In het kader van de British International Motor Show, wilde het Britse autoblad Autocar zelf weleens bepalen wat de snelste auto in Londen is. Een indrukwekkend lijstje deelnemers, maar maar er kan er maar één de beste zijn. De Mercedes-Benz SLR McLaren pakte het “London Speed Record”. Op een 1.319 meter lange start- en landingsbaan van London City Airport, kreeg iedere auto 3 pogingen om de hoogste snelheid neer te zetten.
De gekozen start- en landingsbaan is met z’n 1.319 meter de kortste van de 23 voornaamste Britse vliegvelden en bovendien de enige die is omringd door water. Niet geheel onbelangrijk dus om de auto’s ook weer op tijd tot stilstand te brengen. De auto’s kwamen de baan op met een snelheid van 112-128 km/u. De SLR haalde op het stuk een snelheid van 282,5 km/u. De resultaten zullen worden opgestuurd naar Guinness Book of Records. Die zullen vevolgens overwegen of dit een notering waard is.
De overige uitslagen:
1. Mercedes McLaren SLR – 282.5 km/h
2. Ford GT – 280.3 km/h
3. Porsche Turbo – 261.5 km/h
4. Bentley Flying Spur – 253.1 km/h
5. Corvette Z06 – 268.5 km/h
6. BMW M6 – 261.3 km/h
7. Alpina B5 – 249.9 km/h
8. Shelby Daytona Cobra – 256.8 km/h
9. Holden Maloo Ute – 258.6 km/h
(bron: DaimlerChrysler)
De Vork zegt
De Ultima GTR was zeker niet van de partij bij dit record?
Cheech zegt
Ik denk het niet, want dan zal ie wel weer records breken en op de eerste plaats staan.
Ome_Henk zegt
Een “Shelby Daytona Cobra” ken ik niet echt .. tenzij het die racewagen van de jaren 60 is ..
pietje zegt
Ik dacht dat de McLaren F1 LM ook in Londen was?
w0o0dy zegt
de Daytona kun je nieuw kopen, het gaat om deze auto:
w0o0dy zegt
Aardig artikel over die Shelby
http://www.classicdriver.com/uk/magazine/3200.asp?id=12921
mbvt zegt
@Ome_Henk: het is volgens mij een remake van die Shelby Daytona Cobra, gemaakt in Zuid Afrika door dezelfde mensen die onderdelen voor Noble produceren.
Twan303 zegt
Bron==> Daimler Chrysler
oh vandaar mis ik auto’s als de Veyron, Ultima, Enzo, Saleen en het koningsEi
Lekker objectief testje
Turbopaultje zegt
@ Twan303: correct opgemerkt. Die foute taxi is by far niet de snelste auto in London !
Ga er maar van uit dat een Veyron, Carrera GT, LP640 of een CCR die SLR dermate voorbij knallen dat DaimlerChrysler zich schamen moet deze waarden naar het Guiness book te sturen…….
Dr. 156 zegt
De Merc-laren is ook met stip de duurste auto uit dit rijtje geloof ik, kunst !
En ach, gun deze eeuwige-tweede-ster nu ook eens een snelheidsrecordje.
Rob zegt
Porsche staat op de derde plaats met 261.5 km/h en Corvette op de vijfde met 268.5 km/h.
Misschien ben ik nog niet helemaal goed wakker maar de Corvette zou toch op de derde plaats moeten staan?
autoblogger zegt
@Twan303 & Turbopaultje: Inderdaad, alleen de Veyron, Ultima, Enzo, Saleen, Carrera GT, LP640 of CCR staan niet op de Londen motorshow… Daarintegen heb ik de Porsche Turbo of Alpina ook niet gezien… vreemd
Ruben zegt
Qua snelheid zijn nummer 2 en 3 resp. de Ford GT en de Vette Z06. Allebei fors goedkoper dan die uitgerekte SL.
Doe mai die mar.
Marten zegt
Doe mai die porsche turbo of die m6j maar!!!
m5 zegt
klopt niet veel van van dat lijstje
SimonMc zegt
@m5 : waarom?omdat BMW deze keer niet heeft kunnen winnen misschien???
@Turbopaultje : een Carrera GT gaat een SLR NIET voorbij op de sprint !Zoals een klein testje bij top gear heeft uitgewezen = = > http://www.youtube.com/watch?v=68UdFAUrj14&search=top%20gear%20SLR
En jah, een veyron knalt hier wel alles voorbij natuurlijk…
En zoals Rob reeds zei, moet de corvette boven de porsche turbo komen.
dekster zegt
een carrera GT zou sneller geweest zijn
SimonMc zegt
@ dekster : ik heb trouwens ook gezien dat ge al een commentaar bij dat filmke had gezet :-)
Dacht trouwens ook dat de Carrera GT sneller was.
w0o0dy zegt
als je de tekst goed leest gaat het over een rollende start vanaf ongeveer 120km/u vervolgens moesten de auto’s voluit accelereren maar ook weer tot stilstand komen…..
knappe jongen als hier iemand kan berekenen dat deze lijst niet klopt…… Wie heeft de gegevens over de acceleratie van al deze auto’s boven de 100? en wie weet welke auto het hardst de bocht door ging voordat er geaccelereerd kon worden op de startbaan? Volgens mij niemand hier…. dus geen onzin opmerkingen over “het klopt niet” want dat is volkomen uit de lucht gegrepen en niet op feiten gebaseerd….
w0o0dy zegt
wel opvallend dat een aantal supersnelle wagens afwezig zijn….. en die McLaren F1 met 680 pk of de CXX of de Veyron (en ja ook de Ultima GTR) maken volgens mij inderdaad best een goede kans in dit gezelschap…
Turbopaultje zegt
@woody: opmerking uit de lucht gegrepen ??? Hier ff wat koude data:
SLR: 626 pk , 780 Nm, 1785 kg leeg, frontaal opp. zonder spiegels 2,39 m2
CGT: 612 pk, 590 Nm, 1380 kg (!!!!) leeg, frontaal opp. zonder spiegels 2,22 m2
CGT is dus 22% lichter in vergelijking met SLR en heeft 7% minder frontaal opp.
CW SLR 0,37, CGT heeft 0.396. Keramische remschijven hebben ze allebei, SLR 8 pits, CGT 6 pits dus best of the best.
Rondentijd Nordschleife: 7,52 voor SLR, 7:40 voor CGT. Hockenheim zelfde liedje…
Kortom een std. (!) CGT is vrijwel overal sneller dan een std (!) SLR ?
Ga er dus maar van uit dat die tests van Top Gear etc. getruct zijn door Daimler ( geen std. SLR)
w0o0dy zegt
Je zegt het zelf: De SLR heeft het hoogste koppel (190nm of wel 32% meer!) en meer pk’s en een iets lagere luchtweerstand bij een iets groter oppervlak…..
Al die data geeft de SLR een voordeel op hogere snelheid…. gewicht heeft bij een rollende start weinig tot geen invloed. En dat een Carrera GT sneller is op een circuit geeft vooral aan dat de bochtsnelheden hoger zijn, en dat klopt als je kijkt naar het gewicht en naar de luchtweerstand… De GT heeft meer downforce en een beter zwaartepunt…..
Ik kan niet bewijzen dat de test klopt, maar dat het onzin zou zijn is ook door die cijfertjes nog lang niet bewezen.
tim zegt
turbopaultje een snellere tijd op een circuit betekend niet automatisch ook een snellere acceleratie!!! de carrera gt is gewoon meer een circuitauto en de SLR, zoals elke mercedes, gewoon 1 om in een rechte lijn mee te accellereren/decellereren. ook zie je dat de cw van de slr 0.26 lager is dan die van de GT en die cw waarde is heel erg belangrijk
tim zegt
he woody je bent ook altijd haantje de voorste :P
Turbopaultje zegt
Voor de liefhebbers nog wat meetwaarden her en der:
http://www.track-challenge.com/main.asp?useframe=topten2.asp
SLR is geen velden of wegen te bekennen bij max. dwarsversnelling.
Zoals bekend M3CSL is referentie. Inmiddels alleen door een GT3 Cup
overtroffen……
Turbopaultje zegt
Gewicht is wel degelijk van belang bij acceleren, met name vanuit stilstand. Echter boven een snelheid van ca. 120- 140 gaat inderdaad eens de luchtweerstand overheersen.
Luchtweerstand is CW*A en die is vrijwel gelijk voor de SLR en CGT. Dus als die CGT sneller is tot ca 160 blijft hij ook erboven sneller. Het extra vermogen van slechts 14 pk meer voor de SLR speelt geen enkele rol bij een meergewicht van 400kg. Koppel is wel belangrijk en wel met name bij tussenacceleraties.
Tada: daarom heeft Daimler een rollende start bij deze test in London gedaan. Speelt de SLR zijn enige sterke punt uit. Op alle andere wijzen wordt gehakt gemaakt van de SLR.
Ejay zegt
En die Kawasaki ZZR-1400 dan? De nieuwe snelste motor in de wereld na jaren van Hayabusa overheersing.
dekster zegt
@w0o0dy
da CGT doet wel 0-200 in 9.9 sec bij de slr ligt dat rond de 11 dus de GTC moet wel sneller zijn
w0o0dy zegt
Het gaat niet over 0 tot 100 of 0-tot 200 of 0 tot weet ik wat.
Het gaat over het maken van een bochtje met iets meer dan 110km/u en daarna het accelereren VANAF ongeveer 115 tot 282,5km/u! en weer naar 0.
Alle tijdswinst die een auto onder de 112 zou kunnen halen moet je dus buiten beschouwing laten.
Bas zegt
Als een van de lezers een SLR en een andere (of dezelfde) een CGT, dan verzoek ik jullie even naar Londen te gaan en dezelfde test te doen!
Neem een paar camera’s mee, en dan zullen we zien wie er gelijk heeft WOoOdy of TurboPaultje :P:P
Citrofiel zegt
Dat die Flying Spur nog zó hoog kwam, vind ik nog het verrassendst. Ik ben pro-Bentley als het op dit lijstje aankomt, dus ik vind het goed. Sneller dan al die sportwagens… HA! ;)
dekster zegt
@w0o0dy
de CGT is een porsche endat zegt genoeg over die bocht, nu de cgt gaat van 0-100 in 3.9sec de slr doet dat in 3.8
maar van 0-200 is de cgt 1.1sec sneller (11bij de slr) dus heeft hij een snellere tussenacceleratie
SimonMc zegt
Jah, of een ander versnellingsbakverhouding.
w0o0dy zegt
en minder koppel en meer downforce.
Dus zal de SLR (waarschijnlijk) net zo snel of sneller zijn bij hoge snelheden. Vergeet niet dat de tijd van 100 naar 200 veel minder dan de helft van de tijd is die de auto’s nodig hebben om 280 (of 300) te halen.
Ter illustratie de SLR zit iets onder de 11 (10,6 volgens MB) op de 200 en heeft 28,8 nodig om 185mph te halen…..
Heeft iemand de tijd tot ongeveer 300 bij de hand voor de Carrera GT?
Het gaat mij er niet om dat de SLR moet winnen, alleen is het zeker niet ongeloofwaardig aangezien de SLR een VEEL hoger koppel heeft.
Als het gaat om het snel accelereren bij hoge snelheden dan heb je veel koppel nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
dekster zegt
@w0o0dy
http://www.youtube.com/watch?v=My-GQ2mNzZ8
w0o0dy zegt
ze vertellen alleen niet hoe lang het duurt :-(
Wel heb ik dit gevonden http://www.thhe.dk/0-300.htm
Daar staat:
Porsche Carrera GT 0-100=3.8 0-200=10.7 0-300=34.2 top=334
Mercedes SLR McLaren 0-100=3.8 0-200=10.7 0-300=30.6 top=334
Maar of dit klopt….??De tijd van 0 naar 200 is voor de CGT in deze lijst duidelijk langzamer dan de 9,9 die we ergens anders vonden…. (de 10,7 is wel ongeveer hetzelfde als de opgave van Mercedes)
Tja, we moeten het denk ik toch zelf gaan testen….. lol
Jaffa G zegt
Apart trouwens dat de corvette op een NL kenteken staat. Zouden ze er overzee geen hebben??
w0o0dy zegt
iemand nog cijfers voor de sprint van 0-300 voor de Carrera GT? (200-300 mag ook) Of de tijd voor een km met staande start voor de SLR en de Carrera GT?
SimonMc zegt
@ WOoOdy : zoals jij al reeds dacht, zijn die cijfers wel niet echt zo correct, kijk maar bv naar het aantal pk’s van een slr mclaren, hier staat 535, dus…
In het lijstje staat ook dat de chiped versie van de CL65 amg 60 pk meer uitbraakt, en 200 nm meer koppel (1200 Nm!!), maar van 0-100 en van 0-200 is hij trager als de gewone CL65?Va
SimonMc zegt
Van 0-300 is hij dan weer plots bijna 3 seconden sneller…Wie weet krijgt hij dat massa vermogen dan nog slechter op de baan dan hij al deed.
w0o0dy zegt
@SimonMC: ik heb ze echt niet allemaal nagekeken. Heb vooral naar de 0-100, 0-200 en 0-300 tijden gekeken. Bij gebrek aan beter moeten we het hiermee doen, maar het zou leuk zijn om achter de tijd van 0-300 en/of de tijden voor 1000 meter met staande start te komen voor de SLR en de Carrera GT.
nog beter zou 100-300 zijn, maar dat kunnen we vrijwel zeker alleen maar berekenen.
C30CDIAMG zegt
uhmm en die moter dan???
mc laren zegt
ik denk dat de mclaren f1 gtr (longtail) sneller geweest zou zijn maar als we zo gaan beginnen kunde ook beginnen met de bugati zou sneller geweest zijn (op papier dan toch)