Begin vorig jaar schokte Lotus de wereld door met een vierwielaangedreven MPV op de proppen te komen. Gelukkig werd al snel duidelijk dat deze Lotus APX voornamelijk een vingeroefening was van Lotus Engineering en niet van dochterbedrijf Lotus Cars.
De APX was dan ook niet bedoeld om als Lotus op de weg te komen maar meer om te laten zien hoe flexibel het VVA platform (Versatile Vehicle Architecture) is. Dat is het Amerikaanse ZAP! imiddels ook opgevallen en daarom hebben ze bij Lotus aangeklopt om op basis van de APX een electrische variant te ontwikkelen. De V6 met supercharger werd er dus uitgeknikkerd en de vier wielnaven werden voorzien van electromotoren die gezamelijk een piekvermogen leveren van maar liefst 644 pk en de auto in staat stellen om een topsnelheid te bereiken van 250 km/u! En dat zijn serieuze prestaties, daarnaast kunnen de batterijen in slechts 10 minuten weer volledig worden opgeladen. Zelfs bij mijn telefoon lukt dat nog niet. En als klap op de vuurpijl zou de actieradius ook nog eens 560 kilometer bedragen. Het ziet er dus naar uit dat de Tesla Roadster serieuze concurrentie kan verwachten. En zou het toeval zijn dat de Tesla ook gebouwd is met behulp van Lotuse techniek? Of het uiterlijk van de APX ook een make-over heeft gekregen zullen we pas weten op 3 februari wanneer de ZAP-X Crossover zal zijn onthuld.
steven zegt
dat zijn behoorlijk serieuse specs voor een elektrisch autotje, maar hoe willen ze hem in 10 min op laden en vervolgens 560 km gaan rijden?
mvagusta zegt
Tof hoor! Laat toch zien dat ze bij Lotus serieus heel erg veel verstand van allerlei soorten techniek hebben! Maar weinig fabrikanten die die hoeveelheid kennis in huis hebben!
Lebastille zegt
Netjes. Ongelofelijk dat ze dat voor elkaar kunnen krijgen en 644 pk uit 4 elektromotoren, hoe krijg je die warmte weggekoeld? Elektromotoren hebben het voordeel dat ze koppel leveren bij stilstand en je dus ontzettend goede acceleratiecijfers krijgt. En die topsnelheid van 250 km/h is ook netjes hoor.
JANUS zegt
So so.
Komen de electrische motoren ineens in een stroom-(woordgrapje)-versnelling ?!
10 Minuten opladen, 560 KM actieradius, 250 KM/H top en 644 PK.
Klinkt redelijk ongeloofwaardig moet ik je eerlijk zeggen.
wimbers zegt
hmm, 4wd, 10 minuten laden, 500+ km rijden per lading.
lijkt me een gevalletje Hebben!
Jurrian zegt
Inderdaad Janus, ik geloof er ook weinig van.
of er zal wel zoiets bij horen als: (maar hij weegt 4 ton van al de accu’s)
of als je het piek vermogen gebruikt de actieradius verkleind word naar 40 km
Florijn zegt
dat zijn wel erg goede specs en dan te bedenken dat we pas aan het begin van alle ontwikkelingen staan als het gaat om electrische auto’s. Hoe snel en efficient zouden de auto’s over twintig jaar dan wel niet zijn? Of zou het addertje onder het gras zijn dat zo’n auto stroom verbruikt voor een kleine stad?
Base zegt
Even een sommetje maken:
Benzine-auto met een tank van 55 liter heeft een actie-radius van ongeveer 550km, dus dat kunnen we wel vergelijken.
In 55liter benzine zit 55x33MJ=1815MJoule energie.
Laten we een rendement van 30% aanhouden: 545MJoule nuttig verbruikte energie.
Als die APX 100% rendement behaalt zou er dus 545MJoule aan electrische energie ingepompt moeten worden om die 560km actieradius te behalen. 545MJoule in 10 minuten komt neer op ca 1MJoule per seconde, ofwel een oplaad-vermogen van 1MWatt. Daar heb je een heel serieuze oplader voor nodig waar ze in Geertruidenberg ietwat zenuwachtig van worden, mocht dit automobiel een beetje gaan verkopen…
Florijn zegt
@ base
precies dan heb je zo’n huge-ass kernreactor nosig om je auto’tje ff op te laden , maarja wel goed dat het “tanken” van een electrische auto nu bijna even lang duurt als het tanken van een normale auto, zo zullen meer mensen de stap durven te wagen om over te stappen
w0o0dy zegt
@Base: afgezien van een paar (volgens mij verkeerde) aannames heb je wel een goed punt…. Volgens mij ligt het (nuttige) rendement per liter benzine veel lager dan 30% en haalt een auto ook wel 12km/liter (zeker als de auto slim ontworpen en geconstrueerd is en dat is deze APX wel)… enfin volgens een berekeningetje dat ik met mijn aannames (15% rendement en 45 liter voor 560km) kom je nog steeds op 370kj/sec…… maar is dat onmogelijk?
PigPen zegt
@Base,
Dan moet iedereen een enorme windmolen in zijn achtertuintje zetten… en dan maar hopen dat er genoeg wind is als het tijd is om op te laden.
Maar als er in dit verhaal een kern van waarheid zit dan zie ik mijzelf over een aantal jaar jullie allemaal fluisterstil met bij het stoplicht in mijn binnenspiegel kleiner worden. :)
w0o0dy zegt
Net even iets opgezocht en een LITER benzine heeft maar 7,4kilowatt/uur aan energie…. dan zit je op 0,6 kw/seconden… dat klinkt niet als een extreme waarde.
w0o0dy zegt
plaatje met de kosten van een electro-aangedreven auto:
het hele artikel (best interessant)
http://www.ecoworld.com/home/articles2.cfm?tid=373
Ejay zegt
644 pk = 473.52 Kw = 473.52 kilo joules per seconde. Ervan uitgaande dat je die 560 km op de snelweg maakt en dus 120 km-u doet, doe je over die 560 km, 4u en 40 min, oftewel 16800 seconden. 16800 * 473.52 = 7955136 kilojoules. Laad je dat in 10 min bij dan trek je 7955136/600= 13.258,56 Kilojoules per seconde oftewel 13,26 Mega Watt. Dat zijn dus ongeveer 6629 waterkokers tegelijkertijd. Mwah, best netjes.
Larrs zegt
Ik kan niks anders zeggen dan, laat maar komen. :P
Barry330cd zegt
Ik zou hem zelfs kopen als het opladen een uur zou duren! Mits hij er goed uitziet en de verdere specs kloppen.
joep zegt
@JANUS, ik dnek dat een hoop fabrikanten Michiel column over elektrische auto’s hebben gelezen ;)
ot: erg gave auto! Hopelijk laten ze de vormgeving een beetje hetzelfde. Miss, dat er dan een beetje variatie in het straatbeeld komt!
w0o0dy zegt
@Ejay: die berekening klopt volgens mij niet want je hebt absoluut geen 473kw nodig om constant 120km/u te rijden….. (anders zou geen enkele auto met 40kw=55pk 120km/u kunnen halen…… en een Polo met 40kw heeft toch echt een topsnelheid van 152km/u)
Base zegt
@WoOody:
7.44kWh komt overeen met 7.44 * 3.6= 26,8MJoule.
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan welk octaan-gehalte je pakt. Orde-grootte zit er 30MJoule in een liter benzine.
@Ejay
644Pk is het MAXIMUM vermogen, niet het aangesproken vermogen om 120km/u te halen.
Maar goed: voldoende natuurkunde in deze thread.
We zijn het er wel over eens denk ik dat de cijfers voor de APX pure folder-praat zijn en geen gerealiseerde waarden (laat staan realistische waarden). Desalniettemin een lovenswaardig initiatief van Lotus, wellicht dat PSA er iets mee kan nadat ze Proton hebben ingepakt.
OJ zegt
Niet zo sceptisch allemaal! Dit is DE oplossing voor alle problemen! Als iedereen dit jaar zo’n electrische auto koopt, hebben we volgend jaar weer een echte winter en een witte kerst! ;-)
mvagusta zegt
OJ….
Dus we moeten met z’n allen juist door blijven rijden in onze dikke SUV’s….
Ik vind die warme dagen nu eigenlijk wel lekker! ;)
JANUS zegt
mvagusta.
Ga je zitten schamen !
Ik wacht al vanaf eind november op sneeuw.
Ik heb 2 dochters en die willen sleeeeeen (weet nooit met hoeveel e’s je dat schrijft !)
Overigens rijd ik ook aardig voor lul met mijn winterbanden ;-)
w0o0dy zegt
@JANUS: driften met je voorwielaandrijver is een stuk makkelijker met deze temperaturen als je er winterbanden onder hebt zitten ;)
Ruben J. zegt
Lijkt nogal veel op ’n mazda.
JANUS zegt
WoOody.
LOL :lol:
Op zich heb je daar wel gelijk in maar met een 1.9 dci blijft het toch lastig hoor !
w0o0dy zegt
If you can’t do it you’re not trying hard enough! You WUSS!! ;)
mvagusta zegt
Janus….
Mijn oprechte excuses!
Ik zal het nooit meer doen! Ik zal voor je bidden! Op de sneeuw voor je dochters welteverstaan! En sleeën schrijf je zo! ;)
JANUS zegt
@WoOody.
I know I know.
I am a whimp !!!
@Mvagusta.
Nog 3 weken.
Dan gaan de slees (Alweer een raar woord waar ik niet zeker van ben !) op het dak en dan gaan we op wintersport !!
slk55 amg zegt
Dit is precies wat de mensen willen! een ruime schone en vooral snelle MPV. waarom denk je dat er zoveel snelle (7-zits)suv’s verkocht worden? echt niet omdat de eigenaren de lucht eens lekker willen vervuilen. nee, het zijn vaders die een ruime maar toch snelle auto willen. met een wat hoge zit. als je gaat kijken voor een ruime snelle auto met een wat hoge zit, kom je al snel bij de (zo gehaate) SUV’s uit, want er zijn simpelweg geen snelle MPV’s. en daar lijkt nu verandering in te komen! en hij is nog schoon voor de lucht ook! ik zeg: GEWELDIG!
slk55 amg zegt
@janus
IK ga ook op wintersport over 3 weken (Gstaad). als ik een laguna tegen kom (voorbij rij) dan zou ik toeteren ;)
JANUS zegt
@slk55 amg.
De kans dat we elkaar onderweg tegenkomen lijkt mij bijzonder klein.
Ik ga richting Tsjechie en blijf dus en stuk hoger dan jij.
(En dan nog. De kans dat jij mij voorbij rijdt lijkt me NOG kleiner. Ik vlieg laag in mijn volgepakte Laguna 1.9 dci met slees op het dak ;-) )
slk55 amg zegt
en ik dacht dat je laguna al begon te trillen bij 85 km/h :P en zo’n slee heeft ook veel weerstand hoor ;)
Citrofiel zegt
Dit zou wel een superoplossing zijn, maar het doet heel ongeloofwaardig aan. Overal doen ze nog moeilijk met kleine actieradiussen (of zo) en deze mensen denken in eens zo ver te kunnen komen!? Vaag.
@ JANUS en slk55amg; Voor ik het vergeet: Veel plezier! :)
slk55 amg zegt
@citrofiel
tnx, zal wel lukken. Gstaad is een geweldig skigebied, maar dan moet er wel sneeuw liggen….
JANUS zegt
@slk55 amg.
Ja, maar rammelend kan je ook laag vliegen hoor ;-)
@Citrofiel.
Thx. Nou nog sneeuw :-(
mvagusta zegt
Alvast veel plezier en ik zal voor jullie duimen dat het van tevoren al flink gaat sneeuwen! :)
joep zegt
@mvagusta, duim je niet alle sneeuw op voor janus en slk55amg dan? Ik zou ook nog graag wat willen hebben in la france…. ;)
luwek zegt
en sneeuw in zwitserland zou ook fijn zijn=)
JANUS zegt
@Autoblog.nl
Sorry dat ik er weer een sneeuw topic van gemaakt heb :-(
@mvagusta en de rest.
Bedankt !
Ik hoop ook dat we over een week of 4 zoveel sneeuw hebben gezien dat we voor een jaar genoeg hebben :-)
Piet zegt
640pk, actieradius > 500km, accu’s opladen binnen 10 minuten: dit lijkt me toch echt te mooi om waar te zijn, eerst zien, dan geloven dus! Op 1 april zullen we er vast meer over horen… :-)
Maar oké, mochten deze specificaties niet overdreven zijn, dan zou ik zeker over aanschaf nadenken. Maar: wat moet dat ding eigenlijk gaan kosten???
Danny zegt
Over 10 jaar rijden er zeker 10% electrische aangedreven auto’s in nederland.
De olie begint aardig op te raken, en met een flink dak vol zonnepanelen kan je je auto opladen.
http://electriciteit.web-log.nl
Harry Bakker zegt
De laadtijd is indedaad 10.min. dit komt door een hogere ampérage op de stroomtoevoer.150-200 amp.in plaats van de standaard 16 amp.Verder is de ingebouwde lader hiervoor aangepast.Uiteraardt is de 560km een indicatie.Als je het gaspendaal continu onderin duwt dan verbruikt hij natuurlijk meer,dat is bij een brandstof auto net zo.
Herrie zegt
Die oplaad tijd is idd waar, batterij technology gaat zo hard.. dat als ze iets op de markt willen brengen ze al met iets beters komen en dat andere laten vallen. Uitstel door de snelheid van technology.
Ook het feit dat lithium ion batterijen nu goedkoop in china gemaakt worden is een goed teken.
Ook is aangetoond in california dat Thuis je auto opladen prettiger voelt als naar een tankstation rijden.
Die 640 pk kan zeker wel als je 4 motoren direkt op de wiel zet.
Ik had laatst nog een motor van 64 Kilo gezien met piek vermogen van 500hp en iets van 600+ Nm.
Wat ook mooi is. Je kunt zelf beslissen of je zuinig wilt rijden of niet.
Stel je voor je hebt een 50 pk motor of een 300pk motor.
Als je 40 rijd verbruiken ze evenveel. Als de rendement evenhoog is. Cosinus Phi.
Het optrekken is schrikbarend. Omdat je vanaf 0 km per uur je piek koppel kan gebruiken. In amerika wordt veel gedragt met elektrische auto’s en die lachen auto’s ( zelfs op nitro ) hard uit! Veyron? haha… slome bak.
Het feit dat de batterij technology er nu is. Maakt dit verhaaltje een FEIT.
Je hoort altijd batterijen dat je die maar 1000 keer kan opladen. Er zijn al lithium ion batterijen van altairnano die 17 000 keer halen. En A123 batterijen zijn er ook heel ver mee.
Harry Bakker zegt
Dat deze batterij techniek er nu is ,daarom kan deze auto zo’n afstand rijden .
Daarom komt er inderdaad over 1 1/2 jaar een heleboel naar buiten met een acceptabele actieradius en topsnelheid, dat gewoon mee kan rijden in het dagelijkse verkeer alleen schoner en goedkoper.Zoals al genoemd wordt dat het aantal keeer dat men op kan laden zullen de batterijen de carrosserie overleven .
Deze gaan dan ruim 400.000 km mee.Men beweert zelfs dat deze batterijen die in de zap x komen biologiesch afbreekbaar zijn.
vegazosten zegt
Waar blijft die kar nou? Eerst maken ze je gek met super EV-specificaties en allerlei droomfabeltjes maar het blijft een droom. Hetzelfde van die EEstore batterij… waar blijft die toch?