• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Evora Type 124 Endurance Racecar [gallery]

Auteur: robbie, gepost 11 september 2009 om 14:22 – 25 Reacties

Lotus Evora Type 124 Endurance Racecar
Lichter, sneller en helemaal klaar voor het circuit!

Een Lotus is pas een echte Lotus als je er ook het circuit mee onveilig kan maken. En dus hebben de ingenieurs van Lotus deze Evora Type 124 (spreek uit als One Twenty Four) ontwikkeld. De 3.5 liter V6 van Toyota die ook achterin de straatversie van de Evora ligt levert nu meer dan 400 pk (afhankelijk van de regelementen) ipv 280 pk zoals de straatversie. En het gewicht is met 200 kilo afgenomen tot zo’n 1.200 kilo (ook weer afhankelijk van regelementen).

Verder vinden we een sequentiele flappy paddle gearbox in de Type 124 met 6 verzetten. Een door de FIA goedgekeurde rolkooi en een benzinetank van 120 liter en een brandblussysteem. Ook is er een carbonfiber achtervleugel, splitter en diffuser gemonteerd.

Tot stilstand komen doe je met een paar remmen van AP Racing en een ABS systeem van Bosch. De velgen zijn 18″ groot en voorzien van Pirelli slicks. Ook is de aerodynamica verder verfijnt, maar daar was eigenlijk niet zoveel voor nodig.

Zoals de naam al doet vermoeden heeft Lotus deze auto voornamelijk ontwikkeld voor langeafstandsraces. Denk hierbij aan races van 12 of 24 uur lang. Daarom zal de Evora Type 124 ook zijn debuut maken in mei 2010 tijdens de ADAC Nürburgring 24 Hours op de Nordschleife. Daarna zal het fabrieksteam van Lotus met de Evora Type 124 nog in actie komen tijdens de volgende races: Merdeka Millennium 12 Hours (Sepang, augustus 2010), BritCar 24 Hours (Silverstone, oktober 2010) en de Dubai 24 Hours (januari 2011).

Ook interessant!

  • Radford Lotus Type 62-2
    Radford Lotus Type 62-2 heeft 600 pk (op 1.000 kg!)
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

evora, gt4, Lotus, Racing

Vorig bericht: « Renault 4: Terug naar retro?
Volgend bericht: Mansory Vitesse Rosé – Speciaal voor … ? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ollie-j zegt

    11 september 2009 om 14:24

    wow! fap fap fap!

    Login om te reageren
  2. donaldduck zegt

    11 september 2009 om 14:25

    Doemijdiema

    Login om te reageren
  3. Alfaxa zegt

    11 september 2009 om 14:27

    Ziet er zeer goed uit, hopelijk presteert het ook behoorlijk.

    Login om te reageren
    • pfranze zegt

      11 september 2009 om 15:12

      @Alfaxa:
      Echt vergelijkingsmateriaal heb je pas als je de ultieme proefrit met de BMW X1 hebt gedaan.

      Sorry hoor! Ik hou er nu mee op, maar storend is het wel. Ik lees het bericht steeds weer, alsof het een echte reactie is. (zal ook wel de bedoeling zijjn geweest)

      On topic:
      Ik vind de Evora echt een mooie auto.

      Login om te reageren
  4. GregBem zegt

    11 september 2009 om 14:43

    lkkr… hebben we ook piccas van dat kontje/interieur?

    Login om te reageren
  5. MDA zegt

    11 september 2009 om 14:48

    Wat. Vet.

    Ik vond de Evora, ondanks de goeie kritieken van de autopers, altijd een beetje tam… Dit maakt alles goed. Ik hoop echt dat er hier een straatversie van komt!

    Login om te reageren
  6. Robi zegt

    11 september 2009 om 15:03

    Wat een lelijke voorkant.

    Login om te reageren
  7. Fiat Coupe zegt

    11 september 2009 om 15:08

    Hopelijk kan Lotus wat potten breken in de endurance races. Mooie wagen.

    Login om te reageren
  8. Johan-SV zegt

    11 september 2009 om 15:30

    hij kijkt wel blij:-p

    Login om te reageren
  9. monster zegt

    11 september 2009 om 15:31

    ziet er super gelikt uit zeg!!

    Login om te reageren
  10. David zegt

    11 september 2009 om 16:01

    Roadlegal? Ik denk het niet helaas.

    Login om te reageren
  11. JDM__Wotevajjjj zegt

    11 september 2009 om 16:15

    Daarom zal de Evora Type 124 ook zijn debuut maken in mei 2010 tijdens de ADAC Nürburgring 24 Hours op de Nordschleife

    de 24h zijn op het 24h circuit, niet op de nordscheife
    24h: nordschleife+gp

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 september 2009 om 16:48

      @JDM__Wotevajjjj: Ik herhaal alleen maar wat er in het persbericht staat ;)

      En volgens Wikipedia is het ook alleen op de Nordschleife:

      The 24 Hours Nürburgring is a GT and touring car endurance racing event on the Nürburgring, inspired by the famous 24 Hours of Le Mans and the Spa 24 Hours. The venue of this event is held on the Nürburgring Nordschleife (north loop), and is geared towards amateur drivers and primarily production cars.

      Login om te reageren
      • JDM__Wotevajjjj zegt

        11 september 2009 om 19:00

        @robbie:
        tjah dan is wikipedia mis.
        ik ben er al 2keer naar gaan kijken en ze rijden ook over het gp circuit.
        deze foto’s heb ik tijdens de 08 editie gemaakt, zoals je kan zien is het op de gp strecke rechte lijn, de toren staat er ook op.
        (het is niet de volledige gp strecke, die groote hamerhead word als paddock gebruikt en er komt een chicane in de plaats)
        Photobucket
        Photobucket

        Login om te reageren
  12. casperianus zegt

    11 september 2009 om 16:53

    Waarom doet’ie niet mee op Le Mans? Lijkt me leuk als Lotus ook een keer meedoet. En wint van Ferrari :P

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    11 september 2009 om 16:56

    UPDATE Gallery :D

    Login om te reageren
  14. vla zegt

    11 september 2009 om 17:21

    Mijn reactie:
    http://www.youtube.com/watch?v=cbpccXp6Swo&feature=related

    Login om te reageren
  15. peter zegt

    11 september 2009 om 18:26

    mbt de straatversie. Is 280pk uit een 3.5 niet zielig naar huidige normen ? zeker voor een sportwagen

    Login om te reageren
  16. JDM__Wotevajjjj zegt

    11 september 2009 om 19:04

    http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/24/porsche-en-audi-domineren-24h-nurburgring
    hier hebben jullie zelfs zelf foto’s geupload waarop je kan zien dat het ook op het gp circuit is…

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    11 september 2009 om 20:43

    Van de straatversie vond ik de uitstraling nogal ehm…. wennen, maar dit is spot-on! Wat een lekkere racewagen! Als ie net zo hard gaat als dat ie er goed uitziet dan is dit de nieuwe top. Lotus kennende zal de wegligging gruwelijk goed voor elkaar zijn… nu maar hopen dat de betrouwbaarheid ook op orde is.

    Kan deze meedoen in de GT4 klasse?

    Login om te reageren
  18. Willem zegt

    12 september 2009 om 01:15

    aerodynamica is verfijnD. In godsnaam, wanneer gaat het grammaticaniveau hier eindelijk eens boven het nulpunt komen??!!

    Login om te reageren
  19. q-oekje zegt

    12 september 2009 om 07:30

    @willhem dat is freestyle in de nederlandse taal

    Login om te reageren
  20. AlwinH zegt

    12 september 2009 om 12:54

    Over Lotus gesproken… Gaat er nog iemand naar de BBQ bij vd Kooi vandaag? Ik ben er vanaf een uur of 3 vanmiddag.
    (krypton green exige).

    Login om te reageren
  21. RobGTR zegt

    12 september 2009 om 14:37

    In een woord: prachtig. Er is eigenlijk helemaal niks op aan te merken, althans van het design. Typisch Lotus gewoon. Ben wel nieuwschierig hoe snel die een rondje aflegt op de Nordschleife. ’t Is in ieder geval veelbelovend.

    Login om te reageren
  22. GOD zegt

    12 september 2009 om 17:15

    wow lekker. design is heel zacht net als astin martins.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North