Het ging vanochtend even goed mis.
Vandaag rond 8 uur raakte de eigenaar van de toen nog schitterende Lotus Elise heftig van de dijkweg, die vanwege zijn functie als dijk best een behoorlijke afgrond heeft. Een gegeven wat de Elise-rijder op pijnlijke wijze heeft ondervonden.
Bij het van de weg afraken sloeg de Lotus over de kop en kwam al tollend ondersteboven tot stilstand. Naar verluidt is de bestuurder er met enkele schrammetjes vanaf gekomen en zou al uit de auto zijn geweest voordat de Moordrechtse Brandweer er was. Die wisten te voorkomen dat de Lotus brand vatte door de accu los te koppelen en vloeistof-compartimenten op lekkage te controleren.
Bijkomend voordeel (enter: Cruijff’s bekende uitspraak) is dat de bestuurder nu genoeg tijd heeft om de prachtig afgewerkte onderkant van de Elise te bewonderen. Al twijfelen we of ‘ie dat daadwerkelijk aan het doen is. Dit is uiteraard enorm zonde en we hopen dat ‘ie snel een nieuwe heeft.
pomoek zegt
Oef enkel schrammen, de bouwkwaliteit van de Elise lijkt in orde..
E34M5Touring zegt
Toch fijn dat de bestuurder er zo goed vanaf gekomen is. T’is nou niet bepaald een 5 sterren euro NCAP auto. Maar als ie er zelf uitgekomen is heeft de auto z’n werk gedaan. Heb me wel eens afgevraagd hoe zijn gelijmd chassis zich zou houden in een zwaar ongeval.
Jochempie zegt
@E34M5Touring: Industriële lijmen zijn meestal sterker dan het materiaal dat ze aan elkaar verbinden. Consumenten hebben vaak geen weet van wat lijm allemaal kan.
desjonnies zegt
@Jochempie:
Zeker weten, ik ben prettig verrast dat de wagen er zo goed uitziet en och, och och de arme bestuurder !
Zou het ‘onze’ ex @jrk68 zijn?????
Lotus zegt
@desjonnies: die rijdt een S1 Elise.
Heb heel wat gecrashte Elise’s voorbij zien komen en ze komen er vaak nog best goed vanaf. Tenzij je onder een vrachtwagen/Jeep schiet…
Hupke zegt
@Jochempie:
Heeft niets met sterkte te maken, de elise heeft gewoon geen speciaal ontworpen inmpact zones. Is gebouw als sportwagen niet om afgeleid door 5 jankende kinderen in z’n flank gereden te worden.
En sportwagens krijgen pas bescherming dmv een rollkooi als ze gaan racen.
raym zegt
@E34M5Touring: een lijm verbinding is sterker dan een lasverbinding in meeste gevallen. Een airbus a380 heeft gelijmd vleugels sit scheelde over heel de lengte honderde klinknagels en dus gewicht. Omdat de afstand tussen de klinknagels groter kon zijn
E34M5Touring zegt
@raym: Ik bedoelde ook niet te zeggen dat dit slechter zou zijn maar was benieuwd hoe zoiets zich zou houden tov een gelast frame. Scheurt het anders of blijft de verbinding beter intact etc. Heb destijds de Discovery docu gevolgd over de ontwikkeling van de eerste Elise en was bekend met het feit dat de verbinding erg sterk is. Maar hoe het zich gedraagt tov een traditioneel chassis leek me wel interessant. Vandaar.
vtechlover zegt
@raym: correct me if im wrong, maar er is geen betere verbinding dan een las verbinden omdat je van 2 delen 1 maakt, en met een lijm verbinding blijft het 2 delen tegen elkaar aan.
erwh zegt
@vtechlover: het probleem met lassen is de warmte die je in het materiaal brengt. Hierdoor kunnen er lokaal verhoogde spanningen ontstaan waardoor het materiaal eerder de maximale belasting bereikt en plastisch kan gaan vervormen. Om die reden worden er in sommige gevallen warmtebehandelingen toegepast om de spanningen na het lassen weer te verlagen.
lekbak zegt
@vtechlover: hoe dit met aluminium zit weet ik niet exact. Maar bij een lasverbinding (op de traditionele manier) verhit je het materiaal plaatselijk wat vervorming, en dus belasting op gekke plekken met zich mee brengt. En door de hitte kan het materiaal zich anders gaan gedragen (nadelig dus).
Ook heeft het toevoegen van lasmateriaal, en dus het plaatselijk vertikken van je product, invloed op het scheuren van je materiaal. Vaak zie je dus dat items vlak naast een las scheuren op het moment dat het materiaal moe wordt.
Kortom, het hangt van de omstandigheden en de toepassing af of lassen de sterkste methode is.
lekbak zegt
@lekbak: net 5 minuten te laat dus…
faalhaas zegt
@lekbak:
@erwh:
Ik doe zelf las en materiaal- onderzoek/keuringen/certificering, en heb hiervoor als grondwerktuigkundige gestudeerd in de luchtvaart. Kan inderdaad bevestigen over wat jullie vertellen. Bovendien is het onderzoeken van lassen meer arbeidsintensief en heb je een minder zeker beeld dan bij klinken. Want je wil wel weten of het materiaal goed gebonden is ook op lange termijn in gebruik. Lijmen is een hele andere tak van sport.
Hupke zegt
@faalhaas:
IWE?
vtechlover zegt
@faalhaas: warmte-zone wordt voorkomen door het gloeien, zodat de moleculen weer gelijk worden toch?
harrie zegt
“Dit is uiteraard enorm zonde en we hopen dat ‘ie snel een nieuwe heeft.”
Hij heeft mazzel, bij Jetcars komt er volgende maand een mooi tweedehandsje binnen.
falcon zegt
@harrie: Ik zat nog te twijfelen, zou eerst de opmerking over Jetcars komen, of dat de eigenaar zo ondersteboven was van de nieuwe Tesla Roadster pictures..
volvologisch zegt
Goed om te horen dat de eigenaar ongedeerd is, de Lotus daarentegen….. R.I.P. Lotus Elise
Dutchdriftking zegt
Dan mag je de bouwers van die Lotus toch op je blote knieën bedanken! Van de dijk af rollen over een lantarenpaal, en zonder noemenswaardig letsel uitstappen….
lekbak zegt
@dutchdriftking: ik denk dat die lantaarnpaal mede de reden is dat de bestuurder er zo goed vanaf is gekomen. Zoiets remt toch aardig af, zonder plotseling tot stilstand te komen.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Jawel, maar daar is het dak ook op plat gegaan.
Breinstein zegt
Add lightness
riddertevoet zegt
Tja, als je onder zo’n lichtgewicht Lotus terecht komt dan klop je het gras uit je kleren en ga je over tot de orde van de dag. Voor de eerste lunchbreak heb je je volgende skelter getraceerd op autotrader.
jmwxantia zegt
Hier nog wat meer lokale info: http://www.omroepzuidplas.nl/artikel/2016/04/04/cabrio-belandt-ondersteboven-onderaan-ijsseldijk-tussen-nieuwerkerk-en-moordrecht . De net vóór het ongeluk ingehaalde vrachtwagen is gestopt en de inzittenden hebben de Lotus opgetild om de bestuurder eruit te kunnen laten komen :-)
alfaqv zegt
Het lijkt wel alsof zijn richtingsgebonden banden er verkeerd om op zitten. Dit bevordert natuurlijk niet het weggedrag, zeker niet op nat wegdek.
Of zie ik het verkeerd?
w0o0dy zegt
Blijft link op zo’n dijk maar de verleiding is soms best aanwezig omdat er geen kruisend verkeer is.. Voelt toch iets minder risicovol dan (te) hard rijden op een weg met kruisingen. Harde les, maar had heel veel erger kunnen aflopen. Dus God en Lotus op de blote knieen danken en opnieuw beginnen. Oh en in het vervolg iets voorzichtiger graag.
rijbewijzer zegt
@w0o0dy: ik heb echt leren rijden op deze dijk, je kan er belachelijk hard overheen, al laat de staat van het wegdek dat niet overal toe, maar juist waar deze Lotus gecrashed is, is op het langste rechte stuk en daar staan een paar fabrieken waar zeker overdag wel redelijk veel bedrijvigheid is, er kan zomaar een vorkheftruck de weg op komen zetten, en ja ik spreek uit ervaring..
pinut187 zegt
Erg zonde van de Lotus, rn maar goed dat de bestuurder er heelhuids uit heeft kunnen stappen.
Benny_Weisz zegt
@Foto #4
Zie ik daar de inkoper van A&D auto’s staan?
martijn11 zegt
Je mag blij zijn dat het geen aventador was