Deze Lotus Exige crasht in een sloot. Niemand raakte gelukkig gewond.
Niets is leuker dan schrijven en praten over sportwagens. Ho, wacht. Dat is niet helemaal waar. Correctie: niets is leuker dan rijden in een sportwagen. Het is niet alleen de snelheid. Dat is slechts een klein gedeelte van de beleving. Hoe puristischer (lees: lichter) de sportwagen, hoe leuker deze auto.
En veel lichter en puristischer dan een Lotus Exige wordt een sportwagen niet, nietwaar? Het is echter geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Kijk, met een Audi RS6 ben je wellicht sneller, maar in een bocht zul je altijd de neus (waar de motor voorzit) naar voren voelen drukken. Lekker veilig, maar niet spannend.
Lotus Exige crasht
Deze Lotus heeft de motor in het midden en verandert wat gemakkelijker van richting. Dankzij de achterwielaandrijving wil de achterkant de voorzijde nog weleens inhalen. Als je het kan opvangen, is dat het mooiste gevoel ter wereld. Lukt het niet, dan kun je eindigen in een greppel. Dat is precies wat er met deze witte Lotus Exige is gebeurd.
Vanochtend vloog zo’n gave Lotus uit de bocht in de buurt van Alkmaar. Daarbij verloor de bestuurder de macht over het stuurwiel. Hij belande vervolgens in een sloot. Sinds kort ligt daar nieuw asfalt. Het is dan ook niet het eerste ongeval op deze locatie. Het voorval gebeurde namelijk op de Kogendijk bij de bocht van de Oosterdijk.
De bestuurder van de Lotus Exige bleef gelukkig ongedeerd. De auto raakte helaas wel beschadigd. Een berger kwam er aan te pas om de auto weg te brengen. Hopelijk kan de eigenaar ‘m weer in originele staat laten brengen. Het is een vrij recent type Exige (S3) met een dikke 3.5 liter V6 en mechanische compressor, goed voor minimaal 350 pk.
Fotocredits: Lorenzo Derksen via Inter Visual Studio.
thjvanvlerken zegt
Jammer van de auto, mooie wagen!
AstonMartinDriver zegt
@thjvanvlerken: hoeft niet Total Loss te zijn…
Robert zegt
@astonmartindriver: als dat motorblok waterslag heeft gemaakt en de holle ruimtes van de carrosserie zijn volgelopen met water is er vanuit economisch oogpunt weinig meer te redden, vrees ik.
dakarbemo zegt
Als ik t zo zie schat ik in dat alleen de achterlichten verdronken zijn :)
tortuga zegt
@RRRobert: lotus is weinig metaal aan te bespeuren, de motor valt nog te redden, het is eerder de elektronica die meer pech gaat hebben… Maar verder is het toch raar dat er “zo vaak” auto´s de sloot in belanden langs zulke rechte wegen
stekkerkoning zegt
@tortuga schijnt bedriegt. Deze weg slingert langs de golfbaan, bij Bergen en komt uit op de N9, de oneindige provinciale weg tussen Alkmaar en Den Helder. De Lotus is na een redelijk scherpe knik naar rechts in de sloot gegleden. Precies daar is trouwens ook een afslag naar een weggetje richting het buitengebied, waar haast nooit iemand hoeft te zijn. Glad asfalt en een auto met middenmotor vormen klaarblijkelijk geen topcombinatie. De limiet ter plekke is zestig per uur, maar het stuurt erg lekker met een gangetje van tachtig per uur.
thjvanvlerken zegt
@astonmartindriver: nee zeg ik toch ook niet? Total loss of niet nog steeds jammer,
Roskampies zegt
Daar zou ik best weleens in willen toeren!
powerofdreams zegt
@roskampies: In de sloot?
MarcoM zegt
Jammer van de Lotus. Het is overigens wel een auto waar je met behoorlijke rijervaring mee de weg op moet, sterker nog, een rijvaardigheidstraining is haast een must.
Kaje zegt
Onzin, heb er zelf een. Laag gewicht, middenmotor, ding is super voorspelbaar en dus makkelijk hard te rijden. Op de openbare weg is het wel een groot nadeel dat de auto nogal van koers veranderd bij spoorvorming in het wegdek.
joligejoffer zegt
Ik vind het vooral bij spoorwegovergangen merkbaar. En met regen rijden kan het nog wel eens onvoorspelbaar worden.
Ultimora zegt
@Kaje: ik ben het eigenlijk wel met @marcomanta eens. Ik heb zelf “ook zo’n ding” en na 5 jaar en 30000 km verrast hij mij niet meer, maar in het begin heeft hij mag wel meerdere malen gedaan. Heb bijvoorbeeld bij overstuur wel eens over-gecorrigeerd, waarbij ik na drie keer zwiepen achterstevoren stond. Bij mij is het altijd wel goed afgelopen. Maar op nieuw (glad?) asfalt kan het toch anders lopen dan je verwacht en dan is een getrainde reactie een must. Die training krijg je heus wel van je liefhebberij van het betere stuurwerk op de openbare weg anders koop je tenslotte wel een andere auto dan een Lotus, maar net die ervaring die je uit de shit kan helpen als je daar in zit kan misschien beter door een goede en leuke training worden gedaan dan door je enthousiaste sturen over de openbare weg.
kniesoor zegt
De oto ziet er niet zwaargewond uit, schade zal voornamelijk aan de onderzijde zitten. Dus die wordt wel weer in goed rijdbare staat gebracht, hopelijk voor een niet al te gortig bedrag.
993gt2 zegt
Niet zo netjes, met kenteken in beeld…
Johanneke zegt
Deze Mercedes-Benz B-klasse komt uit 2019, werd geleverd van 03-07-2015 tot 30-06-2018 en kostte toen € 57.955,-. Deze originele Nederlandse personenauto staat sinds 2019 op kenteken en is voorzien van een diesel motor. De dieselmotor heeft een maximum vermogen van 125 kW (170 PK) en een cilinderinhoud van 2143 cc.
mashell zegt
@993gt2: waarom eigenlijk niet? Natuurlijk is het gênant dat dit gebeurt maar hij reed net als iedereen met dat kenteken open en bloot rond.
EmwEE zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dieseltor zegt
Doet de toeter het nog wel? Is de stoet doorgereden zonder de beste man? Is hij zijn borg kwijt?
Gulli zegt
Die 350 paardjes wilden gewoon even afkoelen, het is de warmste dag in het jaar tot dan toe geweest. Zijn ze ook niet meer gewend
vinz667 zegt
Foto gezien van links voor, schade valt op eerste gezicht mee. Er zit nog bagage ruimte achter de motor – die is groter dan je denkt, kleine kans dat er water in de motor is gekomen.