Een dying industry verzet zich hevig tegen de komst van nieuwe technologieën. Hoe voorspelbaar.
Omdat de overheid overambitieuze doelstellingen heeft als het gaat om elektrisch rijden, moet er zsm een netwerk van snellaadpalen langs de snelweg verschijnen. Stekkeraansluitingen om je EV met flink wat kWh-geweld vol te kunnen pompen. Zeg maar: voor 80% vol in een half uur. En wat je ook van EV’s vindt, om ze een slagingskans te geven MOET er een dergelijke infrastructuur uitgerold worden, en zijn snelladers cruciaal.
Maar nu komt Beta, de belangenvereniging van tankstations, plots in actie. In een kort geding tegen de staat eisen ze dat er helemaal geen snelladers komen. Het zou oneerlijke concurrentie zijn, want de brandstofboeren zijn de enige die brandstof en energie mogen verkopen langs de rijksweg. Immers, in de Benzinewet is afgesloten dat zij tot 2024 dat exclusieve recht hebben, en claimen dat elektriciteit een brandstof is. Gek, want een EV verbrandt toch helemaal niets? Dat is immers al in een kolencentrale gebeurd.
Enfin, over twee weken dient het kort geding, en horen we of de zoon van Ruud Lubbers zijn 200 snelladers mag gaan uitrollen. Op BNR, dat het nieuws vanochtend bracht, werd ook ANWB-directeur Guido van Woerkom aan het woord gelaten, om te zeggen dat ‘pomphouders niet innoveren’ en snelladers belangrijk zijn. Maar dat is niet het hele verhaal: de ANWB zit namelijk zéér diep in de snellaadbusiness en heeft baat bij een vrije uitrol. In plaats van het belang van ANWB-leden te dienen, zit Van Woerkom dus keihard te spinnen en zijn eigen stekkerhandeltje te promoten. Daar gaat het laatste beetje geloofwaardigheid dat je nog had, Van Woekerom. (via Groen7.nl)
Praeses zegt
Of de verzamelde pomphouders nou bang zijn of niet, ik vind het wel een terechte claim. Het is absoluut een geval van oneerlijke concurrentie.
Ik vind elektrische en semi-elektrische auto’s bestwel cool, maar er wordt echt ontzettend veel subsidie tegenaan gegooid om die dingen een beetje succesvol te maken. Een startende pomphouder krijgt echt niet zoveel subsidie en mogelijkheden van de staat.
In dit verband vind ik dat elektriciteit wel als brandstof opgevat kan worden trouwens.
brabantia zegt
@Praeses: en dat heeft een reden, overheden willen een wagenpark met minder uitstoot. Begrijpelijk.
2800cc zegt
@brabantia: Of je het nu uitstoot op de snelweg, of in een kolencentrale.. wat is het verschil?
Wellicht dat het ook nog beter is om het op de snelweg uit te stoten daar het dan beter verspreid tov de hoge concentratie CO2 uitstoot inde kolencentrales..
brabantia zegt
@2800cc: klopt inderdaad, het is niet 100% waterdicht.
autogek123 zegt
@2800cc:De CO2 uitstoot per km is met electrisch rijden nog steeds vele malen schoner dan met de huidige brandstoffen. Bij het berekenen van de uitstoot inclusief het produren/transporteren moet je uitgaan van zo’n 100/200gr CO2 per km bij stroom en 300/500gr CO2 per km bij benzine/diesel (als de specs van de auto 100gr/km zeggen). Je kan daarnaast ook nog eens voor schone stroom kiezen. Dat is bijna geheel CO2 vrij.
2800cc zegt
@autogek123: Heb je dan ook nog nagedacht over het produceren van de accu’s in de elektrische auto’s + levensduur en afbraak?
Als je dat allemaal in ogenschouw neemt zijn elektrische auto’s helemaal niet schoon..
;)
jrk68 zegt
@2800cc:
Ooit gehoord van het feit dat die accu’s gerecycled worden? Dat moeten ze namelijk wel om de simpele rede dat de grondstoffen te schaars zijn om weg te kieperen.
Probeer jij maar eens een liter benzine te recyclen….
Kom dus gerust eens onder je steen vandaan en verdiep je eens in de techniek. Echt het doet geen pijn….
autogek123 zegt
@jrk68: ja, op dat soort reacties ga ik nieteens meer in. En dan hebben ze het zelf nooit over bv de roetfilters dieheel veel grondstof en energie kosten om te produceren. En dan weet men ook niet dat deze diverse malen in een levensduur van een auto vervangen moeten worden. En het recyclen van deze roetfilters is ook veel te doen, maar hoor je niets over. En een accupakket hoef je maximaal maar 1 keer te vervangen in een levensloop als het tegen zit. In NL zijn er van alle Priii maar 2 accupakketen vervangen. Beide omdat ze langer dan een jaar stil hadden gestaan. Dat is blijkbaar niet goed voor deze soort accu’s.
2800cc zegt
@jrk68: waarom zit ik onder een steen?
Of beweer jij serieus dat de Li Ion accu’s al op grote schaal worden gerecycled? Daarnaast moeten die accu’s weer worden gedemonteerd, opgehaald.. etc.. etc, dat kost ook weer allemaal energie.. Zo zaligmakend zijn accu’s dus nog niet ;)
peterev zegt
@2800cc: Verschil is dat de elektrische auto hoe dan ook milieuvriendelijker is. Weet je zeker dat de snelladers grijze stroom gebruiken? Je moet niet zomaar wat dingen aannemen. Wat boer niet kent dar eet ie niet.
FelixF zegt
@Praeses: Die 200 snelladers waar het hier over gaat worden gewoon door een particulier bedrijf betaald. Lijkt me niks oneerlijks aan.
fooniac zegt
@FelixF: Wel als je er rekening mee houdt dat overheid de locaties benzinestations voor veel geld verkocht heeft (via veiling). Ik haal overigens uit de link dat de snellaad locaties ook geveild zijn en de intekening beperkt was,
Waarom combineert de pomphouder zijn station niet met een snellader. De infra ligt er (grotendeels) al en dan kunnen ze weer meer broodjes en koffie verkopen (aanzienlijk grotere marges).
FelixF zegt
@fooniac: Ik doelde op de gesuggereerde oneerlijkheid wegens vermeende subsidies. Deze laadpalen lijken namelijk eens niet door de overheid bekostigd te worden. Daarbuiten heeft @Praeses wel een beetje gelijk. Waar ze in bijvoorbeeld Duitsland er nog vanuit gaan dat mensen een EV met hun verstand kopen, denken Nederlanders alleen aan hun portemonnee. Daarom heb je die subsidies hier wel nodig als je EV’s wilt hebben.
flutterby zegt
@fooniac: Ik snap ook niet dat bijv een Shell hier zelf niet op inhaakt en zelf deze snelladers neerzet. Naast stroom ook gratis wifi voor de opladers en natuurlijk de stroom verkopen.
In de praktijk denk ik wel dat de snelladers vaak bezet zullen zijn en je er daardoor niet op kan rekenen.
hobbelweg zegt
@Praeses: We leven nog steeds in een kapitalistisch land en vrije concurrentie hoort daar bij. Het feit dat de pomphouders/brandstofboeren (via lobbyisten) een wet voor elkaar hebben gekregen die hun exclusief recht (monopoly) geeft om energie te leveren langs de rijksweg vind ik zeer verontrustend en had volgens mij nooit mogen gebeuren. Dus als we toch om oneerlijke concurrentie spreken dan hebben de pomphouders niets te klagen.
Sofa zegt
@hobbelweg: Amen!
RuVi zegt
@Praeses: En de oliemaatschappijen die patenten voor elektrisch rijden opkopen en vervolgens in de kast donderen?
voytekbe zegt
@Praeses: Ach onzin, er is geen enkele reden waarom benzinestations geen rij snelladers kunnen gaan plaatsen. Iedereen die een half uurtje moet opladen kunnen ze perfect opvangen met een winkeltje, restaurant of bar om een hapje en/of drankje te nuttigen en zo draaien ze dan ook weer extra omzet.
De snelladers lang de snelweg die door de overheid geplaatst worden mogen gewoon niet gratis zijn.
voytekbe zegt
@voytekbe: Toch even vermelden dat de laadstations ook niet gratis te gebruiken zijn natuurlijk
Vanquish zegt
@Praeses: Pomphouders die niet mee willen veranderen gaan het op den duur niet halen, helemaal waar. Maar dat is bij alles zo. Elektrische auto’s hebben nu eindelijk de specificaties die ze interessant maakt, brandstof raakt op, de conclusie is snel te trekken. Daarnaast, de brandstof bedrijven trekken onze bankrekeningen helemaal leeg, waarom neem je het voor ze op?
peterev zegt
@Praeses: Joh wat denk je hoeveel miljarden aan oliesubsidies gaan er doorheen? Milieusubsidies kunnen daar een puntje aan zuigen. Of werk je voor een oliebedrijf?
peterev zegt
@Praeses: Oliesubsidies kosten ons veel meer geld dan de magere milieusubsidies. Oliesubsidies lopen in miljarden. Dus jouw argument is niet veel waard.
mout zegt
Tot op heden was er weinig reden EVs serieus te nemen. Maar dat de fossielen van de fossiele brandstoffen nerveus worden, dat lijkt me nu de eerste aanwijzing dat EVs een rol kunnen gaan spelen.
FelixF zegt
Wat een domme reactie van die pomphouders. Zet zo’n paal naast je pompstation en voilà, allemaal potentiele klanten die een half uur niks te doen hebben behalve je veel te dure koffie drinken etc.
timberleek zegt
@FelixF:
waarschijnlijk willen ze dat ook. De palen bij hun stations (in hun beheer) ipv een losse partij die dat doet.
FelixF zegt
@timberleek: Probleem daarvan is dat de bekende oliemaatschappijen die dingen natuurlijk veel te duur aan gaan bieden om elektrisch rijden onaantrekkelijk te laten lijken. Maar die firma die 200 palen neer gaat zetten zal er geen cafeetje naast bouwen dus die mensen kunnen nog steeds naar de pompstations voor hun koffie.
betonstaal zegt
@FelixF: koffie die vervolgens gemaakt is van gerecyclede motorolie
timberleek zegt
@FelixF:
Dat is inderdaad heel waarschijnlijk.
Maar afgezien de gehanteerde prijzen. Ze hebben wel een punt. Ze hebben “alleenrecht” tot 2024, daar hoort dit ook bij. Het wordt dan niet letterlijk verbrand, het gebruik is in principe hetzelfde. Ik denk dat ze dit nog wel kunnen winnen
potver7 zegt
@timberleek: Als ze dat hadden gewild, hadden ze dus iets beter hun best moeten doen op de veiling waar locaties voor laadpalen werden verkocht. De oliemaatschappijen (als ze al aan die veiling meededen) hebben dus blijkbaar verloren bij die veiling, en gaan nu via de pomphouders zeuren dat het concurrentievervalsing is.
ardonjr zegt
Is het geen idee dat de pomphouders er zelf op inspelen en dus zulke palen gaan neerzetten?!
betonstaal zegt
eens kijken hoe sterk de oliekartels zijn om dit om te buigen
desjonnies zegt
@betonstaal:
Die hebben daar geen enkel belang bij.
Maar zullen er eerder achter zitten.
Want er zit nog zat van dat spul.
En onze economie draait erop, wereldwijd.
tunefuldjmike zegt
@betonstaal: Wat hebben de olie kartels hier nu weer mee te maken, stroom kan ook gewoon met olie/gas opgewekt worden, zal ze een worst wezen wie het gebruikt als het maar word gebruikt.
Simpson zegt
Het is oneerlijke concurrentie omdat hun monopoliepositie word aangetast?
Hebben ze te lang aan de ron98 gesnuffeld? Krijg je dat soort ideeen van teveel WD-40 door je koffie?
en daarbij: wie belet hen om zelf laadpalen te plaatsen? (En een extra WD-40 koffieautomaat?)
desjonnies zegt
@Simpson:
Als je het artikel goed leest, dan zie je dat de kaarten wat betreft laadpunten voor EV’s dus ook al geschud zijn, door een ander kartel, eentje waar o.a. ANWB diep in zit.
Simpson zegt
@desjonnies: aha, the plot thickens, zoals miss marple zou zeggen.
En ” De exploitanten van laadpalen hoeven namelijk geen huur te betalen. ” lees ik ook net op groen7.
Klinkt inderdaad alsof het ene kartel concurrentie krijgt van het andere kartel.
Ook al verkopen ze niet hetzelfde product (immers, klanten van de een kunnen niet terecht bij de ander)
Jochempie zegt
Een beetje pomphouder gaat zelf elektriciteit aanbieden!
fit4fun zegt
EV’s zijn voor bepaalde groepen een bedreiging: automonteurs die de nieuwe techniek niet kennen, bestaande autodealers die meer concurrentie voorzien van bijvoorbeeld Tesla, traditionele pomphouders, etc
Dat zou ook bepaalde negatieve reacties kunnen verklaren op auto websites…
fit4fun zegt
Zou in de toekomst ook voor elektriciteit langs de snelwegen een meerprijs moeten worden betaald? Net zoals je nu al de hoofdprijs dient te betalen als je tankt bij een snelwegstation?
ar156sw zegt
Lijkt me inderdaad haast logisch dat pomphouders zelf snellaadpalen gaan installeren. Zit nog een extra voordeel aan: de auto staat ondanks het “snelladen” toch enige tijd aan zo’n paal. De wachtende eigenaar is natuurlijk bij uitstek geschikt om van alles aan te verkopenj.
berlinetta zegt
Elektriciteit is dan wel geen brandstof, maar ik vermoed dat de rechter elektriciteit wel zo zal zien. In de jaren 70 heeft de Hoge Raad ook al bepaald dat elektriciteit een zaak is om zo te kunnen bepalen dat aftappen van stroom onder de delictsomschrijving van diefstal valt.
FelixF zegt
@berlinetta: Hoe de f maakt dat het dan ook meteen brandstof? Die correlatie ontgaat mij.
berlinetta zegt
@FelixF: Elektriciteit is toch ook geen zaak? Een zaak is volgens de wet een voor menselijke beheersing vatbare stof. De delictsomschrijving van diefstal houdt in dat iemand een zaak van een ander weg neemt. Elektriciteit is geen zaak dus zou stroom aftappen niet vallen onder de delictsomschrijving van diefstal. De Hoge Raad heeft toen bepaald dat elektriciteit ook als een zaak wordt gezien.
Dit zou je ook kunnen toepassen op deze casus. De benzinepomphouders zijn de enige die brandstof en energie mogen verkopen langs de snelwegen. Als er nieuwe brandstoffen komen, zal de rechter deze nieuwe brandstoffen of vormen van energie gelijk kunnen stellen met benzine en diesel.
sdk16420 zegt
@berlinetta: Dus als je een manier vindt om een auto op kleffe broodjes te laten rijden moeten alle restaurants langs de snelweg ook dicht van de pomphouders?
berlinetta zegt
@sdk16420: Het uitgangspunt is dat de wereld zich steeds meer ontwikkeld en de wet moet hier in mee gaan. Pomphouders wisten allang dat er nieuwe brandstoffen zouden komen.
Esprit_de_Flandre zegt
Haha, de fossielen.
Een slim bedrijf laat zich niet vervangen door een ander, het vervangt zichzelf…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Trouwens, desnoods zet je die dingen dan net na een grote afrit. Is er nog plaats voor wat boompjes en zo. Lekker groen…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: als het verkopen van fossiele bandstoffen je core business is dan zal innoveren natuurlijk niet je 2e natuur zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Dat zouden ze echter wel moeten doen. En zij die het doen gaan overleven. BP is bijvoorbeeld wel met innovatie bezig, maar je hoort er niet veel van (behalve BP Solar), omdat er nog niet echt grote doorbraken gekomen zijn…
http://www.bp.com/managedlistingsection.do?categoryId=9041755&contentId=7074490
davelepeef zegt
Ff zonder dollen, komen er dan parken met tientallen palen of moet men 1.5 uur wachten op de voorganger voordat je zelf een half uur met je jongeheer aan de slag mag?? Een normale pomp heeft een doorgang van een paar minuten, hoe moet ik dit zien?
fit4fun zegt
@davelepeef: Er zullen idd vele laadpalen aanwezig moeten zijn om te voorkomen dat je achter andere “ladenden” moet wachten. Gelukkig neemt de tijd die het duurt om een accu voor zeg 80% op te laden snel af.
fit4fun zegt
Misschien kunnen ze naast zo’n EV laadpalenterrein discreet wat luxe campers met charmante dames plaatsen zodat je de 20 minuten wachttijd aangenaam kunt doorbrengen ;-)
monsieurleloure zegt
Hier in Heiloo staat al een een snellaadpaal bij de Texaco, die denken vooruit.
peterev zegt
Ik wil een verbod op benzinepompen. Die gaat zeker komen over een paar jaartjes. Kat in het nauw maakt rare sprongen. “Het mag niet en het zal niet” denken ze nu nog.