Top Gear: engelse humor en top spul. Nederland probeerde het ooit met een letterlijke vertaling “De Hoogste Versnelling” en dat werd Nederlandse suflulligheid…
De tweede betekenis ’top spul’ waren ze in de vertaling even vergeten…
De dubbele betekenissen van veel woorden ontgaan veel vertalers, maar vooral; Engelse humor is gewoonweg niet te vertalen. John Cleese is leuk in het Engels OMDAT hij Engels spreekt!
Franse liedjes zijn vaak gevoelig, romantisch en vol ‘joie de vivre’, maar als je diezelfde liedjes in het Nederlands gaat zingen verdwijnt bijna al het gevoel en wordt het een vrij ordinair gekweel.
“Voulez vous coucher avec moi? Ce soir?”
“Mais oui! Bien sur!” denk je dan.
“Wil je met me slapen? Vanavond?”
“Nou, ik had eigenlijk wat anders in gedachten… maar als je moe bent… ”
Als je dan zo’n Franse chanson ook nog eens naar het Duits vertaalt…
“Non non, rien à changé. Tout tout va continuer.” wordt “Nein nein, nichts hat sich geändert. Alles soll weiter gehen.”
Spreek het maar eens hardop uit en merk dat het gevoel dat een bepaald liedje probeert over te brengen in een andere taal nauwelijks of helemaal niet over komt.
Zo gaan er in een designproces van eerste schets tot productieauto ook veel mooie dingen verloren. Soms terecht, maar heel vaak is het ook heel jammer. Het zijn geregeld zelfs zaken waarvan men vantevoren had kunnen weten dat deze het productiestadium niet konden halen.
Het begint allemaal met een serie 2D schetsen om een bepaald idee, een gevoel, een verhaal duidelijk te maken. Vervolgens komt de stap om dat 2D-idee te vertalen naar 3D en de moeilijkheid is om met nieuwe zinnen en woorden (lijnen en volumes) in meerdere richtingen het juiste gevoel te behouden en het verhaal te verduidelijken. In deze fase moet de designer soms al consessies doen aan zijn getekende lijnen en op een andere manier proberen hetzelfde verhaal te vertellen.
Uiteindelijk staat er dan een complete conceptcar die het publiek het nieuwe verhaal van het merk moet vertellen. De autosalons staan er keer op keer vol mee: prachtige verhalen met veel gevoel voor drama verteld, grote beloftes voor al het moois wat de toekomst brengen zal. En dan een paar jaar later… de productieversie… Dat blijkt dan een slecht naverteld verhaal… een slecht vertaald Frans liefdesgedicht of een Engelse grap in het Nederlands.
De Opel Antara is als concept voor het eerst getoond in Frankfurt en dat was een stoere SUV Coupé. Ik dacht toen nog: “Wow! Opel gaat zowaar nog eens leuk worden!” Maar toen was daar even later de consumentenversie… Dat noem ik dus iemand blij maken met een dode mus… Maak me dan liever dood met een blije mus.
Soms moet je een onrealistische droom een mooie droom laten. Een fantasieverhaal ombuigen naar realiteit levert meestal teleurstellingen op, want de werkelijkheid is vaak minder rooskleurig met wetten, regeltjes, de smaak van het grote publiek en eisen voor praktische bruikbaarheid. Zie de Alfa Brera van Giugiaro. Hetzelfde lijnenspel, dezelfde details, maar een totaal ander gevoel.
De droom was zo mooi… en in mijn ogen niet onrealistisch.
Kijk, dat een Citroën C-Métisse geen realistische vooruitblik geeft op wat er van Citroën komen gaat, dat begrijpt iedereen en daar heeft niemand dan ook een probleem mee. Zo’n conceptcar is zo over the top showerig en één brok bravoure dat je er van kan genieten op dezelfde manier als dat je voor je lol naar een heftige actiethriller kijkt met allemaal onmogelijke stunts met veel special effects. No harm done, maar wel een lekker gevoel er aan over gehouden en vervolgens ga je weer gewoon over op de orde van de dag.
Dus loop je door naar de Citroën C6… waarom heeft die van onderaf uitwaaierende deurnaden? Kijk maar eens naar de conceptversie, de C6 Lignage, daar lopen zelfs de raamstijlen mee in de waaier, alleen kunnen daardoor de ramen niet open…
“Putin! Moest het dan een bruikbaar model worden? Nous n’avons pas su! Das haben wir nicht gewußt. Nobody told us.” Toen hadden de designers dus een groot probleem om de droom te vertalen naar de werkelijkheid. Eigen schuld, dikke bult.
Maar de algehele proporties zijn er wel op vooruit gegaan! Dat dan weer wel…
Hele goede designers die volledig overtuigd zijn van de kwaliteit van hun design zullen het nooit toestaan dat anderen vertaalslagen op hun product uitvoeren, ook al zijn daar genoeg praktische redenen voor. Miguel Galluzzi, de designer van de Ducati Monstro heeft voet bij stuk gehouden toen het management van Ducati het één en ander aan het design veranderd wilde zien, omdat zij vond dat het geen echte Ducati was. Galuzzi eiste dat het model onveranderd in productie zou gaan of anders trok hij het ontwerp geheel terug. Take it or leave it, maar blijf er met je fikken van af.
De Monstro bleek de redding van het hele merk Ducati.
Zo ging het ook met de Mazda MX5, welke na aanvankelijke tegenstand van het management gelukkig toch volgens het oorspronkelijke design in productie ging en in z’n eentje de revival van de kleine roadster teweeg bracht. Niks geen verwaterde stijlkenmerken, geen slap aftreksel van een strak concept, maar gewoon eerlijk, puur en dus succesvol. De MX5 werd de best verkopende kleine open sportwagen aller tijden.
Citroën heeft het ooit slim aangepakt door een conceptcar van twee verschillende zijkanten te voorzien. De C3 Pluriel had aan één zijde lengteribbels over de flank en de andere kant was hij helemaal glad. Het publiek beslist! U kunt nu uw stem uitbrengen via sms! Niks geen valse beloftes met slap aftreksel na afloop. Kijk! Dan voel ik me serieus genomen! Ahum… serieus genómen, bedoel ik… eh nee… ja serieus dus…
Toen ik later zag hoe het concept naar productiemodel vertaald was, voelde ik me alsnog…weer dood gemaakt met een blije mus…’piep’.
Jippie! Ze hebben mijn sms ontvangen en de lengtenaden weggelaten!
Alleen hadden ze het publiek even vergeten te vragen of we wel die zwarte 5km/u bumpers wilden.
Een overgeeflijke vertaalfout: de Europese boomerang achterlichten van de Maserati GT die om onverklaarbare reden vertaald werden naar de vermeende Amerikaanse smaak. Welke *#$&*^!! halve zool heeft ooit geroepen dat dat nodig was!!? Wie?!! Zelfs de Amerikanen snappen er niks van!
Maar!! Soms gaat een ontwikkeling van conceptcar naar straatauto stapje voor stapje steeds meer de goede kant op. De Dodge Viper was er in twee conceptcars en nummer twee was een verbetering van de eerste en het uiteindelijke model in de showrooms was in mijn ogen uiteindelijk de beste. Het eerste idee rijpte goed en kreeg steeds meer karakter. Top! Echt Top Gear!
Zo heeft ieder design tijd nodig om te rijpen of zoals de knappe Duitse vrouw van een vriend van mij zou zeggen: “Gut Ding will Weile haben.” Haastige spoed is zelden goed, want dan ontstaat er al snel een Babylonische spraakverwarring.
De Spyker D12 Peking to Paris heeft bij zijn presentatie in Genève een hoop los gemaakt en manifesteerde zich als een onalledaags alternatief voorbij de diverse opgefokte Cayennes en is ook zeer bewust zo bedoeld. Vooral het interieur moest een overweldigende visuele impact maken met klassieke fighteraircrafts als inspiratiebron.
Het werd een BIZAR apparaat en juist die bizarre uitstraling met bijzondere ideeën en oplossingen was waar het bijzondere publiek om vroeg. Er was niks heftigers boven de Cayenne, dus de Spyker SSUV bleek marketingtechnisch een schot in de roos te zijn.
Je kon er van vinden wat je wilde, en hoog en laag springen: het bleek een hebbeding voor een grote groep likkebaardende kopers.
Omdat het nog ‘slechts’ een conceptcar was met als doel een vergevorderd uniek idee uit te dragen, wisten we tijdens de conceptontwikkeling al dat een aantal elementen niet echt realistisch waren en niet echt geschikt waren voor productie. Het ging tenslotte om het idee.
De grote lijn was in mijn ogen uiteindelijk wel haalbaar voor het eindprodukt, ook met behoud van bijzondere stylingelementen, maar niet in de exacte vorm zoals jullie de auto nu kennen. Een serieuze vertaalslag was nodig, maar ik heb hem helaas niet uit kunnen voeren.
Bij de doorontwikkeling ging het mis: de elementen die in mijn ogen de SSUV uitzonderlijk maakten en tegelijkertijd realistisch, verdwenen deels of werden in verkeerde vormen vertaald.
Nu is een bepaald gevoel in vormen ook moeilijk in woorden of cijfers uit te drukken en daarom is het ook wel begrijpelijk dat de bodyshape van de Spyker D12 Peking to Paris in 3D niet helemaal is geworden zoals ik beoogd had.
Ik heb de vertaalslag van 2D naar 3D en de verdere keuzemomenten niet mee mogen maken en heb dus de exacte posities van de optische zwaartepunten, de golflijn, diverse details en de verdwijnpunten niet kunnen vastleggen. De balans in de carrosserie raakte zoek en het idee wordt nu (naar mijn mening) op een verkeerde manier verteld.
Feitelijk zijn er helemaal niet zoveel aanpassingen nodig om de fighterspirit op een realistische manier en in een mooie vorm over te brengen, maar… God is in the details. Sommige items waren conceptdromen en hadden richting productie anders vertaald moeten worden en sommige dromen hadden nog wat tijd nodig om te rijpen tot een kloppend verhaal.
Naar mijn mening raakte de SSUV dus “lost in translation”.
Tinos zegt
Mooi verhaal!
Hebben ze Alfa Romeo SZ destijds ook niet vrijwel ongewijzigd in productie genomen? Zo zie je maar, als je dat doet, heb je een geheide klassieker.
Van die Opel Antara is wel heel weinig over genomen naar het uiteindelijke productiemodel. Voor zover ik kan zien alleen het Opel embleem…
Luc zegt
zeker mooi verhaal
de antara gtc zou opel zo als 2e suv op de markt kunnen brengen
en de spyker, die suv wil ik liever niet zien, weer zo’n half blikijzer
Rick zegt
Erg interessant stuk, goeie woordspelingen om je verhaal te illustreren, chapeau! Ik ben het helemaal met je eens dat de uiteindelijke modellen vaak een slap aftreksel zijn van de een concept die zo mooi zouden kunnen worden.
Frank zegt
Pracht verhaal! Lekker lees werk in mijn pauze :P
Damoklets zegt
Bis, bis! Goed verhaal, vooral de slotzin!
De illusies die gewekt worden door de weelderige concepts kunnen zelden goed ‘vertaald’ worden. Wellicht is het hoog tijd voor een automerk met ‘compromislose’ ontwerpen…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Damoklets: Die zijn er wel. noem er maar eens paar.
Klaas zegt
De oorspronkelijke Audi TT is ook zonder marketing invloed ontworpen en met tegensputterend management in productie genomen. Je kan het duidelijk zien aan het frisse ontwerp. Maar ook aan het gebrek aan functionaliteit, de eerste TT’s waren aërodynamisch niet goed en vlogen te makkelijk uit de bocht. Daarom moest er nog een spoilertje op de bil. Mooie lijn weg maar wegligging beter.
Beste ontwerpers ontwerpen met doelgroep, bruikbaarheid en produceertbaarheid in het achterhoofd. Dingen maken die alleen mooi hoeven te zijn is niet zo heel moeilijk.
Jan C. zegt
Pssst… dit kan men zien als natrappen… Het stukje is erg interessant. De Porsche Boxter is eigenlijk ook zo; het conceptmodel en het daadwerkelijke productiemodel bijvoorbeeld.
Maarreh als ik wat geld over had zou ik toch wel zo’n D-serie willen hebben…
Klaas zegt
@Damoklets: compromisloos? Het is wel handig als een auto aan de wegenverkeerswet voldoet. Misschien ook wel praktisch als er een brandstof in gaat die daadwerkelijk verkrijgbaar is. Wellicht wil je toch ook een beetje aan de prijs denken.
Een auto is een compromis. Of het nu een F1 auto is of een Panda, je moet je aan bepaalde regels houden en je moet afwegingen maken.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Klaas: klopt helemaal, maar het zou wel fijn zijn als de fabrikanten ophouden met valse beloftes te maken door eerst goed na te denken wat ze in conceptversie wel of niet laten zien.
Wanneer er gezegd wordt dat een dergelijk model daadwerkelijk in productie genomen gaat worden wil je niet achteraf zeer veel overduidelijke compromissen meer zien.
Er zijn wel merken die dit zo veel mogelijk proberen te doen.
Racer X zegt
Prachtige column, heel mooi gedaan Michiel!
Pieter zegt
Interessant artikel! Het roept bij mij ook de vraag op of er tegengestelde voorbeelden te noemen zijn. Auto’s die dus dicht bij het originele ontwerp op de markt zijn gebracht, te extreem werden bevonden en na aanpassing wel goed gingen verkopen. Daar ga ik eens heel goed over nadenken want er schiet mij niet direct een voorbeeld te binnen.
RCA zegt
De oorspronkelijke Audi TT was listig in het grensbereik. Onervaren rijders konden daardoor in problemen komen. Audi (onze onvolprezen eigen Jos van As, zie recent Autovisie interview) besloot de ducktail toe te voegen om de TT veiliger te maken door achter iets meer downforce te creeren. Het betekende echter ook dat de auto qua dynamische rijeigenschappen iets minder leuk werd, maar de dreigende rechtszaken van gespinde huisvrouwen noopten tot ingrijpen. Compromis? Ja. Noodzakelijk? ’t Is maar hoe je het bekijkt. TT kopen? 1e serie!
ml zegt
Volkswagen heeft er de laatste tijd ook een handje van om met een saai antwoord te komen op zeer aansprekende concepts, zals bij de Tiguan,-niet lelijk, maar lang niet zo spannend als de concept. Ik vrees ook het ergste voor de Siroco.
Net of de hoge directeuren, die al 30 jaar bij VW werken een beetje bang zijn voor verandereing. Daar heb jij gelukkig bij de GTO weinig last van, lijkt me.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Tinos: Inderdaad!
Alfa ES30 Zagato Concept:
http://www.shorey.net/Auto/Italian/Alfa%20Romeo/SZ%20Zagato/1989%20Alfa%20Romeo%20ES30%20%7BSZ%7D%20f3q%20B&W.jpg
Alfa SZ Productieversie:
http://www.arpem.com/racing/alfa_sz/sz_6.jpg
Identiek. ;)
Dylan zegt
Van wat ik mij herriner is de Nissan GTR 2008 ook niet echt afgeweken van zijn concept.
Hij is natuurlijk nog niet uit, maar er wordt al volop mee getest, dus vele veranderingen gaan er nietmeer zijn.
Julian zegt
automerken die compromisloze ontwerpen op de markt gezet hebben: TVR, Lamborghini, ehm… Seat wil het nog wel eens doen.. misschien een BMW? ook al zie je niet teveel conceptauto’s daarvan. de rest van de automerken zet dingen neer met andere prioriteiten… tenzij je kijkt naar jou ultieme voorbeeld van de Bugattiveyron. die dan niet voldoet aan het form follows function principe.
Michiel_vd_Brink zegt
@ RCA: Hoe sterk het design van de TT ook was… de designers hadden vantevoren kunnen weten dat een dergelijke ronde kont problemen op zou leveren.
Het loslaatpunt van de lucht was niet gedefinieerd en dus kon met een plotseling opkomend zijwindje de luchtstroom ineens op een totaal ander punt loslaten met een acute enorme bak lift als gevolg.
En dat alles zonder waarschuwing, dus ingrijpen met stuurbewegingen gebeurde altijd te laat.
Dat later de mega effectieve ducktail erop moest van Jos van As is voor de designers een kwestie van ‘eigen schuld, dikke bult’.
Dat hadden ze simpelweg kunnen en moeten testen.
Maarja… misschien liepen ze tegen de grenzen van de mogelijkheden van de windtunnel aan…
Sir Read a Lot zegt
Erg mooi stukje. Lekker om na de lunch te lezen.
Klassiekerrally zegt
Je weet weer eens heel treffende vergelijkingen neer te pennen.
Leuk! En ook nog leerzaam. Of zoals ze in de Middeleeuwen zeiden: ‘Ter Leering ende Vermaeck’ En vertaal dat maar eens naar hedendaags Nederlands! Dat klinkt toch anders…
twinspark zegt
@Michiel Wat leuk om m`n eigen brommertje te zien staan in het rijtje geillustreerde designvoorbeelden. Hoewel een beetje off-topic valt er over de verschillende designculturen in relatie tot de motorbranche ook het nodige te zeggen. De overeenkomsten met de autobranche zijn talrijk. Het blijft wel een tikje pijnlijk om te zien hoe de Alfa Brera had moeten- en kunnen zijn. Is het basisontwerp geslachtofferd aan het gebruik moeten maken van het 159 platform? Met name de overhang op de vooras lijkt de lengte en daarmee de elegantie van het orrspronkelijke ontwerp aan te tasten. Anyway bedankt weer voor het leveren van smakelijk voer voor discussie
Rainier zegt
brilliant stuk!
Michiel_vd_Brink zegt
@ twinspark: Zuinig op zijn! Nooit meer wegdoen! Dat wordt een designklassieker! (is het eigenlijk al…)
Welke uitvoering heb je?
Benjamin zegt
Ik stond afgelopen AuroRAI bij Spyker op de stand en het was toch opvallend dat iedereen die de SSUV niet gezien heeft het een gedrocht vind. Uiteindelijk was het 12 dagen lang het drukst rond de SSUV. Ik geef toe, fotogeniek is de auto niet, maar in het echie is ie schitterend
RCA zegt
Een mooi voorbeeld waar de marketing bazen volledig op de geesteskinderen van de ontwerper af gaan, is MV Agusta. Het unieke aan ontwerper Massimo Tamburini is dat hij zelf als geen ander weet wat de randvoorwaarden zijn waarbinnen hij moet ontwerpen. Daar rolt dan bijvoorbeeld de ‘born classic’ MV Agusta F 750 / 1000 uit. Oogverblindend mooi, hartverscheurend fraai en slim, de ultieme form-fit-function, en ogenschijnlijk zonder 1 compromis (of het moet de Biposto versie zijn). Dit is de kracht van MV Agusta (en voorheen uiteraard Ducati). Okee, de prijs mag hoog zijn (eigenlijk veel te laag voor wat je krijgt, maar zo doen ze dat vaker in Italie dus doe er als klant je voordeel mee ;-) maar desalniettemin begrijpt baas Claudi Castiglione zeer goed dat meesterwerken het bestaansrecht vormen voor een merk als MV Agusta en Ducati, en dat daar geen “lost in translation” overheidsbemoeienis bij hoort. Had elk merk maar de financieel-economische “vrijheden” van MV Agusta… helaas geen realiteit voor de meesten. Ducati weet er alles van en is nu in amerikaanse handen…
Michiel_vd_Brink zegt
@ RCA: wel goed om er even bij te vertellen dat Tamburini de legendarische Ducati 916 heeft ontworpen.
En nu flikt hij bij MV Agusta hetzelfde kunstje!
Mr. R zegt
In mijn ogen spannen de Koreaanse merken de kroon als het gaat om loze beloftes en lost-in-translation-auto’s:
De Hyundai Arnejs zou aan moeten geven hoe de nieuwe Golf-cuncurrent van Hyundai zou moeten worden;
Maar we weten allemaal dat de i30 er een stuk minder leuk uit ziet dan het concept. Gemiste kans.
Powerslide zegt
Top gear Michiel!
Michiel_vd_Brink zegt
En de Kia Carens dan…
Kia maakt je lekker met een heftige schets van een best stoere MPV…
En even later krijg je dit…
Hoezo dode mus… hoezo blij… ?
San Sebastiano zegt
Michiel: je hebt jezelf weer overtroffen.
Ik vind de D12 er steeds mooier op worden…
Christiano zegt
Het stukje over de Brera begrijp ik niet zo goed, maar dat zal aan mij liggen. Hoewel de deuren van het proto type natuurlijk erg onhandig zijn ;-).
Sja en de SZ he….. wat te denken van het prototype Spider uit begin jaren ’60 en de feitelijke Duetto uit ’66? Nee, laat die italianen maar schuiven… hulde!
Klassiekerrally zegt
Ben niet zo thuis in ’t hedendaagse automobielgeweld.
Vandaar even een oud voorbeeld van hoe ’t zou moeten:
De Esprit concept van Giugiaro…
… en het productiemodel.
Meesterlijk stukjes werk IMO.
Michiel_vd_Brink zegt
Ian Callum over de Ferrari 250 GT SWB: “Every time iI see it I tingle, it’s so perfect. It has a wonderful spontaneous line – as if someone sketched it with incredible artistry and great knowledge then just made it, capturing the sense of life that often gets lost in translation.”
joep zegt
Erg leuk stuk weer Michiel! Mijn complimenten!
Volgensm ij is de huidige Jaguar XK ook redelijk dicht bij de concept gebleven.. Hmm volgens mij heette die de advanced lightweight coupe oid…. Ik ga hem ff googlgen brb
joep zegt
Op zich wel aardig trouw aan het concept gebleven toch?
DAT zegt
Power to the Designers
Ik denk echt dat creatieven binnen een bedrijf veel meer macht en bevoegdheden zouden moeten hebben. En niet alleen in de autoindustrie.
Managers worden vaak overschat. Zij belichten vaak eenzijdig de zaak, remmen de boel meestal af, hebben vaak weinig ondernemersinstinct en gaan dus voor safe.
Even heel kort door de bocht (ik weet het er zijn slechte designers en goede managers, maar toch).
bramwillemse zegt
het voorbeeld van de Antara vind ik treffend, het is één van grootste desillusionerende momenten in autodesign van het afgelopen jaar geweest wat mij betreft :P Die concept was zo dik en stoer en dan komen ze met zo’n bak, ongelooflijk! Dat noem ik gewoon liegen..
weer een erg mooi stukje, alleen het stukje over de Spyker SSUV kan ik me niet helemaal goed voorstellen, misschien kun je ons een paar mooie impressies, van hoe je ’t wel zou doen, schenken? ;)
bramwillemse zegt
@joep:
toch vind ik dat de nieuwe XK vergeleken met de ALC toch wat aan kracht is verloren. De grille, die sideskirts, het luchtgat in de voorspartborden, net die details die de ALC voor mij liefde op het eerste gezicht veroorzaakten verdwenen op de productieversie. Had het nou echt zoveel moeite / geld gekost om die details er in te houden?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Joep: inderdaad, maar Jaguar wist al dat dit ‘m moest gaan worden en de Advancd Concept was eigenlijk slechts een opwarmertje.
Er is dan ook een lange zoektocht aan vooraf gegaan met de o.a. de F-Type, de XK 180 en de R-Type.
Wel jammer dat die alu luchthappers verdwenen zijn… ze pasten wel mooi bij de luchtsleuf aan de zijkant.
F-Type:
XK-180:
R-Type:
Michiel_vd_Brink zegt
@ Bram: Helaas, dat kan ik niet, dan zou ik mijn geheimhoudingsverklaring schenden.
DAT zegt
Hoewel de Mondeo geen slecht ontworpen auto is, is het concept bijna Aston waardig.
Jammer, heel jammer.
RCA zegt
@ DAT: de kunst is om goede ontwerpers EN goede marketeers te hebben. Mooie maar te dure producten maken wil elke designer, maar als het onverkoopbaar is houdt het verhaal snel op. Lelijke maar goedkope producten werkt ook niet. In Italie weet men de eerste variant gek genoeg vaak succesvol te hanteren (Ducati, MV Agusta), maar ook dat gaat lang niet altijd goed (Ducati werd noodgedwongen verkocht). Voor een onderneming kan 1 slecht uitpakkend product funest zijn, daarom is men vaak zeer terughoudend in het lanceren van vernieuwingen. De Miata en Monstro pakten gelukkig (zeer) goed uit, maar er zijn ook voorbeelden van dramatische vernieuwingen die een onderneming bijna de kop kostten. Alfa Romeo kan daar van meepraten. Vandaar dat Alfa de Brera wel wilde uitbrengen, maar alleen als de ontwikkelingskosten minimaal waren (o.a. bestaande platform en drivetrain). Vandaar de concessies. Het was: OF op deze manier, OF niet.
Michiel_vd_Brink zegt
@ DAT: Prachtig voorbeeld!
f430 zegt
hopelijk wordt de vw scirocco ook mooi.
Tombnolz zegt
Ik ga dit stukje vanavond nog eens op m’n gemak lezen, want momenteel snap ik geen ene reet wat Michiel wilt vertellen. De voorbeelden die hij zelf aanhaalt, vind ik nu net staaltjes van wél goed vertalen…
Tinos zegt
Een voorbeeld waarmee men misschien wél de juiste keus heeft gemaakt:
Mini proto (1997)
bramwillemse zegt
@Michiel: het was te proberen, hè! :P
@DAT: erg goed voorbeeld inderdaad, en wijs gesproken :) De ford concepts zijn de laatste jaren indrukwekkend, helaas zouden ze eerder in de klasse BMW / Mercedes terecht komen als ze niet zo werden gedowngrade voor de productie.
Wat betreft de Mondeo vind ik het nog altijd knap hoe ze er toch een unieke auto van hebben kunnen maken, hoeveel hij ook aan spanning/kracht heeft verloren in verhouding met zijn big-daddy-concept.
Michiel_vd_Brink zegt
@ RCA: dan zou ik in geval van de Brera gekozen hebben voor NIET.
En dan nog zou ik al helemaal de naam niet hergebruikt hebben!
Dat de Brera Concept als inspiratie voor de 159-styling heeft gewerkt vind ik dan weer wel correct.
Een sedan kan je niet zien als een slap aftreksel van een Super Coupé als de Giugiaro Brera.
No harm done, maar wel goed gebruik gemaakt van de sterke eigenschappen van het design.
Tinos zegt
Zit het hem in geval van de Brera er niet voor een belangrijk deel in dat het management er per se een achterbank in wilde? Jammer toch want die is nog steeds niet echt bruikbaar. Zonder die achterbank was de Brera misschien wel wat lichter geweest.
Jammer want ik herinner me nog een reportage in een of ander wekelijks autoprintje van Giugiaro die met zijn concept Brera zelfs op vakantie was geweest. ’t Was dus best een bruikbaar en haalbaar ontwerp.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Tinos: Klopt, Giugiaro gebruikte deze auto een tijdje voor dagelijks woon werk verkeer.
Helaas kon het model in deze vorm geen doorgang vinden vanwege de modellenpolitiek van Fiat met Ferrari en Maserati…
joris toekomstige autoontwerper zegt
mooi verhaal michiel! vooral met de antara ben ik het eens.
trouwens ik vind de le mans quattro concept van audi ook heel weinig veranderd vergeleken met de huidige r8
ik kan alleen geen plaatjes laten zien!! hrr!
Michiel_vd_Brink zegt
Voila!
bmw zegt
leuke column. Ik ben het wel niet eens met het feit dat je zo sterk de “design-kaart” trekt. Vertaling is altijd verandering en verarming. Maar zonder vertaling zou de auto nooit op mijn oprit kunnen staan. Ben het wel met je eens dat er slechte vertalingen zijn, maar de Brera bijvoorbeeld is toch helemaal niet slecht. Je mag ook niet koppig zijn in je design, want je kids willen ook meerijden in papa’s auto. Want niet alleen managers stellen je voor de keuze… Als de manager het niet doet, doet vrouwlief het wel: “schat breng jij de kinderen naar school?” En daar sta je dan met je compromisloze maar onbruikbare designbak. :-)
Thibaut zegt
Ik vraag mij af of bij de nieuwe Clio niet hetzelfde aan de hand is. Of is er bewust gekozen voor een saai alledaags uiterlijk?
Ik vat het ook niet goed dat men een wagen saaier maakt om meer zekerheid te hebben. Kopen mensen dan vooral doordeweekse wagens?
En nog ene (omdat ik er hier één op de parking zie staan), hoe zit het met de Citroën C2?
@Michiel: mooi stuk. Nu snap ik waarom je liever niet gerelateerd wordt met de Spyker als ontwerper ervan. Jammer dat we het origineel niet kunnen zien.
Michiel_vd_Brink zegt
@ bmw: bij een goed design worden alle vereiste en gewenste regels en beperkingen vanaf het begin in acht genomen.
Zo voorkomt een goed designteam dat er gaandeweg het proces of achteraf nog noodzakelijke vertaalslagen gedaan moeten worden.
“Sorry consument, het was wel mooi, maar je gaat het niet krijgen, want het is praktisch niet mogelijk. Tsja… wisten we stiekum wel, maar dat hebben we u nog even lekker niet verteld.”
Dat wil je dus niet…
Als je vroeg genoeg alle partijen binnen een team hun kennis laat toepassen is de kans groter dat een design in 1 keer raak is en de consument weet dan waar hij aan toe is.
Stomme fouten die wel mooi zijn, maar niet praktisch moet je zsm vermijden en direct uitgaan wat echt nodig en goed is.
DAT zegt
@RCA
Het is een fabeltje dat designers alleen maar duur willen. Een goede designer is een teamspeler die in nauwe samenwerking met techniek en management een goed produkt ontwerpt. Designers komen ook vaak met oplossingen die juist geld besparen!
Design en techniek gaat meestal goed samen, het is vaak het management wat vaak de stap niet durft te maken of het niet kan invoelen.
Wat men vaak vergeet is dat terughoudendheid en voorzichtigheid net zo veel risico’s heeft als andersom. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van te geven.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Thibaut: Ik wil best met de SSUV geassocieerd worden, want het is toch wel een bijzonder en potentieel succesvol ding.
Maar dan gaat het mij meer om het idee wat ik geprobeerd heb te vormen en over te brengen dan om hoe de auto er nu daadwerkelijk uitziet.
Helaas kan ik het idee nu niet (meer) illustreren, dus dat moeten jullie maar van me aannemen dan.
Klassiekerrally zegt
Nou ja, het is in elk geval heel iets anders geworden dan de tekening waar alles mee begon, toch?
Michiel_vd_Brink zegt
Klopt!
Die schets is gemaakt als hele vroege impressie, een snel idee.
Toen de SSUV echt van start ging, zijn we met een clean sheet begonnen.
Mijn column heeft niets met bovenstaande schets te maken.
ShockFly zegt
Bij de Audi R8 vind ik de koplampen mooier dan bij het Le Mans concept model. Bij het concept model lijkt het alsof de auto zijn ogen dicht heeft. Dat is iets wat je juist niet wil met een dergelijke auto.
Het enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken aan de R8 zijn de spiegels, maar dat lijkt me puur een praktische beslissing.
Klassiekerrally zegt
OK. Die impressie hebben jullie dus compleet losgelaten. Dat wist ik niet.
In dat geval hoort ‘ie inderdaad niet bij dit artikel over vertaalslagen.
Turbopaultje zegt
“De Opel Antara is als concept voor het eerst getoond in Frankfurt en dat was een stoere SUV Coupé.
Ik dacht toen nog: “Wow! Opel gaat zowaar nog eens leuk worden!”
Maar toen was daar even later de consumentenversie…
Dat noem ik dus iemand blij maken met een dode mus… ”
Beste Michiel, vooral na deze uitspraak en nog een paar andere waardeoordelen hier gelezen te hebben ben je als designer wel ff in mijn achting gedaald. De Opel Antara Concept kan je onmogelijk als een mooi design betitelen. De imo briljante en zeer moedige C6 zo schamper beschrijven ook niet. Dat gaat echt te ver…………….
Verder valt me op in je verhaal dat je je uitsluitend richt op design en de waarde daarvan voor de auto als produkt bovenaan stelt. Mijn vraag nu aan jou: heb je al eens aan het gehele ontwikkelingstraject van 0 tot SOP van een nieuwe auto meegewerkt ? M.a.w. weet je hoe complex een auto is en wat het aandeel van de designers daarin is ?
Michiel_vd_Brink zegt
In progress. :)
DAT zegt
@Michiel
Wel jammer (oerstom) dat je originele ideëen niet in het eindmodel zijn verwerkt.
Ik snap dat je niet uit de school kunt klappen, het moet behoorlijk frustrerend zijn geweest dat je er niet ‘all the way’ bij betrokken werd.
Het is de spagaat dat je er niet 100% achter kan staan, terwijl het toch je kindje is.
En zo vaak komt het denk ik ook niet voor dat een ontwerp tot concept wordt uitgewerkt.
Turbopaultje zegt
Wees blij dat je dit op zich al zware leerprogramma niet meer bij Spyker beleeft……………………..
Dat is namelijk niet meer lost in transition, maar volgens mij meer lost in hell…………..
Tombnolz zegt
Als er nu 1 mooi stukje recent auto-design rondrijdt, is het toch wel de Alfa Brera zeker!?
Kan iemand dit in mensentaal herschrijven? “Dus loop je door naar de Citroën C6… waarom heeft die van onderaf uitwaaierende deurnaden?”
RCA zegt
@DAT: Ik ben het geheel met je eens. Risicomijdend ontwerpen kan (op termijn) inderdaad even schadelijk zijn. Enigzins relevant voorbeeld is wellicht PSA/Citroen, dat op gegeven moment besloot om “mee te liften op de middle-of-the-road” vormgevingstrend. Daar is men toch weer flink van teruggekomen, omdat de kernwaarden van Citroen te veel losgelaten werden en men er uiteindelijk juist klanten door begon te verliezen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Turbopaultje: bovendien zou je als trouwe lezer inmiddels wel moeten weten dat ik erg veel van de C6 hou.
Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/07/rijtest-citroen-c6-22-hdi
Nog een voorbeeld van “lost in translation”: mijn spreektaal en humoristisch bedoelde ondertoon komen in geschreven tekst soms onbedoeld anders over. So be it…
DAT zegt
@Tinos
Wel lachen die Mini Proto, het is bijna eerder een remake van de Frogeye:
Michiel_vd_Brink zegt
@ Tombnolz: In een (zeer goed bevallen) rijverslag van de C6 heb ik een plaatje toe laten voegen die illustreert waar ik het over heb.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/07/rijtest-citroen-c6-22-hdi
DAT zegt
@ Tombnolz
En dan te bedenken dat de Brera nog mooier had kunnen zijn. Snik, snik.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Tombnolz: De huidige Alfa Brera heeft 1 groot probleem…
En dat is het bestaan van de conceptcar van Giugiaro. ;)
Michiel_vd_Brink zegt
DAT schrijft: “Wel jammer (oerstom) dat je originele ideëen niet in het eindmodel zijn verwerkt.”
Nou nou, dat zou ik nu ook weer niet willen zggen.
Dat is maar helemaal de vraag.
DAT zegt
@RCA
Precies, maar als saaie ontwerpen floppen valt dat veel minder op als bij de meer uitgesproken designs.
DAT zegt
@Michiel
Je blijft politiek, heel verstandig.
Maar toch wel een beetje balen, neem ik aan.
Tombnolz zegt
@ Michiel: Ik ben er zelfs zeker van dat ik je stukje toen (vluchtig) heb gelezen! Nu ik die foto zie, begrijp ik je uitdrukking. Geef nu toe “van onderaf uitwaaierende deurnaden”, is een beetje een bizarre uidrukking hé.
Ik begin eindelijk te snappen waarover je het hebt. De reden waarom ik “niet mee was”, is omdat ik dacht dat jij een van de ontwerpers was die de Spyker D12 heeft ontworpen tot het de concept car die je bovenaan ziet. Aangezien ik denk dat jij het bent die achter het stuur zit, leidde ik daaruit af dat je zeer fier was op je ontwerp. En dan lees je net het omgekeerde eronder. Ik denk dat ik beter wat minder studeer en nog wat meer op autoblog moet vertoeven om alles nog goed te kunnen volgen.
Wat die Brera betreft: Ik kan niet zeggen dat ik de concept-versie zoveel mooier vind.
DAT zegt
@Tombnolz
Dat meen je niet.
De concept Brera is veel ‘sleeker’, schuiner en slanker en hangt lekker op zijn achteras.
De productie-Brera staat meer rechtop als het ware.
Dymf zegt
over concepts die brera concept vind ik mooier dan het productie model
maar als je kijkt naar die viper vind ik het productie model mooier
Aston Martin Rapide zegt
Nog eentje welke niet veel afwijkt van concept model, de AMV8: V8 Vantage!
LC zegt
@Aston Martin Rapide
Inderdaad, ik zie alleen een verschil met het chrome rand rondom het raam, ik volg niet echt de ontwikkelingen rond AS misschien weet je kleiner verschillen te noemen. Dit is een prima voorbeeld hoe het wel moet “Blijf bij het concept” succes gegarandeert.
Aston Martin Rapide zegt
@ LC
Er zijn wel wat verschillen in:
– Achterlichten (heel anders als je goed kijkt)
– spiegels
– Interieur beetje anders (stuur)
– En idd de raamstijlen
– Velgen
Maar verder zijn er geen grote verschillen in te zien en daarom is dit voor mij de meest interessante voorbeeld hoe het wel moet.
Aston Martin Rapide zegt
Oh ja…vergat te zeggen dat de achterparij ook een beetje anders is. Maar voor de rest is het grotendeels identiek aan concept car AMV8. En het is fraai nog ook!
Tombnolz zegt
’t Was ook niet moeilijk om bij het concept te blijven aangezien het concept niets meer was (qua uiterlijk) dan een compacte versie van hun eigen DB9.
En aan AMV8 was absoluut niets revolutionairs, in mijn ogen is het niet eens een concept car, het was gewoon de V8 Vantage… met een paar kleine verschilletjes. Alweer heb ik het over het uiterlijk van de wagens.
Pannekoek zegt
Nu maar hopen dat de Rapide dicht bij zn concept blijft.. ;)
w0o0dy zegt
de laatste Alfa GTV is in mijn ogen een geweldig ontwerp omdat het belangrijkste aan het ontwerp als een paal boven water is blijven staan..en er duidelijk ook nog een één en ander verbeterd is….
Hier de concept….
en de productieversie
estingo zegt
Zou deze d’r ook echt zo uit komen te zien?
Michiel_vd_Brink zegt
Hmm, ik zou die eerste niet echt als een voorlopende concept van de GTV zien…
Dat is een stylingstudie van Alfa’s eigen Centro Stile geweest, terwijl de GTV een Pininfarina-design was.
Ja, er is in beide wel duidelijk Alfa-DNA te zien, maar de verschillen zijn toch wel erg groot, vind je niet?
estingo zegt
Nou ja sorry dat ik niet eens een linkje d’r in kan plakken,
maar zou deze d’r ook komen?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/19/bmw-cs-concept
w0o0dy zegt
ja en nee….. het zijn duidelijk twee verschillende auto’s, geen discussie. En toch….de proporties en de agressie/sportiviteit van het ontwerp zijn behouden gebleven. In feite is dit bijna het tegenovergestelde van de voorbeelden uit jouw (overigens erg leuke) column.
w0o0dy zegt
trouwens…. één van de toekomstige klassiekers waarbij volgens mij vrijwel niets gewijzigd is ten opzichte van de concept: De 8c Competizione!
dekster zegt
Ik vind juist niet, het dak is bij de GTV geïntregeerd in de lijn van de auto, terwijl dat bij het concept het dak een echt lijn appart is.
Michiel_vd_Brink zegt
Bij de 8C zijn inmiddels meerdere varianten van de koplampen voorbij gekomen.
Lamp 1:
Lamp 2:
Lamp 3:
Zie hier een hapje uit de zijkant van het koplampglas voor de sproeier.
Michiel_vd_Brink zegt
Hier een doorontwikkelde 8C met als meest opvallende veranderingen tov de concept:
– bumpernaad
– motorkapnaad
– zijrooster
– nieuwe velgen
– koplampindeling met sproeiertje
Link naar grotere afbeelding: http://www.thetorquereport.com/2008_alfa_romeo_8c.jpg
appieflappie zegt
Overdadige kontenlikkerij hier. HOopt iedereen hier op een baantje bij spijker :P
Dymf zegt
@ Michiel van den Brink
nieuwe velgen??
ooit gehoordt van Opties bij een auto
:s
w0o0dy zegt
@Michiel dat zijn absoluut ongelofelijk kleine details…. aan de basis auto is nauwelijks geklungeld, toch?
RA999 zegt
@Dymf
Ooit gehoord dat de 8C nog niet te koop is?? :?
Dymf zegt
hahaha nog niet verkocht
die auto is niet meer verkrijgbaar dat is iets anders
jan de bouvrie heeft er een
de 8c spider is er nog niet
Michiel_vd_Brink zegt
@ w0o0dy: Juist! Om even aan te tonen hoe goed het design al was. ;)
w0o0dy zegt
tja, alfa romeo…… :)
RA999 zegt
@Dymf
hij is echt nog niet te koop, vraag maar aan Michiel ;)
Jan des Bouvrie heeft er alleen eentje besteld, nog niet gekeregen…
Dymf zegt
okee You Win !!! :D
trouwens
nice Pics autorai enzo
RA999 zegt
@Dymf
Dankje ;)
Dymf zegt
@ michiel
wat kost die GTO van jou :D
zwart/rood alstublieft
mooie bak
w0o0dy zegt
@Michiel: over de GTO…… heb je al echt wezelijke veranderingen aangebracht/moeten brengen ten opzichte van je originele ontwerp? (eigenlijk: “welke veranderingen” maar ik snap wel dat je weinig kunt zeggen zonder “dingen te verklappen”).
Ik weet dat jullie bezig waren met aerodynamica…. komen daar vooral kleine noodzakelijke aanpassingen uit of kan het soms zo zijn dat er een heel paneel minder bol moet worden omdat er teveel lift ontstaat? (willekeurig voorbeeld).
Michiel_vd_Brink zegt
@ wOoOdy: Om alles over de GTO op de voet te kunnen volgen moet je je maar eens aanmelden op Ferrarichat.com.
In een topic aldaar wordt alles van begin tot eind uitgelegd: http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=122770
Wat jullie tot nu toe hebben gezien is slechts een schets; het idee die een bepaald gevoel moest overbrengen.
Vervolgens was het een hele uitdaging om dat idee over het chassis van de 599 GTB te draperen.
Alle lijnen, volumes en details moesten dus in 3D gecomponeerd worden volgens dat ene idee.
3D is altijd anders dan een schets, dus bij de eerstvolgende designupdate die we zullen presenteren kunnen jullie pas echt een goed beeld krijgen van hoe de auto gaat worden.
Een exacte datum kan ik nog niet geven, maar houd Autoblog in ieder geval goed in de gaten (wat jullie toch al deden) en ik denk dat de meeste vragen al wel gesteld zijn en zullen worden in het topic op Ferrarichat.
Alle belangrijke stappen zullen in de loop der tijd getoond en toegelicht worden.
Nick zegt
Wat de Spyker D12 mist, althans dat vind ik, is de verticale knik in het midden van de grille.
Dat geeft hem een beetje het, ga opzij of ik rij je in twéé effect.
Nee, alle gekheid op een stokje. Maar die knik mis ik en overigens vind ik van uit optisch oogpunt die uitlaat te ver naar buiten staan en het aantal ietwat overdreven (2 is toch genoeg, zelfs voor een 6 liter?), dan lijkt het letterlijk alsof de wagen is uitgerekt.
Achter lijkt het Spyker logo een beetje hoog, maar wellicht staat het juist briljant als er een kentekenplaat onder hangt. (Behalve, de knik uiteraard.)
Misschien lost een kentekenplaat juist alles op wat ik op heb genoemt, hoewel ik er nog steeds achter sta dat 4 uitlaten overkill is.
Denk aan de massa van het voertuig, een chromen mond en een stuk pijp minder scheelt alweer wat.
Oh ja, het differentieel is overigens niet te zien, behalve iets wat lijkt op de achterbrug?
Misschien word het wel een waardige terreinwagen!
Ik geloof nog wel in Spyker, maar als ze maar niet dezelfde fout maken als vroeger met de Spyker-Mathis Torpedo.
Mr. R zegt
Opeens schoot me nog een twee modellen te binnen die als productiemodel nauwelijks leken op het concept. Want Renault is tegenwoordig ook van de loze beloftes:
Het studiemodel Zoé van Renault zou hints moeten geven over het uiterlijk van de nieuwe Clio en Twingo:
Maar dan krijg je dit:
Jammer! Zeker van die totaal mislukte Twingo en al dat werk aan die – wel knappe – Zoé.
Of Renault laat je dromen over je nieuwe leasebak. Mooi toch, als zo’n Laguna geinspireerd zou worden op de Renault Nepta Concept:
Of op de Fluence:
Maar niets daarvan, het was allemaal pure show. Je krijgt gewoon een doodgewone, saaie – en in sedan-uitvoering zelfs lelijke – auto:
Gelukkig hebben ze bij Renault de Grand Tour wel toonbaar gemaakt en ziet het interieur er gewoon schitterend uit. Maar toch; zonde van die mooie concepten.
Pannekoek zegt
@ Michiel van den Brink
Aan de 8 c is nog meer verander hoor.. ;)
Kiek maar eens goed.. ;)
http://www.km77.com/marcas/alfa/2007/8c/gama/gra/02.jpg
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://jalopnik.com/assets/resources/2007/03/8c_geneva.JPG&imgrefurl=http://jalopnik.com/cars/8c/index.xml&h=322&w=475&sz=104&hl=nl&start=3&um=1&tbnid=paD1cANV8qmiLM:&tbnh=87&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3Dalfa%2B8c%2Bblack%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rls%3Dcom.microsoft:en-US
LC zegt
Weer een voorbeeld van lost in translation. Als de CRX de grille had van de Vivace dan zou het perfect zijn.
Turbopaultje zegt
“@ Tombnolz: De huidige Alfa Brera heeft 1 groot probleem…
En dat is het bestaan van de conceptcar van Giugiaro. ”
Ben ik het absoluut niet met deze stelling eens. De Brera is een sterk design, dat je mooi vind of niet mooi vind. Daar doet het concept van Giugaro niets aan af. Natuurlijk heeft ze een paar schoonheidsfouten, maar ze is welgevormd anders dan de massa. Typisch Alfa dus.
BTW: Het ENIGE werkelijke probleem dat de Brera heeft is dat ze ca. 150 kg te zwaar is……………..
ome Henk zegt
Sorry hoor, maar ik vind die peking to Paris echt n afschuwelijk ovet the top gedrocht..
Michiel: k dacht dat je iets tegen SUV’s had…
ome Henk zegt
*over
je oma zegt
Ik vind de Engelse humor best goed vertaald bij topgear magazine..
Michiel_vd_Brink zegt
@ ome Henk: Klopt, persoonlijk wel, ja. ;)
Turbopaultje zegt
en een imo een te dikke kont. Past bij het overgewicht dus……………:-(
JH zegt
De rol van een conceptcar is compleet gewijzigd. Vroeger was het een beeld dat toonde hoe de toekomstige modellen eruit zouden kunnen zien. Nu is het meestal een serie auto met een paar andere details .Renault vinst ik altijd een mooi voorbeeld. De conceptcars uit de ’90-er jaren behoorde tot de mooiste en meest innovatieve binnen de automobielwereld, maar de produktieauto’s waren verre van dat. En het ergste is inderdaad als je en fantastisch concept presenteert en dan een afgezwakt productie model toont. De TT is een goed voorbeeld van een puur concept dat ook zo in productie gegaan is. Ik heb nooit begrepen waarom ze niet met een diffusor gewerkt hebben. Een vriend van me heeft destijds testritjes s’nachts op de autobahn gemaakt en hij vond hem al “trikkie” op hoge snelheid, dus het was bekend. Heeft iemand wel eens de documentaire over het ontstaan van de Lotus Elise gezien, project 1-11? Daar wil de designer, Julian Thompson, ook een ronde achterkant maar de aerodynamics zag in de windtunnel dat er veel te veel lift optrad dus hij boetseerde er een vette spoiler op…waarna Thompson natuurlijk flipte ;)
Natuurlijk zal hij zo’n fout niet nog eens herhalen. Hoe meer er een interdisciplinair team aan het werk is geweest, hoe beter het uiteindelijk eindresultaat zal zijn (voorbeel McLaren F1)
dekster zegt
Het concept model van de carrera GT lijkt in eerste instantie 2druppels water op het productiemodel, maar toch is het concept mooier omdat de rollbars lager zijn en de spiegels naar achter gebogen.
Eigenlijk is de stance is veranderd.
concept
productie model