Er zijn vier keuzes die je kunt maken in de zoektocht naar jouw perfecte Lotus Classic Heritage Edition.
We hebben het een beetje te doen met Lotus. Niemand behalve een beperkte set liefhebbers wil hun auto’s hebben, terwijl ze nog net zo leuk zijn als wat ze altijd waren. Gewoon de stekker eruit trekken is zonde: daarvoor is er te veel geschiedenis. Dus moet je gaan melken, maar auto’s als een Lotus-SUV is eerder “Complicate and add weight” dan andersom. De liefhebbers zullen iets zeggen over Chapman en een beweging in het graf.
Geschiedenis
Liefhebbers opgelet: Lotus komt met de Classic Heritage Edition. Of Editions, want er zijn meerdere. Op papier een leuke combinatie tussen de meest eenvoudige Lotus en een teruggreep op de geschiedenis. In de praktijk is het een viertal Elises uitgedost in historische racekleuren.
F1-carrière
Lotus mag dan nu niet meer te vinden zijn in de Formule 1, toch is het merk onlosmakelijk verbonden met de top van de autosport. Het merk was er als de kippen bij om mee te racen in de F1 en van 1954 tot 1994 kon je het merk vinden op de grid. Oh ja, en een korte periode van 2012 tot 2015, toen het team Renault Lotus F1 weer volledig Lotus F1 heette. Dat team werd het huidige Renault-fabrieksteam.
Maar die tellen we even niet mee, de racekleuren van vandaag zijn allemaal te vinden in het plakboek van het originele Lotus-team.
Classic Heritage Editions
Elke Lotus Elise Classic Heritage Edition draagt historische racekleuren. De bekendste is de zwart met gouden: deze is gebaseerd op de Type 72D waarmee Emerson Fittipaldi in 1972 vijf winsten op zijn naam schreef. De rood met gouden is gebaseerd op de Type 49B waarmee Graham Hill in 1968 reed. De blauw/rood/zilveren draagt de kleuren van de Lotus Type 81 uit 1980 waar Nigel Mansell, Elio de Angelis en Mario Andretti reden. De vierde en laatste, de donkerblauwe met wit, is gebaseerd op de Lotus Type 18 uit 1960. Dit was de eerste Lotus F1-auto die pole position én de winst wist te pakken in Monaco dat jaar. Verantwoordelijk daarvoor was Stirling Moss. Elke auto wordt ook uitgerust met bijbehorende kleuren in het interieur.
Ter zake
Klinkt als een leuke set voor de liefhebber. Die liefhebber krijgt één van de 200 exemplaren van de Lotus Classic Heritage Edition. Elke editie is gebaseerd op een Lotus Elise Sport 220 met alle opties. De Sport 220 is de simpele versie van de Elise, de meest pure auto die het merk bouwt. Zijn 1,8 liter grote viercilinder levert een totaal onvoorspelbare 220 pk en de auto weegt slechts 875 kg. Hoe duur dit grapje wordt, dat is nog niet bekend.
AstonMartinDriver zegt
Mooi dat ze dit doen, zou zonde zijn als dit uberbritse merk zou verdwijnen ??
Dutchdriftking zegt
Tja, ze waren er destijds met Tesla vroeg bij, maar nu lopen ze weer achter. Kunnen ze niet een nieuwe partner vinden voor een elektrische Lotus? Het gaat bij het merk tenslotte om rijplezier en gevoel, niet persé motor geluid.
stephane8200 zegt
Blijft gewoon een mooi ding. Rijd geweldig en heerlijk puur sturen.
Zou er zo weer een kopen.
tortuga zegt
Man man man… zo veel keus en kan het me niet permitteren… laat staan dat vrouwlief het goedkeurd als “leuke weekend auto”
ty5500 zegt
Erg leuke uitvoeringen.
jeronimo81 zegt
Vind ik de Elise Cup 250 toch veel leuker… ?
Lotus zegt
Kan het iedereen aanraden. Een van de leukere dingen die je aan kunt schaffen in je leven. Zoveel puur rijplezier.