In navolging van de Elise Party Edition die gisteren de interwebs op werd geslingerd, komt het merk nu met een heetgebakerde én lichtere Exige op de proppen.
Deze dichte en nog meer circuitgerichte broer van de Elise weegt dankzij een bescheiden afslankkuurtje 15 kg minder en komt daarmee op een totaal van 1.161 kg. Deze gewichtsbesparing is mogelijk gemaakt door de lichtgewicht accu, slankere middenconsole, nieuwe sportstoelen en lichtere deuren.
Met de 3.5-liter V6 à 350 pk spint de Exige in 4 seconden rond naar de 100 km/u, bij 274 km/u is het uit met de pret. Hij accelereert dus een tikkie sneller dan die botermalse Cayman GT4 en houdt het qua top wat eerder voor gezien.
Qua uiterlijk is de Exige S Club Racer te herkennen aan de splitter vooraan, de achtervleugel, de zijspiegels en het dakpaneel. Deze delen zijn uitgevoerd in matzwart. De rest van het exterieur kan worden uitgevoerd in wit, oranje, geel of zwart.
Volgens Lotus is het lichtgewicht pakketje zo’n 4.500 GBP waard, maar omdat het niet afzonderlijk te bestellen is bedraagt de meerprijs slechts 2.400 GBP. Het totaal komt daarmee op een Britse prijs van 56.900 GBP, helaas weten we nog niet wat je aan deze kant van het Kanaal voor de hete circuitracer af mag rekenen.
jrk68 zegt
Naar de prijs durf ik wel een gooi te doen, 2X het bedrag in ponden….
De Partij voor de Arabieren mag dan gedecimeerd zijn, op de belasting zal dat weinig invloed hebben….
w0o0dy zegt
@jrk68: nee om bonnetjes te kunnen declareren heeft ook de VVD gewoon belasting centjes nodig…
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Yep, bedankt voor de reminder, ik ga meteen wat bonnetjes declareren….
janmetdelangeachternaam zegt
damn, die is wel sexy zeg!
gtwillem zegt
Interessant! Maar toch, dit of een Cayman GT4???
scottishcarspotter2000 zegt
@gtwillem: zijn best andere auto’s, dit is n speeltje, die Cayman is wat praktischer
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: beide zijn compacte sportwagens met middenmotor en behoorlijk vermogen.
Ik ben er echt nog steeds niet uit: beide zijn erg smakelijk. Deze Lotus zal net een tandje scherper en sensationeler zijn, maar de Cayman in GT4 uitvoering doet daar denk ik niet veel voor onder.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
@gtwillem: Ik denk dat de Lotus en Porsche GT4 heel erg dicht bij elkaar liggen als het gaat om fun en stuurbeleving. Als het mijn enige auto moet worden dan de Cayman GT4, Lotus denk ik meer als 2e auto voor “erbij” voor in het weekend,
scottishcarspotter2000 zegt
@gtwillem: dat denk ik ook niet, maar als het een daily driver moet worden neem ik de Cayman, toch iets ‘verstandiger’
reistje zegt
@gtwillem: Voor mij dan toch de GT4. (Al is de prijs van een GTS waarschijnljik dichter bij)
De Lotus is duidelijk hardcore-der en meer een extreme rijdersauto. Maar dan kies ik toch voor een luxere, zwaardere auto met een mooi interieur. Bovendien is een Cayman natuurlijk ook gewoon een rijdersauto maar minder extreem dan de Lotus.
Ik denk dat je met die Cayman 95% van de tijd meer plezier hebt, op die 5% na dat je op het circuit bent dan.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Cayman is wel veel mooier, maar je betaald wel voor de badge.
casperfcb zegt
Geen eens een ringtijd?
jrk68 zegt
@casperfcb:
Britten zijn van de understatements, niet van het bluffen….
gtwillem zegt
@casperfcb: de Ringtijden zijn niet zo heel erg relevant. Lotussen (Lotii?) zijn gebouwd volgens een heel andere filosofie, waardoor een Lotus altijd verschrikkelijk leuke auto’s zijn om in te rijden. In tijden waarin SUV’s als de Range Rover Sport SV-8 en Cayenne Turbo S toptijden zetten de Ring, weet je meteen dat het niets zegt.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
@gtwillem: Yep helemaal gelijk daarom hoop ik ook dat de Lotus ”mensen” er altijd zullen zijn om deze kleine schitterend merkje te laten leven, zodat ze het hoofd boven water weten te houden. Tegenwoordig wordt het verschil tussen auto’s als maar kleiner, juist merken als Lotus houden vast aan hun eigenwijze van werken, aan hun eigen filosofie van auto’s bouwen.
w0o0dy zegt
Het echte nieuws is de 3eleven die er aan komt. Dit chassis en dezelfde motor en versnellingsbak, 400pk en multi setting (waarschijnlijk) ABS en multistage Traction management en mogelijk slechts 900 kg..
mrrallycross zegt
Interessante auto. Zal echt heel lekker zijn om hier in te rijden. Wel in dezelfde kleuren als hier aub
hans75 zegt
Een Alfa 4C is toch wel een stuk lichter… colin chapman eat your heart out
tupperware zegt
@hans75:
Appels en Peren….
We hebben het hier over een auto met een 3.5l V6, ook heeft hij een slordige 100 paarden meer dan de 4C. Ga ook maar uit van een prijs die de helft hoger ligt..
De 4C (die ik overigens zeker zo gaaf vind) kan je het beste vergelijken met de top versies van de Elise, de Exige SC wordt niet meer gemaakt.
hans75 zegt
@tupperware: idd… even wachten op de 6C uitvoering dus ;-)
toyotafortuner zegt
Zou in dit geval zeker voor de Exige kiezen. Wat ziet ie er zo heerlijk uit!