Met de juiste instelling heb je altijd een oplaadpunt voor je 11,2 kWh accupakketje bij de hand.
Bezette oplaadpunten, defecte oplaadpunten, helemaal geen oplaadpunten. Nee, het leven van een milieulievende plug-in-rijder in Nederland gaat niet altijd over biologisch gekweekte rozen. Deze V60-eigenaarlaat zich echter niet snel uit het spanningsveld slaan, en steekt zijn campingstekker doodleuk in een generator.
Feitelijk is dit niet veel anders dan opladen bij een regulier oplaadpunt dat grijze stroom levert. Jij krijgt de elektriciteit, maar de CO2 wordt op een andere plek de lucht in gegooid: bij de elektriciteitscentrale. Nou hebben diverse onderzoeken al aangetoond dat een EV vol grijze stroom dan alsnog minder CO2 uitademt dan zijn equivalent op fossiele brandstoffen, maar of dat ook bij zo’n dieselgenerator het geval is? “Volgens mij is dit toch miet helemaal zoals Volvo het voor ogen had.” Aldus @gulli op Autojunk.
Kvgorp zegt
Hup achterin de kofferbak die generator.
mout zegt
@Kvgorp: lol. Dat zit ik net van de week te denken, toen ik ingehaald werd door een EV.
isn1981 zegt
@Kvgorp: en de gassen die vrij komen neem je voor lief? Je vergroot wel de actieradius van je auto maar van je leven word aanzienlijk ingekort :)
Kvgorp zegt
@isn1981: niet alles te serieus nemen hé. ;)
nicktexel zegt
@isn1981: op het dak dan…
launchcontrol zegt
@Kvgorp: ja, dat is het beste. Gewoon dat ding achterin en overal waar je niet mag parkeren je eigen oplaadpunt maken, best wel slim eigenlijk……:-)
schuimbekje3 zegt
@Kvgorp: moet je nog wel effe regelen dat de omvormer van 230v naar 600v niet uitfikt en dat je het klepje sloopt, want klepje open = niet starten.
topverkoper zegt
@schuimbekje3: daar kan ik uit ervaring zeggen dat dat niets uitmaakt… Stekker erin betekent niet starten… Klepje helaas wel eens open laten staan!
parker zegt
Dat aggregaat draait toch wel op biobrandstof, toch??
tupperware zegt
Erg milieu vriendelijk zo’n benzine aggregaat.., NOT.
lennart81 zegt
Waarom zou iemand dit zo doen, als je ook gewoon brandstof in de V60 plug-in kunt gooien? Aggregaat op rode diesel?
Laue zegt
@lennart81: rode diesel bestaat al niet eens meer.
styns zegt
@Laue: wel
kwatsjkop zegt
@Laue: het bestaat wel nog, maar je mag het niet meer aanschaffen in NL. In België kun je het gewoon krijgen :)
knipperlichtje zegt
Was Top Gear toch vooruitstrevend met de Geoff / Hammerhead Eagle i-Thrust
gtwillem zegt
Als je de elektro motor er uit haalt, is de V60 een stuk lichter, zuiniger en wendbaarder. Die accu’s zijn na zo’n 40km toch op…
rammillius zegt
@gtwillem: Ja maar dan stoot die wel 0,0005% (totaal uit de lucht gegrepen percentage) meer uit omdat die nu die 40km op brandstof verbruikt. Denk aan de kuikentjes! Denk aan de kuikentjes!! *hippiemodus uit*
bouwt zegt
@rammillius: Best bewonderenswaardig dat jij de CO2-uitstoot van een v60 zomaar uit de lucht kunt grijpen.
gtwillem zegt
@bouwt: Nee, dat klopt niet. Als je een paar honderd kilo extra moet meenemen kost dat extra brandstof. Dus een hele hoop CO2’tjes meer dan de gewone versie. Tenzij je niet meer dan 40 km per rit rijdt, dan is de Plug In V60 zuiniger.
koeberg zegt
@gtwillem: En inderdaad is de NEDC ongeveer 11 kilometer.
homie zegt
Locatie: industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal op het serviceterrein tijdens de Hellendoorn rally afgelopen weekend.
norge zegt
Aanhanger met generator achter tes la voor de lange ritjes…perfectie..
TimD zegt
Tja, waarom zou meneer dit doen? Woont hij in een brandstof verboden voertuigen erf? Niet dat dit bestaat… Maar het lijkt mij geen ramp om even zonder te rijden… Wel een leuk weetje: Mijn opa en oma waren op de camping dit jaar met hun PH v60… Na 10 uur geen verkeer meer toegestaan op de camping! Mits je een full hybrid had ( geluidsoverlast )
baardmijt zegt
@timd: Inderdaad een interessant weetje! Ik dacht altijd dat opa’s en oma’s met een hybrid na tienen ’s avonds sowieso al lang en breed op één oor lagen. Tenzij ze door met die vermaledijde verbrandingsmotoren gewapend geteisem uit hun slaap gehouden worden natuurlijk.
Zoek trouwens de betekenis van ‘mits’ eens op. Ook een nuttig weetje.
raym zegt
Blijft toch geweldig dat mensen die hybride of electrisch rijden denken ze het milieu besparen. Waar denk je dat al die extra stroom vandaan komt kern centrale of kolen centrale. En wat denk je het afbreken van die accu’s met milieu doet
tupperware zegt
@raym:
Ga eens met je tijd mee en kijk eens over de landsgrenzen.
Elektriciteit wordt steeds duurzamer opgewekt, althans buiten onze landsgrenzen zijn ze daar al heel ver mee.
Accu’s kan je gewoon recyclen, probeer dat eens met benzine, diesel of lpg..
raym zegt
@tupperware: in ons land kunnen we nooit de stroom op wekken door waterkrachy. Dus blijven kolen of kern enegrie over. Want het is namelijk niet echt handig om heel het land vol te zetten met wint molens. Uit onderzoek ik paar jaar terug gebleken dat als heel nederland op electrische auto’s zou gaan rijden dat er tussen de 7 a 10 energie centrales in nederland bij zouden moeten komen. De toekomst is waterstof als vervanger van benzine.
norge zegt
@raym: Hoe wilde u die waterstof gaan maken dan?…….Eerst even inlezen graag.
tupperware zegt
@raym:
Kom eens onder die steen vandaan, ooit gehoord van getijdencentrales, zonne-energie, windmolens, biomassacentrales en meer van dat soort “innovaties”?
De elektriciteit die wij gebruiken wordt allang niet meer alleen hier opgewekt. De groene stroom die hier uit het stopcontact komt kan best komen van een waterkrachtcentrale in Noorwegen of een Kerncentrale in Frankrijk, om maar iets te noemen.
Echt, de wereld is kleiner dan je denkt.
Waterstof past dus duidelijk niet in dat plaatje, daar heb je namelijk heel veel stroom voor nodig om het te maken.
Ook de opslag van dat uiterst explosieve goedje is in een auto geen sinecure.
O.a. BMW was daar 30 jaar geleden al mee bezig, als het zo simpel was hadden ze daar wel voor gekozen i.p.v. de huidige i lijn.
Honda heeft al een aantal jaren een proef lopen met de Clarity in Californië maar die gebruikt waterstof voor een brandstofcel en rijdt dus gewoon op stroom.
norge zegt
@raym: Hier draait het meeste op water, lekker toch?
vos115 zegt
Briljant.
Gewoon een gerenatortje bij de Aldi halen en hupsakee…
Vullen met de tankpas en klaar.
farsteps zegt
@vos115: Moet je wel de “kilometerstand” van je generatortje opgeven als je met de tankpas tankt :p
TimD zegt
@vos115: ja een Aldi generator, die zelf ook lekker onder stroom staat haha !
TimD zegt
Ik snap het al… Meneer heeft een affaire en komt in de nacht thuis en wil zijn vrouw niet wakker maken !!
Gulli zegt
Het geheel stond idd op de serviceplaats van de rally van Hellendoorn, zou nog mooier zijn als hij er een kannetje racebrandstof in had gegooid ;) Overigens is het gewoon een benzineaggegraat, gewoon omdat het kan.
gregorius zegt
Weet iemand het volgende:
Als je een stilstaande V60 (of wat voor n plug-hyb dan ook) niet op kan laden omdat er geen elektriciteit is.
Stel dat, als je weet dat je bijv een uur stilstaat (parkeert). En dan via een programma de motor op de optimale toeren laat draaien om de batterij op te laden. Vervolgens, als je m weer nodig hebt (en veel stadsverkeer doet), rijd je elektrisch. Zou je daar benzine mee sparen?
vos115 zegt
@gregorius ik denk dat de doorsnee PIH Volvo rijder hier zich totaal niet druk om zal maken.
Ik heb een achterbuurman die volgens mij niet eens weet dat ie een plugin heeft, want zijn auto wordt niet geladen thuis.
gregorius zegt
@vos115: het gaat me ook niet om wie t doet, maar meer om de theorie.
In principe rijdt je elektisch veel efficienter in de stad dan op benzine/diesel waar je constant me optrekt. Hoe veel efficienter? In dat geval zou je toch kunnen zeggen dat als je dat ding op optimale rendement laat draaien, dat je de accu;s tot een optimaal percentage kan opladen.
kouwi zegt
@vos115: oppakken voor belastingfraude die mensen!
vos115 zegt
@gregorius volgens mij is dit minder zuinig.
Een gemiddeld HTK aggregaat doet in het slechte geval 1 liter brandstof per uur bij een continuestroom van 2000Watt (rekent even makkelijk).
Gesteld dat de accu van je Volvoot leeg is, moet ie bijna 6 uur pruttelen om hem vol te krijgen.
Is dus 6 liter brandstof (benzine). Met een beetje beheersing rijdt je 1:15, ook in de stad, en dat kost je dan iets meer dan 3 liter diesel. Je zal dus minder brandstof nodig hebben, en dat wat je gebruikt, is ook nog iets goedkoper. Slechte case dus.
gregorius zegt
@vos115: Ok, prima.
Dan nemen we nu de Chevy Volt / Opel Ampera. Daar zit een range extender in. Nou heb ik nooit in dat ding gereden en ik lees dat dat ding in het echie, als je m niet hebt opgeladen, richting de 4.2l / 100km gaat. Dan zit je dus precies aan dit idee: met een aggregaat energy opwekken om een auto elektrisch te laten rijden. En dan zitten we toch wel iets onder het gemiddelde verbruik van een onopgeladen PiH; laat staan, stadsgebruik.
En over het aggregaat: ik ben er niet erg in thuis: maar ik kan me zomaar voorstellen dat die dingen om te maken ook relatief goedkoop moeten zijn en daardoor misschien niet dezelfde efficientie bereiken als auto-motoren.
Kortom: ergens knaagt het toch. Ik zou graag eens een goed onderzoek van een automaker willen lezen.