Seriously dude, dat ziet er wel heel brak uit…
Een van de twee primeurs die Lotus mee nam naar Genève is deze Exige S Roadster, vooraf aangekondigd door middel van deze teaser, en dus geen hele grote verrassing. Nu wens ik Lotus en hun manager Dany Bahar het beste, maar er knagen toch een paar dingen:
– Kon de Exige niet altijd al open? Als je naar deze foto kijkt, zie je dan geen naden?
– Deze Exige S weegt 1.100 kg! De eerste Exiges wogen 800 kg. Dat is toch een beetje als Shakira die voor je ogen in Adele verandert. Chapman would have loved it, kopt Lotus’ FB-pagina. Volgens mij draait Chapman zich om in zijn graf.
– Dat interieur. Hoewel de stoelen er goed uitzien oogt het dashboard wat chubby, en dan met name het stuur met het logo’tje er zo slordig opgeplakt. Het ziet er wat uit alsof je neefje van 2 net met klei een pizzaring heeft gemaakt.
Aan de andere kant: er staat wel een dikke 350 pk supercharged V6 tegenover, in plaats van een schrale Toyota 4-pitter. En verder ziet hij er best netjes uit toch?
Olle zegt
Ja, raar.
Maar wat als het nu heel lekker beetpakt?
Moet wel, anders hadden ze het er nooit ingeplakt.
fiatsco zegt
Ten eerste: wat is dit een ontzettend mooie auto geworden!
Over het gewicht is inderdaad wel wat te doen. 1100 kilo is fors voor een Lotus, waar zijn USP altijd het lage gewicht is geweest. Ik ben er een beetje bang voor dat de v6 de dynamiek van de 4 cilinder doet verdwijnen. Lekker gooien en smijten zit er denk ik nu een stuk minder in. Oke, 1100 kilo is niet veel, maar dat merk je in de bochten toch wel.
Dat die 350 pk ten opzichte van de 260pk wellicht net iets sneller gaan doet er verder niet toe. Daar koop je geen Lotus voor. Helaas dat punt lijkt Lotus hier een beetje te zeggen.
Voor het design neem ik nogmaals mijn pet af. Wat een onwijs mooie auto!
lambo4all zegt
@fiatsco: de afgelopen 20 jaar is wel gebleken dat bijna niemand een 4cil 900kg autootje wil. Dus logies toch dat ze wat normalere auto’s gaan maken? Je moet tenslotte wel winst maken!
dafmaf zegt
Je zou bijna denken dat het stiksel heeft losgelaten. Het bovenste kwart zit namelijk wel heel strak.
jolig zegt
Nog altijd beter dan die van die Italdesign concept, die spaken zijn zo breed, dat je hem maar op 10 voor 2 of 20 over 8 kunt vast pakken.
Hij ziet er wel lekker strak uit, maar nog niet zo mooi als de concepts die ze twee jaar geleden lieten zien. Die waren nog wel een stapje verder. Dat dashboard ziet er inderdaad niet uit, dan kon het net zo goed spartaans blijven.
ferrari94tr zegt
Als Chapman zich in zijn graf zou omdraaien, dan wel met 7500 rpm.
bertorelli zegt
Mooie auto hoor.
Ze hadden alleen de parkeersensoren wel iets beter mogen wegwerken.
StijnB zegt
@bertorelli:
Alles is gewoon knutselachtig… *zucht*
Vind het design ook oud aanvoelen, daar heeft de ‘facelift’ ook geen goed aan gedaan. De oude exige met 192pk en een laag gewicht was perfect!
pexiges zegt
Prachtige wagen. Alleen vraag ik me wel af wat ie gaat kosten? Volgens mij kost een gewone exige S al rond de 92.000 en voor dat geld heb je hele snelle auto’s die ook nog eens veel luxer en beter afgewerkt zijn (cayman, TTRS+). Alhoewel deze lotus ze zwaar overheerst met zijn looks natuurlijk.
fernie zegt
@pexiges: £50k geen idee wat dat in NL doet.. vind het niet veel in ieder geval!
ericc zegt
Er knaagt nog wat:
-Waar blijven de productiemodellen van de Esprit,Elan,…?
Carreza zegt
@ericc: zonder geld geen nieuwe modellen
sir_smokalot zegt
@Carreza: HEET VAN DE PERS – Lotus Esprit heeft vertraging opgelopen, ontwikkelingsprogramma stopgezet.
syliaca zegt
Ziet er niet uit, maar het zal wel ergens goed voor zijn..
E34M5Touring zegt
Het is jammmer dat Lotus niet meer kan vasthouden aan haar heritage. Wel begrijpelijk natuurlijk er moet wel geld binnenrollen. Je kan 2 dingen doen: Vasthouden aan geschiedenis (Saab) of uit je comfortzone gaan werken (Porsche Cayenne etc) en doorgaan. Al was de Exige natuurlijk wel een purpose built track car. Misschien hadden ze dat beter met de Evora kunnen doen. Die was al softer (zeker voor een Lotus) en leent zich meer voor zo’n behandeling.
GT4Ever zegt
Uhhh, ik vind het interieur niet echt bij de auto passen. Al dat leer is leuk voor in een BMW of Merc, maar dit zou merendeel aluminium en carbonfiber moeten zijn als je het mij vraagt. Was dat ook niet het idee achter de Exige? Dat het een hardcore Elise zou zijn?
bbroek zegt
heeft lotus zijn nieuwe serie niet meegenomen??? (esprit, elan, eterne, elise, elite)
mennootjuh14 zegt
Wat een hippe radio!
The360box zegt
Ik vind al je standpunten echt voor geen meter opgaan! En die vergelijking dan met Adele?
mellie zegt
deze auto zou lotus er wel weer bovenop moeten krijgen