Nog een matras vol eurootjes ergens weggestopt? Met 5,9 liter race V8 uit 1969 en rubber waar je mee thuis kan komen.
Verpakt in een primitieve monocoque, lichter dan een Ford GT40 en met een stampende 5,9 liter Chevrolet V8 tegen je rug geschroefd. Hou je van oude racemachines dan wordt het niet veel beter. Deze Lola is woest, gevaarlijk, luidruchtig en kent een tamelijk bizar ‘onderhoudsboekje’.
In 1969 beleeft deze racemachine zijn debuut. Het is een verre doorontwikkeling van de originele Lola T70 en velen noemen het de voorloper van de Ford GT40. Helaas kent deze Lola niet zo’n succesvolle racegeschiedenis als de Ford. Slechts een keer won de T70, in 1969 tijdens de 24u van Daytona. Lola had dan ook geen fabrieksteam en budgetten waren beperkt. Enkele races volgen, uiteindelijk verovert deze T70 in Zweden nog een 3e plaats. Nog geen jaar daarna wordt de auto verkocht aan Steve McQueen die op dat moment begint met het filmen van ‘Le Mans’.
Geen eervolle rol voor de Lola, daar zijn de racesuccessen niet naar. Een verkleedpartij vindt plaats en de Lola krijgt een eerste rol in Le Mans als gele auto nummer 11 met Rob Slotemaker achter het stuur. Na het filmen van die slip-scène een nieuwe kleur: vermomd als Gulf Porsche 917 boort een onbestuurbare Lola zich een weg door de vangrail.
Een turbulente geschiedenis maar met een treurig einde. Toch is al in 1971 weer iemand bereid de auto opnieuw op te bouwen. De Lola T70 krijgt dan zelfs een kenteken en rijdt tot 1975 op de openbare weg. Uiteindelijk komt de auto een paar jaar geleden terecht bij Nigel Morris (Valley Motorsport). Hij doet succesvol mee aan klassiekerraces maar doet de T70 nu in de verkoop. Met nieuw opgebouwde motor en versnellingsbak en differentieel, puik onderhoud en de belofte dat er flink mee is gereden. Kost ongeveer €700.000,- (hier bieden) maar dan heb je ook wat.
bozewolf zegt
ernstig lol @ dat bandenformaat. Daar kun je een legpuzzel op maken.
bsxc2 zegt
@bozewolf: Ernstig dat jij bij het zien van deze auto aan legpuzzels denkt.
sebasjuhh zegt
@bozewolf: Lol! Kun je een complete omeletschotel op klaarmaken na een rondje beunen xD
baasw zegt
@sebasjuhh: hahaha goede
rotjeknor zegt
@sebasjuhh: omelet á là ham, prei en rubber
benenwagen zegt
Bizar apparaat o_O
reventon zegt
Deze soort wagens zijn de beste wagens ooit.
lambo4all zegt
Dit of een mclaren p1.. Nou dan weet ik het wel!! Wat een prachtige wagen, hier zou ik als rijke petrolhead mijn trackdays in doen ipv de zoveelste aventador of enzo.
norge zegt
Stukje cultuur te koop …
Vincegail zegt
Wie is Rob SlotemakerS?
-edit: check, thanks-
redneckdarian zegt
Weet iemand de precieze bandenmaat dan?
bozewolf zegt
@redneckdarian: Wat ik zo snel kan vinden voor een Mk3 coupe is op z’n minst 15 inchers. Dat zijn dus 380’s, lol.
bozewolf zegt
@bozewolf: Herstel: 14s of 17s op 15inch diameter velg.
17s!
Vincegail zegt
@bozewolf:
432 mm wide/breed….
Kwijl….
rotjeknor zegt
@Vincegail: hebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbehebbe Pagina 1/83389226811975421
lscorkscrew zegt
@redneckdarian: http://www.gt40s.com/forum/lola-t70-lounge/24522-real-lola-t70-wheel-sizes.html
Kun je hier wat mee?
midasracer zegt
Geweldig. Zo’n ding hoort in een mooie collectie te staan.
carmasterr zegt
@midasracer:
Nee, met zo’n ding moet gereden worden.
En hard ook.
Frankypanky zegt
Damn,
Wat een heerlijk scheurijzer. Speel liever hiermee [op het ciruit], dan een CamAm-mod van Grand Prix Legens op de pc.
*kijkt in zijn spaarvarkentje*
Helaas is mijn spaarvarken zo mager als een lat, dankzij ‘onze vrijgevige overheid/kabinet’…
henrie zegt
@FrankypankyV8: Heeft dat niet meer met je inkomen te maken?
desjonnies zegt
Het is idd waar dat Ford Amerika bij Lola kwam buurten nadat Henry Ford door Enzo Ferrari vernederd was . (Ford wilde Ferrari overnemen maar toen punthje bij paaltje kwam, liet de oude Enzo Ford in de kou staan)
En Henry Ford wilde wraak, een spannend jongensboek begon, Ford eiste dat zij binnen een paar jaar Le Mans zouden domineren en was bereid te betalen voor het beste van het beste.
Lola gebruikte de Ford motoren al in hun Lola Mk6 en de beroemde John Wyer werd aangetrokken als team manager (Wyer is DE man van de beroemde Gulf kleuren) en Ford ging zelfs zo ver dat ze Ford Advanced Vehicles oprichtten in Engeland, puur en alleen voor de ontwikkeling van wat later de GT 40 zou worden.
Verder wist Ford de beste rijders aan zich te binden (o.a. Jacki Ickx Bruce Mc Laren en Danny Hulme) en de glorierijke jaren van de GT 40 waren geboren.
De Nederlander David Hart racet klassiek met zo’n Lola T70.
Hupke zegt
Dat hij van Steve Mcqueen geweest is maakt me niet uit (ook al was die man best wel cool) maar wat een mooie wagen is het.
Die oude racewagens hebben dat allemaal wel zo. De mclaren’s de porsches… maar toch de Lola T70 is een van mooiste.
pieterveer zegt
Doet mij denken aan een paar jaar geleden, tijdens de 12 uur van Sebring. Ik was de race aan het kijken en naast mij stond een wat oudere Amerikaan waarmee ik aan de praat raakte over de race en de auto’s. Hij vertelde terloops dat hij vroeger ook wel had geraced, waaronder in een Lola T70. Ik vroeg of hij historische races had gereden, maar dat bleek dus niet het geval; hij had begin jaren 70 ermee gereden, onder andere op Spa-Francorchamps. Moet dus een serieuze knaap geweest zijn. Ik heb nooit kunnen achterhalen wie het nou was, want opeens was hij weg. Andere herinnering: Le Mans Classic, 2006.