Lotus heeft de prijs van de nieuwe Emeya bekendgemaakt!
Lotus timmert -als je van elektrische auto’s houdt- lekker aan de weg. Het begon met de Eletre en de Emeya is het tweede model van de autofabrikant. Die namen is nog wel even wennen. Het is niet zo dat je de Eletre overal ziet zeggen.
Eerlijk gezegd moest ik zelfs even nadenken hoe de elektrische SUV van Lotus ook alweer heet. Zo slecht is het modellengamma van Lotus geïntegreerd in mijn geheugen. De Emira blijft wel hangen, want dat is gewoon een toffe sportauto.
Vierdeurs GT
De Emeya is het volgende hoofdstuk in de elektrificatie van het merk. Zelf omschrijft Lotus het als een hyper-GT. Dat is mooie marketingtaal voor een elektrische sedan. Want dat is het eigenlijk. Wel een heel gave. Als je in de markt bent voor een Tesla Model S of een Porsche Taycan en je zoekt wat anders dan de gevestigde orde kan de Lotus Emeya wat voor je zijn.
Alles lezen over de Emeya doe je in ons oorspronkelijke artikel. Kleine samenvatting: tot 905 pk, 0-100 km/u in 2,8 seconden, 509 liter bagageruimte, 350 kW DC snelladen en een actieradius van 610 kilomeer WLTP.
Lotus Emeya prijs
Maar alles valt of staat met de prijs. Lotus is dan geen nieuw merk, maar op het gebied van elektrische auto’s is wel alles nieuw. Het van oorsprong Britse merk brengt de elektrische auto in drie uitvoeringen op de markt. De prijs van de Lotus Emeya begint bija €109.685. Wat zei ik nou net over alles valt en staat met het prijskaartje? Tja, Lotus zet zichzelf duidelijk niet voordeliger in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een gedurfde strategie, we zagen het al eerder met de Eletre.
De drie uitvoeringen zijn ook vergelijkbaar met de Eletre. De instapper is de Emeya vanaf 109.685 euro. Daarboven zit de Emeya S vanaf 130.585 euro en daar weer boven het topmodel, de Emeya R vanaf 155.025 euro.
Er zijn zes kleuren om uit te kiezen. Solar Yellow, Akoya White, Stellar Black en Kaimu Grey, Boreal Grey en Fireglow Orange. De laatste twee tinten zijn nu ook verkrijgbaar op de Eletre. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar verschijnt de Emeya in Nederland. Lotus zegt meer informatie over de Eletre bekend te maken in aanloop naar de marktintroductie. Zelf een Emeya configureren kan inmiddels via de site van Lotus.
Concurrentie instappers
De onlangs vernieuwde Porsche Taycan en de Tesla Model S zijn belangrijke concurrenten van de Lotus. Minder sportief, maar ook zeker mee te nemen in de vergelijking als je kijkt naar het prijskaartje is een Mercedes EQS of een BMW i7.
- Lucid Air – vanaf 88.000 euro
- Tesla Model S – vanaf 95.990 euro
- Porsche Taycan – vanaf 107.000 euro
- Lotus Emeya – vanaf 109.685 euro
- Mercedes EQS – vanaf 112.720 euro
- Audi e-tron GT quattro – vanaf 112.980 euro
- BMW i7 – vanaf 122.466 euro
Concurrentie topmodellen
Maar wat als je de krachtigere modellen meepakt? De Lotus Emeya R met 905 pk is dan niet eens zo heel gek geprijsd. Laten we eens kijken.
- Tesla Model S Plaid – vanaf 110.900 euro
- Lucid Air Grand Touring – vanaf 132.000 euro
- BMW i7 M60 xDrive – 150.471 euro
- Lotus Emeya R – vanaf 155.025 euro
- Audi RS e-tron GT – vanaf 156.700 euro
- Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC + – vanaf 173.825 euro
- Porsche Taycan Turbo S – vanaf 218.900 euro
Joris24 zegt
Ik vraag me echt af hoe groot de markt voor dit soort auto’s is. Gezien het gemak waarmee snelle auto’s als tesla’s in elkaar geschroefd worden voor een appel en een ei, wie gaat er dan nog meer dan het dubbele betalen voor amper betere prestaties en alleen een iets hoger afwerkingsniveau?
Het is wat mij betreft redelijk eenheidsworst, en als je niet ofwel een ijzersterke merknaam hebt zoals porsche met de taycan heeft (wat ik bij lotus, met name in dit segment, echt niet zie) of een uniek product (wat vrijwel geen enkele elektrische ‘hypercar’ is, alleen als het nog extremer is zoals Rimac), wat is dan nog je USP?
Ik zie dit niet aanslaan, het is wat mij betreft een dertien-in-een-dozijnproduct met prestaties en looks die je voor de helft van het geld ook hebt, hooguit de afwerking maar daar probeert iedereen in dit segment op te scoren. Tot slot kunnen merken als Audi, BMW, Mercedes etc gewoon techniek en een koets shoppen uit hun bestaande (massa)inventaris, lotus moet dit ongeveer vanaf de grond opbouwen. Kost dus ook nog eens meer om te ontwikkelen (en meer kans op problemen/kinderziektes?).
MaartenD zegt
Lelijk en ook nog is duurder dan de Taycan…daar gaan ze er echt heel weinig van verkopen…
gezondverstand zegt
De goedkoopste Taycan is minder duur dan de goedkoopste Emeya.
Alleen zul je bij de Emeya waarschijnlijk minder op de optielijst hoeven aan te vinken om een auto naar wens te krijgen omdat ie veel completer is.
Bij Porsche komt er zo de helft bij omdat ze allerlei veel gewenste opties op de optielijst zetten.
ericc zegt
Topmodel van Porsche is wel heel duur. Wat gaat het model wel niet kosten met +1000pk met achter vleugel dat onlangs passeerde? 250 000€?
gezondverstand zegt
In de hogere prijsklassen zijn Europese kopers nogal behoudend met merkkeuze.
Daarom slaan Infiniti, Genesis e.d niet aan terwijl het schitterende automerken zijn,
Een bekende Europese merknaam doet ook wonderen als de auto’s niet meer uit Europa komen.
Kijk naar de Volvo EX30. Vanwege de naam Volvo vliegt men er op af.
De auto die van dezelfde band loopt, dezelfde techniek heeft en ook nog eens veel mooier afgewerkt is hoor je niets meer over. Hadden ze daar het Volvo batch opgeplakt dan liep die vast ook goed (Zeekr X).
Dat hier Lotus op staat helpt zeker bij de verkoop.
competition102 zegt
Ik ben het grotendeels met je eens. Zelf vind ik juist die merken als Genesis en Infinity zeer interessant. Kleine correctie/toevoeging: simpelweg het opplakken van een nieuwe badge werkt juist in de praktijk niet. Je kunt wel bijvoorbeeld een Lancia badge plakken op een Chrysler, maar de consument ziet er nog steeds geen Lancia in. Een bekende merknaam én een origineel design dat de merkidentiteit volgt zal een betere kans van slagen hebben.
gezondverstand zegt
Op een bestaande auto een andere naam plakken werkt natuurlijk inderdaad niet. Dat was wel gelukt als die Chrysler meteen als Lancia was gepresenteerd zonder dat er eerst die Chrysler versie was verschenen.
competition102 zegt
Ik vind het een fraaie auto, veel mooier dan de Eletre. Alleen vind ik de beschikbare kleuren niet mooi, ik mis sowieso een groen (British Racing Green?) en een blauw. Nu is er alleen saai zwart, grijs of wit, een lelijke rood en een zeer uitgesproken geel. Dan heb je bij Porsche meer keuze ;-)
mashell zegt
Duurder dan de technisch vergelijkbare Eletre maar je krijgt minder auto… Niet zo gek dat iedereen een SUV wil.
Papageno zegt
Ik begreep dat ze van de Eletre in NL al meer dan 600 hadden verkocht. Ik weet niet hoeveel er al op kenteken staan. Afentoe zie ik ze al rijden. VInd het leuker en specialer dan een Porsche.
078spotter zegt
ongeveer 130 meldt de RDW site
Snelle zegt
Heb zelf met de eletre gereden, wat hier niet in het stuk naar voren komt is dat de afwerking echt op top niveau is. Denk dat met deze nieuwe versie dat niveau niet anders is. Vind het soms wel jammer dat de Nederlandse verslaggeving meer op de Duitse industrie gericht is (pro Porsche / Audi). Begrijp ook dat de Engelsen (CAR en EVO in mijn ogen de beste Engelse auto bladen / filmpjes die je kunt kopen/ kijken) dit weer doen ten opzichte van ‘hun’ semi Engelse auto’s.
Maar af en toe die nuance toevoegen geeft naar mijn gevoel toch meer diepte in een artikel.
Snelle zegt
Heb zelf met de Electre gereden, wat hier niet naar voren komt in het stuk is dat het interieur echt van top klasse is. Dat zelf hetzelfde gelden voor de Emeya. Soms vind ik de NL verslag geving te veel pro Duitse merken. Vind zelf dat de bladen en filmpjes van EVO en CAR een beter gekleurd beeld geven over vernieuwingen in de markt. Het gaat niet altijd alleen maar om prijs en pk’s..
Wolflow zegt
Geen idee hoe deze Lotus er van binnen uit ziet maar het zal allicht een heel stuk beter zijn dan een Lada voorzien van Android tablet en echt leder van de kunst koe, oftewel een Tesla