Met dank aan Enzo Knol en consorten.
We vinden het als autoliefhebbers maar vreemd dat merken als Lamborghini, Aston Martin en Ferrari overwegen een SUV in het gamma op te nemen. Terwijl de twee laatstgenoemde merken nog geen model klaar voor de verkoop hebben, is Lamborghini met de Urus al een tijdje onderweg.
Het feit dat Lamborghini onderdeel is van de Volkswagen Groep heeft ze een voorsprong gegeven. Ze waren het eerste supercar merk die een SUV op de markt brachten met supercar-waardige prestaties. Die unieke factor zie je terug in de verkopen. Het merk dat eerst afhankelijk was van exclusieve modellen als de Huracán en Aventador heeft nu een waar volumemodel in handen met de Urus.
Het komt de exclusiviteit niet bepaald ten goede, maar dat zal Automobili Lamborghini S.p.A waarschijnlijk een worst zijn. In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht het Italiaanse merk 96 procent (!) meer auto’s in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. Lamborghini leverde wereldwijd 4.553 auto’s af. Om deze belachelijke stijging in perspectief te zetten: de verkopen over de eerste zes maanden van 2019 zijn meer dan Lamborghini destijds in heel 2017 verkocht.
Van die 4.553 auto’s ging het in 2.693 gevallen om de Urus. Van de Huracán werden 1.211 exemplaren geleverd en van de Aventador 649 stuks. Ondanks het feit dat de twee laatstgenoemde modellen al jaren op de markt zijn weet Lamborghini het gamma vers te houden. In het geval van de Huracán in vorm van de Performante (Spyder) en de EVO. Met de Aventador is de SVJ het meest recente model.
De meeste verkopen werden geboekt in de Verenigde Staten, China, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Duitsland. De populariteit in de Amerika’s nam extreem toe met een stijging van 128 procent in verkopen (1.543 stuks). Ook EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) tonen een mooie stijging van 67 procent (1.826 stuks).
Fotocredit: Enzo Knol via Instagram
Volvo_440_turbo zegt
En zo komt de droom van het verlengstuk van menig ego dichterbij…
drdre1 zegt
@Volvo_440_turbo: ooit was de 440 Turbo ook ’t verlengstuk van menig ego. ?
Volvo_440_turbo zegt
@drdre1: dat was eigenlijk een gevolg van omstandigheden, ik kon geen goede 480 turbo meer vinden na de crash en stootte per toeval op een hele nette phase 2 440 turbo, ik had mijn kelder toch vol motoronderdelen, dus why not? Ondertussen wel die hobby moeten opgeven en beginnen dieselen. En zeg nu zelf, wie van ons mannen heeft geen ego?
drdre1 zegt
@Volvo_440_turbo: helemaal gelijk. Mijn verlengstuk is een Focus uit 2005. Ik kom geen groter verlengstuk betalen. ?
Volvo_440_turbo zegt
@drdre1: Ik neem aan een ST natuurlijk ;)
drdre1 zegt
@Volvo_440_turbo: neehnnn….?… De portemonnee kwam niet verder dan de Futura uitvoering! ? ?
jpoers zegt
@Volvo_440_turbo: Haha, ik ken het gevoel ik “kreeg” een 440, met 2.0turbo renaultblok van mijn opa. Heerlijke wagen, ruim 200 over dr Duitse wegen. Helaas afscheid van moeten nemen door autokanker mrt flinke uitzaaiing naar de wielkasten en dorpels wel een aantal jaar het leven kunnen verlengen door dr plaatsing van een kunst-achteras. :)
Volvo_440_turbo zegt
@jpoers: Inderdaad, ze roestten wel serieus… Ik heb zo eens een 460 turbo echt gekregen van mijn technieker, was een phase 1 en nogal een rammelkar, daar prutste ik de turbodruk van naar omhoog en dan ging ik dikke BMW’s mee pesten,tot dat de begrenzer alles toesloeg, meestal na een tiental seconden, maar was meestal net genoeg voor mijn pestgedrag :D Btw, het was een Renault 1.7 blok getuned door Porsche tot 160 pk, en dan door Volvo zelf teruggebracht tot 120pk, zat dus wel wat rek op het blok…
silverscope zegt
Wat is toch die wereldwijde fascinatie voor SUV’s. Dat op zich is al fascinerend.
spykerboy zegt
@silverscope: omdat alle 40+ers graag hoog zitten, en een makkelijke instap hebben…
z4coupe30si zegt
@spykerboy: en slechtziend worden…
tttijn zegt
@spykerboy: ik zeker niet. #wegmetdesuv
Volvo_440_turbo zegt
@spykerboy: klopt + dat het een statussymbool was en voor sommige mensen nog steeds is, net zoals de eerste mobiele telefoons, je was arrogant al je zo eentje had maar op den duur werd het de normaalste zaak van de wereld.
itiswhatitis zegt
@spykerboy: comfortabeler, stiller, 3500kg trekgewicht en lekker neer kunnen kijken op de plebs…
berlinetta zegt
@itiswhatitis: Neer kunnen kijken terwijl je slechts 10 cm hoger zit.
itiswhatitis zegt
@berlinetta: ik heb het over een suv niet over een crossover
O plaat zegt
@itiswhatitis:
trek gewicht van 3500kg, hoeveel SUVs halen dat? Een paar Amerikanen die je op één hand kan tellen?
Mijn T3 met 55pk heeft meer toegestaan trekgewicht dan een GLC of XC90.
Zo comfortabel als een Sklasse of 7serie zijn ze ook niet. Enkel dus wagens voor droevige figuren om te tonen dat ze hebben.
spykerboy zegt
@shiva: Mitsubishi Pajero’s, om maar ff snel 1 te verzinnen kan dat easy…
itiswhatitis zegt
@shiva: een s klasse kan imo niet tippen aan het comfort van bijvoorbeeld een Range Rover l
peug206 zegt
@itiswhatitis: trekgewicht van 3500kg? Heb je een vrachtwagenrijbewijs?
itiswhatitis zegt
@peug206: bij 3500kg volstaat een BE rijbewijs
dutchneon zegt
@itiswhatitis: ?? ik kan je vertellen 3500kg is niks, want meeste aanhangers die dat mogen hebben wegen zelf al meer als 800kg. Alle ecte 4×4’s dus niet de XC90 of X5 maar Range Rover, G-klasse, Landcruiser, Pajero dat werk kun je met gemak 5ton achter hangen… dat heb ik al uitgebreid getest ;)
sirprize zegt
@spykerboy: maak daar eens gauw 50 plus van. Van al mijn vrienden en kennissen in mijn leeftijd rijden er 2 SUV, een in een Dacia Duster dus die is sowieso gediskwalificeerd, en de ander in een Skoda Kodiaq RS en die wordt gedoogd.
spykerboy zegt
@sirprize: Als ik bij mij in de wijk kijk met al die “jonge ouders” die rijden allemaal stuk voor stuks crossovers en SUV’s…. M’n overbuurman blijft altijd jaloers kijken naar onze pajero als ie uit zijn foutlander stapt :P
reactief zegt
@silverscope: Wat is het toch met die haat tegens SUV’s onder autoliefhebbers? Tegen een bepaald autotype zijn is ook wel een beetje sneu nietwaar?
Ik bekijk het liever gewoon per auto. Zo vind ik kijkend naar VW de T-Roc leuker en mooier dan een Polo. Een Tiguan daarentegen heb ik niets mee, dan liever een Golf.
str8six zegt
@reactief: precies dit. Vind SUV’s een stuk leuker dan de zoveelste MPV, groot deel van sedans etc. Een Touareg ziet er toch een stuk beter uit dan een Passat om maar wat te zeggen. Daarnaast vinden we ook allemaal Range Rovers dik en die hebben alleen hun bestaansrecht wegens dit segment, sterker nog, ze hebben het uitgevonden.
In de US zie je alleen maar SUV’s rijden, liever dat dan die Franse en Italiaanse koekblikken waarmee de Europese wegen overspoeld zijn.
O plaat zegt
@str8six:
in de US zie je meer sedans dan hier vind ik net. En ja ik zou een passat boven een touareg verkiezen. En ja de echte Range Rovers (dus niet die handtas die ze velar noemen) die hebben een bestaansrecht door hun off-road prestaties en trekkracht. Iets wat bij zo wat alle SUVs ontbreekt. Ik vind het poser bakken.
str8six zegt
@shiva: mag je vinden. Het enige wat ik zeg is dat ik de haat niet zo snap.
seicilindri zegt
@str8six: italiaans koekblikken waar de Europese wegen mee overspoeld zijn ?? De laatste 10 jaar nog wel eens op Europeese wegen gekeken ?
spykerboy zegt
@reactief: ik rijd ontelbaar x liever een SUV dan een station of MPV… ik snap het ook nooit zo, crossovers daar integen….
Jochen zegt
@spykerboy: hier nog zo een. Gewoon 2.000 kilo staal en AWD. Een SUV associeer ik met stoer willen doen en het niet kunnen zijn, maar wel proberen (like me). Bij een station of MPV overwint de hond en/of het gezin de keuze om de auto, nog iets droeviger dus.
jarnobakker zegt
@jochen: mwah , ik heb een MPV met 250 pk in parelmoer wit met 18″ velgen. Ik vind mijzelf niet echt sneu hoor. Ieder zijn ding
Jochen zegt
@jarnobakker: 18”? 4 thuiskomertjes onder je mpv ?
Kom op, de lol begint echt pas vanaf 20” en 300pk.
drdre1 zegt
@jochen: heb je geliked bij deze. ??
HzR zegt
@reactief: omdat het gewoon net niks is. Minder ruimte dan een MPV, kan niet echt het terrein in, groot en zwaar voor meer verbruik. Een echte terreinwagen kan ik wel waarderen, maar een SUV is van alles net niks.
reactief zegt
@hzr: of van alles precies genoeg.
Hoog genoeg voor instappen en overzicht, terreinwaardig genoeg voor de drempels, ruim genoeg en dan ook nog dat beetje extra ‘stoere’ uitstraling.
mashell zegt
@silverscope: het is een logisch gevolg op de wereldwijde fascinatie voor verkeersdrempels.
Eerst klagen de burgers bij de gemeente dat er in de wijk zoveel te snel gereden wordt, gemeente legt drempels om de snelheid er uit te halen, burgers kopen SUVs zodat ze comfortabeler en sneller over de drempels kunnen rijden.
drdre1 zegt
@mashell: dat is net zo logisch als zeggen dat mensen tegenwoordig meer in tanks met rupsbanden rijden omdat de gemeentes teveel rotondes hebben neergelegd. ?
harrie zegt
Die lachen zich rot, de Audi met verreweg de hoogste marge.
granlusso zegt
Waarom is het toch altijd ‘vreemd’ dat dit soort merken SUV’s bouwen? Als we nou eens realiseren dat alles wat wij ‘normaal’ vinden, door onszelf verzonnen is, dat relativeert je leven een stuk meer. En hoef je je niet meer zo bezig te houden met online gal spuwen over dingen die voor een ander (lees: de kassa van Lamborghini en consorten) wel van belang zijn.
pielemuis zegt
@granlusso: ja maar je vergeet dat iedereen uniek is, en allemaal winnaars zijn
gregorius zegt
@pielemuis: ik heb net even op youtube gekeken naar deze Enzo Knol; ik zal een jaar of 20 te oud zijn, maar ik begrijp (nog) niet dat deze gast een winnaar kan zijn.
pielemuis zegt
@gregorius: zijn content is niet voor ons bedoelt, wij zijn niet zijn doelgroep.
Maar die jongen krijgt het wel voor elkaar om iedere dag een vlog te uploaden waar gemiddeld een half miljoen kids naar kijken. Een gemiddeld TV programma met een hele productie erachter is er jaloers op. Niet te vergeten dat Enzo het vrijwel iedere dag doet.
Ik zou het niet voor elkaar kunnen krijgen om uberhaubt 10 minuten interessante content bij elkaar te krijgen in een week. Laat staan iedere dag, al voor 1500+ video’s lang.
pielemuis zegt
@pielemuis: zo iemand heeft dus een heel publiek van honderdduizenden kids verzamelt , waar die weer een bussiness model (merchandise, sponsor deals) omheen heeft gebouwd.
Z’n content is niet voor ons bedoelt. Maar stiekem is het absoluut een winnaar. Waar BN’ers via een heel netwerk, door je strot worden gedrukt. Is iemand als Enzo Knol wel self-made.
vaakbenjetebang zegt
@pielemuis: [img]https://img.discogs.com/x0JFmNjci9wIc-M7ivt8LF7tEd0=/fit-in/600×600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-3055500-1469273552-5421.jpeg.jpg[/img]
pielemuis zegt
@vaakbenjetebang: doet niet.
reactief zegt
De verkopen van de Huracan en Aventador zakken dus wel in… Hopelijk verdienen ze er genoeg knaken mee dat er weer een tof model ontwikkeld kan worden.
Ik snap trouwens niet dat hij populair is. Vind hem echt afzichtelijk. Elk ander model op dit platform is ‘mooier’.
Dutchdriftking zegt
@reactief: beiden lopen op de laatste benen. Ik verwacht op kort termijn een vervanger van de Aventador.
reactief zegt
@dutchdriftking: Ik hoop het. Ben nooit fan geweest van de Aventador, de Huracan trouwens ook niet helemaal. Vond de Gallardo en Murcielago toffer.
Dutchdriftking zegt
@reactief: De Huracan is mij ook te veel een rapper bak. De Murcielago (met name als SV) is nog altijd mijn droom Lamborghini. De Huracan als standaard bolide gaaf maar niet mijn ding (veel liever een R8) maar als oranje Performante op die gouden BBS veelspaak wielen wel weer heel gaaf.
reactief zegt
@dutchdriftking: Ja, Murcie blijft mooi. Mijn droom Lambo is echter nog een stapje ouder. Een Diablo 6.0 VT zonder spoiler. En het liefst dan ook zonder de achterbumper. Dat ziet er echt heel tof uit vind ik, zoals bij deze:
https://www.autoblog.gr/wp-content/gallery/2017/2000-lamborghini-diablo-gtr/2000_Lamborghini_Diablo_GTR_07.jpg
Maar dus niet met spoiler en verder uitgevoerd als standaard 6.0.
amphiby zegt
@reactief: +1, alleen je plaatje is een gtr zo te zien. Uitgeklopte wielkasten etc.
Stiekem vind ik de originele achterbumper ook gewoon mooi. Voor mij mag het ook lekker de 5.7 zijn hoor. En dan in het geel graag! ?
reactief zegt
@amphiby: Ja klopt. Het is niet gemakkelijk om een plaatje van zo’n achterbumper op een normale VT te vinden. Verder vind ik zo’n GTR veel te veel van het goede. Maar de flink omhoog lopende achterkant met de twee dikke pijpen eronder vind ik zelf altijd ontzettend vet ogen.
Zelf vind ik de 5.7 iets minder fraai. Die oogt net wat minder clean. Maar alles is relatief natuurlijk, ik zou er absoluut geen nee tegen zeggen.
Dutchdriftking zegt
@reactief: Gaaf ding, kijk deze maar, https://www.youtube.com/watch?v=SW_TvyYntDY deze uitvoering, kleur alles. Droomwagen. Zelfs de zwarte wielen staan goed, en dat gebeurd niet vaak!
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Hee! Ging jij niet een korte tijd terug naar Peru? Hoe was het daar? En hoe is de autocultuur?
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Ja klopt, ik ben er 4 weken geweest, in april en mei. Autocultuur is idioot. Ik heb een paar foto’s op Autojunk gezet van een schitterende Fiat in de hoofdstad : https://www.autojunk.nl/2019/04/fiat-850-238350. Verder is de auto echt een gebruiksvoorwerp, men doet er alles mee. Iedereen is taxichauffeur, reisgids, Alpacaherder, slager en boer. Het meest idiote waren de ‘liefhebbers’ welke roestbakken rondom in de deuken (geen kleine, de deuren konden niet meer open) aan het wassen en poetsen waren. Hoezo dan! Verder veel flikkerende lampjes, dit gebruikt men ook als kentekenverlichting, dus de kentekens zijn niet te lezen. Neon, veel audio, en de meest idiote vorm van claxon. Met name de Tuk-tuk’s waren flink versierd, hadden meer kilowatt aan audio dan aan motorvermogen, en wanneer men toetert (en dat doet men de hele dag) dan denk je dat het een sirene van de politie is.
Het verkeer is ronduit chaos, zoals in eigenlijk ieder derdewereldland. Dat de doorstroming beter is bij gebruik van regels, daar denkt men niet aan. De enige regel die men hanteert is dat de grote van het voertuig de voorrang bepaald. Voetgangers moeten rennen, fietsen kennen ze niet. Tuk-tuk’s moeten iedere auto voorrang geven, de auto’s zijn weer bang voor bussen, deze slaan gewoon af zonder te kijken. De vrachtwagens zijn traag, maar remmen nooit. Kortom, een gave belevenis, en ons geregelde landje is zo gek nog niet :)
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Haha dat klinkt erg goed! Dat moet een leuke vakantie geweest zijn.
emping zegt
@reactief: ik vind hem wel erg gaaf en mooi, zeker in het geel. Ieder zijn ding.
reactief zegt
@emping: Klopt, ieder zijn ding. Gelukkig wel. Anders zou het ook maar saai worden.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik zou als ik in dit segment zou shoppen voor de Q8 gaan. Maar begrijpelijk is het wel. Gelukkig zal ik nooit shoppen in dit segment, maar naast de supercar gewoon iets praktisch Duits zetten.
emping zegt
@dutchdriftking: Q8 is een SUV, Urus een SSUV. Toch net iets anders.
Dutchdriftking zegt
@emping: Binnenkort komt de RSQ8. Zal exact de zelfde aandrijflijn hebben.
lotuselises2 zegt
@emping: zou me niks verbazen als ze onderhuids 50% van de onderdelen delen
agnelli zegt
De laatste echte Lamborghini mi de Diablo, als Ferrucio ziet wat er van zijn merk geworden; de wel bekende draai in het graf.