Een Dacia Duster is een prima auto, maar het een Porsche 911 noemen is een gewaagde uitspraak van de nieuwe ontwerper van Dacia.
’t Is wat: als je auto’s mag ontwerpen bij Aston Martin, lijk je toch wel mee te spelen in de Eredivisie van auto-ontwerpers. Toch koos de designdirecteur van Aston Martin ervoor om op te stappen en verder te gaan bij Dacia. Een opvallende wissel: van een merk waar mooie auto’s een vereiste zijn, naar een merk waar auto’s zo goedkoop mogelijk gemaakt moeten zijn. De man in kwestie, Miles Nürnberger, werd geïnterviewd door TopGear en legde een aantal dingen uit die aan de grond liggen van het avontuur dat de ontwerper aangaat bij Dacia.
Miles Nürnberger
Recente auto’s die onder regime van Nürnberger op de markt kwamen zijn de DBX, Valkyrie, Victor en V12 Speedster en nog veel meer voorbeelden. Niet de minste dus. Bovendien heeft Nürnberger veertien jaar bij het bedrijf gezeten. Waarom gaat de ontwerper dan nu ineens naar Dacia? Volgens Nürnberger heeft het in eerste instantie een persoonlijke reden. Hij woonde destijds in Engeland maar ging wel eens op en neer naar zijn vader die in de Pyreneeën woont. Dacia was daar iets eerder op de markt dan in Engeland en Nürnberger heeft Dacia’s altijd bijzonder gevonden. “Het zijn erg inzetbare auto’s die vooral als erg bruikbaar zijn ontworpen.” Ook de reputatie die de auto’s kregen in Engeland door hun spotgoedkope, bijna armoedige insteek, naast de geintjes die ze ermee uithaalden bij het tv-programma TopGear, speelt mee in de fascinatie die Nürnberger altijd heeft gehad met Dacia. En dan in het specifiek de Duster.
Duster is Dacia’s Porsche 911
Nürnberger lijkt echter al lekker in de Dacia-invloedssferen te zitten, want hij zegt dat de Dacia Duster zo ongeveer hetzelfde is als een Porsche 911. Uiteraard bedoelt ‘ie niet dat ze als auto’s vergelijkbaar zijn, maar wel qua wat ze betekenen voor de merken die deze auto’s uitbrengen. “De Duster is Dacia’s 911. De insteek, de bereikbaarheid, de robuustheid: alles wat je wil in een Dacia is te vinden in een Duster.”
Overstappen
Goed, er wordt nogmaals teruggegrepen naar de waarom-vraag: waarom nou overstappen? Nürnberger voegt aan zijn eerdere antwoord toe dat het ook leuk is om je auto’s daadwerkelijk op de weg te zien. De kans dat je een Aston Martin tegenkomt is klein, maar bij elke Dacia die je tegenkomt kun je zeggen: die heb ik ontworpen. Ook benadrukt Nürnberger dat hij het leuk vindt om eens anders naar een auto te kijken. “Het feit dat een Dacia veel bruikbaarder is ontworpen sprak mij aan.”
Plastic
Nürnberger benadrukt het geinige verschil tussen hoe een Dacia en een Aston Martin ontworpen moet worden. “Bij Aston Martin was plastic zowat een scheldwoord. Bij Dacia ben je oliedom als je het niet gebruikt.” Ook denkt Nürnberger dat werken voor Aston Martin nieuw licht kan schijnen op materiaalgebruik bij Dacia. Een iets luxueuzere insteek is leuk, maar de uitdaging is dan weer om het betaalbaar te maken. Kortom: ideeën zat voor de ontwerper.
Dacia heeft recent een compleet nieuw logo gepresenteerd en een bijbehorende nieuwe strakke designtaal, die debuteerde op een kekke concept genaamd Bigster. Een mooie nieuwe start voor een nieuwe ontwerper bij Dacia. (via TopGear)
moveyourmind zegt
De Dacia Spring lijkt zelfs nog meer op een 911.
Zelfs nog meer op een 911 dan de 911 zelf…
Het is net een platgeslagen kever die nog een keer extra platgeslagen is. Kijk zelf maar op de site van de NCAP.
lekkerlinksrijden zegt
Bijna even snel op de Nordschleife
volvo-s60-adept zegt
Die Duster is gewoon een cool ding. En stoere keuze van die kerel.
ouwedibbes83 zegt
Bedoelt hij niet gewoon dat de Duster de belangrijkste auto voor Dacia is, de auto waarin alle merkwaarden vertegenwoordigd worden en die als de meest herkenbare auto vh merk gezien wordt? Zoals de 911 dat is voor Porsche en de S-klasse voor MB?
maarteno zegt
Is toch letterlijk wat hier staat….: Duster is Dacia’s Porsche 911
Nürnberger lijkt echter al lekker in de Dacia-invloedssferen te zitten, want hij zegt dat de Dacia Duster zo ongeveer hetzelfde is als een Porsche 911. Uiteraard bedoelt ‘ie niet dat ze als auto’s vergelijkbaar zijn, maar wel qua wat ze betekenen voor de merken die deze auto’s uitbrengen. “De Duster is Dacia’s 911. De insteek, de bereikbaarheid, de robuustheid: alles wat je wil in een Dacia is te vinden in een Duster.”
kenner zegt
@ouwedibbes83: ja inderdaad, maar de titel van het artikel noest weer een grappige clickbait zijn. Respect voor deze man
maarteno zegt
Eerst maar eens 58 jaar uit zien te houden…komen we er dan op terug…911 is wel wat meer dan de belangrijkste auto van Porsche (qua design etc… want de belangrijkste Porsches voor den bottom line zijn de Macan en Cayenne natuurlijk…). Het is over de vele jaren een stijlicoon geworden dat langzaam geperfectioneerd wordt. Kan je over de Duster echt nog niet zeggen.
cossiekiller zegt
Nürnberger is zo een beetje de ontwerper van de Aldi. Ik zeg niet dat hij vergelijkbaar is met Aldi, maar de bereikbaarheid is hetzelfde.
ghini zegt
Leuke move, ik denk dat het voor zijn carrièrekansen ook gewoon goed is als hij bredere ervaring heeft. Leuk artikel ook trouwens @Loek. Ik zal eens opzoeken wat hij voor AM heeft gedaan.
motorhead zegt
Snap wel helemaal dat ontwerpen voor een massaproduct veel boeiender is dan sport-auto’s tekenen. Benieuwd of we iets van zo’n man terug gaan zien in toekomstige Dacia’s.
ecknine zegt
Had ie ook even z’n loon en bonussen bij AM en nu bij Dacia moeten meedelen om het verhaal geloofwaardiger te maken…
Dutchdriftking zegt
Het is een beetje dubbel. De 911 is een icoon, dat is waar, maar dat zijn de Kever en de lelijk eend ook. In die zin heeft de Duster het in zich om ook een icoon te worden. Een goedkope no-nonse 4×4. De Panda 4×4 is tenslotte ook een icoon. Jammer dat de meeste Dusters overigens geen 4×4 hebben.
Aan de andere kant is het ook een mooie manier om je eigen afgang te verkopen. Met de woorden van Harrie Jekkers “Dat ik niet zo mooi ben geeft mij als vrouw zo heerlijk veel vrijheid”….
rijnounsdoor zegt
Er zijn vele ontwerpers die zeggen: een supercar ontwerpen is nauwelijks een uitdaging. Binnen beperkingen als geld, materialen, dagelijkse bruikbaarheid een (mooie) auto ontwerpen: dát is pas een uitdaging!
joosstra zegt
Geweldige fotoshop, die Dacia 911.