
Hou je vast voor een hoogst opmerkelijk kijkje in de keuken der rijke Ferrari-verzamelaars.
Gotta catch ‘em all (TM) geldt niet alleen voor irritante fantasiebeestjes die hele volksstammen op de been brengen (we hebben het over Pokémon), maar natuurlijk ook voor alle limited editions die Ferrari op de markt brengt. “Op de markt” kun je in dit verband met een korreltje zout nemen. De écht exclusieve modellen worden natuurlijk gewoon direct aan de zeer goede klant verkocht en ieder ander met een dikke portemonnee heeft vaak pech.
Preston Henn, een 85-jarige inwoner van de Amerikaanse staat Florida én Ferrari-verzamelaar, had wel oren naar zo’n LaFerrari Aperta. De coupé bevindt zich immers al in z’n collectie, dus wat doe je dan? Inderdaad. Je stuurt een cheque ter waarde van 1 miljoen dollar rechtstreeks naar Sergio Marchionne en voegt een brief bij waarin je uiteenzet wat voor geweldige band je al decennialang met het merk hebt. Vervolgens wacht je naast je telefoon op het verlossende belletje en zo gezegd zo gedaan.
Dus niet. Henn kreeg het deksel op de neus in de vorm van een bericht waarin stond dat alle dakloze LaFerrari’s zijn uitverkocht. Dat pikte de oldtimer niet en daarom spant de verzamelaar nu een rechtszaak aan tegen Ferrari. Niet per se om alsnog een open LaFerrari aan z’n collectie te kunnen toevoegen, maar omdat zijn reputatie als Ferrari-verzamelaar schade zou hebben opgelopen. We verzinnen het niet. Hij eist minimaal 75.000 USD van de mannen in Maranello en we zijn uiteraard benieuwd hoe deze zaak gaat aflopen.
Wie de hele aanklacht wil lezen kan hier terecht.
Huilie huilie
Dit is natuurlijk niet meer dan volstrekt realistisch…
..not
@cpp1: hij heeft wel een punt hoor.
Omhoog gevallen bejaarde.
@baap: omhooggevallen Ferrari…
Amerikanen en aanklagen……
@z3mcoupe: Ach dat valt in de praktijk heus mee. Zijn vooral dit soort verhalen die -makkelijker- hun weg vinden naar de media.
Ondertussen wordt er in ons land een bijzondere rechtszaak gehouden :-)
http://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-rechtszaak-over-het-recht-een-vergiet-te-dragen~a1cfeca1/
Typisch Amerika…
Zeker de opa van Vettel..
@E34M5Touring: ?
@edjehaze: Die kan ook alleen maar zeiken tegen Ferrari.
@E34M5Touring: nog zo’n azijnzeiker idd haha
85 jaar, doel was vast om vooral veel op het circuit te rijden.
Haha, gekke Amerikanen. Als ‘ie een wapen had gedragen was het vast niet gebeurd…. ;)
Maargoed ik zou lekker met m’n cheque naar ome Horacio Pagani gaan, of von Koenigsegg. Krijg je nog iets veel exclusievers voor je centen ook.
@trustmeiamanengineer: moet je wel 2,5 jaar wachten
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: voor een exclusieve ferrari nog langer. Hoe lang was het ook alweer? 20 jaartjes??
Wauw, wat sneu! Kan ook alleen in amerika
Ach, al is de kans 0,00001% dat ie hierdoor alsnog zijn dakloze liefde krijgt, niet geschoten altijd mis!
Wat een kutleven zeg, als je zoveel resources hebt en je dan om dit soort dingen moet gaan druk maken..
@Jochempie: mensen van die leeftijd worden heel kinderachtig, serieus. En ze willen er ook vaak weer als kind uitzien. Kijk maar eens naar al die ouderen op de fiets, petjes op..driekwart broek aan…ze hebben nog net geen vlaggetje op hun fiets.
@cpp1: Het leven is een gaussische kromme. Je begint hulpeloos in de luiers en waarbij je gevoed moet worden en zo eindig je vaak ook. Dus dat de ouderen zich als een kleuter gaan gedragen op weg naar het hernieuwde baby leven is volstrekt normaal.
Wat een zeikerd..
Hahaha die Amerikanen toch, dat een rechter hier serieus tijd aan moet besteden.. Wacht je effe op de eerste die voor het dubbele van de aanschafprijs op de tweedehandsmarkt komt, heb je hem alsnog.
’t is zeker een vreemdeling, typisch Amerikaanse entrepreneur die schat-hemeltje rijk geworden is.
Heeft zelf met Porsches geraced en kreeg de eerste privateer 962 voor Le Mans, heeft de 24 uur van Daytona ook op zijn naam staan.
Dus vreemd maar absoluut niet dom.
En ergens heeft’ie wel een punt vind ik, als je als Ferrari verzamelaar een indrukwekkende collectie hebt opgebouwd en merken trouw bent en de poen hebt is het niet zo netjes van Ferrari om je als trouwe klat zo te behandelen.
Of zou Marchionne de man zijn 250 GTO willen aftroggelen voor weinig?
Ik heb trouwens wel bewondering voor zo’n vent, met niets begonnen en een imperium van vlooien markten cq overdekte vaste dag markten uit de grond gestampt !
Ik bedoel maar, je moet het maar zien, het gat in de markt, de meesten van ons zitten te wachten tot iemand het geld komt brengen; deze man is het gaan halen !
@desjonnies: maar als het waar is en hij heeft alvast een cheque gestuurd van 1 miljoen dan is dat niet heel netjes, op voorhand een brief etc sturen prima, maar niet door geld te sturen jezelf ergens het recht op leggen.
@desjonnies:
Het probleem is dat er ondertussen 4 keer meer “ferrari verzamelaars” zijn dan dat er LaF aperta’s gemaakt gaan worden. Iedereen met een beetje poen heeft tegenwoordig de 288GTO – F40 – F50 – Enzo en LaF omdat ze samen zo mooi op instagram staan. Dus Ferrari moet een keuze maken aan wie ze hem gaan verkopen en commercieel is het natuurlijk veel interessanter om hem te dan te verkopen aan een 40 jarige die met zijn silicon valley centjes nog vele jaren special editions gaat kopen dan aan een 85 jarige die morgen misschien het hoekje om is.
Wat een arrogant kut-merk is het ook. En tot mijn afgrijzen gaat Porsche dezelfde kant op, getuige de 911R. Iemand met genoeg geld om er een te kopen zou er ook gewoon een moeten kunnen kopen.
@Original_Arnoud: op = op komt regelmatig voor. Toch niet veel vreemd.
@Rhyo:
Een zichzelf serieus nemende fabrikant doet marktonderzoek om te bepalen wat de vraag is en stemt zijn productie capaciteit daar op af.
@Original_Arnoud: klopt. Alleen gaat dit niet altijd op. Deze benadering heeft als uitgangspunt te groeien als merk, waarbij exclusiviteit eronder gaat lijden. Er zijn genoeg producten waarbij de voorraad gelimiteerd is (niet alleen auto’s). In dit geval doet Ferrari er goed aan om de auto exclusief te houden (tevens ook beter voor de marktwaarde). M.a.w. Als je de gelukkige bent en je kunt de auto kopen, dan krijg ik als klant een goed gevoel. Ik koop namelijk iets uiterst exclusief!
@Rhyo:
Zoveel mensen zijn er niet die meer dan een miljoen op een auto stuk kunnen of willen slaan. Met de exclusiviteit zit het dus wel goed.
@Original_Arnoud: Klopt. Maar de 911R en de LaFerrari App zijn niet bedoelt voor de winst, maar voor de marketing.
Het maakt de potentiele kopers van het merk hebberig.
Het volk dat toch geen Porsche of Ferrari koopt, vindt dit soort modellen prachtig en zal het verrotten dat er weinig van gemaakt zijn.
En de rijke Harries die er een mogen kopen, zijn vaak klanten die al goed bijdragen aan de omzet op producten van de fabrikant waar wel dikke winst op zit (andere modellen, events, onderhoud) + dat deze klanditie op deze manier ook mond-tot-mond reclame zal doen binnen zijn community.
Maw: geweldig marketing idee zo’n gelimiteerde versie.
Kan me voorstellen dat er vast wel een toekomstige LaFerrari Spider eigenaar zal zijn die hem er 1 wil verkopen. Voor minimaal 3x het dubbele bedrag :)
@frenkyboy: ik kan je verzekeren dat zodra de eerste afgeleverd worden, er al een aantal te koop gezet worden…voor obscene bedragen. Tenzij Ferrari bij deze een anti speculatiebeding heeft ingebouwd, waarin staat dat men hem de eerst paar jaar niet mag verkopen. Net zoals bij de nieuwe GT 40.
@cpp1: dat gaat ook niet echt werken, de bedragen zullen dan nog hoger uitkomen, en men gaat er dan juist niet mee rijden om de waarde nog hoger te laten uitvallen.
Ach ja, als je dan toch een “goeie” band heb met het merk, is het toch vrij lullig als je wordt gepasseerd
@rd1991: Als je zo’n goede band met het merk had, had ie moeten zorgen dat ie bij de afname van zn dichte Laferrari al had gezorgd dat ie voor het volgende model weer op de lijst stond.
Waar maakt hij zich druk over
En als je miljonair ben dan is 75000 dollar toch niks
@alfagek: niet? Miljonair wordt he niet door zo te denken he.
Autoblog begint er een gewoonte van te maken om halve feiten te melden zodat er veel reacties komen die iets veroordelen. Niet dat ik het met de man eens ben, maar de reden dat hij een rechtszaak begint ligt toch wat genuanceerder. Het schijnt dat Ferrari aan derden heeft gemeld dat de man niet gerechtigd / gekwalificeerd was als koper. Daarom vindt hij dat hem onrecht is aangedaan. Het gaat dus niet om het simpelweg weigeren alleen.
Nogmaals ben het er niet mee eens, maar het ligt dus wel wat anders dan gesuggereerd met de halve waarheden.
@645cabrio: Ferrari heeft dat inderdaad vermeld over de beste man, Ferrari heeft dat echter gedaan nadat zij hem al hadden afgewezen voor de aankoop van de Spider en hij daarna getracht heeft om er toch één aan te schaffen via bekenden in het Ferrari wereldje. Tja zo’n verzoek komt dan heel snel in Italië terecht en die hebben de personen daarop bericht dat hij niet gekwalificeerd was en er dus ook niet één via andere wegen zou kunnen bemachtigen.
Denk dat z’n reputatie er na deze aanklacht er niet beter op geworden is ;)
Niet echt een goede band.
Ik had het anders gedaan als ik zoveel geld had…
Ik zou een spiksplinternieuwe schredder hebben gekocht, de allergrootste die ik zou kunnen vinden, en de hele verzameling Ferrari’s in hoogsteigen persoon met een grote hijskraan allemaal tegelijk de schredder in kieperen.
Uiteraard zou ik er een selfie van maken om die samen met de kilo-opbrengst van het schroot naar Sergio himself te sturen. Dan maak je pas een statement.
@moveyourmind: carbon levert niet zo veel op
@moondustfocus: Des te beter! Maak je Sergio nog duidelijker dat zijn meuk niks waard is. Dat zal hem leren.
@moveyourmind: Ik had m’n eigen merk opgestart. Beginnen met Tractors en dan kijken waar het schip strand ;)
Of je wacht even een aantal maandjes en je vindt er een op internet
@janmetdelangeachternaam: gezien zijn leeftijd kan een aantal maanden al te lang zijn.
Wat ??? het gaat hier om 75K? dat is echt niks (voor ons klootjes welnatuurlijk) De rechtzaak zal meer kosten. Gaat het niet om 75 miljoen?
@tomleeuw: Nee, er staat echt 75.000 in de eis???
en wat heeft deze gast een enorme Ferrari collectie met echt gave modellen.
ik heb even de aanklacht gelezen. De meeste opgesomde feiten gaan over de al dan niet objectieve redenen waarom Henn een gekwalificeerd persoon is. De belangrijkste punten volgens mij zijn de volgende:
———————————————————————————————————————————————
“9) Preston Henn immediately informed the Ferrari dealer with whom he had an arrangement, that he wished him to place an order for the automobile on his behalf. The owner of the dealership seeking to place the order was told by Ferrari North America officials that a LaFerrari Spider would not be sold to Henn.
10) Henn, disappointed that Ferrari North America refused to sell him the LaFerrari Spider despite his long and loyal and beneficial-to-Ferrari relationship with the manufacturer, sought to determine the reason why his order was not going to be honored by Ferrari.
11) Henn enlisted friends in the Ferrari world, seeking Ferrari’s rationale. They were informed by Ferrari officials that Henn was not qualified to purchase the LaFerrari Spider.
12) Hoping that such a comment was not accurate, and that Ferrari officials had somehow overlooked his credentials as a Ferrari owner and purchaser, Henn wrote to Edwin Fenech, President of Ferrari North America, to Enrico Galleria, Ferrari’s Senior Vice President for Commercial and Marketing, and to Sergio Marchionne, the Chairman of Ferrari Chrysler Automobiles, recounting his long commitment to Ferrari, seeking approval for his order.
13) Henn’s July 13, 2016 letter to Marchionne, who has told Henn that Henn’s 275 GTB 6885 Speciale is his (Marchionne’s) “favorite car,” included a check for $1,000,000 as a deposit on the LaFerrari Spider. On July 18, 2016, Enrico Galleria responded to Henn on behalf of Chairman Marchionne. Galleria wrote that “all units have been already sold” and “[A]s a consequence, I am sending you back herewith your deposit” and asked Henn “not to send any of those check [sic] directly to Ferrari or our managers. We cannot be responsible for checks or advances directly provided to us which bear the high risk of being lost.” See Composite Exhibit:
Henn’s letter, his $1,000,000 check, and Galliera’s reply.”
———————————————————————————————————————————————
Volgens Enrico Galleria die antwoorde in naam van voorzitter Marchionne was het niet eerder een kwestie van “gunnen” maar eerder dat Henn niet bij de eerste X hoorde. Waarom hij niet bij de eerste hoorden lees ik nergens, maar waarschijnlijk staat een 85-jarige niet bovenaan de lijst met personen om op te bellen als er een “speciale” wordt gemaakt.
Moest trouwens wel eens goed lachen met dit:
“We cannot be responsible for checks or advances directly provided to us which bear the high risk of being lost.”.
Ja ja, verloren :D
Hij heeft geen verkeerde Ferraris gehad;
1965 275 GTB
1971 Daytona Spider
1972 BBC 512
1985 F 40
1986 black Testarossa
1986 white Testarossa
1995 F 50
2003 Enzo
2005 FXX
2015 458 Speciale
2015 488
2015 LaFerrari
550 Barchetta
599
BBLM
MC 12 (Enzo with a different body) Super America
Schumacher Ferrari Formula 1
@matonias: geen 250 (lettertje lettertje lettertje, vul zelf in welke) dus geen echte verzamelaar voor ferrari…
Tja. Wat zal ik eens zeggen. Deze meneer is gewend zijn zin te krijgen. En wanneer dat dan niet gebeurt zijn de poppen aan het dansen. Ik snap dat meneer teleurgesteld is, maar is er niet een Amerikaans gezegde “you win some, you lose some.”
Overigens heb ik de heer Marchionne ook niet erg hoog zitten, maar dat terzijde.
er moet nog iets uitgevonden worden wat niet aangeklaagd wordt door amerikanen. straks klagen ze witte eitjes nog aan omdat die racistisch zijn…
Op zich idioot verhaal natuurlijk, maar het geeft wel aan hoe arrogant Ferrari wel niet is bij het verkopen van hun speciaaltjes. Als deze man al niet genoeg in Maranello geshopt heeft, wie dan wel?
Dus die kerel spaart units?
Dat is wat Ferrari hem heeft teruggekoppeld.
Trouwens, hij 85. De kans is aanzienlijk dat ie de sleutels niet eens meer in ontvangst kan nemen, of dat hij vergeten is dat hij er een gekocht heeft…
Bescheiden als ik ben zou ik al gelukkig zijn met een armzalige 488 Spider…
http://car-configurator.ferrari.com/488Spider?lang=en#config/1|2800008f|4086c00|74a8f012|80407b|800|2e01002|4a00|3a|2c0000|204083a6|300||4060000|20d85e0
Gewoon in Blu Corsa met een leren interieur in Cuoio (soort beige/bruin) interieur. Hoefde ik ook geen briefjes naar Marchionne te schrijven of advocaatjes in te huren…
$75.000 maar? Wat schappelijk voor een Amerikaan. En natuurlijk heeft hij gelijk, want hij is Amerikaan en Amerikanen hebben altijd gelijk dat weet iedereen. Kijk maar hun films zul je het zien.
$75.000 is voor Ferrari een uurtje petjes verkopen. Denk dus niet dat het een probleem wordt.
Dus hij accepteert dat hij de Ferrari niet mag kopen, en vraagt vervolgens 75.000. Ik denk dat meneer niet helemaal eerlijk is over het sturen van die cheque.
Mooi verhaal. Ik heb het niet op verzamelaars. Ik vind het wat pathetisch hebben. Het gaat meestal meer om het completeren van de verzameling dan om de auto’s an sich.
Blaaskaak, opgeblazen kaak, geblazen kaak, turbo kaak
Only in America…
Het zal de leeftijd wel zijn. Wat een grap, 75k vragen omdat iemand je een auto niet wil/kan verkopen.
Heeft de beste man wel zijn miljoen terug gekregenk/cheque niet verzilverd? Anders zou het een zure actie zijn van ome Sergio
Risico van t ‘vak’ verzamelen toch?
Ach, om de relatie met je advocaat goed te houden moet je die ook af en toe wat werk verschaffen.