
Gesponsord worden door Jumbo betekent kennelijk niet automatisch dat je goed kan autorijden.
Voor Matti Breschel en Jens Debusschere was gisteren ondanks het schijnen van de zon het leven even niet fijn. Dat komt niet omdat ze een een bak water uit een parasol in hun nek kregen, maar de renners kregen desalniettemin een koude douche toen een Skoda van het Lotto-Jumbo team in aanraking kwam met een andere renner. De geel/wit/zwarte ploegleidersauto van Merijn Zeeman en Nico Verhoeven maakte namelijk een noodstop na een touché met Daniel Navarro, waardoor de onfortuinlijke Matti en Jens er keihard bovenop knalden. Voor Breschel was het direct duidelijk dat hij niet verder zou kunnen, hij liep een diepe wond in zijn been op en moest worden afgevoerd met een ambulance. Op Twitter staat dit beeld van zijn sneue aftocht uit le Tour.
Debusschere heeft de etappe uitgereden maar vervolgens besloten om vandaag niet verder te rijden, hij hield een scheur aan zijn schouderblad over aan de aanvaring. Aanstichter van het ongeval Navarro, die een stuurfout maakte na een plaspauze, kwam er relatief gezien nog het beste van af. Hij kon zonder kleerscheuren weer opweg geholpen worden door de mecanicien van Lotto-Jumbo.
Het incident markeert het zoveelste ongeluk in de tourcaravaan. De meeste Nederlanders herinneren zich nog wel de duikeling van Hoogerland die in 2011 in het prikkeldraad verdween na een touché met een Citroën C5. Het is duidelijk bewijs dat de Spandex-mannen niet thuis horen op de weg van ons autorijders. Volgend jaar weer gewoon een échte Tour de France voor alleen auto’s, s’il vous plaît.
Inderdaad, weg met die fietsers!
Leuke sport, dat wielrennen. Geterroriseerd worden door toeschouwers, wordt je daarna van je carbonnen paard gereden door een stel koekblikkers…
Aan de andere kant, nu begrijp ik waarom de helft op de openbare weg zich gedraagt als een opgefokte stier.
@koeckenbacker: Dat laatste heeft een andere oorzaak.
Zoals algemeen bekend is bewaart de gemiddelde man het grootste deel van zijn hersenen in zijn zak.
Dat gaat prima, tot je een wielrenbroekje aantrekt dat zo strak zit dat de bloedtoevoer ernstig in het gedrang komt. Combineer dat met het plaatsnemen op een zadel dat het comfort biedt van een brok graniet en het is geen wonder dat de wielrenner enigszins primitief gedrag gaat vertonen.
@baardmijt: :)
Hier gaat de fietser de fout in waardoor anderen de dupe ervan zijn. Bij Johnny Hoogerland ging de auto zelf de fout in
Volg de Skoda rijder riep men toch?
Soms voel ik mij alleen op deze wereld zoals bijvoorbeeld het moment dat men in mijn gezelschap over de TdF begint te praten. Hebben mensen het over “tactieken” en “demarreren” en “fietsen”. Op dat moment verschijnt er een glazige blik op mijn gelaat.
Als de F1 saai is dan is fietsen het voor mij al helemaal. Vooral het feit dat ze fietsen, ik word er al moe van om er naar te kijken. Begrijp dan ook niet dat mensen er helemaal lyrisch van kunnen worden. Gaan ze bovenop een berg staan met een clownspak aan en gaan ze mee rennen met de renners die voorbijkomen? Waarom?!
Word je moe van. Niet doen. Of wil je gewoon ff de aandachtshoer uithangen?
Enfin, leuk dat Mollema en Dumoulin het leuk doen, maar voor hen ga ik het nog steeds niet kijken. Ik zie of hoor de resultaten wel na een paar weken op een zondag. En op basis van die uitslagen juich ik wel of komt er een “jammer” uit en ben ik ineens expert wielrennen.
Zo. Das er ook weer uit. Waar hadden we het ook alweer over?
@Rick-dos: en zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Wat jij zegt ervaar ik precies zo met voetbal.
Ik vind het leuk wanneer het Nederlands elftal goed presteert omdat het de sfeer ten gunste komt maar kan niet treuren dat ze niet mee hebben gedaan aan het EK, gaf een hoop andere mooie sporten een podium.
@Foramen: Voetbal kan mij dan weer iets meer boeien, maar dan ook weer niet in die maten dat ik in mijn testament heb opgenomen dat mijn as over het veld van ADO gestrooid moet worden of iets dergelijks. Maar voetbal volg ik tegenwoordig ook niet meer nauwgezet. Je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid met al die verschillende competities in het weekend en doordeweeks.
Ik heb gek genoeg bijna niets meegekregen van het afgelopen EK. Het boeide mij ook totaal niet. Ik was er ook niet echt rauwig om dat het Nederlands elftal niet meedeed. Enige wat jammer was is dat we geen excuus hadden om er weer eens een feestje van te maken in dit land.
@Rick-dos: Gelukkig niet over wielrennen meer.
@pinut187: ;)
@Rick-dos: mensen worden ook moe van jou en dat boeit je waarschijnlijk ook niet. Mensen moeten lekker doen wat ze willen doen, net zoals jij dat moet doen.
Je moet je niet zo druk maken, krijg je een vet hart van
@87sandyd: Maar dat doe ik toch ook? Beetje mijn mankementen met jullie delen en zo. Zeggen ze van dat je daarmee een vet hart voorkomt.
Tja, ik zeg het fietspad op met die krengen.
Is natuurlijk ook kansloos dat die ploegleider zonodig ook zelf moet rijden, half schreeuwend uit het raam hangend met 80 een berg af. Zet gewoon (semi) professionele coureurs achter het stuur en die vent op de achterbank met z’n radio.
@trustmeiamanengineer: bernd maylander misschien?
Te laat…
De auopilot van Skoda werkt nog niet helemaal naar behoren zie ik.
Frankrijk moet gewoon die rijbanen breder maken, ook binnendoor.
Last ze anders Melanie Schultz even bellen voor wat uitleg en contacten uit d’r infra-netwerkje…
Wielrennen op autoblog?
Hallo Jumbo!
Tdf is een geweldig evenement. Voorbode van de vakantie. Radio tdf op de achtergrond. Gelul over kwakken uitdelen, waaiers en stoempen. Net als het ek voetbal kan ik hier van genieten. Net als dat ik geniet van de Olympische spelen en uiteraard de F1. Maar alles met mate. Ik noem mij geen fan van welke dan ook.
Fietsen doe ik graag, maar altijd functioneel. Op weg ergens naar toe. Vind het fijn als automobilisten dan rekening met mij houden. Net als dat ik als automobilist rekening houd met fietsers. Peletonnetjes amateur wielrenners zijn mij een doorn in het oog. Trekken zich vaak geen hol aan van mede weg gebruikers. Laat staan van verkeersregels.
Heeft niets te maken met het type verkeersdeelnemer. Heeft te maken met je sociaal, of in ieder geval normaal te gedragen. Een aso in de auto is vermoedelijk ook een aso op de fiets.
Per jaar 60.000 mensen in het ziekenhuis door fietsen. Ik denk dat ik fietsen nog meer haat dan moderne turbomotoren, en van die mensen die met glazige blik een ‘groene’ auto willen kopen, die helemaal niet groen is of zal worden.
@john4545: voor jou zullen we wat oude turbo motoren over houden. Zulke met een enorm turbo gat en waarvan je altijd twijfelt of het hoofddoel van de turbo nou is om vermogen te leveren of om het brandstofverbruik omhoog te jagen.
@mashell: moderne turbomotoren zijn werk van de duivel. Heb je je huidige M5 wels in het echt gehoord? Huilen, tranen met tuiten. Wat hebben die idioten gedaan met dat iconische stuk techniek?
@john4545: gaat u liggen: wat is uw probleem met fietsen precies?
@pomoek: Nouja, dat hoge aantal ziekenhuisopnames bv. 10.000 plus kinders per jaar. Als Mengel dit had uitgevonden was hij terecht veroordeeld. Verder: er zijn er teveel. Of misschien zijn er teveel mensen. Dat zou ook kunnen. Het is volkomen subjectief, en wellicht niet eens redelijk. Maarja, zo rolt alles op autoblog. En das mooi.
Dan hebben ze volgens de regels recht op dezelfde tijd als mollema. ;)
Het zou prettig zijn als de tour directie hieruit de les leert en het aantal auto’s en motoren vermindert tussen de renners. Dan duurt het maar langer voordat er een reserve fiets is, wordt de Tour hoogstens onvoorspelbaarder van.
Het vervelende voor Matti is, dat het zijn oud ploegleider betreft.
Voor wielrenners in de tour, die kennen de risico’s van het hangen tussen de auto’s. Dus het is in dit geval dikke pech voor hen.
Ik vind vele sporten leuk, om naar te kijken en aan mee te doen.
Al vele jaren wielersportfanaat, maar mij zul je nooit aan de rand van de weg zien, behalve die ene keer, in Frankrijk op vakantie, het was niet te missen en nu al 17 jaar geleden. Maar alle gekken die zichzelf gaan begeven in een sportevenement, je bent niet goed. Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken, maar zo af en toe een evenement bekijken op de tv, dat is te doen en ook nog wel leuk. Maar dat geldt dan wel voor velen sporten en eigenlijk voor veel meer leuke en of leerzame dingen op tv. Niet dat de tv constant aan staat, daar heb ik de tijd niet voor.
Het leven bevat zoveel meer leuke en goede dingen, zodat ik al het negatieve maar links laat liggen, zo ver als dat mogelijk is.
Ik ben zelf ook een fietser. Afwisselend mtb en koersfiets. Probeer waar het kan altijd op het fietspad te rijden en als we eens met 3 of 4 zijn en er is geen fietspad gewoon met 2 naast elkaar. Zoals het hoort en de wet het voorschrijft. Bovendien als er een auto achter ons wacht, gaan we zo zo snel mogelijk allemaal achter elkaar rijden. En dan nog krijg je regelmatig claxonerende chauffeurs. Bij het lopen is het nog erger; afgelopen jaar al 2 keer een auto met z’n spiegel tegen me gereden, en een keer zelfs nog wat erger. En de meesten rijden dan gewoon lekker door.
Langs de andere kant probeer ik een begripvolle chauffeur te zijn met de auto/ vrachtwagen, maar soms zie je dan fietspaden die beter in orde zijn dan de weg, en dan rijden ze doodleuk met z’n allen op de weg… Deze kerels verpesten het dan weer voor de deftige fietsers.
En een wielerwedstrijd op tv volgen of gaan kijken als je zelf niet meedoet… Ik snap die mensen ook niet echt. Je hebt er niets aan want op enkele seconden zijn ze voorbij en je dag is half om vooraleer je daar weg kan.
@cossiekiller: vind het zelf ook jammer dat de meeste automobilisten hetzelfde reageren, ik houd mij altijd aan de regels, groet mederenners, rij niet op de weg etc. Maar toch krijg je zo nu dan dan dat geschreeuw naar je kop, ik heb dan zelf ook een schijthekel aan die mannetjes die in een groep van 10 doen alsof ze doof zijn en met 20kmph met z’n drieën naast elkaar fietsen op een smalle weg, die verpesten het voor iedereen, en als je toeterd gaan ze schelden. Het moet allemaal veilig en leuk blijven voor iedereen. Ik snap inderdaad niet als je voor 1 week naar Frankrijk gaat om 1 etappe de renners te kunnen zien, zelf zou ik wel nog eens de gehele Tour route afrijden tijdens de Tour, maar dan gaat het meer om het zelf fietsen dan om het kijken.