De zelfontbranders worden wereldwijd steeds verder aan banden gelegd.
Londen heeft al een streng tolsysteem met als doel het kleineren van de automobilist en het terugdringen van privé-autogebruik. Iedereen die tussen 07:00 en 18:00 uur in de binnenstad komt (kaartje), moet een congestion charge á £11,50 betalen. Per dag. Zelfs Obama. Dieselaars krijgen daar binnenkort nog een extra bedrag bovenop.
Burgemeester Boris Johnson wil volgens The Times het congestion charge-bedrag voor diesels opvoeren naar £20. Alleen diesels met een Euro 6-norm of een CO2-uitstoot van <75 gram ontspringen de dans en betalen het reguliere tarief. Dit zou nodig zijn om het aantal vervuilende dieselauto’s en daarmee de luchtvervuiling terug te dringen, onder druk van de EU. Ook voor onzuinige benzineauto’s zou op termijn meer betaald moeten worden.
bartteeuwen zegt
Ze zijn daar al net zo gek geworden als hier…
samasama zegt
@bartteeuwen: want? Je hebt in Londen echt een auto nodig?
tupperware zegt
@samasama:
In Rotterdam ook niet dus als ze die roethokken daar uitgebannen hebben mogen ze dat hier ook komen doen, liever nog eerder.
Krijg ik tenminste nog een beetje schone lucht binnen in m’n cabrioke..
230kompr zegt
@tupperware: Het is toch niet meer mogelijk om fatsoenlijk met je auto te rijden in Rotterdam aangezien er toch overal verbouwd, gesloopt, gerenoveerd word.
Carreza zegt
Geen probleem, ik woon in België.
Jantje_555 zegt
@Carreza: ik hou van die Belgische humor
LaLancia zegt
Goed nieuws dus voor ondermeer Peugeot, MB en BMW dus. Die hebben een aantal Euro6-diesels in hun gamma.
sulobb zegt
En ik verklaar de oorlog aan Londen
Design_Driven zegt
@sulobb: we zijn onder de indruk
imba zegt
@sulobb: Heb je nog V2 raketten liggen dan?
Jantje_555 zegt
maar eigenlijk…als je er geld tegenaan gooit dan mag je nog wel blazen met je M50d…gaat het dan over het milieu of over geld?
gerjanm zegt
@Jantje_555: Ja, het lijkt wel alsof de overheid denkt dat alles van hunzelf is, dus ook de lucht. Goeie business voor hun, geld vangen en als excuus dat het allemaal voor milieu is. (wat vast ook wel een beetje zo is, maar toch)
reactief zegt
@gerjanm: De overheid vertegenwoordigd de inwoners. Een fatsoenlijke luchtkwaliteit is best fijn voor de inwoners! 1+1=2
gerjanm zegt
@reactief: Ja, maar iemand veel geld kan zonder zorgen co2 puffen en iemand met een gemiddeld salaris moet dik betalen voor zijn diesel gezinswagen. En zo lijkt het wel alsof je het milieu als het waren kan ‘kopen/huren’.
RickB zegt
Veel bezoekers van Londen laten nu al hun benzine auto er speciaal voor invliegen. Ik zie dan ook het probleem niet zo.
koningcaris zegt
Mooi!, Tesla kopen.
sulobb zegt
@koningcaris: tesla kopen = tesla betalen.
Zoveel geld heeft iedereen niet. Ik helemaal niet…
Moest ik zoveel geld hebben zou ik toch geen ev kopen.
Liever een v6, lekker geluid…
alaings zegt
Reken maar dat het in de toekomst nog allemaal gaat verstrengen. Ofwel de auto down, ofwel onze algemene gezondheid naar de vaantjes !
spidermann zegt
Brengt Groen Links in Amsterdam weer op “nieuwe” ideeen.
tupperware zegt
@spidermann:
Goed idee,
Belt nu met ome Eberhard..
samasama zegt
@tupperware: die is van de pvda..
HZW zegt
De diesel wetgeving is toch al zo lek als een mandje, want het is mijn nog steeds een raadsel, hoe als kolenboot rokende diesels door een roetkeuring komen.
Het Engelse idee slaat ook nergens op, dat is alleen een regel om meer geld binnen te harken.
Iemand die in een dikke diesel rondrijd legt echt niet wakker van een paar pond meer te moeten betalen.
Als je de lucht schoner wil krijgen dan moet je gewoon alles minder dan Euro-6 weigeren in de stad.
Ik kijk ook niet gek op als over 10 jaar alleen nog maar elektrisch de stad in mag en wat mijn betreft hoe eerder hoe beter, het zal een stuk stiller en schoner worden in de stad.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Is het niet al lang bewezen dat een diesel met roetfilter, schoner is dan een soortgelijke benzine auto door het lagere verbruik?
Snap het ook wel, ze moeten ergens het geld vandaan halen.
w0ut zegt
Moeten niet alle nieuwe diesels vanaf 1 jan 2015 Euro 6 zijn?
redneckarie zegt
Zo zie je maar dat de lucht daar heel slecht voor
je is. De mensen daar kunnen niet meer normaal denken
Design_Driven zegt
Als ik in Londen moet zijn rij ik altijd naar Paddington station, dat ligt net buiten de zone. Daar parkeer ik voor een zeer redelijke prijs en ga verder met de tube.
Boris doet maar, ik blijf toch lekker in mij 14 jaar oude diesel rond rijden, in de stad hoort hij toch niet thuis.
Toen ik nog in Londen woonde had ik geen auto trouwens (in elk geval niet in Londen) want je hebt er daar toch niets aan.
mashell zegt
Dit is natuurlijk vooral om de verkoop van de nieuwe Ford Transit een impuls te geven.
Edge zegt
Gewoon een Zoë of soortgelijk klein elektrisch koekblik voor in de stad (Neem aan dat dat voor de meesten woon-werkverkeer is) en een toffe auto voor privégebruik
schuimbekje3 zegt
ach, als CO2 een probleem zou zijn, zouden alle mensen stikken. Het is het uitlaatgas wat uit je mond komt… En planten teren er geweldig op. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat alle CO2 beperkingen juist groen kost.
De enige reden dat CO2 gekozen was was omdat voor echte foute gassen geen goedkope meetapparatuur voorhanden was, CO2 was el-cheapo te maken en makkelijk te meten.
frietjemet zegt
Geweldig voorbeeld van hoe de doorsnee burger, die hard werkt voor zijn geld, moet boeten voor diegenen die alles aan hun laars lappen. En daarmee doel ik op de rijkgeboren supercar-hufters die uren lang staan te revven in Londen en zo flinke walmen de lucht in blazen. Dan vraag je je toch af hoe zo’n onrealistisch denkend figuur het ambt van burgervader kan bekleden, maargoed, diegenen die het voorstel goedkeuren zijn ook volledig het spoor kwijt.
Daar moet wel bij gezegd worden dat ik nog nooit in Londen geweest ben. Bovenstaande is het algemene beeld dat ik hier van Londen krijg, met aansluitende frustratie aangezien het geld mij ook niet komt aanwaaien. Aan de andere kant blijf je wel nuchter als 99% van het geld dat door je handen gaat, over je eigen knoken verdiend is :P
1audi1 zegt
@frietjemet: Die hardwerkende burgers zijn wel het grootste deel van het (diesel) verkeer. Dus ja het is wel de meest realistische aanpak meer te moeten betalen. Dat iedereen die met een diesel de stad ingaat dan ook nog extra betaald is mooi meegenomen. Overigens beland dit geld wel onder het kopje infrastructuur in Londen, dus niet zomaar in de staatskas
gregorius zegt
En dat was ook precies een van de redenen dat ik een job in London heb geweigerd: ik houd van auto’s; maar t is gewoon geen lol (ook zonder die charge).
O ja, en t weer.
En de belasting op bonussen.
En het feit dat je je rot betaalt voor een beetje woning op een leuke locatie.
Nope; ik houd van steden, maar in London ga ik niet wonen.
Is het trouwens nog steeds zo dat je met je hybride geen charge betaalt?
lamborgfan zegt
Sja genoeg arabieren die daar rond rijden die ze willen pesten.. Zal zeker goed lukken als je een olie plas in je achtertuin heb liggen.