De strenge milieuzone in Amsterdam heeft tot gevolg dat vooral kleine ondernemers wegblijven uit de hoofdstad.
Hoe gaat de milieuzone straks in 2025 uitpakken? Amsterdam wil als schoonste jongetje van de klas voorop lopen in het overheidsbeleid door volgend jaar al met een zeer strenge milieuzone te komen. In diverse delen van de stad zijn enkel nog elektrische bedrijfswagens welkom, of hagelnieuwe bedrijfswagens met de nieuwste euronorm motor.
Daarmee loopt 020 voor op wat voor veel ondernemers nog onhaalbaar is. Namelijk het huidige wagenpark vervangen voor elektrische bedrijfswagens. Dat is te doen voor de grote bedrijven, veel kleinere bedrijven kunnen echter niet zo’n uitgave doen. Daarover bericht BNR.
Het gevolg is dat met name kleine ondernemers Amsterdam gaan weren vanaf 2025. Niet omdat ze dat willen, maar omdat hun bedrijfsbus niet meer welkom is. Denk aan loodgieters, timmermannen, monteurs en ga zo maar door. Kleinere ondernemers die in de buurt van Amsterdam wonen en in de hoofdstad klanten hebben zijn er straks niet meer welkom.
Amsterdam is slechts een voorbeeld. In totaal gaan 14 gemeentes in Nederland dit strenge beleid voeren in 2025. Meerdere ondernemers zijn daardoor de dupe. Zelfs als een kleine onderneming een lening zou afsluiten om een elektrische bedrijfswagen te kopen, dan kan het jaren duren voordat deze investering zich heeft weten terug te verdienen. Als het kostenplaatje niet past, kiest men eieren voor hun geld. Oftewel klanten bedienen in gebieden waar men nog wel welkom is.
Omdat de Rijksoverheid gemeenten de vrijheid geeft in dit beleid is het een shitshow aan het worden. In de ene gemeente kun je nog wel terecht met je diesel bedrijfsbus, in de andere niet. Zo gaan ze in Ede pas in 2030 de milieuzone invoeren. Dat geeft ondernemers nog zes jaar extra de tijd om te overstappen op een elektrische bedrijfswagen.
Diensten worden duurder
Niet alleen ondernemers zijn het haasje, ook de consument zelf. Iemand in het centrum van Amsterdam die een loodgieter of CV-monteur nodig heeft is straks duurder uit. Er is minder concurrentie en de loodgieter of CV-monteur die komt wil graag zijn elektrische bedrijfswagen terugverdienen. En geef ze eens ongelijk.
Robert zegt
Gelukkig mogen de vuilniswagens in Amsterdam de komende jaren nog wel gewoon dieselen. Hypocrisie 1.0.1. En de spreekwoordelijke middelvinger naar elke ondernemer en burger van deze stad.
MarcoM zegt
En waar strijkt de kerosine neer van vliegtuigen dan?
Robert zegt
In de chemtrails boven de stad, natuurlijk :-P
str8six zegt
Laat ze maar lekker in hun eigen sop gaarkoken daar binnen de ring. Ze kiezen er tenslotte keer op keer zelf voor.
rwdftw zegt
Zo denk ik er ook over. Iedereen kiest het bestuur wat ze willen en het bestuur voert uit wat de kiezers willen. Dus de bewoners van de grachtengordel gaan de hoofdprijs betalen voor een lekkende kraan of verstopte afvoer. Als ze al iemand kunnen vinden die wil komen. Al die ondernemers hebben momenteel echt werk zat dus nee zeggen tegen de havermelkelite is een prima optie.
Afijn, voorlopig is het allemaal geschreeuw. Laat ze dit eerst maar eens 5 jaar doen, daarna zien we wel wat het effect daadwerkelijk is.
karel_baas zegt
Beetje meehuilen met de wolven in het bos. Loodgieters, timmermannen en stucadoors zijn al lang niet meer de sappelende gedwongen zzp’ers en hebben een mooie jaaromzet. Al eens een offerte voor een klein verbouwinkje gevraagd recent? Een bus rijden van meer dan tien jaar oud omdat dat zo lekker goedkoop is voor de ondernemer legt de lasten bij de maatschappij en dat vind ik persoonlijk ook niet ok.
Ook de pakketbezorgers zijn gewoon goed winstgevende bedrijven die al jaren weten dat dit er aan komt en hun meerjarenivesteringen konden aanpassen. Die rijden nog met de meest ellendige stinkbakken.
Er zijn voldoende subsidies om over te stappen, de regelgeving voor amsterdam is al jaren bekend, er is voldoende aanbod voor bedrijfsbussen en er zijn uitzonderingen te over.
Beste ondernemers: onderneem! Stop je energie in mooie producten maken, tevreden klanten en graag met een beetje oog voor de maatschappij.
Maar goed, dit zal we een afwijkende mening worden op deze site. 😇😃
krisp zegt
I couldn’t agree more. Dit is al sinds 2019 bekend. Nu in de laatste maanden heel hard roepen dat het niet lukt, betekent vooral dat je jezelf niet hebt voorbereid.
En dat is jammer, want partijen die dat wel hebben gedaan, kunnen een mooie premium vragen voor verbouwen in de stad. Dat geld, waar je prima die EV van had kunnen betalen, loop je nu mis.
lekkerlinksrijden zegt
Er is werk zat voor deze zzp-ers, dus de enige die echt de lul is is de inwoner van deze stadskern, maar die heeft hier voor gekozen dus geen medelijden mee
Dutchdriftking zegt
Ik ben met je eens dat de prijzen voor goede vaklui nogal uit de klauwen lopen. Maar ze gaan deze rekening echt wel bij de klant neerleggen…
vaakbenjetebang zegt
@karel_baas: Voor een heel groot deel met je eens, maar het is wel zo dat de DPD’s en DHL’s van deze wereld de ‘laatste kilometer’ hebben uitbesteed aan zzp-ers die echt worden uitgeknepen. Die rijden niet per se uit luxe in een afgeleefde, walmende Crafter. Aan de positieve kant: als die bussen de stad niet meer in mogen, moeten die bedrijven toch iets: of ze gaan die zzp-ers fatsoenlijk betalen, of ze gaan die bussen zelf (voor)financieren, ze gaan elektrische bakfietsen inzetten of weet ik veel wat – maar onder de streep is die afgeleefde, walmende Crafter wel de stad uit. En daar kan toch niemand iets op tegen hebben, zou je denken.
awesome zegt
Helemaal mee eens!
Daarnaast: er zijn talrijke regelingen voor kleine ondernemers. Een Vw ID.BuZz kost je ineens geen 40, maar 28k met alles subsidie en regelingen (MIA, KIA) er af.
Nog steeds een fikse som geld maar zoals je zegt: een ZZP is echt geen arme stakker meer anno 2024. En over die pakketbezorgers, dat zijn toch geen ondernemers? Wat verdienen die nou per uur dan? Een kwartje per pakket heb ik me laten vertellen. Dan kun je je verzekeringen en andere spaarpotjes niet eens van vullen.
schuimbekje3 zegt
volgens mij begrijp je het niet helemaal… een buzz cargo kost 59.000 euro inc btw, die je als ondernemer wel terug krijgt maar wel eerst moet betalen.. dus de buzz kost 59.000… en na 1 tot 4 maanden krijg je die 11.000 btw terug. de aftrek is een sigaar uit eigen doos, want grijs kenteken is bedrijfsmiddel duurder dan 450 euro dus afschrijving. nu mag het in 1 jaar, maar dat hoeft geen voordeel te zijn, sterker nog, kan een nadeel zijn, zeker als je het voertuig weer inruilt, bijv een van grotere range…
ja, ervaring met ampera, prius pehv en outlander pehv. en die hadden nog prettigere bijtelling.
jelmer zegt
Er zal natuurlijk vraag blijven naar de diensten van loodgieters en timmermannen. Wie binnen de nieuwe regels weet te ondernemen, zal succesvol zijn.
Bij mij in de buurt (provinciehoofdstad) zit een schilder zonder bus, maar met een bakfiets. Het werkt voor hem en scheelt natuurlijk geld.
Ondernemen is per definitie binnen regels en prijzen en die veranderen soms.
fanboy zegt
Tja door alleen al de files en drukte is Amsterdam al niet populair onder installateurs. De prijs in Amsterdam ligt al hoger.
Gaat meestal om installateurs/werklui die al in de buurt wonen. En zoals gezegd gaan we tegenwoordig flinke bedragen in om, in de stad helemaal. Dus koop dan eens zo’n elektrische bus 2e hands ook al komt die maar 150 of 200km.
En er zijn ook werklui in het centrum die een bakfiets hebben.
Wat echt vervelend is, is de markt lui met hun kraanwagens. Die hebben weinig alternatieven. Maar die kunnen wel ontheffing aanvragen.
potver7 zegt
Voordeel is dat het voor mensen net buiten de stad dus makkelijker wordt om een vakman te vinden ;)
Elluk nadeel heb zn voordeel…
Fernando zegt
Die milieuzone in Amsterdam is best wel hypocriet. Dieseltjes weren maar de cruiseschepen met open armen verwelkomen.
Volgen de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.
Ook als een schip ligt aangemeerd in de haven, stoot het vervuilende stoffen uit. “Dit soort schepen gaat nog niet aan de stekker in Amsterdam of Rotterdam”. “Maar er moet voor de 8000 mensen aan boord wel elektriciteit worden opgewekt.”
In rust verstookt een groot cruiseschip zo’n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
maotje zegt
@Fernando
In rotterdam gaan ze weldegelijk aan de walstroom.
mc96 zegt
De Cruiseschepen weren ze ook 😀
kadett83 zegt
700L diesel per uur zijn ‘maar’ 28 vrachtwagens die met 80/85kmh over de A10 rijden hoor. Vrachtwagen doet 3-4km op een liter. Bij 80kmh zeg 25liter per vrachtwagen per uur.
maotje zegt
@kadett83
Die honderdan vrachtwagens gaat over het stationair draaien
Het cruiseschip draait stationair in rust. Daarom is ook de vergelijking gemaakt met grachtwagens die stationair draaien.
kadett83 zegt
Vergelijking slaat nergens op. Want die vrachtwagen hoeft niet voor de 8000 mensen, verwarming/airco/restaurants/entertainment etc te laten draaien. Hooguit voor 1 vrachtwagen chauffeur een bakje koffie terwijl die zijn vracht papieren doorneemt.
Maar ik snap je wel, wat mij betreft mag de roverheid eerst de groot veroorzakers aanpakken. En leuk dat je de auto pakt, maar is allemaal voor de buhne want al maak je de binnenstad autoluw. Er rijden elke dag 100.000 voertuigen rondom Amsterdam, het is niet alsof die luchtdeeltjes allemaal de binnenstad gaan vermijden.
maotje zegt
het geeft enkel aan hoeveel uitstoot het geeft terwijl het schip eigenlijk alleen stil ligt aan de kade.
stekkerkoning zegt
Euro 6 mag nog tot 2028. En Euro 6 is verplicht sinds 2016. Met andere woorden, met een 9 jaar ouwe bus kom je Mokum volgend jaar gewoon nog in. Een beetje ondernemer heeft zijn voertuig echt wel wat jaartjes sneller afgeschreven.
En het is ook niet alsof dit nieuw beleid is.
por100 zegt
Het probleem is niet alleen financieel, maar ook technisch. Relatief compacte bedrijfswagens die veel gewicht kunnen trekken zijn er elektrisch niet.
Laatst moest mijn aannemer er toch nog 2 kuub bakstenen en bijbehorend specie bijhalen. Klein stukje vanaf bouwcentrum naar werklocatie met een gewicht van ongeveer 3500kg, misschien meer. Met v6cdi Vito of pickup geen punt, maar met iets elektrisch? Vergeet het maar.
Iedere aannemer heeft wel eens zo’n spoedgevalletje tussendoor, waarbij je niet kan wachten op bezorging en er toch nog even iets zwaars bij gehaald moet worden, zodat het werk meteen door kan.
In wezen worden veel aannemers gedwongen een ander product af te nemen.
schuimbekje3 zegt
de maxus trekt 3500kg, zeg maar de ram1500 van mg
evert01 zegt
Deze gemeentes en veel mensen in de reacties hebben echt een bord voor hun (hoofd). Als men in al deze gemeentes verbrandingsauto’s gaat inzetten heeft dat echt marginale impact. Je hebt er werkelijk niks aan het is de tijd niet waard om het op te stellen als wet. Hoe kan men zo naïf zijn door te denken dat als ons wagenpark elektrisch wordt het milieu verbeterd. De uitstoot is natuurlijk verwaarloosbaar vergeleken met de industrie, zeker op globaal niveau. En dan zeker als je het afweegt tegen de uitstoot van het bouwen van elektrische auto’s die ook hooguit zo’n 2 decennia meegaan. De overheid kan beter auto onderhoud subsidieren, door bijvoorbeeld belastingvoordelen. Dan ga je pas duurzaam met materiaal om.
Mijn hot take is dat elektrische auto’s zwaar overrated zijn als het gaat om milieuimpact maar burgers zijn de dupe als het gaat om het afnemen van goede en leuke auto’s
maotje zegt
Het bouwen van een elektrische auto zal in het totaalplaatje meer vervuiling opleveren dan een brandstof voertuig. Maar die brandstof moet ook gemaakt worden van aardolie. Daar zit ook een volledige industrie voor die heel smerig is, dat word nogal eens vergeten. Men denkt dat benzine en diesel zo bij een tanstation uit de grond komen. Tel daarbij de uitztoot van het voertuig bij op.
evert01 zegt
Maar alsnog, dan heb je het over d euitstoot van de auto industrie. Waarom moet de burger het zwaarst leiden als we toch geen impact maken in vergelijking meg de ontbossing, china, de industrie, de rest van de wereld
RutgerK zegt
Is dit artikel anders dan de vorige twee over de milieuzones deze maand?
Als je in de ochtend op de snelweg zit rijdt de schilder uit Schiedam met z’n bus naar een opdracht in Hoofddorp en de schilder uit Aalsmeer rijdt met zij bus naar een opdracht in Vlaardingen.
Misschien dat een beperktere actieradius van een E-bus nog veel meer logistieke nachtmerries oplost.