Een nieuw vlaggenschip van Lotus met de naam Emeya.
Onder de vlag van Geely is Lotus bezig met een flinke opmars. De nieuwe generatie begon met de Emira, later de Eletre en nu is het de beurt aan de Emeya. Eerlijk is eerlijk, ik moest even zoeken hoe het nu zit met die namen. Drie modelnamen die beginnen met een E maakt het er niet overzichtelijker op. Los van het feit dat ze natuurlijk altijd met een E beginnen bij Lotus, maar jullie begrijpen wat ik bedoel.
Als je kijkt naar de nieuwe Lotus Emeya is het eerst wat in je opkomt: een lage Eletre. Net als dat de Model Y een hoge Model 3 is en een BYD Seal U een hoge Seal. Dat effect. De Emeya is een vierdeurs hyper-GT en werd door het merk onthuld tijdens een evenement in de Amerikaanse stad New York.
Specs
De specificaties voor het topmodel liegen er niet om. De Emeya is een volledig elektrische auto. De Lotus is uitgerust met een dual-motor en beschikt daarmee over vierwielaandrijving. Het maximale vermogen bedraagt 905 pk en 985 Nm koppel. Daarmee sprint de GT in 2,8 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 256 km/u. Valt toch een beetje tegen voor 900 pk hè.
Accu en range
Hij is voorzien van een102 kWh groot accupakket. Uitspraken over de actieradius doet Lotus (nog) niet. Wel zegt het merk dat de range verwant zal zijn aan dat van de Eletre. De Eletre R heeft een opgegeven rijbereik van 490 km, dus laten we zeggen 500 kilometer voor de Emeya omdat het een meer gestroomlijnde auto is. Lotus moet in elk geval officiële cijfers nog communiceren.
Er is wel info bekendgemaakt met betrekking tot het laden. Hangende aan een razendsnelle 350 kW snellader kan de Emeya in slechts 18 minuten de batterij van 10 tot 80 procent laden. In zo’n vijf minuten laden kun je weer 150 kilometer rijden.
Aero
Er zitten allerlei bijzondere actieve aerodynamische trucjes op deze GT, wat het best een bijzondere auto maakt. Zo is er een actieve grille die kan openen of sluiten. In open toestand worden de remmen en batterijen gekoeld. In een gesloten situatie is er sprake van minder drag. Aan de achterzijde zit een actieve diffuser en een uitklapbare spoiler. De achterspoiler genereert 215 kg aan downforce en is meer dan 100 mm breder in vergelijking met de Eletre. De Emeya is uitgerust met een elektronisch aangestuurde vorm van luchtvering.
Interieur
Het interieur doet sterk denken aan dat van de Eletre. Lotus maakt gebruik van mooie materialen om de boel aan te kleden. Onder andere PVD aluminium, Alcantara en Nappa leder zijn toegepast in het interieur. Er is een groot centraal display en een apart scherm voor de passagier. De bestuurder beschikt over een 55 inch head-up display met augmented reality.
Marktlancering
De productie van de nieuwe Lotus Emeya start in 2024. Meer informatie over uitvoeringen en concrete specificaties met betrekking tot het rijbereik volgen in een later stadium. De Emeya zal onderdeel uitmaken van de toekomstige line-up van het merk: in 2028 wil Lotus een wereldwijd performance merk zijn met een gamma van bijpassende modellen.
cdlop01 zegt
Nietszeggend model, zwaar accupakket en matige wltp voor zo’n groot pakket. Interieur totaal niet vernieuwend en saai.
ghini zegt
Elk accupakket van dat formaat is momenteel nog zwaar. Wat is de wltp trouwens? Die staat hier niet..
RubenPriest zegt
In de tekst staat geschreven dat Lotus nog geen (WLTP) actieradius heeft bekendgemaakt
Timmeh94 zegt
Lotus is goed bezig, gaaf design! Gezien het relatief lage gewicht, het mooie, volwaardige interieur, de goede range en de bovengemiddeld goede recenties voor de Eletre denk ik dat deze Emeya best een grote concurrent voor de gevestigde orde zoals een Model S, Panamera of E-tron kan gaan woren.
ghini zegt
Ik vind het contrast qua vormgeving tussen de voor en achterkant nogal groot. De achterkant vind ik erg mooi, clean en veel rond. Maar de voorkant heeft veel harde lijnen en strepen als koplampen, dat past niet bij de achterkant.
rollingstoned zegt
De voorkant zou zo bij een MG4 of Cupra Born vandaan kunnen komen. En dat is geen compliment.
mashell zegt
Eindelijk een Taycan concurrent. Ben alleen benieuwd of dit model wel bestaansrecht heeft naast de Eletre.
PunicaOase zegt
Mooi design. Stukke beter dan die EV van Lamborghini.. Range zou wel wat laag zijn voor zo’n groot accupakket, maar staat nog niet vast..
banderas zegt
Tot 600km bij de Eletre, dus hier ws wel wat meer. 450-500 km is makkelijk te halen met de Eletre dus top
harrie zegt
Wel aardig, maar niet bijzonder genoeg om een vuist te kunnen maken tegen de grote spelers.
banderas zegt
De grote speler Model S rijdt totaal anders en van binnen, stilte etc anders. Taycan rijdt goed, maar qua specs minder en interieur ook.
str8six zegt
Net als die SUV vind ik de voorkant heel raar ogen – een verbetering maar nog steeds raar.
Wolflow zegt
Zit er iemand te wachten op de zoveelste electrische Chinees?!
niels247 zegt
Toch wel benieuwd hoe het zicht zal zijn met een 55 inch head-up display voorin.