Twee leuke lichte Europese smijtijzers, maar welke doet jouw hart sneller kloppen?
Als je op zoek bent naar een lichte auto met 300+ pk dan heb je erg weinig keus (hoewel de Peugeot RCZ R een leuke voordelige outsider is, als 270 paarden voldoende zijn). Onder de 1.450 kg komen rond de 50-60 mille eigenlijk alleen de Audi S3 en BMW M235i aan bod, en als je budget richting de euroton reikt, dan gaat de strijd tussen de volgende twee auto’s: de Porsche Cayman en de Lotus Exige, allebei in S-vorm.
Deze lichte, sportieve tweezitters met hun geheel eigen karakter hebben de motor achter de bestuurder, en zij binnenkort ook allebei met een flipperbak verkrijgbaar. Lotus maakte namelijk gisteren de specs van zijn automatische Exige S bekend.
De CO2-uitstoot zakt van 236 gr naar 222 gr/km, wat je in Nederland € 6.076 aan BPM scheelt. Als al het andere gelijk blijft, dan kost de automatische Exige S net zoveel als zijn Cayman S-evenknie: dik 86 mille (de Exige S met handbak staat voor 92.711 euro in de prijslijst). In werkelijkheid zal er voor de automaat nog een dikke 2.000 euro bijgeteld worden, evenveel als de optie ‘elektrische stoelverstelling’ je in de Cayman kost.
Vergeet echter niet dat de Lotus zonder BPM liefst 20 mille goedkoper is dan de Porsche, maar dat terzijde. De voornaamste verschillen tussen beide auto’s:
- Supercharger vs. atmosferisch
De motorinhoud is nagenoeg gelijk, 3.436 cc voor de Cayman tegenover 3.456 cc voor de Exige, wiens V6 minder boring en een langere slag heeft dan de boxer van zijn concurrent. Bovenop de Lotus-zespitter zit een Harrop HTV 1320 Supercharger. Hierdoor produceert de Exige S 350 pk en 400 Nm, niet eens heel veel meer dan de 325 pk en 370 Nm van de Porsche.
Echter, de acceleratiecijfers liegen er niet om: 3,9 seconden tegenover 4,9 seconden. Dat scheelt. Ook op de Ring.
- 1.205 vs 1.325 kg
Beide auto’s zijn speelse RWD-lichtgewichten, maar de Lotus is nog een pak lichter dan de Porsche. Dit is vooral toe te schrijven aan de kleinere maten van de Brit.
- 4052 mm vs 4380 mm
Hoewel ze even breed zijn is de Exige flink kleiner dan de Cayman, een volle 328 mm. In de wielbasis scheelt het overigens minder, 105 mm. Ook is de Exige met 1.153 mm beduidend lager dan de 1.295 mm van de Cayman.
- Puur en kaal vs diverse nannies
De Cayman beschikt standaard over een remassistent en -krachtverdeling, tractiecontrole, diverse airbags, airco, een boordcomputer, elektrisch verstelbare spiegels enz. Daarnaast staan er tal van (elektrische) zaken bij Porsche op de optielijst die je bij Lotus niet eens kunt krijgen. De Lotus is er echt voor het rijden en de korte ritjes, wat nog eens ondertsreept wordt door de ienie-mini 40 liter-tank, die dankzij de dorstige V6 sowieso binnen de 400 km leeg is.
De Porsche is de veilige keuze: waardevast, conventioneel, docieler en milder in het dagelijks gebruik en bovendien nog van diverse gemakken te voorzien. Met je verstand kies je dus blind voor de Cayman, zeker omdat critici het erover eens zijn dat het ook nog eens een heerlijk uitgebalanceerde scherpe auto is. Maar kies je in dit segment met je verstand of je hart?
Lotus geeft je een nog lichtere, kleinere en lagere sportwagen, die puur is, scherpe lijnen heeft, en bovendien bijna niemand heeft. Daarnaast: met je goddelijke, atletische jonge lijf is het harde karakter van zo’n Exige geen enkel probleem natuurlijk.
Al met al is het nog een knap lastige keuze aan welke dealer je je koffer met paarse biljetten uiteindelijk geeft. Of toch niet? Kies maar!
jurdespotter zegt
Voor mij de lotus graag!
tupperware zegt
@jurdespotter:
Prima keuze, ik zou er ook voor kiezen….
Al is dat misschien wel heel voorspelbaar.
Lotus zegt
@tupperware: voor jou wel maar voor de rest van de Nederlandse (saaie) kopers niet want de Exige vereist haast meer ballen om te kopen dan om te rijden zou je denken.
Over de afschrijving wordt er in het artikel gezegd dat die van de Cayman erg goed is maar ik denk van de Exige nog beter. Het zijn behoorlijk waardevaste auto’s.
Mocht de Exige voor de meesten hier te hardcore zijn kun je voor bijna hetzelfde geld ook de Evora S nemen die in Genève wordt aangekondigd met een 400 pk motor.
Welke ik neem? Mijn naam verraad het al… De Cayman is mij erg tegengevallen in het rijden. Veel en veel te comfortabel voor een leuke zondagrit, dan wil je toch echt rijden? Met de Exige hoef je niet 150 te rijden voor een beetje snelheidsbeleving wat het wel zo leuk maakt op de Nederlandse weg.
tupperware zegt
@lotus:
De prijzen van de Elise is inmiddels wel iets gezakt maar toen ik mijn tweedehandsje kon ik voor dat bedrag een nette Porsche 986 (911) kopen..
Ik vrees dat de auteur uitgegaan is van Target prijzen i.p.v. realistische..
Lotus is minstens zo waarde vast als Porsche en dan heb ik het alleen over de 911, de rest schrijft vele malen harder af.
Lotus zegt
@tupperware: De laatste paar jaar zijn de prijzen behoorlijk stabiel. Een 996 koop je voor nog minder dan een Elise. Target prijzen zijn alles behalve realistisch. Van een aantal die er staan weet ik zeker dat ze een (chassis)schade verleden hebben. Welke Lotus heb jij?
tupperware zegt
@lotus:
Een 99 mk1 Elise, gewoon een simpele groene.
Voor een ouwe l#l als ik rap zat.
In 2006 deden ze nog 25k, nu rond de 20 meen ik.
Dat je bij een Boxster uit die tijd geld toe krijgt snappen ze hier toch niet..
Deutschland uber alles lijkt hier het motto.
Lotus zegt
@tupperware: De standaard S1 Elise voelt ook al behoorlijk vlot aan en heeft gewoon het meeste plezier voor het geld dat je eraan uitgeeft. Oké, 5k afschrijving in 9 jaar is nog niet veel toch?
Boxsters hebben inderdaad veel meer afgeschreven en terecht, het zijn geen echte liefhebberauto’s. Een 996 heb je ook al vanaf een 12k.
Wat je zegt, Deutschland über alles. Erg jammer want het zijn best wel emotieloze auto’s.
jiry97 zegt
Ik wil liever de lotus dan de porsche,porsche zie je veel vaker dan lotus.
alcantara zegt
@jiry97: Wat een slecht argument om voor een bepaalde auto te kiezen…
tombe zegt
@jiry97: er zijn goedkopere middelen om in de belangstelling te staan. Hoe meer je wagen opvalt, hoe meer je de kans hebt om afgunst te krijgen en je je wagen met krassen terug vindt. Neem het van me aan, een zwarte cayman zal ook al onweerstaanbaar worden voor velen om ns te key-en
fmgarcia zegt
Bij het lezen van de titel dacht ik gelijk cayman. Toch is het de lotus geworden. Beide gevallen een ‘een auto voor erbij’ zie me al helemaal gaan in de exige met flippers.
badboys zegt
Porsche Cayman zeker weten
jensgib zegt
Cayman
jensgib zegt
@jensgib: Beter dan de 911… … …
amski zegt
@jensgib: ??????
tombe zegt
@amski: kan hem gelijk geven. Middenmoter, goedkoper, even onpraktisch want die achterbank slaat nergens op, en eigenlijk (vind ik) beter imago. Van de meerdere eigenaars die ik ken gaan er maar weinig voluit en kopen ze dit meer als status-symbool.
OT: Cayman no doubt. Ik neem zelfs liever de 2.7 boven de Exige S voor €53.482 hier in België. Sorry Nederland. En alhoewel die PDK fantastisch is, sluit ik me volledig aan bik Chris Harris => HANDBAK
Voor prijslijsten van elke wagen, met zelfs de prijslijst vd opties hier in België => autogids.be
amski zegt
@tombe: Als een auto voor erbij, zou ik ook voor de Cayman gaan. Maar anders heb ik toch liever een 991. Hangt maar net een beetje van de situatie af. De Cayman wordt door velen gezien als een soort ‘instapper’ van de 911. Daarnaast vind ik de 991 sowieso mooier en sneller is hij ook.
Maar goed om zo te zeggen Cayman > 911 dat vind ik nog een beetje raar klinken
tombe zegt
@amski: ik koop een auto die ik zelf leuk vind, en kan me geen reet schelen wat ANDEREN ervan vinden of denken. Ik had zelfs een mini en had lak aan alle reacties. “Allez daar pas je toch niet in”, “een mini voor zo’n vent!?” “Vrouwenauto!”.
Al reacties van bekrompen mensen die nul ervaring met de mini hadden en hem als snoezig beschouwen. Net zoals de Cayman volgens mij.
Heb toch verschrikkelijk veel fun ermee gehad, ook met de Cayman. Is de Cayman of Gayman nu een instapper? Ik beschouw het als een echte porsche sorry. Imago en reputatie, daar betalen veel mensen veel te veel geld voor, en porsche zou dom zijn ze niet te aanvaarden
amski zegt
@tombe: Goed zo! Zo zou iedereen moeten denken. Een Cayman is wel degelijk een gave bak.
SimonMc zegt
@tombe: Middenmoter ≠ middenmotor, het bestaat allebei, en technisch gezien is het zelfs niet fout hier, gezien de Cayman exact tussen de Boxster en Carrera in valt.
Maar ik ben er vrij zeker van dat je dat niet bedoelde ;).
tombe zegt
@SimonMc: rood van schaamte :-) thanks voor de tip
jensgib zegt
@amski: Een Cayman zie je een stuk minder dan de 911. De 911 zie je overal zowat.
amski zegt
@jensgib: Dat zegt misschien ook wat over de 911 ;)
jrk68 zegt
@amski:
Zegt meer over de huidige Porsche clientèle, die gaan liever voor duur (lees status) dan voor het ultieme rijplezier….
Sla de verkopen van de echt leuke Porsches er maar eens op na, je mag blij zijn als dat 5% van de verkopen is….
axel968 zegt
Doe mij die Cayman maar
maxim380 zegt
Voor mij graag een gele Exige!
123bat zegt
De Porsche. Kan je comfortabel mee naar ‘de Ring’ rijden en vervolgens toch lekker knallen :)
ettie zegt
Alfa 4c
jaapiyo zegt
@ettie: Aiiii te laat. Doe mij die ook maar, en met enige marge boven deze twee. De Kaaiman en Locust zijn ook leuke auto’s maar ik vind de Kaaiman toch nog altijd ‘net niet’ en bij de Lotus wordt je relatief (nog) hard(er) genaaid door de roverheid.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een 4C komt met tegen de 300 pk. Niet dat het nodig is met dat gewicht maar toch…klavertje 4 erop…smullen.
tombe zegt
@jaapiyo: een V6 zou simpelweg te zwaar zijn. Ze hebben nu al hemel en aarde verzet om elke gram te kunnen dumpen en het resultaat is er!
jaapiyo zegt
@tombe: Is ook, maar ik denk dat er nog wel een versie komt met een ietwat meer opgefokt 1.75je. Kunnen ze nog wel iets van 30-40 pk meer uitpeuren schat ik in.
heidekonijn zegt
@jaapiyo: Beperkende factor is het koppel. De versnellingsbak kan niet meer aan. Meer als nu en die moet aangepast cq zwaarder gemaakt, en de spiraal is begonnen.
Overigens heb je niet meteen het gevoel dat de auto pk’s te weinig heeft ;-)
jaapiyo zegt
@heidekonijn: handbakje erin dan…
ettie zegt
@tombe: de 4 cilinder is natuurlijk ook gunstig voor ons nederlanders met de geliefde bpm regeling
jrk68 zegt
@ettie:
Helaas, ondanks dat de 4 cilinders in de praktijk zuiniger zijn dan menig muesli hok heeft de Elise op papier best een hoge Co2 uitstoot.
Dat elke loodpoot die cijfers kan halen is irrelevant voor de dames in Den Haag en Brussel….
tupperware zegt
@ettie:
Dat gaat je vies tegenvallen, alleen de Elise 1.6 (uitstoot 149gr/km) heeft een geel E label, de rest krijgt een fraai dieprood G opgespeld, daar veranderd een praktijkverbruik van 1:18 voor de CR helemaal niets aan..
De SC zat zelfs boven de 200gr/km, niet echt subsidie territorium..
ettie zegt
@tupperware: @jrk68: sorry voor de onduidelijkheid, ik doelde bij deze reactie op de 4c, Die een D label heeft, en omdat ie zo licht is een relatief laag verbruik heeft volgens mij. En de 4c ziet er ook nog eens geweldig uit, daar ontbreekt het bij de lotus aan imo.
tombe zegt
@ettie: hier zet je die voor €51500 voor de deur, jaarlijks €248 belasting (zowat de prijs van een doorsnee twingo door de 1.8), maar eenmalige inverkeersstelling van €4957 (door de pk’s), via autogids.be.
Voor welk bedrag bij jullie? Is er ook zo’n site voor Nederland?
Geweldig hoe weinig opties beschikbaar zijn:
-audio 350
-metaalglanslak 750
-sportophanging 1200
-airco en verwarmde buitenspiegels zijn gratis opties maar zou ik er niet bijnemen :-) als ik me niet vergis was airco 40kg
jrk68 zegt
@tombe:
Hier ongeveer het dubbele, ooit betaalde ik €35k voor een Elise, €10 houderschapsbelasting en de runningcost van een Polo. Mooie tijden waren dat.
Gek genoeg zijn juist dit soort relatief zuinige auto’s het grootste slachtoffer van het beleid geworden en lompe SUV’S hebben er het meest van geprofiteerd….
Maar wel volhouden dat het beleid niet gefaald heeft….
jaapiyo zegt
@jrk68: nou…
De gemiddelde lompe SUV is ook flink duurder geworden hoor, alleen de nieuwste generatie met stekker ontspringt de dans ten dele.
ettie zegt
@tombe: 59.650 euro hier in nl. De basisprijs kan je gewoon googelen, voor bpm en wegenbelasting kijk ik meestal op aj voor een auto op nl kenteken en voer het kenteken in bij ikenteken of autotelex
sydney zegt
Exige S.Als ik voor een Porsche ga kies ik altijd een 911.Altijd.Een Cayman mag nog zo goed zijn, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn handtekening onder een Cayman order te zetten, wetende dat er ook nog zoiets als een 911 bestaat.
tupperware zegt
@sydney:
Dus jij laat het beste staan omdat er duurder is…?
Valt met tegen Syd.
sydney zegt
@tupperware: Volgens mij zeg ik nergens dat ik liever een 911 heb omdat ie duurder is.
tombe zegt
@tupperware: veruit beter dan de 911. Ze nijpen steeds opnieuw de motor om effectief geen betere wagen te hebben dan de instap 911. Gelukkig zijn er tuners en gelukkig voor porsche er nog steeds mensen die veel geld willen betalen voor een imago hehe. Suckers :-)
sydney zegt
@tombe: Het zit je wel hoog he?
tombe zegt
@sydney: don’t get me started :-)
sydney zegt
@tombe: Als ik zeg dat liever een 911,930,964,993,996,997 of 991 dan een “net niet” Porsche voor de deur heb staan doe ik dat toch vrees ik…:-)
maseratizzzzzzzz zegt
Cayman.
Lennart95vdk zegt
De Lotus biedt meer fun, maar de Porsche daarentegen weer beter te rijden als daily
shootingbraker zegt
Lotus alstublieft
lekbak zegt
In eerste instantie zou ik voor de lotus gaan. Ben echter bang dat ik daar geen houding in kan vinden met mijn 1.95m en lange rug. Lotus is zeldzamer wat altijd een pre is en nog meer sportwagen. Voor comfort heb ik andere auto’s.
tupperware zegt
@lekbak:
Je lengte is geen punt, dat gaat gewoon passen.
Hooguit zul je voor een paar tientjes een spacer moeten kopen om het stuurwiel naar je toe te halen, dat is op het circuit dan wel zo prettig.
SimonMc zegt
@lekbak: Lengte zou inderdaad geen probleem mogen zijn. Deze is net wat groter geworden dan de vorige Exige/Elise, en heb zelf wel eens gereden met een Elise en dat ging best wel. Ben zelf wel wat kleiner (1.89 meter ), maar zoals ik al zei, deze Exige is wel wat gegroeid tegenover zijn voorganger.
Zo’n Lotus rijdt echt prachtig, maar voor dagelijkse bruikbaarheid zou ik wel de Porsche nemen. De brede chassisdelen aan de deuren zijn niet bepaald evident om over te geraken bij het instappen, en eruit geraken is zeker ook een klus.
jaapiyo zegt
Voor mij de 4C aub.
kampioentje zegt
De lotus aub!
norge zegt
Ee Lotus voor mij….Hoe ik er in en uit kom zoek ik later wel uit…
marussia zegt
De Exige!
berlinetta zegt
Niemand koopt deze auto als daily dus dat argument gaat ook niet op voor de Porsche. Daarom de Lotus voor mij.
berlinetta zegt
@berlinetta: Oh trouwens, als geld geen rol speelt, wacht ik wel even op de Cayman GT4.
tombe zegt
@berlinetta: o toch wel. Een v m’n beste vrienden dagelijk op weg met z’n Cayman. Is intussen z’n 4de. Heel gebruiksvriendelijk maar ver van praktisch of comfortabel en daar koop je geen van beide voor.
Die lotus zou ik graag ns tegen z’n tanden geven…small chance ik die kans zal krijgen
spidermann zegt
Duitse degelijkheid versus Engelse “kwaliteit” brrrr lijkt me een nobrainer.
imba zegt
@spidermann: Duitse degelijkheid is een mythe.
SimonMc zegt
@spidermann: Fout. De Lotus is erg betrouwbaar net omdat er geen Engelse motor inzit. Het is een motor van Toyota.
tupperware zegt
@spidermann:
Juist, ga jij maar voor een hoop dure reparaties….
Blijf ik wel door blaffen in dat Engelse hok waar werkelijk niks op zit dat stuk kan en dus ook niet stuk gaat….
tombe zegt
@tupperware: onderschat de prijzen van lotus niet. Volgens mij goed vergelijkbaar
tupperware zegt
@tombe:
Valt reuze mee, onderhoud kost niet meer dan een dat van een muesli hok, er zit natuurlijk ook erg weinig in dat stuk kan.
Bij de nieuwe iets meer maar dat is dan weer van Toyota en dat gaat nooit stuk.
Van JRK68 weet ik dat zijn Smartje minstens 2 keer duurder in het onderhoud is..
hans75 zegt
No doubt.. natuurlijk een 4C..
rob5nismo zegt
Lotus voor mij aub
Gewoon een mooie pure rijders auto
(Die ik waarschijnlijk na een rondje ring ook crash)
potjak zegt
Dan ga ik toch voor comfort. De Porsche dus.
tombe zegt
@potjak: beide zijn zo comfortabeler als er achter gesleurd te worden met een touw rond je benen, maar met een aangenaam airco-briesje zou ik idd voor de Porsche gaan
imba zegt
In die hardtop Cockster wordt je nagefloten door ”andere” mannen. Die hardcore Lotus natuurlijk.
autospotter2punt0 zegt
Cayman!!!
jerudo zegt
Natuurlijk wil ik de Lotus, maar zoals het artikel al aangeeft wil ik ook wat dagelijkse bruikbaarheid en ga ik voor de Porsche. Een mens wil altijd wel nog ergens naar verlangen dus dat komt dan weer goed uit.
ronaldddvos zegt
Lotus!
callyromeo166 zegt
Lotus ofcourse
jrmpower24 zegt
Porsche Cayman S maar veeeel liever een blauwe Cayman GTS! Die is echt prachtig, geweldig en dat geluid!
theimightyl zegt
Exige, met een grotere capaciteit Supercharger en slicks. ^^
jaapiyo zegt
“(hoewel de Peugeot RCZ R een leuke voordelige outsider is, als 270 paarden voldoende zijn)”
Come on smoke we weten dat je betere backlinkjes kan verzinnen dan dit soort nonsens…met je FWD fransoos als ‘alternatief’ voor zo’n beetje de puurste RWD sportwaggies die er zijn. Nee.
sir_smokalot zegt
Klein? Check. Sportief? Check. Licht? Check. Veel pk’s? Check. Noem mij in die prijsklasse 1 auto die de RCZ R evenaart.
jaapiyo zegt
@sir_smokalot: http://tinyurl.com/ok2z6gx
Maar je hebt gelijk dat je relatief veel vermogen krijgt voor weinig met de RCZ-R, oa doordat ‘ie ondanks dat vermogen op papier weinig CO2 uitstoot. Nieuw en met RWD is prijstechnisch de Toyobaru een optie maar dan betaal je relatief wel (belachelijk) veel meer CO2 tax (6K meer op 45K) en heb je minder powah, maar aan de andere kant wel weer nog eens +- 80Kg minder gewicht.
Echter mijn punt is meer dat de RCZ-R met zijn FWD toch niet écht een alternatief is voor zo’n pure RWD sporter voor de meeste mensen toch…Zeker in het geval van de Exige dat zijn toch we bij uitstek trackday auto’s. Denk dat mensen die het niet kunnen betalen dan eerder uitwijken naar iets van een gebruikte 3 coupé of een Japans scheurijzertje met RWD…of die porker hierboven. Rolkooitje inbouwen en raggen maar. Tevens vond ik het linkje een beetje gezocht, ik begrijp dat de schoorsteen moet roken maar voor je het weet staat je hele artikel vol rode bijzinnetjes die verder niet echt met het onderwerp van doen hebben. Misschien toeval maar was de tweede keer deze week dat dit me opviel.
heidekonijn zegt
@sir_smokalot: Megane RS.
Maar eerlijk, de Peug maakt gehakt van de Cayman want veel betere alledagsvriend, maar als het op fun aankomt komt ze niet eens aan de hielen van de Exige. Die is eigenlijk meer 911 GT3 materiaal.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: ach de Megane 275r was in handen van Chris Harris sneller dan de BMW M4 op het circuit van Portimau….. Rwd vind ik zelf ook leuker maar een goede fwd is ook erg leuk.
On topic… De 4c als het alleen over een fun -auto gaat.
henkhupelschoten zegt
@jaapiyo: Vergeet de bobbel achterruit niet, mooiste achterruit die er bestaat samen met een van de mooiste moderne Fransozen
mrrallycross zegt
Hoewel ik helemaal niks met vag heb en ik die Exige er dikker uit vind zien zou ik och de Porsche nemen
cocoloco zegt
Foto’s zijn van de vorige Exige s welke nog een 4 cilinder is.
henkhupelschoten zegt
Lotus please, maar toch liever een SLK 55 AMG
lekbak zegt
@henkhupelschoten: en ik maar denken dat ik een Mercedes fanboy ben maar jij bent echt erg… al is het wel een lekker karretje ja.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: Niet voor niets heeft het een ster
clarkson zegt
De cayman is volgens mij de leukste porsche van het moment. Maar de exige is egt 100% fun
rijnounsdoor zegt
De Lotus voelt mijns inziens meer speciaal als je daarin aan t rijden bent. Bij Porsche krijg ik dat pas bij een GT3rs. Daarnaast vind ik Lotus een sympathieker merk. In dit geval dus de Exige. Wel moet er nog 200 kilo af.
jrk68 zegt
@rijnounsdoor:
Koop je toch een Elise, snel genoeg en je houdt een half tonnetje in je zak voor een daily….
rijnounsdoor zegt
@jrk68: thx, die Elise heb ik al. Jij ook toch?
tombe zegt
@rijnounsdoor: en wat moet er gebeuren om die sleutels te grabbel te krijgen? :-)
rijnounsdoor zegt
@tombe: 30k moet er gebeuren Tombe ;-)
pjotr zegt
Het wachten is op de Alfa 4C QV…
c-ad zegt
Gaymen S, nee dank je.
Bekt niet lekker op een verjaardag :)
rufctr01 zegt
Vals Porsche-gek kies ik met mijn hart: de Exige dus.
matk20 zegt
Cayman zeker weten!
jeppie zegt
Lotus
reistje zegt
Als het mijn enige auto zou zijn dan de Porsche. Als dit niet het geval is (wat het meestal niet zal zijn) de Lotus.
autoriteit zegt
Hoef ik geen seconde over na te denken hoor, zo’n moeilijke keuze is dat niet: De Cayman S
Lotus zegt
@autoriteit: De Exige is exclusiever, goedkoper in onderhoud en wegenbelasting, waardevaster, heel veel meer fun to drive met name op lagere snelheden door meer snelheidsbeleving, vrijwel geen electronica aan boord… Inderdaad, een gemakkelijke keuze!
jrk68 zegt
@lotus:
Yep, helemaal mee eens, maar wij zijn dan ook geen audiriteit….
autoriteit zegt
@lotus: alles wat je zegt klopt, maar het hangt er vanaf of je de auto als 1e auto of als 2e auto gebruikt. Ik ging er bij deze vraag even vanuit welke keuze ik zou maken als het de enige auto was. In dat geval zou ik zonder twijfelen voor de Cayman S gaan, omdat dit veel meer auto is voor je geld dan de Exige S. Zou je de auto erbij nemen als 2e of 3e auto, dan kan ik me voorstellen dat je voor de Exige S gaat.
tupperware zegt
@autoriteit:
Als bruikbaarheid een issue zijn zijn, ga ik nog steeds voor Lotus..
Een Evora kost evenveel..
autoriteit zegt
@tupperware: dat was helaas de vraag niet..
poursuivant zegt
De Porsche is zeker beter, rijdt vast strakker etc. etc. En dan wil ik graag de Lotus omdat het kan.
gtwillem zegt
Tweede auto: de Lotus. Vele malen leuker.
Enige auto: de Porsche. Vind de Cayman best een symphatieke auto. Ook wat meer ‘auto’ dan de Lotus, welke wat specifieker is. Ongetwijfeld de betere rijdersauto, maar de Porsche is er ook een.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Beide heel begeerlijke auto’s, de Cayman is meer een allemansvriend waar de niet diehard knetter gek wordt van een Lotus.
Om het bij mezelf te houden, die Porsche komt er wel als ik te oud en stram ben om uit een Lotus te kruipen….
gtwillem zegt
@jrk68: het predikaat sportwagen is het meest van toepassing op de Lotus. Ondanks dat het niet zo’n doorwrochte auto is als een Porsche zal de glimlach die je van de Exige krijgt langer blijven staan. Absoluut waar.
Maar de Porsche is wel een bijna perfecte auto. Vreselijk goed gebouwd, modern interieur, enigzins comfortabel als je gewoon wilt rijden. De Lotus is meer een karakterauto, en die hebben wat meer nukken ;-)
arjontje zegt
Voor mij zeer zeker de Lotus.
Ziet er beter uit. en nog een lekkere no nonsens auto.
Wel grappig om te zien dat lotus nog steeds de Opel stengels achter het stuur gebruikt.
dave zegt
Je kunt ook nog een tts of rs kiezen
4poorte zegt
@dave: LOL
Tonnie zegt
De lotus, sowieso!
redbeams zegt
Lotus natuurlijk!
rolov zegt
Ik zou de porsche nemen. Is gewoon goed en het schijnt echt een killer te zijn die de gewone 911 redelijk benaderd.
toyotafortuner zegt
Een Exige en dan in een lekkere kleurtje als: http://imgur.com/VO9HXHw
Lotus zegt
@toyotafortuner: Laser blue… Inderdaad een erg lekkere kleur!
meepinz zegt
Sowieso de Porsche ik heb niks met Lotus.
speedie zegt
Porsche natuurlijk. In alle opzichten een volwaardige (sport)wagen en beschikt daarnaast over alle komfort voor dagelijks gebruik.
jurgen25 zegt
Sws de lotus
mclarenf1lm zegt
Sowieso de Lotus, veel leuker om mee te rijden (lijkt me dan) en het imago is een stuk beter, met de Porsche krijg je vragen als ”kon je geen echte porsche betalen” de lotus kennen ze waarschijnlijk niet eens.
workhardplayhard zegt
Cayman 2.7 in Rhodium Silver met handbak graag.