Een stukje consumententonderzoek waar je niet eens op zat te wachten: hoe lang gaan de remmen mee op een SUV op het circuit?
Er gaan dagen/weken/maanden voorbij dat mensen niet wakker liggen van de running costs van een Range Rover Sport SV. Immers, je staan een jaar of wat op de wachtlijst voordat je hem in ontvangst neemt en ondertussen is je Bitcoin weer gestegen, dus who cares?
Nou, bij Range Rover hebben ze toch even voor je uitgezocht hoe lang de remmen meegaan van een Sport SV als je hem ongenadig hard op zijn kloten geeft en dat dan circa 1.000km lang op het Grand Prix circuit van Portimao in de ultieme meivakantiebestemming Portugal.
Maar hoe lang kan je er mee doen dan?
Tijdens de test werden 4 exemplaren van de 635 pk sterke SV 215 rondes over het circuit gejaagd. Nadat ze eerst ieder al 1600 kilometer hadden afgelegd op straat. Maar na die extra 1.000 circuit-km’s waren de remmen en ook de remblokken nog niet aan vervanging toe. Sterker nog, ze hadden nog 30% over.
We kunnen jullie melden, de remblokken van onze Peugeot 206 GTi zijn verder heen na 6 uur Junkyardrace. En nee in die 6 uur rijden we geen 1.000km…. Helemaal omdat de auto zelf ook na de crash in de laatste junkyardrace aan vervanging toe is. Maar dat terzijde.
Maar de Range Rover Sport SV is dan ook voorzien van Carbon Ceramic-remschijven met diameter van 440 mm. Gekoppeld aan achtzuiger Brembo Octyma-remklauwen. Niet dat gewichtsbesparing echt heel erg relevant is bij een Range Rover, maar het Carbon Ceramic-remsysteem bespaart 34 kg onafgeveerd gewicht ten opzichte van het standaard Dual-Cast remsysteem wat je normaal op een Range Rover Sport vindt. Het mag geen verrassing zijn dat de remmen van de Sport SV de grootste ooit zijn op een Range Rover. Sterker nog: Land Rover meent dat het de grootste remmen in de industrie zijn momenteel.
Circuit
De enige use case voor een Range Rover op het circuit lijkt het erheen slepen van een trailer met je raceauto, maar de bezitters van een Range Rover Sport SV kunnen dus ook met gemak zelf even een paar rondjes doen. Of het een beetje handelbaar is, dat moet blijken, maar in ieder geval houden je remmen het vol. Over die Range Rover Sport SV gesproken. Daar kan je binnenkort een rijtest van zien op Autoblog. Want hij rijdt dit weekend in en rond Rotterdam!
En als jullie andere ervaringen hebben over de levensduur van jullie remmen na 1 rondje Nurburgring. Dan horen we dat natuurlijk graag hieronder in de comments!
piebepost zegt
En ehm.. Buiten de gebaande paden, heb je er dan ook iets aan?
rrk147 zegt
Als de remmen al niet het zwakke punten zijn, dan zijn de banden dat wellicht wel. Die zullen het ook zwaar hebben
Aon zegt
Je zult daar maar mee geconfronteerd worden. zo´n loodzware auto. Botsingen waardoor er doden vallen, helaas.
William zegt
Doden vallen er vooral in Nederland door opzet (155 km/ u door het centrum rijden) en smartphone, lachgas, alcohol en coke misbruik. Niet door het gewicht van auto’s.
werf76 zegt
Gewicht en snelheid verergeren de boel wel.
julian06 zegt
Bij de meeste auto’s moet je toch na een dagje circuit de remblokken vervangen?
pietertje123 zegt
160.000km met de eerste set blokken.. Heb ze maar vervangen omdat die dingen verglazen (hard worden) toen ik de PHEV overnam. En ik rij al bijna net zo remtraploos als de vorige berijder dus ik kan nog wel effe doen met de huidige set.
Regeneratie vraag wel weer wat meer van de ophangrubbers van de electromotren en dat vervangen is duurder dan vaker remblokjes maar de remblokjes gaan dus wel heel lang mee en de velgen worden minder vies.
Bij die laro kunnen ze beter remschijf en velg tot één geheel maken, maten zijn al zowat gelijk.