Lotus maakt alle details en prijzen bekend van de gloednieuwe Eletre. Die vallen op zich niet tegen.
Een elektrische SUV van Lotus, het is toch even wennen. Dat begrijpt Lotus stiekem ook wel, want ze geven ons de tijd om aan het idee te wennen. Het uiterlijk was in april al onthuld, maar nu geeft Lotus pas alle details van de Eletre prijs, inclusief de prijzen.
Drie varianten
Zo krijgen we nu te horen dat de elektrische SUV van Lotus in drie varianten komt. De instapper is gewoon de Eletre (zonder toevoegingen), daarna volgt de Eletre S en de topversie is de Eletre R.
Instapper
We beginnen even met de specs van de ‘instapper’, al doe je de auto met die term een beetje tekort. De standaard Lotus Eletere heeft namelijk al 603 pk en 710 Nm aan koppel. Daarmee is een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconde gepiept. De tussensprint van 80 tot 120 km/u is in minder dan 2,2 seconden mogelijk.
Topsnelheid
De topsnelheid is meestal niet het indrukwekkende aspect van een elektrische auto, maar zullen ‘m toch even noemen. De top ligt op 258 km/u, wat voor EV-begrippen helemaal niet slecht is. Dat is bijvoorbeeld vergelijkbaar met een Model X Plaid.
Eletre S
Je zou denken dat de Eletre S meer vermogen heeft dan de normale Eletre, maar niets is minder waar. De specificaties van de Eletre en de Eletre S zijn identiek. Het verschil zit ‘m puur in de uitrusting. De Eletre S is voorzien van onder andere een actieve achterspoiler, premium audio met 23 speakers en nog wat andere extra’s.
Eletre R
De letter S staat dus gewoon voor een uitrustingsniveau, maar Eletre R is daadwerkelijk een snellere versie. Deze heeft maar liefst 905 pk en 985 Nm aan koppel. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u in 2,95 seconden mogelijk. De topsnelheid ligt op 265 km/u.
Nürburgring
De Eletre R beschikt over een speciale Track Mode, waarmee de auto onder andere dichter bij het asfalt komt te liggen en stugger geveerd is. Geloof het of niet, maar Lotus werkt ook aan technologie waardoor de Eletre autonoom over de Nürburgring kan rijden. Want dat is natuurlijk waarvoor je naar de ‘Ring gaat.
Actieradius
Het is natuurlijk een EV, dus we moeten het ook even over de batterij hebben. Die is bij alle versies even groot, namelijk 112 kWh. In de Eletre en Eletre S is dit goed voor een WLTP-actieradius van 600 km. Als je voor de Eletre R gaat lever je flink in qua range: die komt 490 km ver op één lading. De precieze laadsnelheid vermeldt Lotus niet, alleen dat opladen van 10 tot 80% in 20 minuten mogelijk is.
Prijzen
We kunnen ook gelijk vertellen wat de Lotus Eletre moet kosten. Je hebt er al eentje voor minder dan een ton, want de vanafprijs van de instapversie is €97.690. Voor de extra opties van de Eletre S betaal je een stevige meerprijs, want die kost minstens €123.090. Voor de Eletre R ben je €153.090 kwijt.
Concurrentie
Is de Lotus Eletre een beetje een goede deal? Om die vraag te beantwoorden pakken we even de concurrentie erbij. Heel veel directe rivalen zijn er nog niet, dus we kijken naar de concurrenten in brede zin.
- Polestar 3 Long Range Performance (517 pk, 560 km range): €96.500
- Lotus Eletre (603 pk, 600 km range): €97.960
- BMW iX xDrive50 (523 pk, 630 km range): €107.966
- Tesla Model X Long Range (680 pk, 580 km range): €110.995 (tijdelijk niet leverbaar)
- Porsche Taycan 4S Cross Turismo (571 pk, 452 km range): €119.700
- Mercedes EQS SUV (360 pk, 633 km range): €120.827
In dit rijtje komt de Lotus Eletre best gunstig uit de verf. De concurrenten zijn bijna allemaal duurder, terwijl ze óf qua range óf qua vermogen minder goed scoren. Met de Lotus hoef je op dit punt geen compromis te maken. Daarnaast heb je met deze auto echt iets exclusiefs, met een gelikt design. Of het een verkoopsucces gaat worden valt nog te bezien, maar het totaalpakket is best interessant.
autogeak zegt
Ik vind de neus van de nieuwe 7 Serie nog beter te pruimen dan die van deze Lotus. Mijn hemel wat een gedrocht zeg
Johanneke zegt
Crossovers zijn nogal vaak niet mooi, maar bij elektrische crossovers lijkt het alsof ze extra hun best doen om het lelijk te maken.
Tonnetje voor een bestelbusuiterlijk met ongespoten bumpers, waarom ook niet eh.
florisje zegt
Gaaf ding, ben ook benieuwd hoe de audio installatie/samenwerking van KEF gaat klinken!
kerre zegt
Ergens verwacht ik hetzelfde niveau als de audio installatie in een Maserati MC20 in samenwerking met Sonus Faber.
fransananas zegt
Ik vind hem waanzinnig. Ik gok alleen dat ik geen drie autostoeltjes op de achterbank krijg.
mashell zegt
Een ton en dan een instrumenten cluster nog kleiner dan een Enyaq…
Maar eigenlijk vind ik het gewoon een heel gave auto.
quadrifoglio zegt
Toen ik de specs en release datum van deze auto zag kon ik enkel aan de Polestar 3 als concurrent denken. Merkwaardig dat jullie dit model niet bij de concurrenten hebben benoemd.
machielvdd zegt
Goeie, heb ‘m erbij gezet
Elise zegt
Sterker nog, onderhuids is dit een Polestar 3. Of andersom.
ghini zegt
Ja dat vroeg ik me dus ook af, is dat nou wel of niet zo? (Geely voor degene die de link niet snappen..)
erics zegt
Hele gave ev !! Beetje mix van een Urus en een Kia EV6. Overigens is de EV6 GT met 585pk en plm 70K een iets voordeliger ‘concurrent’…
Benny_Weisz zegt
Jij vindt EV’s gaaf???….. Wat een spannend leven moet jij hebben….Mag ik met je ruilen?
Jens zegt
😂😂
audirs3 zegt
Alsof een Diahatsu met een ICE nou zou gaaf is… Grow a pair.
dare2think zegt
De voorkant lijkt een beetje.. Urus-achtig en de rest heeft een Chinees SUV-sausje. Not that there’s anything wrong with that. Het staat echter wel een eindje af van de Lotussen die ik alleen ken van het gezwier over een zeker vliegveld. Als dit ding ook nog eens met 4 LIDAR sensoren komt, voor minder dan een ton, dan is het veel waar voor je geld. Het is te hopen dat de prijs van dergelijke E-SUV’s hard omlaag gaat zodat er genoeg brandstof overblijft voor echte auto’s 😎
reactief zegt
Wordt deze ook in Europa gemaakt of in China?
En niet onbelangrijk bij Lotus… Zijn ze een beetje baanbrekend met een lichte SUV? Of is het net zoals de rest een lomp zwaar ding?
heckblende zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/gewicht-lotus-eletre-toch-nog-beetje-chapman-dna-3331474
flatsix010 zegt
Erg gaaf. Had verwacht dat dit ruim boven de Duitsers geplaatst zou worden qua prijs. Ben helaas niet op zoek naar een EV SUV van een ton.
Den zegt
Wat een vette bak! Dito prijzen, deze gaan we veel zien (hoop ik).
kniesoor zegt
Vind ’t in z’n soort wel een aardig ding, eigenlijk. Begreep van de kibbelende-bejaarden-site, dat de basisversie al een audio-systeem met 15 speakers heeft. Dan is de dure upgrade naar een ‘S’ misschien niet eens nodig.
racerx zegt
Gaaf, een elektrische crossover!!1!!1
Hopel meubelen ze deze aandrijflijn ook in een leuke sportwagen, dat zou best wel eens vuurwerk op kunnen leveren.
William zegt
Ik dacht dat Lotus inmiddels een Chinese eigenaar had, dus wordt die Eletre in China gebouwd of in Engeland / Wales? Wellicht is het een al bestaand (Chinees) platform, of is ’t speciaal voor / door Lotus ontwikkeld?
lecomte zegt
Net in de configurator de Eletre geconfigureerd. Niet eens alle opties aangevinkt en dan kom ik op al op ruim € 130.000 en bij de Eletre R op ruim € 175.000. Wellicht is de Polestar 3 dan de betere keuze. Maar wel fijn dat er bij Lotus leuke kleuren beschikbaar zijn.
gregorius zegt
Als ie goed is, ga je er nooit een krijgen, want dan gaan ze de vraag nooit halen.
Als ie niet zo goed is, wat ik verwacht eigenlijk, dan gaan we m vrij weinig zien.
Maar het is wel vet, wel weer eens iets anders.
Dutchdriftking zegt
@Alpina007: Spijt?
alpina007 zegt
Denk het niet 😃 maar ga de R zeker uitproberen. Je mag Shotgun
Dutchdriftking zegt
😎😎
sprankel zegt
Leuke bak maar de opties zijn knetterduur, 6660 euro voor premium audio, 3220 euro voor een parkeer pakket, 4000 euro voor een carbon lite exterieur en 11500 euro voor het volledige carbon exterieur pakket, als je carbon in de auto wilt mag je daar nog eens 3390 euro opleggen. 4600 voor comfort zetels, 6660 als je ook comfort zetels achteraan wilt, dat is exclusief de 2550 euro voor een ander kleurtje van zetel. Achteras meesturend? 6660 euro.
Als je deze auto full option neemt kom je maar liefst op een bedrag uit van 206 420 euro. Kan je wel afkomen met een vanaf prijs van 97 690 maar wie geeft er nu dat soort geld uit om vervolgens niet een paar opties aan te tikken?
ghini zegt
Pfff, thanks
Jagris zegt
Wauw, fijn dat je even verder hebt gezocht. Ik vond het al een “vriendelijke” prijs voor een lotus suv met zulke prestatiecijfers. Blijkt er dus toch een addertje onder het gras te zitten, want niemand gaat natuurlijk een kale auto bestellen.
ghini zegt
De neus vind ik niet bij de rest passen. De neus is druk en raar, de rest vind ik wel gaaf.
cloverleaf zegt
600km range is dus NIET onder een ton Autoblog!!!!!