Er komt nog één Lotus ‘zoals we ze kennen’. Daarna is het over en uit voor Lotus als een merk dat auto’s met verbrandingsmotoren bouwt. Het laatste hoofdstuk komt dit jaar in de vorm van de Lotus Emira.
Als je een voorbeeld wil hebben van hoe een auto nou écht leuk wordt om mee te sturen, kun je niet om Lotus heen. Het merk, opgericht door Colin Chapman, moest het nooit hebben van grote aantallen pk’s, duizelingwekkende 0-100 tijden of gigantische motoren. Nee, als de auto’s maar klein en licht genoeg zijn, heb je het beste recept voor een toffe kleine sportwagen.
Emira
Wie dus fan is van deze insteek, moet zijn hart vasthouden. Lotus gaat in juli dit jaar de Emira onthullen en het wordt hun laatste auto met verbrandingsmotor. Daarna worden alle Lotussen elektrisch. Daarover zo meer, eerst even richten op de Emira. Deze naam is nieuw en duidt een model aan wat dus dit jaar onthuld gaat worden, op zes juli om precies te zijn. De auto luisterde voorheen naar de interne naam Type 131 en daarom komt deze onthulling niet als een gigantische schok.
Elise 2.0
Wat is de Lotus Emira? Qua styling wordt het een soort kleine Evija, zoals we op heel subtiele wijze kunnen zien aan de gedeelde afbeeldingen. De Lotus Emira wordt een nieuw begin voor het hele merk. Het moet aanvoelen alsof de Lotus Elise een gigantische revolutie doormaakt. Hij wordt comfortabeler, iets groter en sneller dan de lichtgewicht ‘voorganger’. Ook gaat technologie meer en meer een rol spelen. Waarom? Omdat de auto de koploper is van een nieuw Lotus. Waar het begrip ‘sportauto’ een nieuw leven in wordt geblazen. De Lotus Emira wordt geen hybride of elektrische auto: er komt een keuze uit verschillende benzinemotoren. Er wordt nog geen woord over gerept, maar wel dat ze wederom de motoren bij iemand anders vandaan halen. Wie dat is, wordt nog even niet onthuld. Wel deelde Lotus al eerder dat er een samenwerking komt met Alpine, dus wellicht dat de motoren bij Renault vandaan komen. Ook heeft Geely een grote vinger in de pap bij Lotus, dus ook hun bereik kan voor een breed assortiment zorgen.
Toekomst
De Lotus Emira trapt dus een nieuw hoofdstuk af in het boek van Lotus. Er komen wat zaken aan bod die alvast een beeld moeten schetsen van dit nieuwe hoofdstuk. We weten al wel: het wordt volledig gericht op elektrische aandrijving. Het eerste deel daarvan kennen we al: de Evija, die binnenkort klaar is voor de kopers. Dit wordt gelijk het vlaggenschip van Lotus van de moderne tijd.
Platforms
Lotus komt met vier nieuwe platforms op de proppen. Ook hier geen grote verrassingen: de platforms zijn Sports, Electric Sports, Hypercar en Premium. Sports is uiteraard waar de Lotus Emira op gebaseerd gaat worden. De Emira gaat grotendeels uit aluminium gebouwd worden. Electric Sports is waar de kleine elektrische sportwagens op gebaseerd gaan worden. Er komt dus een compacte elektrische sportwagen van Lotus en dit is waar Alpine en Lotus grotendeels samenwerken. Hypercar is uiteraard waar de Evija op gebaseerd is. Dan Premium: hier worden de meest heidense fratsen voor Lotus-fans uitgehaald. De Premium-architectuur vormt de basis voor een nieuwe elektrische SUV. Niet verrast zijn nou: ook dat wisten we al.
Data?
Ambitieus lijkt een understatement: voor een merk als Lotus is er werk aan de winkel. Toch wil Lotus ‘al snel’ een groot deel van deze plannen bewerkstelligen. Een toekomst zonder verbrandingsmotor dus: zie de Lotus Emira als je laatste houvast als je daar fan van bent.
jeronimo81 zegt
Benieuwd naar de nieuwe wind die door Lotus waait en hoe de nieuwe modellen eruit gaan zien. Al zal ik nog steeds fan blijven van de Elise, Esprit, Cortina en de Exige.
Voor mij blijft m’n Exige het leukste waar ik al mee gereden heb… 🥰
Greetz,
https://www.instagram.com/blue_beast_lotus/
vondick zegt
Lotus bestaat al een tijdje niet meer. Het is tegenwoordig onderdeel van Geely. Helaas.
ericc zegt
Krijgen ze geen vrijstelling zoals Ferrari en Lamborghini?
willeme zegt
@ericc: ze vallen nu niet meer onder de EU, dus dat kan meespelen. Interessante vraag, btw!
Ook kan het natuurlijk zijn dat ze gewoon meer markt zien in het verkopen van EV’s. Tesla doet er 500.000, dus waarom zou Lotus niet 5.000 – 10.000 elektrische sportwagens (en een hoop SUV’s waarschijnlijk) per jaar kunnen doen? Althans, ik denk dat dat de gedachtegang is geweest.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Waar vind ik de tekst van die vrijstelling? Daar ben ik wel benieuwd naar. Voor zo ver ik weet is er alleen zoiets als de ESSTA, de typekeuring voor kleinere bouwseries. De eisen zijn daar wat lichter op sommige vlakken dan bij de volledige typekeuring (WVTA) omdat zelfs de wetgever snapt dat sommige zaken nou eenmaal niet reëel zijn voor kleine series, maar dat is iets anders dan een specifieke vrijstelling voor een specifieke fabrikant. De kans dat Ferrari en soortgelijke fabrikanten hard aan het lobbyen zijn om een soort uitzondering te krijgen is natuurlijk erg groot, maar het lijkt me dat enig resultaat daarvan dan in ESSTA of iets soortgelijks wordt opgenomen en niet aan een fabrikant wordt gehangen. En om een auto op de weg te krijgen onder de ESSTA hoef je als fabrikant volgens mij ook niet in de EU te zitten (maar dat moet ik opzoeken) dus dan zou dat Lotus niet in de weg moeten staan.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: ik meende dat het de ESSTA is. Volgens mij valt Lamborghini er niet onder, daar ze bij VW onder de vleugels zitten. Die maken voldoende PHEV’s en EV’s waar die paar duizend Lambo’s onder kunnen wegstrepen. Lotus valt overigens nu onder Geely. Dus daar zou je hetzelfde van kunnen zeggen.
Voor Lotus is het alleen van belang als ze de auto’s ook daadwerkelijk in de EU willen leveren. GB is verreweg hun grootste markt. Idd weleens leuk om uit te zoeken!
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Als het inderdaad ESSTA is, staat er volgens mij niet in ‘gij zult een EV bouwen’ of ‘gij zult geen V12 bouwen’ of woorden van die strekking. Wel zal er flink wat tekst staan over emissies en grenswaardes. Dan kan ik me ook nog voorstellen dat er verschil is in de ‘hardheid’ van sommige grenswaardes. Zaken als fijnstof zijn wellicht niet afkoopbaar of verrekenbaar, CO2-uitstoot wellicht nog wel. En zo lang er inderdaad iets mogelijk is met ‘wegstrepen’ (CAFE-achtige constructie) of domweg een boete betalen bij non-compliance zal het voor Ferrari en soortgelijke fabrikanten wel loslopen. Of zo’n ding nou 3 of 4 ton kost maakt niet echt veel uit. Overigens: zoiets echt uitzoeken is een dagtaak. Autofrabrikanten hebben daar hele afdelingen voor. Een beetje ‘light’ uitzoeken is vaak nog niet zo’n feestje omdat die teksten vol zitten met kruisverwijzingen naar andere documenten. En daar is het leven toch echt te kort voor, tenzij je ervoor betaald wordt of het echt nodig hebt.
Lotus zou zich wel eens helemaal kunnen terugtrekken naar GB, daar zeg je wat. Nu weet ik niet welk percentage van hun productie naar de EU gaat, maar het zou zomaar eens niet rendabel kunnen zijn om daar werk in te steken. Ach, een nieuwe wordt me waarschijnlijk toch te duur – ik houd het wel bij mijn Elise-zoektocht.
min2max zegt
Ik had liever een nieuw Esprit gezien. Autoliefhebbers zijn eerder conservatief, daarom is er ook nog géén elektrische Porsche 911 of Ferrari (komt in 2025). Gelukkig hebben we in Nederland nog Donkervoort (ooit begonnen vanuit een Lotus Seven).
adyton zegt
Ziet er heel goed uit. De Evija is ook echt top en op de een of dere manier voldoende onderscheidend tussen al dat hypercar geweld. Maar het ziet er wel naar uit dat Lotus het een trapje hoger zoekt. Hopelijk komt er nog een betaalbaar alternatief zoals de elise en exige, maar ik vrees ervoor.
vaakbenjetebang zegt
Als je ziet hoe lang Lotus de Elise in leven heeft gehouden hoeft dit nog niet bepaald de kroniek van een aangekondigd einde te zijn. Geen paniek dus.
Het zou overigens fantastisch zijn als het Lotus lukt om de komende jaren het elektrische equivalent van een Elise op de weg te zetten. Dus niet de nadruk op veel vermogen en koppel, maar op een laag gewicht, weggedrag en ‘gevoel’ met de auto.
tvklarenbosch zegt
Ik vraag me echt af of dit nou de meest kansrijke strategie is voor Lotus. Wat is de toegevoegde waarde van een fabrikant die bijna alleen maar elektrische auto’s maakt. Tegen de tijd dat ze zover zijn bestaan er legio van dit soort auto’s, die waarschijnlijk stuk voor stuk verder zijn qua techniek. Schoenmaker blijf bij uw leest?
Gulli zegt
Ik snap het even niet meer, het is de laatste in zijn soort, en het daarmee sluit Lotus dus een hoofdstuk af van louter ICE’s. Maar het is ook een mini Evija (dat is toch een EV?) En het is het begin van een nieuwe wind die door Lotus waait? Is dat dan niet zijn opvolger?
Loek zegt
@Gulli: dat ‘mini-Evija’ slaat op het design, een nieuwe designtaal dus. Voor de rest is dit de start van een niet-ICE tijdperk. Beetje raar inderdaad met een ICE-auto, maar dat is kennelijk hoe de overstap makkelijker wordt. Het is de eerste Lotus die volgens de nieuwe strategie, op een nieuw platform, met een nieuwe motor gebouwd wordt en zo volgen er velen: alleen die zijn niet met een ICE.
Gulli zegt
Ah ok alleen de looks, daar had ik overheen gelezen kennelijk.
Maar ben het met je eens dat het een vreemde tussenstap is!