Opgelet: de compost hoeft niet meer gebruikt te worden om de tuin te bemesten, maar om een setje achterbanden op te roken. Lotus heeft namelijk een Exige 240R die op bio-ethanol loopt.
Met een sprint naar de 100 in 3,9 seconden is de Exige 265E meteen de snelste auto op bio-ethanol. De sprint naar de 160 duurt overigens maar 9,2 seconden en de topsnelheid is 255 km/u. Dit alles dankzij de 1.8 compressor motor afkomstig van Toyota, die op de brandstof E85 liefst 268 pk levert, 47 meer dan de reguliere Exige 240R.
Het goede nieuws is dat auto’s op bio-ethanol milieuvriendelijk zijn, want de CO2 die wordt uitgestoten gelijk is aan de hoeveel koolstofdioxide die het plantaardige materiaal eerder aan de atmosfeer onttrokken heeft. Het slechte nieuws: productieplannen heeft Lotus niet.
Ramon zegt
pfff zucht
vincent#1 zegt
Het verbaast me helemaal niets dat deze auto zulke goede prestaties behaald op ethanol. Wanneer je ethanol in je auto gooit heb je meer pk’s.
Om je supersporter er langdurig goed op te laten rijden hoeft er denk ik helemaal niet veel aangepast te worden.
Ramon zegt
Jawel ..als jij nou ook nog die Ethanol snuift krijg je helemaal die kick!
vincent#1 zegt
@verzekeringsagent: Wat is dat nou weer voor een opmerking?
Ramon zegt
Hahaha (hap hap) enne ik ben geen verzekeringsagent doch leider ervan!
Nee joh geintje.. zeg nou eerlijk zo’n Lotus ziet er toch ook niet uit!
dekster zegt
beetje aceton in je benzine en het gaat ook
dekster zegt
(was de snelste bio-car niet een ccx?)
Ramon zegt
Is dat zo? ga ik ook eens proberen Dekster.
Effe zoeken naar mijn vrouws nagellak spulletjes!
dekster zegt
haha,niet te veel want het is extreem ontvlambaar
vincent#1 zegt
Jazeker, een klein beetje aceton in bezine vermindert de oppervlakte spanning, waardoor een beter brandstof/luchtmengsel ontstaat in de motor. We hebben het dan natuurlijk niet meer over biobrandstof. Voor meer info, ga via de onderstaande link naar die andere leuke site.
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=18918&view=next
vincent#1 zegt
ccx op ethanol ken ik niet
SimonMc zegt
De CCX rijdt MITS AANPASSINGEN ook op bio-ethanol, en krijgt daardoor zoiets van een 100(!!) pk bij.
Maar standaard rijdt ie op gewone benzine, dus daarom dat deze exige de snelste zal zijn, omdat hij niet aangepast meer hoeft te worden.
JeffreyG zegt
achja, het gaat erom dat het nogsteeds een coole wagen is die nog beter voor het milieu is ook :)
tim zegt
I LOVE ETHANOL, ETHANOL IS THE FUTURE!!! SCHONER EN BETERE PRESTATIES, DAT KAN TOCH NIET BETER????????????
waterstof is voor mietjes
Zoef zegt
Ethanol is veel beter dan biodiesel, ter redding van de benzinemotor.
Ejay zegt
Ethanol is een alcohol, sterker nog ethanol is dat type alcohol det je in bier, wijn, etc. vindt. Door de hogere klopvastheid kan er met een hoge compressie gewerkt worden doordat pingelen – detonatie van de brandstof in de cilinders zonder dat er een bougie aan te pas komt, maar louter de druk die het doet – later optreedt.
Jammer dat er geen productiewagen komt.
Mark zegt
Ik hoop het beste voor Ethanol. Plant maar een eiland in de Noordzee met koolraap en al die meuk :), anders hebben we nie genoeg :)
ddk zegt
Vergeet niet dat ethanol veel duurder is om te produceren dan diesel/benzine. En mensen kijken nog altijd eerst naar hun portemonnee ipv naar het milieu.
dekster zegt
ik zalf en sla tegelijkertijd ;-)
autoblogger zegt
Via Lotus: Het grote voordeel van ethanol is dat deze brandstof meer vermogen in de motor genereert dan conventionele benzine. De Lotus Exige 265E is nu goed voor 197 kW/268 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 249 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Dat betekent een toename van respectievelijk 47 pk (+21%) en 34 Nm (+16%) ten opzichte van de reguliere, benzine-aangedreven Exige S. Met een gewicht van slechts 930 kg resulteert dat in een vermogen/gewicht verhouding van 287 pk per ton.
Lotus Engineering modificeerde onder meer het brandstofsysteem en de motorkalibratie en vergrote de vier op het inlaatspruitstuk geplaatste brandstofinjectoren. Bovendien monteerde Lotus Engineering twee extra brandstofinjectoren bij de inlaat van de supercharger, om de hoeveelheid brandstof te vergroten die bij zwaardere motorbelasting en voor het koelen van de inlaatlucht voorafgaand aan de verbranding in de motor wordt gespoten.
Een volgende stap voor Lotus Engineering is het verder optimaliseren van de motorkalibratie tot een flex-fuel afstelling, gevolgd door zelfs een multi flex-fuel voorbereiding. Dat betekent dat de motor naast reguliere benzine en bio-ethanol dan ook geschikt is voor het consumeren van bio-methanol en bio-butanol.
Markus zegt
Als ze ‘m niet willen produceren then why the poep er geld in stoppen en het ontwikkelen? Ik dacht toch niet dat Lotus miljoenen winst maakte… snap ik echt niks van.
silasse zegt
Gwn alchohol in een diesel auto gieten maakt het al sneller!!
Vroeger was ik zo gek zelfs dat ik kersosine iliegaal koopte en dat in een scooter giete gemixt met gwn brandstof dat ding was niet normaal ik berkeikte 180 kilometer met gemak.
Eric zegt
Ik vraag me af hoe die auto’s gaan ruiken met al dat bio gedoe!
Straks gaan ze nog aan je uitlaat ruiken als je voor een rood licht staat!!!
Ramon zegt
In Londen stinkt het toch ook? Daar rijden deze shit auto’s veel.
Tombnolz zegt
Vraagje: gaat je motorblok even lang mee als het op Ethanol draait?
Enneuh… De Exige vind ik echt geweldig. Rijdt naar het schijnt als een cart.
honda-freakske zegt
Natuurlijk weer een motor van toyota…
Sjonnie zegt
@ ddk : duurder om te produceren misschien, maar fosiele brandstoffen worden duurder en duurder, terwijl er op ethanol/biodiesel geen accijnzen geheven worden.
@ Silasse : Liever jij dan ik… ;)