
Die aanbesteding lijkt een steeds grotere grap te worden.
Maar liefst 300 Volkswagen Tourans van de politie mogen terug naar de garage. Deze auto’s zijn namelijk uitgerust met City Emergency Brake, dat voorliggers signaleert en de auto zelfstandig laat afremmen. Fijn voor de gewone weggebruiker, absoluut niet handig voor de gehaaste politieman die middenin een hete achtervolging verwikkeld is.
Politieagenten worden dan ook massaal gehinderd door het systeem. Zo schrijft AD dat agenten meerdere malen werden verrast door het plotselinge remmen en daardoor bijna tegen het dashboard klapten. De voorzitter van de politievakbond snapt niet waarom de systemen zijn ingebouwd. Wij ook niet, al heeft Pon er ongetwijfeld leuk aan verdiend.
De aanbesteding door de politie lag al onder vuur omdat Pon zou worden bevoordeeld en andere importeurs eigenlijk geen eerlijke kans hebben gehad. Meer daarover lees je hier.
Dit is toch ongelofelijk dom.
@max038: Wat dacht je van koplampen die niet uit kunnen worden gedaan in het donker ?
Hoe was het nu ook al weer?
De 3 C’s: Corruptie, Chantage en Connecties
of
De 3 P’s: Politiek, Politie, Pon
@riri: Simpele aanpassing via vagcom en dit is wel mogelijk!
@max038: Valt wel mee, naar mijn idee. Als je nooit iets nieuws probeert rij je straks in totaal verouderde auto’s rond. Is ook niet de bedoeling. Dus je probeert eens wat, ontdekt dat het in de praktijk niet werkt en past het aan.
Het heeft trouwens niets met de aanbesteding van destijds te maken. Die aanbesteding is inmiddels een paar jaar geleden en de auto’s van toen hadden dit systeem niet. Dit gaat om een recente update. Het zijn de auto’s die pas nog geleverd zijn, zodat de politie kan blijven rijden terwijl de nieuwe aanbesteding is opgestart.
@donvincenzo: als je iets nieuws wilt proberen neem ik aan dat dit bij een klein aantal getest wordt. En waren de agenten aan het begin wel enthousiast over zo’n nieuwe update? Dan pas groot uitbrengen lijkt me.
@donvincenzo: als je iets nieuws wilt proberen, pluk je voor 10k iets met city braking van marktplaats en doe er een oefening mee. niet 300 tourans met een optie van een paar duizend euro.
@gwnbmw: De bestelde Tourans in deze uitvoering hebben dit als standaard optie. Get your facts right.
@gwnbmw: Volgens de configurator op de site van Volkswagen kost het € 138.
@donvincenzo: misschien onderdeel van een extra pakket waarin ook zaken zitten die wel handig zijn ? (Licht en zicht pakket bijv. )
@max038: Pon = dom
@cossiekiller: pon is slim . Overheid is dom
@max038: CEB was een van de eisen in de aanbesteding zoals zoveel andere eisen. De aanbesteding was dusdanig met accessoires beschreven dat er maar één winnaar uit de bus kon komen die alle opties leveren kon en dat was………VAG.
Vraag mij werkelijk af wat er zo moeilijk is om na het starten een knopje om te zetten om CEB uit te schakelen of dit te doen vanaf het moment dat een achtervolging wordt gestart. Er zitten toch minimaal 2 agenten in de auto die hieraan kunnen denken en/of de centralist als er een Prio 1 wordt doorgegeven?
@erik2907: “De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie laat weten dat bij de aanbesteding niet om het zelfremmend systeem is gevraagd, maar dat het standaard wordt geleverd door Volkswagen.”
@erik2907: uit eerdere berichtgeving:
De vtsPN had namelijk een lijst met honderden eisen opgesteld, waaraan de kerverse politievloot moet voldoen. Eén keer ‘nee’, en je kon het shaken als leverancier. Door zeer specifieke eisen te stellen (hypothetisch: ‘auto’s moeten ook leverbaar zijn met bak met dubbele koppeling’) kan je dan natuurlijk al makkelijk bijna iedereen buitenspel zetten.
Resultaat: VAG
@erik2907 31-08-2016 om 11:20: Klopt niet wat je zegt. Bij zo’n eisenpakket zal een bezwaar van één der partijen bij de rechtbank direct worden toegekend. Zelfs de afweging om bij een volgende aanbesteding bij hetzelfde merk te blijven omdat de eigen onderhoudsmonteurs dan niet ongeschoold hoeven te worden is een niet toelaatbaar argument.
Er zijn genoeg voorbeelden van aanbestedingen die opnieuw gedaan moesten worden omdat er een onacceptabele ‘uitsluitende’ eisen was geformuleerd of er een methodische fout zit in de beoordelingscriteria waardoor er geen eerlijke kansen waren. Het opnieuw uitvoeren van een EU-aanbesteding wil je als organisatie ook echt niet hebben. Het tijdsframe loopt volledig uit de hand. De rechtzaak kost tijd en het aanbesteding op opnieuw gemaakt en doorlopen worden. De provincie Noord-Holland heeft een paar jaar geleden een aanbesteding van koffieautomaten gedaan. Daar stonden ook een tweetal eisen in die gecombineerd het merendeel van de inschrijvende partijen buiten de boot liet vallen. Daar moest men diep door het stof.
De CEB is typisch zo’n systeem dat in het pakket van eisen over het hoofd zal zijn gezien en zo zullen er meer dingen zijn waar je bij auto’s tegenaan loopt. Of airbags achterin juist werken met een arrestant achterin, stoelen breed genoeg als men met kogelwerend vest moet rijden.
Nog een aardige is dat bijvoorbeeld na de aanbesteding van de C2000 telefoons er een enorm aantal valse noodmeldingen kwamen op de centrale. Bleek dat de knop op het mobiele telefoon op een positie zat waardoor bij het rijden de knop tegen de koppel aankwam en daardoor voor langere tijd werd ingedrukt.
Dat CEB kan gewoon worden uitgeschakeld en dat kost de politie verder geen cent. Tijd voor een poema op de Veluwe.
@RutgerK: je kunt niet zeggen dat het niet klopt. Het is namelijk niet mijn tekst. Ik quote alleen maar:
De vtsPN had namelijk een lijst met honderden eisen opgesteld, waaraan de kerverse politievloot moet voldoen. Eén keer ‘nee’, en je kon het shaken als leverancier.
@rutgerk: In principe correct. In dit geval was een eis dat de auto’s door de leverancier zelf aangepast moesten worden (als in zwaailicht, sirene en stickers erop plakken en nog wat politiedingetjes). ‘Toevallig’ had Pon opvallend kort voor de aanbesteding zo’n inbouwbedrijf overgenomen. Hierdoor was Pon de enige die aan die eis kon voldoen. Hier is een rechtszaak over geweest, hoewel er is toen gekeken of de aanbesteding volgens de juiste procedures is verlopen, dat is ie. Er is niet inhoudelijk naar de eisen gekeken. Dat loopt nog. Steeds.
In principe is de 2010 aanbesteding al afgelopen, maar het schijnt dat het ongelooflijk moeilijk is om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven met eerlijke eisen daarin. Want totdat de nieuwe aanbesteding afgerond is, mag Pon volgens de oude aanbesteding blijven leveren.
Té erg voor woorden. Nederland op z’n smalst. Hoewel ons land op zich beschaafd is, ben ik ervan overtuigd dat dit een corrupte beerput van jewelste is. Met engnekken bij de landelijke overheid (Den Haag ja), bij de Politie en bij Pon.
@henkp1: Er komt niet één grote, nieuwe aanbesteding, maar een aanbesteding per soort voertuig. Stukje bij beetje dus. Voor een gedeelte van de voertuigen is die nieuwe aanbesteding al uitgeschreven. Die voor de ME-voertuigen is zelfs al afgerond.
@erik2907: Nee, CEB was geen eis in de aanbesteding. Dat bestond toen nog niet eens. Was dat wel zo geweest, dan had het probleem zich al veel eerder voorgedaan en met veel meer auto’s. Het probleem doet zich echter nu pas voor, aangezien de meest recente Tourans met dit systeem geleverd worden.
Pon zal hier wel aan gedacht hebben toch? Anders zou het wel echt een blunder zijn. En als ze er aan gedacht hebben, is het een beetje verkeerd natuurlijk, omdat het heel wat tijd scheelt om die systemen eruit te halen/te deactiveren (geloof dat het standaard is namelijk).
Daarnaast van de politie ook erg naïef om hier geen navraag naar te doen gedurende de bouw van de order. Als er 300 nieuwe auto’s gekocht moeten worden, is het wel erg stom dat er iemand met weinig verstand van autozaken op wordt gezet. Ze weten toch exact wat ze wel en niet in een politieauto willen?
Beetje knullig van beiden.
@granlusso: Dat ze bij PON aankloppen is corruptie .
De politie landelijk is groot genoeg om bij VW zelf aan te kloppen.
@riri: Snap ik, maar volgens mij stuurt de fabriek het als of via de importeur. Daar zijn die 300 schattige politieautootjes voor Nederland niet genoeg voor, als ze überhaupt al buitenlandse orders direct aannemen.
@granlusso: als of = alsnog
@granlusso: 300 ? ik denk dat het er veel meer zijn (landelijk)
Volkswagen Touran 2.0 TDI MPV, Comfortline, automaat, 140 pk (noodhulp)
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI, handgeschakeld, 105 pk (handhaving)
Volkswagen Transporter T5, automaat, 140 pk (bus voor noodhulp en handhaving)
BMW R 1200RT (motorsurveillance op de snelweg)
BMW F 650GS (motorsurveillance in de wijk)
@riri: Het gaat om de 300 Tourans van de nieuwe generatie.
@granlusso: He gaat om 13000 auto’s van VW alleen .
http://www.ad.nl/binnenland/politiemensen-verdacht-bij-aanbesteding-13-000-auto-s~a7b2652a/
@riri: De politie klopt bij niemand aan. De politie schrijft een aanbesteding uit en vervolgens kunnen geïnteresseerde bedrijven bij de politie aankloppen.
@donvincenzo: Dat is de theorie de praktijk heeft iets anders aangetoond .
http://www.autoblog.nl/nieuws/pon-blijft-gewoon-politie-autos-leveren-ondanks-beschuldigingen-87443
@riri: Heb je alleen dat stukje gelezen, of ook mijn reactie er op? Het artikel waar je naar linkt staat namelijk vol met fouten.
@granlusso: Geloof me, dat weten ze niet.
@granlusso: lol. Die lui zouden het liefst de pistolen door verpleegsters laten inkopen, de auto’s door de schoonmaaksters en de verbanddoos door de conciërge.
Net zoals de boerenzoon minister van financiën wordt, de voormalig eigenaresse van een transportbedrijf minister van zorg en een oud bankdirecteur minister van defensie. Logica is dat.
Tijd voor wat US materieel. Goedkoop (ok de dollar staat niet geweldig, maar wel een bulk product) en gebouwd voor dit werk!
@dunhozzie: https://www.ford.com/fordpoliceinterceptor/
@dunhozzie: Ziet er goed uit maar ik ben voor Europees …..laat het geld hier.
@riri: snap ik, alleen is de keuze nogal gefragmenteerd in Europa. Dan haal je de grote getallen niet. De Police Charger (daar vond ik 1 bron van, maar het is het internet dus staar je er niet blind op) heeft meer dan 20.000 stuks voor 2009 verkocht. Onze Golf heeft wat? Paar duizend (als je Duitsland mee rekent)?
@dunhozzie: of deze: https://www.fleet.chrysler.com/FleetHome/Pages/Vehicle.aspx?vehicleID=dodge-chargerpursuit#.
@dunhozzie: Beter Chrysler is ven Fiat , toch ?
@riri: *van
@riri: yup, Dodge – Chrysler – FCA (FIAT Chrysler Automobiles)
Dat gezeur slaat nergens op, iemand heeft dat systeem over het hoofd gezien en dat wordt nu opgelost. Dit systeem is niet speciaal voor de blauwe petten geïnstalleerd…. Als dat wel het geval is, HULDE aan diegene die deze 1 april grap tot een succes heeft gebracht.
Lekker oom agent plagen.
Ook de ”meedenkende” lichten in de bocht kan niet uit
Volgens mij makkelijk te deactiveren via Vagcom.
@stanny: inderdaad. Storm in een glas water. Gewoon een software aanpassing en klaar. Heel de media gaat los. Spijtig dat AB daar ook in mee gaat.
Tragisch maar exemplarisch voorbeeld van hoe dit soort beslissingen bij de politie worden genomen en aankopen worden gedaan door mensen die er zelf niet mee hoeven werken.
Als het zo een belangrijke aankoop is, koop je er eerst 5 tot 10, eventueel in licht verschillende configuraties. Je laat deze roteren door meerdere zones en verzamelt de feedback uit het veld. Dan stel je je finale order op. Om budget redenen zul je waarschijnlijk wel enkele eisen uit het veld moeten negeren…
Nadeel is dat de aanbesteding wel al snel een jaartje langer gaat duren…
Een politie auto moet spartaans zijn met power zonder luxe zoals wij dat kennen agenten hebben behoefte aan hele andere ”luxe”’zoals goede vering in de stoelen en makkelijke in en uitstappen .
Het snel kunnen wegrijden zonder al die toeters en bellen.
Maar ja de baas laat zich fêteren door PON :)
Dat city emerg.break zat ook al gewoon standaard op m’n nieuwe Seat Mii twv E13.000,- van okt.2012.
Was die beloofde zuinigheid en hulpmiddeltjes overigens na 1,5 uur al goed zat en heb ‘m met plezier geruild voor een slurper met wel rijplezier.
@willemseles: 1,5 uur moest 1,5 jaar zijn :-)
@willemseles: 1 1/2 uur ?!! ik wilde je net vragen of je geen proefrit hebt gevraagd voor de aankoop had je veel afschrijving gescheeld.
@willemseles: stoer hoor. Eerder dom dat je uberhaupt die auto hebt gekocht als het niet jouw ding was.
@stfu: Nou , heb in m’n dik 35 autojaren tussen de 50-60 tweedehandjes met bijbehorende kosten gehad en wilde verstandig worden met een nieuwe wagen met 4 jaar garantie. Hoopte ook dat m ’n vrouw er in durfde te rijden (ik loop nogal vaak in het gips). Was 1 vd eerste semi-automaten van dat drietal, op de gok gekocht zonder dat er nog een proefrit mogelijk was. Ben er toch o.a. mee naar/door Roemenie en Istrié geweest. Inderdaad zo’n E3600 : 18= E200,-/mnd afschrijving gehad. Ben meer een cabriorijder de laatste 10 jaar. Ik geef niet zo om nieuwe auto’s. Moest ik weer even achter komen, niks stoerheid. Heb op een AutoWee. meeting/reportage samen met andere dat CEB getest, dat systeem werkte verre van feilloos. Een persoon of plastic vuilnisbak zag hij vaak niet ,een groot vlak oppervlak (groot stuk karton of zijkant wagen wel dmv weerkaatsing camera voor achteruitkijkspiegel.
gr.
Suf. Je zou zeggen dat bij aanbestedingen van dergelijke omvang wel een stevig testritje gemaakt wordt. Mijn advies: de inkoper een paar keertjes meenemen op de patrouille, na wat rondjes dashboard koppen zal hij/ zij wel op frisse gedachten komen.
Ik ken iemand die is staande gehouden in zijn VW 6 om dat zijn lichten onder ”niet in orde” waren vervolgens is aan de motoragent uitgelegd door aan het stuur te draaien dat het zo hoort .
Geen bedankje niets :)
@riri: dat bochtenlicht met die mistlampen op die VWs was ook wel een beetje knullige implementatie.
@Redactie
Misschien is een topic met de ideale politieauto iets.
@riri: tips@autoblog.nl ;-)
In de nieuwe Alfa Giulia hadden ze dit probleem niet gehad….
@henkhupelschoten: +1
Wel jammer dat het nog even wachten is op de xenon pitten maar soit
@henkhupelschoten:
De Giulia was op dat moment niet beschikbaar.
Daarbij moet je het ook niet willen dat een AR gebruikt wordt voor politiewerk.
Dat een VW ondergekots wordt of tegen aan aan gepist, is nog te verdragen, een AR doe je dit niet aan.
Eerst denken dan doen… Gaat hier weer andersom natuurlijk
Wat een bullshit berichtgeving vol met aannames van onder andere de vakbond en ANWB… 80% van alle nieuw verkochte auto’s heeft zo’n systeem STANDAARD. Het is dus niet per ongeluk besteld door de politie.
Dat het in de praktijk niet zo handig is kan ik me voorstellen, maar wat een ophef om niets zeg!
@cupsport: De landelijke politie is zo groot dat ze naar Wolfsbrug kunnen om hun auto’s te bestellen.
Weet je wat ik ook heel grappig vind de Politie heeft ook gepantserde Touareg’s waar kosten nog moeite zijn bespaard om het als een normale standaard auto te laten uitzien.
Ik denk dan maak de auto opvallend met de uitstraling: play time is over .
de auto’s lopen gewoon van de normale lopende lopende band. dat dan die opties erop worden gezet is begrijpelijk. Daarna word de auto pas politie klaar gemaakt. Miss is het juist beter dat dat erop word gezet. hierdoor heeft de politie ook minder schade. Helaas zie ik maar al te vaak dat er weer een politie auto rond rijd met schade aan de voorkant.
Miss heeft de pon gewoon deze optie erop laten zetten om te laten zien dat ze het beste met de Neerlandse politie voor hebben. Deze optie is trouwens toch ook uit te zetten met een knop op het dashboard of heb ik dat fout? Misschien dat het dan makkelijk is dat er met zon Dyno een label word gemaakt waarop staat. “voor rijden op knop drukken”. Net zoals in veel leen wagens “Verboden te roken” word geplakt.
Blijf me alleen wel verbazen dat ze alleen maar bij vag of volvo. Tuurlijk bult inkopen leveren een korting op maar ergens moeten er ook wel een beetje gekeken worden naar een vorm van verspreiding. Hierbij benadeel je geen specifiek merk. En daarnaast is het dan mogelijk om gelijk te kijken naar welke type voertuigen het makkelijkste zijn. Misschien zijn de citroens beter dan de Upjes die ze nu gebruiken. Of ze kijken alleen maar naar een ander merk binnen de VAG. Audi hebben ze al. Maar proveer eens een Skoda octavia RS. Of een Seat FR.
@vleier: waarom die dure modellen. De politie rijdt gewoon diesel, want goedkoper, kost ons minder belastingeld. Ze hoeven ook helemaal niet snel te zijn in achtervolgingen, ze moeten gewoon veel voertuigen met een goede onderlinge communicatie hebben om een voortvluchtige te kunnen vangen.
@mashell: van de RS is ook een diesel uitvoering en is goedkoper dan een A4 geloof ik. Diesel is goedkoper. de comunicatie bouwen ze toch na de tijd geloof ik in de auto. Dat er geen benzine autos worden gebruikt kan ik begrijpen al heb ik zelf een oud politie RS op benzine. Snap dat het systeem er als dan niet standaard op word gezet. Denk alleen dat ze vaker moeten kijken of er ook een mogelijkheid is om een ander merk auto te gebruiken. Het belastingsgeld is ook een goed punt aangezien de politie gebruik maakt van een grote hoeveelheid auto’s.
Dat er een voorkeur is voor VW kan ik dan wel begrijpen. Jarenlang trouwe dienst gehad en weinig tot geen problemen mee hebben gehad. Het is alleen wel apart dat ze niet gewoon in een kleinere gemeente (tubbergen heeft maar 2 politie autos op een drukke dag) een ander merk laten rijden om te kijken of deze ook mogelijk bevallen bij de bestuurders
@mashell: als mijn moeder een hartaanval krijgt heb ik toch graag dat die tourans een beetje vlot komen hoor. En met 400 kilo meuk aan boord is daar echt vermogen voor nodig. Politie doet meer dan patrouille en achtervolgen.
Natuurlijk zat die sjoemelzelfremfunctie er standaard op, maar dom dat er bij deze aanbesteding niemand aan heeft gedacht.
@silver: van de RS is ook een diesel uitvoering en is goedkoper dan een A4 geloof ik. Diesel is goedkoper. de comunicatie bouwen ze toch na de tijd geloof ik in de auto. Dat er geen benzine autos worden gebruikt kan ik begrijpen al heb ik zelf een oud politie RS op benzine. Snap dat het systeem er als dan niet standaard op word gezet. Denk alleen dat ze vaker moeten kijken of er ook een mogelijkheid is om een ander merk auto te gebruiken. Het belastingsgeld is ook een goed punt aangezien de politie gebruik maakt van een grote hoeveelheid auto’s.
Dat er een voorkeur is voor VW kan ik dan wel begrijpen. Jarenlang trouwe dienst gehad en weinig tot geen problemen mee hebben gehad. Het is alleen wel apart dat ze niet gewoon in een kleinere gemeente (tubbergen heeft maar 2 politie autos op een drukke dag) een ander merk laten rijden om te kijken of deze ook mogelijk bevallen bij de bestuurders
Kan toch uit?
@mercedesclk350: Klopt, de agenten kunnen het systeem nu gewoon met een druk op de knop uitschakelen. Alleen vergeten ze dat blijkbaar soms, en als ze daar achterkomen zijn ze dus gewoon te laat want dan heeft de auto al afgeremd. Nu wordt het systeem dus gewoon permanent uitgeschakeld.
De wijze waarop de deal met PON tot stand is gekomen vind ik nog steeds ronduit schandalig. Daarbij ben ik geen fan van de producten van VAG. Maar de manier waarop de pers dit verhaal opblaast vind ik ronduit belachelijk.
Een moderne middenklasser met een beetje uitrusting (standaard zal het er bij VW vast niet op zitten) heeft nu eenmaal dergelijke veiligheidssystemen. En misschien hebben ze bij de politie niet specifiek gekozen voor dit afstandsysteem, maar wel voor andere veiligheidsfuncties. Er wordt nog wel eens wat schade gereden bij de politie. Wellicht hebben ze bewust gekozen voor een of ander safety pack vanwege de parkeersensoren achter én voor.
De politie brengt de wagens de komende tijd effe naar de dealer, PON zorgt dat de monteurs in den lande het systeempje aan de laptop hangen om het vinkje permanent uit te schakelen en klaar.
Gewoon nu kappen met deze onzin.
Software updateje en iedereen is weer blij. Wat een gemekker in de media.
Ha,Ha , je kunt dat gewoon met een schakelaar uitzetten. Gewoon voordat je weg rijd de schakelaar om en je hebt er geen last(profijt) meer van. Misschien agenten een opleiding geven hoe je de systemen uit kunt zetten?
@dijan: Er is ook niemand die dat ontkent. Alleen zijn lang niet alle dienstauto’s met het systeem uitgerust, en het is zeker niet zo dat een agent iedere keer met dezelfde dienstauto op pad wordt gestuurd. Dus dan moeten ze gaan onthouden welke auto het systeem wel heeft, en welke niet.
Nog afgezien van het feit dat het van de zotte is dat je een systeem in je auto hebt dat je iedere keer uit moet zetten om je werk te kunnen doen. Laat de garage nou maar voor één laatste keer op dat knopje drukken zodat het systeem nooit meer aan gaat.
Volkswagen, Pon en de aanbesteding door de Politie zijn gewoon een aanfluiting.
Dit past er wel bij.
Jammer dat de samenleving opdraait voor dit soort ongein.
Ach ja, shit happens. Wel lullig met klem rijden!
Volkswagen? Wie anders?
Gelukkig waren de komkommers nog niet op!
http://www.autoblog.nl/nieuws/oeps-nieuwe-politie-tourans-remmen-autonoom-90117
Voor de politie een superhandig systeem, gewoon laten zitten en niet deactiveerbaar maken. Is iedereen vergeten dat er ongelooflijk veel schade door de politie wordt gereden? En dat zijn veelal domme schades, dus niets met achtervolgingen e.d. Verhaal staat volgens mij ergens nog wel op AB, ik dacht zo’n 12000 aanrijdingen per jaar.
@kwatkam: Ze moeten schade rijden sommige criminelen (in spe) willen namelijk niet stoppen voor het stopteken .
Eigenlijk moet de politie zware auto’s rijden met een bull bar net als in Amerika .
@kwatkam: helemaal mee eens ! Politieagenten kunnen niet rijden. Zij rijden dus al veel schades. Het is eigenlijk te bezopen voor woorden dat deze agenten van tegenwoordig uberhaubt nog mogen achtervolgen. Laat ze lekker zichzelf bevredigen met een camera in de bosjes. Echte boeven vangen doen ze toch niet. Prutsers van de politie ??
Neem aan dat ze dat bij de v70s ook gedaan hebben … Ik sta wel eens met mijn neus tegen de voorruit als ik na een slagboom rij…
Nou ik weet bijna zeker dat dit anders ligt, die clowns rijden altijd zo vervelend dicht op hun voorligger, dat ze toen hun dashboard gewoon van dichtbij hebben gezien.. net goed voor ze dit.