Goeie reclame, mannen!
In het voorprogramma van de Formule E-race in het Argentijnse Buenos Aires reden twee autonome DevBots tegen elkaar ter promotie van de Roborace: een raceserie met zelfrijdend spul waarbij de auto’s gelijkwaardig zijn en de programmeurs het verschil maken. Let wel: deze auto’s halen snelheden tot zo’n 185 km/u, dus heel kinderachtig is de raceserie niet.
Kennelijk had de programmeur voor deze bewuste demo een bak koffie te weinig op. Een van de auto’s sneed een bocht te scherp aan en voor deze kar eindigde de race dan ook in een klapper. Gelukkig raakten er geen coureurs gewond, zoals de organisatie met een knipoog liet weten.
Wel moeten we erbij vermelden dat de raceserie momenteel nog volop in ontwikkeling is. Beetje makkelijk dus om de boel nu al af te fakkelen, wie weet gaan we ooit spannende races tussen autonome auto’s zien!
martijn11 zegt
Levensgevaarlijk straks gaan die auto’s er nog op eigen houtje van door!
pomoek zegt
Autosport is gelukkig nog steeds een laboratorium voor nieuwe techniek. De lessen die ze leren met deze raceserie gaat het autonome rijden denk ik een boost geven.
jeroenwz zegt
@pomoek: klopt. Maar het zal volgens mij nog zeker 20-30 jaar duren voordat we autonoom rijdende auto’s op ons wegennet hebben. Het is niet alleen de techniek ook de aansprakelijkheid die nog veel onduidelijkheden geeft. Klein voorbeeldje: wie is er aansprakelijk na een aanrijding? Want die gaan, zeker in het begin nog volop plaatsvinden. Al is het alleen maar omdat heel veel auto’s in het begin nog bestuurd zullen worden door onbekwame mensen in plaats van “onfeilbare” computers.
MDA zegt
@jeroenwz: ik denk dat je het helemaal bij het verkeerde eind hebt hier. Ten eerste : als je de huidige vorderingen ziet, zeker met de push van tesla, gaat het echt geen 20 jaar duren. Ieder groot merk op dit moment werkt aan zelfrijdende auto’s, dus het is eerder een kwestie van 5 jaar dan 20 jaar.
Ten tweede: ongelukken: zelfs in het huidige verkeer zijn met bijvoorbeeld Google’s zelfrijdende auto’s nu al veel minder dan met menselijke bestuurders.
Ten derde: de aansprakelijkheid voor een zelfrijdende auto blijft, net als nu bij de eigenaar. Daar is niks nieuws aan. Als nu je ABS op sneeuw gek doet en je crasht, wie is er dan aansprakelijkh? Jij toch? Wat als je vrouw rijdt ? Jij toch ? Wat als de cruise control aan stond? Sinds wanneer is dat een probleem geweest ?
Jochempie zegt
@jeroenwz: Het is over 3 jaar al zover.
Edge zegt
@jeroenwz: Dat zal veel sneller gaan dan die 20 jaar die je noemt. Kijk eens naar wat er binnen de huidige wetgeving al mogelijk rondom Tesla’s Autopilot. Autonoom rijden zit er hard aan te komen en ik verwacht dat de wetgeving over niet al te lange tijd erop aangepast gaat worden, zeker nu toch behoorlijk wat fabrikanten bezig zijn met autonome technologie.
Maar voordat autonoom rijden gemeengoed is, kunnen we wel zomaar die 20-30 jaar verder zijn. Zoals met vrijwel alle innovaties zal het volledig autonome verhaal ook eerst op auto’s als S-klasses en 7-series (en tegenwoordig ook Tesla’s) debuteren en pas jaren later in wagentjes als een Opel Corsa of VW Polo te vinden zijn. En dan is er natuurlijk nog de tweedehandsmarkt. Iemand die nu bijvoorbeeld in auto’s van een euro of 3000 rijdt, zal nog langer moeten wachten voordat autonoom rijden voor hem of haar betaalbaar wordt.
jeroenwz zegt
@edge: (en de anderen die gereageerd hebben) tuurlijk, “losrijdende” autonome auto’s zullen er al eerder zijn, maar voordat het hele of een aanzienlijk deel van het wagenpark zover is, dat duurt inderdaad 20-30 jaar. Ik weet ook dat naast Tesla, Renault-Nissan, Mercedes-Benz en BMW (om er maar een paar te noemen) mee bezig zijn, maar het vergt meer dan wat software. Navigatiesystemen moeten niet op een paar meter maar een paar centimeter nauwkeurig zijn. Wegen zullen moeten worden aangepast, in ieder geval de belijning (= witte strepen) zal in perfecte conditie en overal hetzelfde moeten zijn. Dat vergt een forse investering. En dan blijft toch nog de juridische kant van het verhaal en daaraan zitten meer haken en ogen dan de meeste mensen denken. Want ik denk dat wanneer je echt het stuur uit handen geeft, de techniek eindverantwoordelijk is. Dat jij dus als “bestuurder” inderdaad op je laptop (als die dan nog bestaan) kan gaan werken en niet dat je elke 5 seconden of minuten moet stoppen met werken om te kijken of alle systemen nog werken. Als er dan toch een ongeval gebeurt, waaraan ligt het dan? De techniek (auto en omgeving), software (voldoende geanticipeerd en snel genoeg gereageerd), toch de mens (waarschuwingssignalen genegeerd), of de weg (niet goed ingericht)? Ga er maar aan staan!
En met name de transitieperiode (de periode waarin een deel van de auto’s autonoom rijdt en een deel niet) gaat erg spannend worden. Ik hou er ernstig rekening mee dat die periode gepaard gaat met meer verkeersongevallen en -slachtoffers.
Tot nu toe werkt het menselijk brein in het verkeer nog steeds sneller dan de meeste computers…
En er zijn nog wel wat “bugs”. Zie het dodelijk ongeval in Amerika met een Tesla-rijder een paar maanden geleden. De Tesla had de vrachtwagen “niet gezien”.
En zo’n race als hierboven is nog heel simpel, want een afgesloten omgeving op een circuit, telkens hetzelfde rondje.
Op autosnelwegen gaat ook nog wel. Veel lange rechtstanden, verkeer gaat allemaal dezelfde richting uit, fysieke rijbaanscheiding (dus kans op frontale aanrijdingen is vrijwel 0) en weinig “verstoringen”. Anders wordt het al op N-wegen: vaak geen fysieke scheiding van de rijrichtingen, meer verstoringen (kruispunten, erfontsluitingen, enzovoorts).
Wat de echte lakmoesproef gaat worden tezijnertijd is het stadsverkeer. Gemengd verkeer, verkeer en “gevaar” loert aan alle kanten. Denk maar een drukke winkelstraat met gemengd verkeer, overstekende voetgangers, enzovoorts.
Daarom denk ik dat het zeker nog 20-30 jaar duurt voordat we echt overal autonoom kunnen en zullen rijden.
scaglietti612 zegt
@jeroenwz: Over die transitieperiode, ik zou niet weten waarom er dan meer ongevallen zullen gebeuren dan nu. Die talloze Tesla’s die nu al sinds enkele jaren autonoom op de snelweg rijden hebben tot nu toe toch niet meer ongevallen veroorzaakt? Integendeel, die Autopilot kan zeer goed anticiperen en tijdelijk ongevallen vermijden zoals al een aantal keren werd getoond op social media. Als die autonome wagens opeens overal op zullen zitten inbeuken dan is die rommel dan gewoon rijp voor de prullenbak, of zullen ze meteen ook voetgangers, fietsers en motoren gaan verbieden omdat die computers op wieltjes niet normaal kunnen gaan rijden. En denk nu ook niet dat de manueel bediende wagens opeens bij het spotten van een zelfrijdende wagen de een onweerstaanbare drang opwekken om er vollen bak op in te rijden.
Rick-dos zegt
Max reed ooit eens in Rotterdam de neus van z’n F1 auto er af tijdens een demo en kijk hoe het met hem verlopen is…
bimmert zegt
Deze post is waardeloos zonder bijbehorend filmpje natuurlijk!
kjeld zegt
@bimmert: https://www.youtube.com/watch?v=H6iLuKuP15w dit is alles wat ik kon vinden
smiley70 zegt
Mensen willen zien hoe state of the art materiaal op het scherpst van de snede bediend wordt door mensen. Een coureur dus.
Niet hoe een bleekneus na een avondje coderen presteert door een levenloos stuk blik perfecte rondjes te laten rijden.
dare2think zegt
@smiley70: Iets meer respect voor ingenieurs graag… Ze hebben meer voor jou gedaan dan je weet.
smiley70 zegt
@dare2think: Mooi voor ze dat ze zo hun boterham verdienen, maar die skills zal me nooit op het puntje van de stoel krijgen.
Haal het menselijk element uit een competitieve strijd, en de fut is eruit. Hoe mooi het ook gemaakt is.
dampu020 zegt
Dus over een paar jaar vervangt Phillips onze Max?
dampu020 zegt
Onze Phillips natuurlijk
realhustler zegt
Dilemma met autonoom autoracen:team 1 programmeert niet botsen en team 2 doet dat niet. Dus team 1 wijkt uit voor team 2 en team 2 wint. Diegene die de juiste balans vindtussen tussen botsen en uitwijken wint. Echter op de straat wil je ook niet deurklink aan deurklink door de bocht dus veel heb je er iets aan.
rob5nismo zegt
Een autonome race kan bijna niet spannend worden.
Alleen maar spectaculaire crashes opleveren.
lekbak zegt
@rob5nismo: of er nou een coureur zit te sturen of een nerd de avond ervoor wat code heeft geschreven maakt geen ene drol uit als je thuis op de bank zit. Zolang er snelheidsverschil is en er ingehaald kan worden kan het spannend zijn.
rob5nismo zegt
@lekbak: het menselijke gaat er dan uit dan kun je net zo goed een playstionspel op demo zetten en er naar gaan kijken want dat is dan ook spannend?
redbee5 zegt
Slechte reclame is ook reclame, anders had ik niks van deze race gehoord. Wel mooi dat er niemand gewond is geraakt. XD
Dutchdriftking zegt
En dan fan worden van een nerd?
clarkson zegt
@dutchdriftking: Nou he. Nu wilt iedereen nerd worden.
Wat een onzin allemaal
Edge zegt
@dutchdriftking: Ja, dat is wel het idee. Er kijken al genoeg mensen naar hoe anderen, vaak nerds, al dan niet competitief een computerspelletje spelen. Dat publiek is vast wel te porren voor Roborace.
mrrallycross zegt
Klinkt opzich wel leuk. Maar het is zonde als je een komma vergeet en dat hij dan crashed
tenaci zegt
Nu nog wat autonoom publiek op de tribunes dat geprogrammeerd juicht en klapt en dan kunnen wij lekker wat leuks voor ons zelf gaan doen!
Dizono zegt
Ehm, een autonome autorace eindigt in spektakel en dat zou jammer zijn? Dit is toch precies wat je wilt? Deftige klappers zonder bijbehorende gewonden.
sracert zegt
Heb de Formule-E race maar weer eens geprobeerd: nooit weer, wat een troep en een aanfluiting, next!.
Alfarobert zegt
Ook even Formule E gekeken. Klinkt voor geen meter,de snelheid is er niet dus na 5 minuten ga je wat anders kijken.