zijn gegaan. Circuit afhankelijk is de ene keer de Exige V6 sneller, de andere keer de GT3. Maar qua fun en snelheidsbeleving kan de GT3 het zeker niet winnen van de Exige V6.
Onehp zegt
@lotus: eens. Op de openbare weg in een gt3 wel iets bruikbaarder weer.
toyotafortuner zegt
Wat is ie heerlijk zo!
Foramen zegt
Sequentieel bak maakt ‘m wel behoorlijk onaangenaam voor normaal straatgebruik, tering herrie maken die dingen.
w0o0dy zegt
UPDATE:met video van de auto op het circuit van Hethel.. Geen sequentiële bak trouwens… http://youtu.be/iRrDkgksBrA