Of het de harde concurrentie van Nissan en Mercedes is, de slechte markt, of een combinatie van die twee zaken, weten we niet, maar het bedrijf dat de welbekende London Cabs bouwt kan niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen.
Moederbedrijf Manganese Bronze Holdings kon met de schuldeisende banken geen overeenstemming bereiken, en daarom werden de curatoren er bij geroepen. Op zich is de markt ook vrij klein, aangezien de Black Cabs alleen in Londen rond rijden (hoewel er aanvankelijk ook sprake was van 20.000 taxi’s voor China).
Per jaar worden er nog geen 2.000 van verkocht, en onlangs kreeg de TX4 (een van de modellen) met een terugroepactie te maken. Op een dergelijk kleine afzet is dat funest.
Sinds 2010 worden delen van de TX4 al in China gemaakt, waarbij Geely een grote leverancier is. Niet geheel toevallig is Geely ook grootaandeelhouder van Manganese Bronze, dat al jaren verlies draait.
Ook hielp het niet dat er onlangs een gaatje van 4 miljoen GBP in de begroting verscheen. Ach, maar eigenlijk mag die ouwe stinkmeuk ook wel eens weg toch? Het is alleen maar goed voor de nostalgie, want we kunnen tegenwoordig heus wel wat efficiënters bouwen dan die oubollige zwarte gevaartes. (via WSJ)
smoked zegt
Tja, op den duur ga je toch voor een mooie auto met betere kwaliteit…
norge zegt
Mooi, weg ermee.Volvo cabs next?
bassmaster zegt
nou wie wil er een paar londense taksies voor weinig???
awesome zegt
@bassmaster: nee dank je, het stuur zit aan de verkeerde kant.
thefavis zegt
“Ach, maar eigenlijk mag die ouwe stinkmeuk ook wel eens weg toch?”
Ohja? En sinds wanneer zijn wij lezers van groen7 dan? Sinds wanneer plaatsen wij milieu boven alles?
bullgod76 zegt
@thefavis: Die zogenaamde oude stinkmeuk is ook al zo goed als weg uit Londen.
De meeste taxies die je nu nog ziet rijden zijn allemaal “nieuwe” taxis met dieselmotoren die minstens aan EuroIV voldoen. Alleen qua looks lijken het nog oude taxis te zijn.
ej20g zegt
@bullgod76: zou zonde zijn als dat uiterlijk verdween. Als ze zoals gezegd al schoner zijn, lijkt me dat geen probleem (buiten de problemen bij de fabrikant zelf dan).
En verder, ach, ik geef niks om het milieu en zal dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Tenminste, zodra het in aanraking komt met mijn hobby en dat gebeurd tegenwoordig akelig snel.
moveyourmind zegt
Wel jammer als op den duur dit icoon uit het straatbeeld in London verdwijnt. Heb geen idee wat de aanschafprijs is, maar gezien de lage productieaantallen zal die waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan de concurrentie.
jordy14 zegt
@moveyourmind: vind ik ook. Toch een beetje nostalgie wat bewaard moet worden.
moveyourmind zegt
Zou jammer zijn als dit icoon uit uit straatbeeld van London verdwijnt. Ik weet niet wat de aanschafprijs van de London cab is, maar gezien de productieaantallen zal hij een stuk duurder zijn dan de concurrentie. Voor een taxi-onderneming is het kostenplaatje natuurlijk het belangrijkst.
Klassiekerrally zegt
Ik ben gek op klassiekers (had je niet gedacht he?), maar als we altijd zouden blijven vasthouden aan de ouwe meuk, reden er nu paardenkoetsen in plaats van de overbekende cabs. Tijd voor iets nieuws dus! Kunnen die ouwe taxi’s als toeristische attractie gaan dienen.
spidermann zegt
Rij sowieso liever een BMW taxi, of desnoods een MB.
desjonnies zegt
Londen heeft zijn taxi’s altijd zeer serieus genomen.
En zijn taxi chauffeurs, die een enorm zwaar examen moeten afleggen waarvan de stratenkennis 1 van de zwaarste onderdelen is.
De London cab moest altijd aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals een idioot kleine draaicirkel, een bepaalde binnenhoogte (ivm mannen die hoeden dragen) enz.
De laatste uitvoering van de Londen cab was al een sterk staaltje van innovatie, idd een minder vervuilende diesel motor en hij moest ook nog eens aan bepaalde EUROPESE regels gaan voldoen.
En iedereen weet dat als het woord EUROPA valt, je op gigantische kosten wordt gejaagd, je een volledig niet transparante regelgeving vol met tegenstrijdigheden krijgt opgedragen; dit alles zodat de EUROPESE buikjes en baantjes blijven bestaan.
Als men de “echte” Londense taxi bedoelt, heeft men het over de FX4, een model dat van oorsprong door Austin werd ontwikkeld en gebouwd.
Die FX4 heeft in verschillende varianten en modificaties van 1958 tot 1997 dienst gedaan.
(Veel langer dan de Porsche 911 dus)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: wederom een leuke les! Dank
Alfarobert zegt
Dan zullen ze wel net als in de rest van Europa overgaan op Mercedes.Die staan toch al bekend dat het Taxi’s zijn.
Carreza zegt
@Alfarobert: of Skoda, ook erg vaak als Taxi\’s gebruikt.
850t5r zegt
Van die dubbeldeksbussen is er nu een hybride versie dus wait for it en er komt ook een hybride cab… Zo chovinistisch zijn ze echt wel in Londen…