Jep, flink wat extra powerrr voor een Evora die is gebaseerd op de racer van Lotus. En er komt ook nog een cabrio!
De Lotus Elan is vertraagd tot 2017 en dus leek het ze in Norfolk wel snugger om de Evora nog maar eens een beetje in de kijker te spelen. En dat doe je natuurlijk met meer pk’s! De Evora S is al geen mietje met 345 stuks maar er moet dus nu een versie komen met ongeveer 400 pk. Mooi in lijn met het verhaal dat de Evora wel wat agressiever mag, iets waar we een tijdje terug al over schreven.
De ultieme Evora wordt gebaseerd op de endurance racer die -niet geheel toevallig- beschikt over ongeveer 400 pk. De racer is ook zo’n 200 kg lichter en hoewel we niet verwachten dat de straatversie ook zoveel gewichtsbesparing meekrijgt zou het ons niet verrassen als er flink wat kilo’s weggesnoept worden door het interieur te ontdoen van allerlei overbodige spulletjes. In september zullen we het weten want dan wordt de onthulling van dit model verwacht op de motorshow in Frankfurt. Een show waar wij uiteraard weer aanwezig zullen zijn om jullie van de heetste nieuwtjes te voorzien.
Men spreekt overigens ook van een Evora cabrio die techniek voor het dak moet gaan delen met de geplande soft-top Lotus Esprit. Ook verwacht men in oktober de eerste rijdende Evora plug-in hybrid te kunnen tonen. Deze wordt voorzien van een elektromotor en een 1.2 liter benzinemotor, samen goed voor 1000 Nm koppel en een sprint naar honderd in 4,4 seconden. Naast de hybride meuk wordt er gelukkig ook nog gewoon gewerkt aan benzine gestookte pk’s: een 570 pk sterke 4.8 liter grote V8 is in ontwikkeling om te zijner tijd de Lotus Esprit van kracht te gaan voorzien. Dit blok moet 40% kleiner en 80 kilo lichter worden dan de Toyota krachtbron die we van Lotus kennen. Kortom: ze hebben voorlopig genoeg te doen bij Lotus, we gaan vast meer van ze horen de komende tijd.
200 pk lichter
@kraakensmaak:
scherp, ik las er gewoon overheen :D
@kraakensmaak: da’s toch heel normaal? Hij wordt ook 300 liter sterker en 35 kilogram verlaagd! ;) Thanks, heb het even aangepast.
Is nooit echt een succes geweest maar deze waggie verdiend beter
Tering 1000nm in zo’n bak dan schijt je echt 80 kleuren als je volgas wegtrekt! Zonder V8 geluid dan?!
Hoeveel Evora’s rijden er eigenlijk in NL rond? Heb er nog nooit eentje gespot.
Mooie auto om te zien
De Evora is al een prachtige exclusieve auto!
Nog meer versies en het kan er alleen nog beter op worden!
Laat maar komen…
Alsjeblieft lincoln!
Geinig, met die 400 pk heeft de Evora er evenveel als de Ferrari 360 Modena.
@Jochempie:
Mooi he, dat heet ontwikkeling, vroegâh was een 300PK Ferrari een monster, nu rijden er hatchbakjes rond met 305PK op de voorwielen, en we zijn eens 20 jaar verder.
wie kijkt er tegenwoordig nog op van een (performance) sedan met minder 400 pk?
Ik vind het een leuke wagen maar als je hem ziet heb je toch niet het ’the car to buy’ gevoel.
Zelfs die 400pk en een “GT3 RS” uitvoering ervan kunnen me nog niet overtuigen.
Terwijl een elise (ondanks z’n looks) dat echt wel had.
De Evora is echt wel een mooie auto, zoals @dilopa al zegt is het dus positief dat er meer van op de weg komen (althans, dat hoop ik toch; ze moeten ze nog zien te verkopen).
Hey, maar het is toch heel simpel? Dit ding is te duur! Ik vind m ook mooi. Die normale Evora is al duur en underpowered. De Evora S heeft net genoeg power; maar voor dat geld heb je ook een Cayman. Afgezien van het feit dat er mensen zijn die een POrsche niet mooi vinden, is de Evora-klasse wel zeer specifiek: kleine sport-autotjes met perfecte wegligging. (Audi TT(R)-S misschien wat minder is wegligging en er is/komt geen nieuwe Z4-coupe).
MAW: het is eigenlijk al een tweede auto voor iemand. DUS, als je toch zoveel geld heb voor een 2e hands-sport-carretje; dan heb je misschien ook wel wat meer of wil je wat meer (cabrio bijvoorbeeld).
Dus: de Evora is te duur en zijn concurrent in deze rare klasse eigenlijke te goed.
@gregorius: PS: excuses voor de 370Z fans: zelfde klasse en pk’s, minder sturend.
@Hupke
Deze kwam ik tegen op Autogespot.
Kan je toch ni van onderuit dat dit een sublieme sportwagen is hé??
http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c208204072011140231
@dilopa:
Ik bedoel ook niet dat het geen geweldige wagen is. Ik wil hem gewoon niet hebben. Terwijl de meeste lotussen tot nu toe dat wel hebben.
Zelfs voor een ‘apparte’ elise mkI wil ik veel doen en voor een echt lelijke elise mkII nog meer. Om maar niet te spreken van europa s, esprit,…
Enkel de ’90 elan en de evora maken niet dat ‘hebbe hebbe hebbe’ gevoel bij me los.
Ik denk dat het zoiets is als koffie met te veel suiker in ofzo. Het is een mooie wagen en de techniek is goed net als de motor.
Maar hij is niet gedruft, te zwaar en z’n snelheden zijn te realistisch en down to earth. (ik denk dat het dat is wat me eraan stoort maar ik weet het niet)
Ik vind de achterkant van de Evora totaal niet met de voorkant overeenkomen, voorkant is mooi maar de achterkant lijkt hoog van achteren
@The360box: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wigvorm
een V8 die kleiner en lichter is dan een 4cil? eerst zien dan geloven!
Ik hou van de Evora…
In het echt is ze bloedmooi!
Vooral de ‘wespentaille’ is schitterend, maakt hem echt apart om te zien.
Ik wacht trouwens al een tijdje op de aangekondigde face lift! Is daar al nieuws over Casper van AB??
Check dit!
@Svenska_Aeroplan_AB: Er komt geen facelift, de foto die jij laat zien is een “gissing” nog voor Mansory zijn bodykit voorstelde. http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/11/mansory-behangt-de-lotus-evora-met-carbon
@XiPHiAS: I know… maar wat een mooie gissing!
Wat me opvalt is dat veel modellen allemaal beginnen met de E. lol