AC Schnitzer voegt nog wat extra gewicht toe aan de nieuwe BMW M4 Cabrio, maar dan wel met lichtgewicht onderdelen.
Een cabrio is altijd een rijdend compromis. Je kunt lekker van de buitenlucht genieten, maar je gaat er wel op achteruit qua looks, stijfheid en/of gewicht. Dat laatste valt in te perken als er voor een softtop gekozen wordt. Met de nieuwste generatie M4 keert BMW daarom terug naar het stoffen dakje.
Betekent dit dat de M4 nu een lekker lichte auto is? Niets is minder waar. De nieuwe M4 Cabrio weegt 1.995 kg schoon aan de haak. Dat is toch vrij veel voor een auto die volgens BMW een “uitzonderlijke dynamiek” moet hebben.
De M4 Cabrio kregen we al een paar maanden geleden te zien, nu toont AC Schnitzer hun versie van deze auto. Helaas hebben ze het zwaarlijvigheidsprobleem niet op kunnen lossen. Sterker nog: de auto is voorzien van extra onderdelen, dus dat betekent dat het gewicht alleen maar toegenomen is.
Gelukkig zijn alle onderdelen van carbon fiber gemaakt, dat scheelt. Uiteraard zijn deze accessoires ook leverbaar op de M4 Coupé, dus de meeste daarvan hebben in mei al voorbij zien komen op de dichte versie.
Voor de volledigheid zullen het lijstje toch nog even langs gaan. De auto op de foto is onder meer voorzien van een nieuwe splitter en canards. Daarnaast zijn de koelopeningen in de voorschermen en motorkap voorzien van extra carbon. Tot slot zijn er 20 inch AC Schnitzer-velgen en verlagingsveren.
Uiteindelijk valt het lijstje nog best mee. Dat komt deels omdat de achterkant ongemoeid is gelaten, op wat stickers na. De tuner levert overigens wel gewoon spoilers voor de M4.
Ondanks het gewicht is een M4 Cabrio af fabriek rap zat, dankzij 510 pk en 650 Nm koppel. De Cabrio is er namelijk alleen als Competition. Toch is meer vermogen altijd leuk. AC Schnitzer kan daarom desgewenst het vermogen opschroeven naar 590 pk en het koppel naar 750 Nm. Dan ga je misschien nog bijna denken dat je met een lichte auto op pad bent.
fendercd60 zegt
Maakt niet uit hoe je hemt maakt, hij blijft lelijk.
tonino zegt
@fendercd60: inderdaad! Heb het tijd gegeven maar kan er maar niet aan wennen… blijft inderdaad lelijk!
PunicaOase zegt
@tonino: echt mooi wordt ie niet nee, maar zag laatst in de showroom een donkergroene M4 (coupe) met hier en daar wat carbon (niet te veel).. en vond die toch wel aardig.. In het echt tussen al die 1- en 2-serie gebakjes is het ‘minder erg’, laat ik het zo zeggen.. haha..
bmwfe zegt
@fendercd60: Over smaak valt niet te twisten!!
mashell zegt
Een BMW iX3 weegt 2.255kg, slechts 260kg meer en dat is een elektrische SUV. Ik denk dat de ///M inmiddels staat voor massa.
avocado zegt
@mashell: wellicht doelen ze op Morbide
911targa zegt
Betekent dit dat de M4 nu een lekker lichte auto is? Niets is minder waar. De nieuwe M4 Cabrio weegt 1.995 kg schoon aan de haak. Dat is toch vrij veel voor een auto die volgens BMW een “uitzonderlijke dynamiek” moet hebben.
991.1 4S PDK, 430pk en 1.540 rijklaar. 455 kg verschil. Op een bochtige bergweg kan je 800 pk in die Beemer stoppen en je komt nog niet in de buurt.
smex zegt
Wat blijft dit toch een ongelofelijk lelijk hok.
kamikaz3 zegt
Dus een d-segment plugin hybride is lichter dan een m4 cabrio. Er is iets grondig mis met de basis van deze auto, gewoon TE zwaar.
De vorige generatie cabrio met stalen klapdak weegt zelfs minder dan de nieuwe coupé. Dus dat is de cabrio die je wel wil.
lotuselises2 zegt
2000 kg voor een M4… waarom zou je dit in hemels naam nog kopen?
kniesoor zegt
Dikke oto jonguh !
vaakbenjetebang zegt
@lotuselises2: waarom? Eh, als een soort presse papier, omdat je bang bent dat je oprit anders wegwappert? Geen idee verder…
moveyourmind zegt
Zo vind ik hem niet mooi, maar ik kan het design van de 4 cabrio en coupé inmiddels best wel waarderen. En juist die grote grille, war in eerste instantie zacht uitgedrukt even schrikken was vind ik nu een mooi detail.
BMW heeft tenminste het lef een auto neer te zetten met een dusdanig gedurfd design dat de artistieke vrijheid van de designers het een keer gewonnen lijkt te hebben van de commerciële zekerheid die de financiële afdeling het liefst zou zien.
drdre1 zegt
Ik snap wat je zegt en ergens moet je dit ook toejuichen. Maar ik denk dat BMW met hun neuswijziging nu compleet aan de andere kant van het spectrum zitten. Denk dat ze dezelfde uitdaging hebben die meerdere fabrikanten hebben, namelijk om met één design meerdere werelddelen aan te spreken. En de designers… Tja, sommigen leven volgens mij compleet in ’n eigen design-bubble als je de marketingslogans ziet die er op los wordt gelaten.
mashell zegt
BMW kan je 4 verschillende stuurwielen leveren, 8 verschillende motoren, 34 verschillende kleuren, 4 verschillende voorbumpers maar verschillende neusgaten om verschillende markten aan te spreken kan niet? Dit doen ze bewust. Wat je nu als lelijk ervaart of over een paar jaar normaal.
redbeams zegt
Wel behoorlijk aan de zware kant met z’n 1995kg.
lexis zegt
Gelukkig zie je die dingen niet vaak toch nog steeds “zum kotsen”.
In het wild nog maar 1 of twee gespot (gewone non M) in Belgie, een verkoopsucces is het vooralsnog niet. Tja toen ik nog tiener was en das toch al dik 30j geleden stond BMW nog voor de klassevolle maar sportievere (lees met iets dikkere motor en goede besturing) auto, dat zijn helaas lang vervlogen tijden. Toen wel fan nu zeker niet meer (ook niet door het rijden van een 435i, wat toch min of meer een teleurstelling is geworden.
kniesoor zegt
Wat was/waren het/de proble(e)m(en) met die 435i ?
lexis zegt
Wel vooral met de besturing en ophanging. Is een auto met de variabele sport steering en de m sport vering met variabele dempers . Op bochtige wegen best oké maar op snelheden boven de 100 zit er totaal geen rechtuitstabiliteit in echt een wazig stuurgevoel. Tja de dealer erkent dit wel maar kan er niet veel aan doen. Paar keer is de uitlijning geoptimaliseerd bij BMW zelf (dure grap) met een iets beter gevoel maar zeker niet bevredigend het blijft een vermoeiende auto op de autosnelweg (continue correctie nodig). En als klap op de vuurpijl op 40.000 km zat er speling op het stuurhuis met vervelende knak geluiden. Een gekend issues, zoek maar eens op bmw knocking steeringrack, maar BMW wou het niet erkennen als verborgen gebrek, dus weer uit eigen zak te bekostigen. De demping heeft soms ook rare kuren vooral wanneer er ploste oneffenheden in het wegdek zitten (bv dwars richels) dan weet de achterkant daar soms geen raad me met gevaarlijkke en onnatuurlijke reactie van de koets tot gevolg dit heb je vooral als ie in de normale stand staat (comfort). In mijn ogen een goede motor waar een mindere auto is rond gebouwd iets dat vaker voorkomt bij BMW de laatste jaren. En last but not least te veel rammeltjes en bijgelijden voor dergelijle klasse van auto, maar onderhuids is er bespaard op isolatie en goede beglazing (je kan in optie ook dik glas verkrijgen haha). Dat zijn in een notedop mijn grootste ergernissen die er voor gezorgd hebben dat het geen top ervaring is geworden.