Eentje uit de categorie: waarom is dit ding nooit gebouwd?!
Uit de studio’s van Bertone (✝) kwam begin jaren ’90 deze Lotus Emotion naar buiten rollen. Gebaseerd op de Esprit had deze kekke auto een 2.2-liter viercilinder aan boord, dankzij een turbo goed voor 264 pk’s. Niet bloedstollend veel naar huidige maatstaven, maar daarmee zoefde de Emotion naar de 100 in 5 tellen. Topsnelheid van deze kleine auto (405 cm lang, 190 cm breed) lag ergens boven de 270 km/u. Let wel, dat waren doelstellingen en geen gemeten cijfers.
Tot zover de droge feiten, want er kleeft een nogal bijzonder verhaal aan deze auto. Er gaan namelijk geruchten dat Bertone dit koetswerk (zonder Lotus badges) op de Bugatti EB110 wilde schroeven, maar helaas verloor het die strijd van Mercello Gandini. Toen het Bugatti-avontuur mislukte werd er vlug een Lotus van gemaakt, in de hoop dat de mannen in Hethel ‘m zouden gebruiken ter inspiratie voor de nieuwe Esprit.
Ook dat feest ging niet door en dus is het prachtige koetswerk nooit in productie gegaan. Jammer, want we zijn er behoorlijk zeker van dat een auto geïnspireerd op deze Emotion wel een succes was geworden. Al was het alleen maar vanwege die kickass velgen.
De achterkant doet overigens wel wat denken aan die van de huidige McLaren 650S (en MP4-12C), de voorkant lijkt wat op die van de Jaguar XJR-15 en de langgerekte vooruit brengt herinneringen aan de monsterlijke en relatief onbekende Edonis boven. Met recht een bijzonder ding dus, die Emotion.
mercedesbenz63 zegt
Hij is wel heel mooi
uncivilsum zegt
Voorkant doet me denken aan aston martin gran turismo vision concept en de achterkant doet me denken aan een jaguar xj220
jackass266 zegt
Ik zie dan ook wel weer wat jaguar xj220
rietdekker zegt
Heerlijk hoe die koplampen je zo lekker afkeurend aankijken
Author zegt
@rietdekker: inderdaad! Minachtend bijna.
jrk68 zegt
@mauritsh:
Als hun eigen 3.5V8 biturbo voor de aandrijving had gezorgd dan was ik er misschien een beetje rouwig om geweest..
Nooit een fan geweest van dit soort Lotussen.
Author zegt
Oké.
gtwillem zegt
@jrk68: ik begrijp je punt. Alhoewel de aandrijflijn van de Esprit GT3 of de Esprit Sport 300 al een stuk beter waren.
Maar een Lotus waarvan het echt zonde is dat ie nooit gekomen is, is wat mij betreft de M250. Een coupe met V6, qua afmetingen tussen de Elise en Evora in. Hij zou bijna in productie gaan, maar het ging op het laatst niet door. Uiteindelijk kwam de Europa S(E), wat niet echt een succes werd.
scottishcarspotter2000 zegt
Best vet eigenlijk, @rietdekker: precies, het perfecte woord voor de blik van die auto
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Ik ben echt te laat geboren. Alle coole supercars zijn gemaakt voordat ik geboren ben. Op de AutoRai nog staan kwijlen bij een F40, terwijl bijvoorbeeld de P1 mij totaal niks deed.
En ook deze conceptcar maakt het weer pijnlijk duidelijk.
bartteeuwen zegt
Ik vind het vooral lijken op de veel nieuwere zondag. Gaaf ding
bartteeuwen zegt
@bartteeuwen: autocorrect.. De veel nieuwere pagani zonda
Hupke zegt
Als geheel vind ik het niet zo bijzonder geslaagd.
baasbas zegt
De Tomaso Guara schoot even door mijn hoofd. Vergelijkbare vormen. Deze is wel echt heel mooi
Dutchdriftking zegt
Lijkt ook behoorlijk op de Bugatti!
Entwicklung88 zegt
Beetje uit de kluiten gewassen 90’s Lotus Elan?
mercedesbenz63 zegt
Het heeft ook wat te delen met de Edonis wanneer komt er is nieuws over de Edonis…
MaartenD zegt
bugatti EB110
clarkson zegt
Ik begrijp het wel dat hij vergeten is…
b00m3rang zegt
Koenigsegg iemand? Vooral het profiel doet me daar aan denken. Mooi ding dit!
mrrallycross zegt
Ik zie hier wel vormen in die je nu ook nog bij lotussen ziet.