De hypocrisie ten top.
Na het lezen van de headline denk je vast dat het hier om een of andere verknipte grap gaat, maar dat is dus mooi niet het geval. In China zijn ze bloedserieus: dit vrachtschip neemt de komende tijd een klein deel van het vervoer van de steenkolenwinning voor zijn rekening. Het vaartuig zal de grondstof gaan vervoeren over de Parelrivier in de Chinese provincie Guangdong, gelegen tussen Macau en Hong Kong.
We kunnen ons blijven afvragen in welk universum dit in godsnaam een strak plan leek te zijn, maar we kijken liever naar de positieve kanten. Afgezien van dit zielverterende plan, is het namelijk een behoorlijk puike machine. Het schip is 70.5 meter lang, net geen 14 meter breed en weegt in totaal 2.000 ton. De boot wordt aangedreven door twee elektrische motoren, waarvan de lithium batterijen gezamenlijk over 2.4 MWh aan energie beschikken en 26 ton wegen.
Volgens de berichten komt het schip na een keer goed opladen 50 mijlen, of ongeveer 80 kilometer, ver. Het vrachtschip kan vervolgens opladen bij twee gigantische laadstations, die aanwezig zijn op de beide scheepswerven waartussen de boot vaart.
Hoewel deze situatie niets minder dan eigenaardig is, kunnen we de komst van elektrische schepen eigenlijk alleen maar toejuichen. Er zijn immers talloze vaartuigen waarvan de uitstoot gelijkstaat aan die van miljoenen auto’s. Dat er eindelijk eens wat gedaan wordt om de lachwekkende doelstellingen voor de zeevaart aan te pakken, is dus een welkome verrassing.
kobus1967 zegt
Eh groen7.nl?
ikschrijfookoverautos zegt
@kobus1967: #botenblog
plopkoekje zegt
Waar is de auto?
koekwaus zegt
@plopkoekje: laatste alinea, waar gezegd wordt dat de uitstoot van sommige vrachtschepen gelijk staat aan miljoenen auto’s.
breakingpoint zegt
edit-aangepast
goodolddays zegt
Dit is auto gerelateerd omdat?
ikschrijfookoverautos zegt
.. het grappig is
goodolddays zegt
@ikschrijfookoverautos: poe poe wat grappig
jerry zegt
@goodolddays: jij op je goede oude dag ook nog wat kan leren…
Dutchdriftking zegt
het idee is natuurlijk top, nu krijg je groene steenkool!
gregorius zegt
Is het nou wel zo handing on zoveel Lithium te gaan gebruiken voor dit soort schepen? Hadden we niet al bedacht dat we alleen met auto’s en apparaatjes al het lithium al in een jaar of 25-50 op gaan gebruiken?
trustmeiamanengineer zegt
@gregorius: Schijnt heel erg mee te vallen. Bovendien is het recyclebaar itt steenkool of olie.
cisn zegt
edit-aangepast
fanboy zegt
Bizar, maar ook fantastisch om te zien dat dat gebouwd wordt.
Snelle rekensom leert dat je op het oppervlakte van het schip 180KW kan opwekken. Dat zou, even heel grof geschat, terwijl hij vaart 1/3e van z’n power kunnen leveren? Maar misschien vaart hij wat sneller dan ik denk en is het aandeel dus minder.
felixff zegt
@fanboy: Helaas bleken zonnencollectoren geen optie door de smog van een nabijgelegen kolencentrale…
lekbak zegt
@fanboy: Ik las vandaag dat er in Nederland 7 miljoen subsidie is afgegeven voor het realiseren van elektrische binnenvaartschepen. Voor het pendelen in de haven. Ze gaan werken met 20ft containers als accu. Accu leeg, nieuwe vers geladen container erop en weer gaan. China loopt voorop op dit moment maar nederland volgt snel.
draadloos zegt
@lekbak: jij kunt ons vast vertellen wat 1 schip / aandrijflijn normaal kost?
lekbak zegt
@draadloos: Binnenvaart, zeevaart en kustvaart is allemaal heel verschillend. Maar binnenvaart, voor zover ik heb gehoord, 4 miljoen voor het schip waaronder 0,5 voor de aandrijflijn. Maar op een of andere manier willen werkgevers dat niet graag vertellen aan hun personeel dus het kan iets afwijken.
mundus zegt
@draadloos: Ik wil, een paar mensenlevens en een boel verwoeste natuur.
fanboy zegt
@lekbak: Ah mooi om te horen! Containertje omwisselen is inderdaad praktisch. Toch denk ik dat er bij vrachtschepen met van die kleppen (dus geen containerschepen) er dan ook een hele hoop standaard zonne panelen op moeten kunnen.
Er zijn trouwens ook initiatieven om weer zeilen te gebruiken (als hulp), maar dat is vooral voor zeevaart relevant geloof ik. (niet dat het op binnenvaart niet kan)
lekbak zegt
@fanboy: Zeilen werkt niet in de praktijk. Bij elke bocht moet je de boel weer aanpassen en vooral je zijdelingse verplaatsing word veel te groot. Met name bij lege schepen is het schip nu al een speelbal van de wind. Ook zit je met bruggen. Openen kan meestal niet en is vaak zelfs niet eens haalbaar wegens de frequentie waarbij dat zou moeten. Daarbij zal er spontaan een burgeroorlog tussen schippers en automobilisten ontstaan mochten de bruggen wel moeten draaien.
Zonnepanelen zal ook niet snel gebeuren. Te kwetsbaar voor water en vallende lading. Ook worden de “kleppen”, die we vanaf nu luiken gaan noemen ;-) op elkaar gestapeld bij laden en lossen of als er grote partijen bulk vervoer word die nat mag worden. Het gewicht is wel degelijk een dingetje. Een paar ton maakt niet veel uit maar 800m² weegt er nogal in. Komt nog bij dat het onbetaalbaar is en er geregeld luiken sneuvelen of beschadigen.
Ik snap je gedachtes enzo wel maar het is allemaal zo simpel niet als je er met wat meer kennis van zaken over nadenkt.
Zeevaart is wat sommige dingen betreft wel iets anders maar bijvoorbeeld hun luiken zijn niet voor niks zo zwaar uitgevoerd, er komen soms enorme krachten op. Zeilen doen ze alweer inderdaad.
fanboy zegt
@lekbak: Ja zeilen lijkt me ook niet praktisch voor de binnenvaart. En zonnepanelen op de luiken misschien ook niet.
Met passagiersschepen zie je ook al veel initiatieven met zonnepanelen, van klein tot groot. Dat lijkt heel mooi te werken, maar is de belading natuurlijk veel minder.
Overigens zou ik niet zo inzitten over de zonnepanelen. Er zijn van die platte (flexibele) zonnepanelen waar je overheen kunt lopen en die geen problemen zullen hebben met het zeewater. Als er belading op valt is natuurlijk een ander verhaal.
fanboy zegt
@lekbak: Rondvaartboten gaan ook al naar elektrisch trouwens, maar dat wist je waarschijnlijk al.
mundus zegt
@fanboy:
”It takes around 1 lbs of coal to generate 1kwh so 2400 lbs are needed to go one way or 2.4 tons for round trip.
It carries 2200 tons so .1% of its carrying weight goes into the power.”
germancarsftw zegt
Waar komt de stroom voor de boot vandaan? Als een good ol’ kolencentrale voor de stroomvoorziening zorgt krijg je in deze wel een héél vreemde vorm van self-fulfilling prophecy….
barkingiron zegt
En zijn stroom komt van de molen centrale. O, o, o, wat een symbool politiek
baardmijt zegt
@barkingiron: Mooie typo. ?
barkingiron zegt
@baardmijt: shame on me
baardmijt zegt
@barkingiron: Was geen terechtwijzing. Vond ‘m grappig. Is het vast niet, maar dat vond ik oprecht.
Gulli zegt
@Lekbak, kom er maar in! :) (bulkvervoer over water is natuurlijk schoner/efficiënter dan het equivalent aan vrachtauto’s te laten rondrijden, dat is gewoon zo)
Ook dit is weer geheel tweeledig natuurlijk. Of je nou wil of niet je kunt niet in een dag alle kolencentrales sluiten, dus die vraag naar kolen zal er nog wel even zijn. Dan kun je ervoor kiezen om de kolen elektrisch te vervoeren of nog steeds met diesel. Dus in die zin vind ik het goed om te zien dat ervoor gekozen is om voor elektrisch te gaan. Dat maakt in elk geval dat de lokale uitstoot vermindert, en je moet ergens beginnen natuurlijk.
Aan de andere kant, de aloude vraag (Die ook voor onze mooie PHEV’s en EV’s geldt) waarmee is de stroom die deze schepen gebruiken opgewekt? Als er voor een klein dorp aan energie moet worden gegenereerd om dit schip op te laten drijven kun je er bijna wel zeker van zijn dat dit weer via kolencentrales is opgewekt. Tenzij er daar in de buurt een enorm windmolenpark of zonnecentrale ligt is dit weer water naar de zee dragen.
Maar goed, het belangrijkste is; de schepen beginnen er ook klaar voor te raken.
fanboy zegt
@gulli: Dat “kleine dorp aan energie” werd anders toch wel opgewekt, maar dan door diesel.
Gulli zegt
@fanboy: ja dat is precies wat ik bedoel. Je doet het goed door voor elektrisch te kiezen, maar zolang dat nog niet 100% uit duurzame bronnen komt los je er op de lange termijn niets mee op. Dus het is goed dat het ergens begint, maar het is idd slechts een begin.
lekbak zegt
@gulli: Prima ontwikkeling volgens mij. Totaal niet relevant voor schepen die iets langer moeten varen, zoals zeevaart of de meeste binnenvaart. Maar uitermate geschikt voor in de havens. En dat vinden meer mensen in nederland want er is net 7 miljoen subsidie gegeven voor elektrische schepen.
ghost zegt
“Het is in principe te ziek om te zien dat niemand het stopt. Wie heeft nog niet zijn ziel verkocht, of zit ik hier soms midden in de firma van List & Bedrog.”
Oftewel hypocrisie ten top!
w0o0dy zegt
De deksels blijven draaien terwijl het schip opwarmt en geladen of de lading uitgeladen wordt.. eerste winst voor elektrisch. Het gewicht van de accu’s is niet zo relevant voor een schip. En de stroom KUN je duurzaam opwekken of schoner dan met scheepsdiesel… Dus ja afgezien van de lading goed plan.
Overigens 2,4 mwh is dat dan niet een veel grotere accu dan het project van Tesla in Zuid Australië?
lekbak zegt
@w0o0dy: Hooguit de generator die blijft draaien. De hoofdmotor gaat gewoon stil als een schip ligt te laden of te lossen hoor. Los daarvan is dit een prima ontwikkeling maar totaal niet relevant voor 99% van de schepen. Je kunt onmogelijk genoeg energie in een accu stoppen om een schip enkele dagen of weken op te laten draaien. Laat staan die energie in een paar uur in een accu te stoppen. Leuk voor pendelschepen maar totaal niet geschikt voor de rest van de vloot.
w0o0dy zegt
@lekbak: een brandstof cell (nu nog waterstof maar dat kan werken met methanol) zou dat probleem wellicht heel elegant kunnen oplossen!
marc94 zegt
@w0o0dy: allemaal een kernreactor aan boord.
w0o0dy zegt
Dieselmotor IPV deksels… Stomme autocorrectie
Gulli zegt
@w0o0dy: dekselse autocorrectie!
w0o0dy zegt
@gulli: ? scherp, i stand corrected.
shibby zegt
Elektra en water, levensgevaarlijk
Arnoud zegt
@shibby:
Nog nooit van watergekoelde elektromotoren gehoord? Of hoe denk je dat de verlichting aan boord van schepen werkt? Dat zijn geen gaslampen meer, hoor. ;-)
allesmetturbo zegt
Alleen maar goed, nu de rest vd vrachtschepen op zonne-energie en dan kunnen we de v8 weer uit de schuur halen zonder eco gezeur
wijsneus zegt
Ach, hier kan je wel grappen over maken. China is wel een van de meest vooruitstrevende landen wat betreft duurzame energie.
Wij in het Westen zijn maar wat aan het aanpappen en nathouden met rechtse politici die het klimaatprobleem bagataliseren en VVD’ers die kiezen voor de meeste winst op de korte termijn. In de tussentijd verpatst China hun steenkolen aan het buitenland, investeert de winst in duurzame energie om ons vervolgens over 50 jaar afhankelijk te maken van hun energie. De wet van de remmende voorsprong…
BaRa zegt
“Hypocresie” – dat is wat ik ook altijd denk als ik een paardentrailer achter een auto zie… facepalm voor de titel.
stfu zegt
Jaap en deze redacteur schijnen andere personen te zijn, maar allebei posten ze graag iets negatiefs over elektrisch. Dit is totaal niet autogerelateerd ook..
bassx zegt
Wel een motor minder die anders op oude stookolie draait en gifstoffen de atmosfeer in blaast.
potver7 zegt
@bassx: Dus dat schip vaart nu steenkolen naar een centrale die de electriciteit opwekt waarmee het schip kan varen… Zo hou je mekaar wel lekker bezig in ieder geval. Ik zou stoppen met varen…
Scarface zegt
Gelukkig zijn accu’s heel veilig. En de rook van brandende accu’s ook.
https://www.risicosinbeeld.nl/risicos-en-preventie-2/brand/het-brandgevaar-van-accus-laden/
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/Megabatterij-veroorzaakt-brand-bij-Engie-Electrabel-in-Drogenbos/9952306?ckc=1&ts=1512587526
stfu zegt
@scarface: Nee, brandstofauto’s zijn zo lekker veilig… Hoeveel EV’s zijn in brand gevlogen en hoeveel brandstofauto’s per dag.. Duizenden tegenover een 0,00001
Scarface zegt
@stfu: Dat zeg ik ook niet. Er wordt echter niet stil gestaan bij het risico van accu’s. Botsing, brand, opladen, electrocutie (stalen boot!), etc. Het groene sprookje is en blijft een aaneenschakeling van wegkijken. Daarom ben ik standaard sarcastisch over dit soort ontwikkelingen. Het enige wat ik als voordeel zie van electrisch rijden is het decentraal opwekken van energie, zodat je geen verbrandingsmotor in een stad o.i.d. hoeft te gebruiken. Een schip daarentegen, en zeker dit formaat, gebruikt energie van een kleine centrale, en dat dat is het feitelijk ook, dus met een superschone diesel aan boord ben je dan effectiever bezig dan die energie eerst in een accu proppen. En dán denk ik aan de risico’s van accu’s, en dat is mijn punt. Daar wordt hier volledig aan voorbij gegaan. Het groene sprookje ten voeten uit.
Scarface zegt
@scarface: decentraal? centraal dus, maar dan buiten het centrum van een stad… dat dus.
fanboy zegt
@scarface: Wacht even een “superschone” (ha geloof je hetzelf) diesel is dan efficienter bezig dan stroom in accu’s laden? Stroom in accu’s laden gaat met een efficientie van 95% o.i.d. Een diesel haalt max 40% en is echt niet schoon. Boten worden een stuk minder gereguleerd dan auto’s (in China al helemaal)
En hoe denk je dat die diesel in dat schip is gekomen? Die diesel is ook weer met de boot ergens anders vandaan gekomen, wat ook niet gratis was.
Als jij standaard sarcastisch naar dit soort ontwikkelingen kijkt, ben jij degene die een aaneenschakeling van wegkijken doet.
Elektrificatie van dit soort doeleinden, is hetzelfde als elektrische vrachtwagens/bussen e.d. Het is efficient, stoot geen rotzooi uit, en de stroom kan anders opgewekt worden.
China heeft een lange termijn strategie, die bewust gestoeld is op het ranzige kolen, om zonne-energie groot te maken. Dit is nu aan de gang. Zo af en toe bouwen ze een zonne-centrale met meer capaciteit dan Nederland heeft liggen.
tarquesh zegt
Terug naar het stenertijdperk lijkt me ook niet echt de oplossing. Met pijl en boog op een hert schieten in je berenvel.
Daarom, langsaam en goed de weg naar duurzaamheid op, en nu nog brengt het schip steenkool naar een electriciteitscentrale, straks vervoert het grondstoffen voor zonnenpanelen.