Het staat haaks op alle merkwaarden, maar ja. Toch, deze loodzware Lotus lichtgewicht krijgt veel te veel vermogen.
We leven op dit moment in een tijd dat vermogen bijzonder toegankelijk is. Motoren zijn krachtiger dan ooit en vaak ook nog eens erg goed te kietelen, bovendien. Met de komst van de EV gaat het helemaal in een stroomversnelling. Een Tesla Model 3 levert bizar veel vermogen en koppel voor zijn vraagprijs. Altijd lekker.
Elektrificering
Maar naast het feit dat auto’s alsmaar sneller en worden, worden auto’s ook zwaarder. Dat gaat een beetje hand in hand met de elektrificering van auto’s. Elektrische motoren halen hun energie uit accu’s. De energiedichtheid is minder gunstig dan bij benzine of diesel. Je hebt dus veel (zware) accu’s nodig voor een beetje actieradius.
Lotus crossover
Als er één merk is dat zo licht mogelijke auto’s wil bouwen, dan is het Lotus wel. Het ‘Light is Right’-principe zit in hun DNA. Zelfs hun ‘dikste’ auto, de Lotus Evora 410 Sport weegt zo’n 1.325 kg. Maar ook Lotus moet aan de SUV én EV. Lotus heeft de auto simpelweg nodig om aantallen te kunnen maken. Met het geld dat ze ermee verdienen, kan Lotus zich verder focussen op leuke sportwagens. Inderdaad, exact dezelfde strategie van Porsche, 18 jaar geleden. Het idee van een Lotus-crossover is niet nieuw. Al in 2006 werd de APX getoond, de auto die je op de afbeeldingen kunt zien in dit artikel.
Lotus SUV
Volgens Autocar kunnen we de Lotus SUV over een kleine twee jaar verwachten, in 2022 dus. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het een hybride werd, maar Lotus kiest ervoor om dat station over te slaan. Daar zit een logica achter. Ten eerste lopen ze dan niet achter de feiten aan. Ten tweede is de markt voor elektrische crossover-SUV’s met een dure badge in China enorm populair. Dat is dan ook de locatie waar de auto gebouwd gaat worden.
Vermogen en gewicht
Een SUV is zwaar en een Lotus is licht. Dat gaat dus een leuke uitdaging opleveren. Qua vermogen zit je wel goed. De instapversie krijg 600 pk mee, de topvariant van de Lotus crossover krijgt 750 pk. De bedoeling is dat de minimale range 580 km. Volgens Lotus moet de auto het lichtste in zijn segment zijn. Autocar mikt op een gewicht van 2.000 kg, (tweehonderd kilogram lichter dan een tijdje geleden). Enorm zwaar voor een Lotus, maar in vergelijking met een Tesla Model X of Audi e-Tron vrij licht.
Lotus Lambda
Met de nieuwe loodzware Lotus Lambda (zoals de werktitel luidt) wil Lotus zijn productie meer dan verdrievoudigen. Dat is ook niet heel erg moeilijk, want ze bouwen nu zo’n 1.500 auto’s per jaar. Ze willen naar 5.000 units.
Nog voordat de Lotus Lambda arriveert, komt volgend jaar de langverwachte (spirituele) opvolger van de Lotus Esprit. Een hybride sportcoupé.
scalvaro zegt
Met het dashboard van een Opel Speedster… Dat was zo’n 20 jaar geleden nog hip.
knapzuur zegt
Je snapt dat de foto’s van een prototype uit diezelfde periode zijn?
ericd zegt
Ah, de tijd waar is ie gebleven? Roger Moore als 007. Ooit opgevallen dat ie zulke wijde pijpen droeg, dat als ie in de 007 openingsscene van rechts aan komt struinen (je weet wel, door de loop van een geweer gezien), je een fractie van een seconde die wijde pijpen eerst ziet binnenwapperen voordat een been in zicht is. Komisch.
Dutchdriftking zegt
@ericd: Klopt, alle Bond`s rennen achter de boef aan. Roger moore niet. Hij gaat om een hoekje staan, steekt zijn been uit, de schurk gaat onderuit. Roger duikt daarna met de dame van dienst in het bubbelbad met een kwetterende papagaai op de achtergrond. Wat wil je nog meer?
deSjonnies zegt
Ik zie alleen maar een lekkere Britt Eklund en iets van een witte auto
StijnB zegt
Barbara Bach…
JaxDryke zegt
Als Spyker dat nou ook had gedaan, dan was het niet zo’n drama geweest.
Natuurlijk zat dat plan in de pijpleiding met Saab, maar die schrijnende poging was bij voorbaat al gedoemd. Want ja, waarom een noodlijdend en zeer verliesgevend merk overnemen ? Zat vast meer achter.
Lotus daarentegen, welke bij mij vanwege mijn voorliefde voor de Esprit niet weg te denken is uit het straatbeeld, heeft dit ook gezien en heeft daarom, mijns inziens, hun zinnen gezet op productieauto’s, zoals ook in het artikel terug te lezen. Van Porsche was het een gouden zet. Nu is Lotus aan de beurt.
In principe vind ik de getoonde auto geslaagd, doch wel daterend. Het heeft ergens wat weg van een Mazda 2 uit 2008~ish, maar ook weer niet. Hopelijk houden ze zich staande tussen de gevestigde orde en kunnen we over een aantal jaar weer leuke sportbakkies zien rondrijden in ons land en bij de buren.
kevertje zegt
Geef mij maar de Lotus van Mr. Roger. Dat was tenminste een knap ontwerp met een echte motor.
erce zegt
@kevertje: je bedoelt hier natuurlijk “verbrandingsmotor”, want een elektromotor is volgens de definitie van een motor ook een echte motor.
geelbarrel zegt
kladje bij SsangYong uit de prullenbak gevist????
Turbo S zegt
@geelbarrel: ???
bpc zegt
Collin Chapman draait zich om in zijn graf! De man was nog liever drugsbaron geworden om geld in het laadje te brengen dan dit op de markt te brengen ….
cossiekiller zegt
Als zijn graf een Elise is, wordt het moeilijk.