Maak kennis met de snelste auto die Lotus ooit geproduceerd heeft. Verkrijgbaar in zowel straat- als racetrim.
900 kg voor de circuitversie
“Zaag het dak van de Exige S en injecteer hem met asociaal veel vermogen.” We denken dat Lotus ceo Gales zoiets tegen zijn team heeft geroepen, waarna ze met deze epische opvolger van de 2-Eleven op de proppen kwamen. Met de Exige als basis konden ze gebruik maken van de in het midden gemonteerde 3.5 V6 van Toyota, die er met hulp van een supercharger 450 pk bij 7.000 tpm uitgooit. Daar staat een wagengewicht van slechts 900 kg tegenover. Een bijzonder aangename pk/gewichtsverhouding die ervoor zorgt dat de voorruitloze racer binnen 3 seconden op de 100 km/u zit en 290 km/u op de teller aantikt. De circuitversie loopt door tot 280 km/u.
Schakelen in de straatversie gaat met een conventionele zesbak met racekopeling, in de circuitvariant is een sequentiële zesbak van Xtrac gemonteerd. De auto is gebaseerd op een aluminium monocoque, omgeven door een composiet materiaal dat 40% lichter is dan fiberglas.
Spoiler alert
Wellicht ietwat overbodig om te melden, maar de auto is altijd dakloos. De enige bescherming komt van een ‘aerodynamisch vormgegeven’ rollover balk boven de hoofdsteunen. Wie de grote spoiler achterop wil, goed voor 215 kg downforce, moet de circuitversie nemen. vooraan rolt de Lotus op 18 inch lichtgewicht velgen, achteraan meten ze 19-inch. Het gebruikte rubber is Michelin Pilot Super Sport voor op straat, en Michelin Cup 2-banden voor circuitgebruik.
De cockpit blinkt uit in minimalisme. Achter het quick-release sportstuur zien we een TFT-scherm met rechts ervan enkele fysieke knoppen. Zitten doe je in een smal kuipje. In de circuitversie heb je één stoel, de straatversie biedt wel de mogelijkheid om een passagier mee te nemen. In februari 2016 moet de productie beginnen, die gelimiteerd is tot een toepasselijke 311 stuks. Aan de andere kant van de Noordzee betaal je 82.000 pond voor de straatversie, terwijl de 3-Eleven in circuittrim je 115.200 pond terugzet.
UPDATE: video van de onthulling op Goodwood op Autojunk.nl. Weet je meteen hoe ‘ie klinkt.
bouwvakkert zegt
Ohhh wat een heerlijk speeltje.
lotuselises2 zegt
Ik wil hem
Lotus zegt
@lotuselises2: Ik ook! Waar kan ik tekenen? Heerlijk zo’n compromisloze auto!
agera zegt
Een soort caterham maar dan minder ouderwets, leuk!
Dutchdriftking zegt
Kijk, mooi speeltje!
clarkson zegt
Ik voel een nieuwe raceklasse aankomen
crainn zegt
Die spoiler is HUUGE
p0wn3d zegt
Doe dan gele remklauwen..
Sir_Vmax zegt
Ik begin een hebberig gevoel te krijgen
risl zegt
Een paar generaties verder komen we bij de Lotus Seven-Eleven…klinkt toch niet.
lotuselises2 zegt
@risl: Er worden er dan gelukkig wel 711 van gebouwd
risl zegt
@lotuselises2: Misschien dan ook wel te koop bij de 7-11? https://www.7-eleven.com/
agera zegt
@risl: beter dan eleven-eleven!
henrie zegt
@risl: En weer even later de nine-eleven. Die gaat vast als de brandweer…
pikkie zegt
@henrie: dat wordt tegengehouden door Porsche
sjaakk zegt
@risl: wacht maar bij 9-eleven.
kroelkip zegt
Leuke skelter
scottishcarspotter2000 zegt
Dat is volgens mij echt een specialiteit van de Britten, idiote en volkomen onpraktische auto’s bouwen, er een absurd hoog prijskaartje aanhangen en ze goed verkopen ook nog. Ik ben fan ?
jaapiyo zegt
“Weet je meteen hoe ‘ie klinkt.”
Niet heel bijzonder dus.
Maar alsnog…h3bb0n!
gash zegt
De 9-eleven schijnt pas écht een bommetje te zijn.
MARS zegt
@gash: en gaat als de brandweer…
motoragent zegt
@gash: Ik denk dat Porsche daar wel een stokje voor steekt ;)
Svensson zegt
@gash: Ik wacht zelf nog even op de 7-Eleven.
keeper1 zegt
De circuit versie gaat 10 km/h langzamer..?
scottishcarspotter2000 zegt
@keeper1: ik gok op kortere verhoudingen van de versnellingsbak net als bij de GT3 RS, die is ook iets langzamer dan de GT3, maar door de bakverhoudingen zijn de tussenacceleraties n stuk gretiger en vlotter
mrB zegt
@keeper1: En de downforce krijg je ook niet gratis. Een vleugel heeft ongeveer 1:10 drag-downforce, dus dan kun je wel raden wat dat doet op topsnelheid. Snelle rekensom is dat de circuit versie
(215/10)*9.81*(270/3.6) ~= 16.4 kW extra nodig heeft, zo’n 22 pk.
En dat dus alleen voor de downforce. Daarbij is 1:10 vrij positief, het is met zo’n aspect ratio, turbulence level, etc eerder 1:5.
keeper1 zegt
@mrB: merci :)
philipf zegt
Wat een wagen!
mrrallycross zegt
Lekker autootje voor op het circuit! Maar zal wel Alleen voor de rijke op aarde betaalbaar zinn
adyton zegt
Waarom zetten ze eigenlijk de stoel niet in het midden als er toch maar 1 is?
Vind het wel echt een leuk ding. En de nieuwe designtrekjes zijn wel geslaagd!
Hupke zegt
Kan het chassis dat wel deftig aan?
w0o0dy zegt
@Hupke: het chassis is behoorlijk verstevigd maar is standaard met 350pk ook al sterk genoeg. De Elise/Exige S ( V6) zij niet wezenlijk anders dan de basis voor deze. Maar er is zoals gezegd nog het nodige toegevoegd voor nog meer stevigheid.
Hupke zegt
@w0o0dy:
Ik besef net dat wat ik zeg geen steek houdt. Ik was eigenlijk aan het denken in termen van vermoeing. Maar eigenlijk maakt het niet uit of je met 150pk en 900kg 1,5G trekt in een bocht ofdat je dat met 350pk, 900kg doet.
Lotus heeft er wel iets van om lang door te gaan met hun chassis’s (zie backbone chassis dat van de elan tot aan de esprit V8 is moeten meegaan) en dat is wel een beetje saai.