Eigenlijk had de Ford GT40 er zo moeten uitzien, maar de geschiedenis bepaalde anders.
Lotus werd groot met de 7 (je weet wel, die met de demontage-handleiding) en hoewel Caterham deze nog altijd bouwt, vond Colin Chapman het begin jaren ’60 al tijd worden voor een opvolger. Deze moest iets minder spartaans zijn dan de rolschaats op wielen die de Lotus 7 was, maar moest net zo strak rijden, betaalbaar zijn en bij elke garage in onderhoud kunnen. Een verdomd goed recept dat tegenwoordig helaas niet meer gebruikt lijkt te worden.
Voor de Lotus Elan ontwikkelde men in Hethel de Lotus-Ford Twin Cam, een potente 1.5 (later 1.6) met 100 pk of meer. Qua prestaties een perfect blok voor de Europa, maar kostbaar in productie en dus te duur voor de betaalbare sportwagen. De oplossing kwam uit Frankrijk, waar juist de Renault 16 was gepresenteerd. Dit blok werd achterstevoren achterin de Europa gelepeld en opgepept van 52 naar 82 pk.
Niet indrukwekkend? Think again! De Lotus Europa was toen hij 1966 uitkwam namelijk de laagste productieauto ooit en woog slechts 610 kilo. De topsnelheid bedroeg 192 kilometer per uur, de honderd werd in iets meer dan negen seconden bereikt. Nuttigde je ’s ochtends een klassiek Engels ontbijt, dan merkte je dit direct aan de acceleratiecijfers van je Lotus Europa. Het ontwerp was een aangepast design dat Lotus maakte voor het Ford GT40-project. Ford koos uiteindelijk voor het ontwerp van concurrent Lola Cars en dus besloot Chapman het ontwerp iets aan te passen en te gebruiken voor een eigen product.
De originele Lotus Europa, de Series 1 met Renault-motor, werd in 1968 vervangen door de Series 2. Deze kreeg wat meer luxe toebedeeld, zoals elektrische ramen, hout op het dash en verstelbare stoelen. Uiterlijk is dit type herkenbaar aan de knipperlichten die van onder de bumper naar een prominentere plek naast de koplampen verhuisden.
In 1972 introduceert Lotus de beste Europa, de Twin Cam. Deze krijgt alsnog het fijne Lotus-Ford-blok toebedeeld, dat tegen die tijd 1557cc meet en goed is voor 105 pk. Later zou door de aanpassing van andere Dell’Orto-carburateurs het vermogen zelfs stijgen tot 126 pk, al was deze Europa Special met 740 kilo ook een stukje zwaarder dan het origineel. Hoewel de topsnelheid amper toenam, de 200 km/u werd nog altijd net niet gehaald, zat je wel in 6.6 seconden op de honderd.
Een Europa met Twin-Cam is makkelijk te herkennen. Daar waar bij een Series 1 en 2 de daklijn bijna vloeiend doorloopt in twee opstaande randjes op het motorcompartiment, zijn die randjes bij de Twin Cam en Special verdwenen. De auto bleef echter een opvallende verschijning, die lang niet bij iedereen in de smaak viel. Persoonlijk vind ik vooral een Series 1 schitterend, met de daarop gebaseerde Type 47-racer als topfavoriet. Deze racewagens waren nóg lichter dan de productiemodellen en hadden al snel 165 pk tot hun beschikking. Er is zelfs een Type 47 met een tot 300 pk opgevoerde Rover V8 gebouwd, goed voor een angstaanjagende topsnelheid van 290 km/u.
rufctr01 zegt
Ik ben hier geen fan van. De auto oogt een beetje raar. De Esprit daar en tegen vind ik de auto die Lotus echt bekend heeft gemaakt bij het grote publiek.
audicoupe84 zegt
@rufctr01: Renault Alpine 110; Ferrari Dino; Porsche Turbo (kikkerogen); Deze Lotus in JPS livery; Lamborghini Countach; Opel GT/J; waren mijn jeugd Favorieten / voor mij meest geslaagde carroserien; Ho!…. ik vergeet de TE Engenering(Manta-A met 2.8L Commodore motor)
ferrariman zegt
Hebben altijd een mooie auto die gt 40 en deze is ook erg leuk
rijnounsdoor zegt
Jammer dat ik er niet in pas met mijn1,93. En noteer maar: ik ben een Lotus fanboy.
norge zegt
Een Europa met Twin-Cam voor mij graag..Omdat Lotus motor..
desjonnies zegt
Ik heb er als jochie ooit mee proefgereden.
vooral het R16 blok van Renault trok me omdat het een gewoon motorblok was van de Seize en niet de dure poespas van de Ford-Lotus Twin cam had.
Man man man, dit zat nog lager dan de fameuze Triumph Spitfire, je zat echt met je kont op de keien Maar één ruitenwisser en dat was ongekend stoer voor die tijd !
Helaas, voor D.fl 3500 heb ik de wagen gelaten voor wat’ie was, hij was afschuwelijk beschilderd met van die Viking taferelen en de elektriek was een puinhoop !
Dit was zo’n hoge rug en in gedachte was ik al op zoek naar de lichtmetalen Cosmic velgen zoals de John Player uitvoering in de foto’s !
Later kwam er heel kort een Elan S II Coupé voorbij in mijn leven.
Gelukkig heel, heel kort !
Dizono zegt
@desjonnies: Jij hebt er in ieder geval in gereden, ik paste alleen in gedachte in mijn Europa Superfast…
http://www.70er-matchbox.de/m_1970_oi_Lotus_Europa_nr_5_matchbox.jpg
Dutchdriftking zegt
Hij is wel echt gaaf hoor!
viezefreddyw zegt
Mooi? Mwuah.. Gaaf? Jazeker! Zo gaaf dat ‘ie toch wel mooi is.
desjonnies zegt
Er is niets zo erg als een verampponneerde Lotus.
negen van de tien Lotus’ uit die tijd waren op één of andere manier verampponneerd, omdat men of het geld niet had voor onderhoud of niet goed wist wat men er mee aan moest.
De kwaliteit was uiterst discutabel en de combinatie van Britse ‘electriciens’ die de bedrading ontworpen en geïnstalleerd hadden in een auto met polyester carrosserie gaf ongekend veel en vooral vreemde problemen.
( Min aan de massa = dat de stalen carrosserie van iedere auto dus als Min-pool fungeert) echter bij polyester, dat niet geleid moet voor ieder achterlicht afzonderlijk een min of massa kabeltje worden aangelegd.
Dan mag je niet vergeten dat Lotus eigenlijk in die tijd zeer geavanceerde Formule – 1 techniek in de productiemodellen stopte, mooi als het werkte maar gevoelig en duur schreeuwend duur als het stuk ging.
Dan onderhoud, de enige levend wezens die Lotus onderhoud konden uitvoeren en begrepen waren mensen met het niveau van een chirurg!
Onderdelen waren een ramp, vooral als je niet wist van wie Lotus ze geleend had, zoals iedere rechtgeaarde schuurtjes fabrikant werd 95% ingekocht bij derden !
Al met al waren er dus eigenlijk geen redenen om een gebruikte Lotus aan te schaffen.
Waarom ik toen wel die S II heb gekocht ?
Ik kreeg hem praktisch voor niets, de achter wiel lagers (een kwaal) waren weer eens stuk en de eigenaar een Engelsman had geen zin om het ding weer mee terug te nemen. De man werkte in de offshore in de tijd dat je daar per week meer kon verdienen dan op het land in twee maanden !
De man kwam twee weken later terug met een splinternieuwe Rover SD 1 !
elcaminokid zegt
@desjonnies:
Ik heb een 1970 Europa S2.
De originele electriciteit is inderdaad rampzalig. Het eerste wat ik dan ook gedaan heb aan de mijne is er alles uitgetrokken en helemaal opnieuw begonnen.
Voor een of andere reden vertrouwde ik het originele design niet…2 zekeringen voor de hele auto…
desjonnies zegt
@elcaminokid:
Fantastisch, me wou dat ik u was !
Ik heb de Europa altijd hoger gehad dan de Seven, eigenlijk een Formule 1 wagen voor op straat !
pomoek zegt
@desjonnies: Een SD1, de man hield wel van een gokje…
desjonnies zegt
@pomoek:
Hij was wat autosmaak betreft de meest coole kerel die ik ooit ben tegengekomen, nog geen dertig jaar oud en je een Rover SD 1 kunnen permitteren !
Jags waren voor oude mannen, de Rover 3500 was bij zijn lancering zo’n beetje het meest coole wat je kon kopen !
Vergeet niet dat die dagen een TR7 ook als serieus spul werd gezien evenals de Alfetta GT die we hier laatst nog langs zagen komen, met zulk spul zat je echt niet in de Manta-Capri-Scirocco- Renault 15/17 range, dit was cool !
E34M5Touring zegt
De zoon van de importeur van Lotus had er 1. Gekocht als wrak en totaal gerestaureerd. Was echt als nieuw toen ie klaar was. Prachtig ding. Had de twin cam motor met flink wat modificaties. Die kreeg op een gegeven moment iets te veel aandacht in het dorp. Klonk echt fantastisch maar wel wat luid.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
In de VS zijn ze nog steeds uiterst betaalbaar, vooral die met de mindere populaire Renault motor (Amerikanen zijn niet zo bekend met de techniek van deze 1465cc krachtbron, geheel uit lichtmetaal vervaardigd en met natte cilinderbussen )
Daar heeft men het liefst gietijzer !
Alleen hebben de Amerikanen twee ruitenwissers !
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Zijn deze nieuw verkocht in de US? Of werd dat met ‘grijze import’ gedaan? De Europa van ‘de zoon van’ was wel een linksgestuurde maar had maar 1 ruitenwisser. Hij heeft die motor helemaal laten opbouwen door een specialist die bij hen werkte. Ding klonk echt als een oude formule auto. Enorm veel toeren en spektakel.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Nee, originele met vooral de Renault 16 motor.
Enorm voordeel is dat die dingen zo tam waren als een bosuil die stoned is, 85 SAE pk’s.
De voorwiel ophanging stond hoger omdat -uiteraard- de koplampen hoger moesten staan in de VS, er waren ombouwsetjes die je bij je Europa kreeg om hem weer laag te maken !
Lotus zelf wist 120 pk uit de Renault 16 motor te persen, voorwaar een hele prestatie !
toyotafortuner zegt
Moest gelijk denken aan dit exemplaar die ik een tijdje geleden spotte: http://static.autojunk.nl/pictures/2015/0927/133354/image_01.jpg
Wat zijn die Lotussen toch mooi
talladega zegt
@toyotafortuner:
Die is van Jan v/d Kooi (zoon van de importeur) hij had een dealerschap aan de Amsteldijk in Amsterdam.
Sinds de opening van de vestiging in Houten zitten hij daar niet meer.
talladega zegt
Mooi hoor zo’n type 47.
Een vriend is er al jaren eentje aan het bouwen.
Niet met een Renault maar een Nissan 2L turbo, zql een best kanon worden.
pinut187 zegt
Nee nooit iets mee gehad met dit model qua design. Licht en snel is wel natuurlijk altijd goed.
ralfast zegt
Dit instrument verdient een prachtige engine swap. Zoiets als deze: http://www.speedhunters.com/2013/01/rotary-buzz-re-amemiya-20b-europa/
Dizono zegt
@ralfast: mooie techniek, maar die 997-lampjes heeft die arme Europa écht niet verdiend… :(
boris9397 zegt
“De rolschaats op wielen”, heeft een rolschaats niet altijd wielen?
lotuselises2 zegt
Als Lotus fan en eigenaar toch nooit echt aan de Europa kunnen wennen. Ook niet aan die nieuwe van begin 2000 overigens.