Het lijkt er weer niet door te komen.
Lijken die Belgen in Vlaanderen dan toch zo sterk op de Nederlanders? In een nieuw mobiliteitsplan waren ideeën voor kilometerheffing opgenomen. Zeker niet de eerste keer, maar in andere gevallen kwam het nooit tot een daadwerkelijke uitvoering.
Nu lijkt het dat de invoering van rekening rijden voor personenauto’s wéér niet gaat gebeuren. Ben Weyts, minister van Mobiliteit in Vlaanderen, wil er een stokje voor steken. Wat hem betreft verdwijnt het idee van tafel en spreken ze er nooit meer over. De bevolking zou er niets in zien, aldus de minister tegenover VTM Nieuws gisteravond. Weyts is van mening dat men parlementaire ideeën niet, en ik quote, ‘door de strot van de Vlaming rammen’.
Het fileprobleem aanpakken moet niet door middel van rekening rijden, maar door middel van meer investeringen in verkeersinfrastructuur. Eigenlijk precies hetzelfde zoals we hier in Nederland zien. Ook hier ziet de coalitie niets in het invoeren van rekening rijden. Wel worden er miljarden gepompt in onder meer nieuw asfalt.
De Vlaamse minister was juist een voorstander van kilometerheffing. Na kritiek vanuit onder meer de bevolking heeft de minister zijn ideeën bijgesteld. Het is de bedoeling dat er straks 10 tot 15 miljard euro extra naar de infrastructuur gaat.
Fotocredit: @frissegast via Autojunk
dragspert zegt
10 tot 15 miljard investering? Daar kunnen ze net de ringweg van Gent mee opknappen.
raimondvanbarneveld zegt
@dragspert: 10 tot 15 miljard EXTRA
pomoek zegt
@raimondvanbarneveld: dat worden uiteindelijk 20 tot 30 miljard extra en de kosten van een parlementaire enquête. Liever niet schreeuwen aub.
gove zegt
@raimondvanbarneveld: dus 10 tot 15 miljard in totaal?
raimondvanbarneveld zegt
@gove: misschien werkt dit verhelderend voor je:
extra bijv.naamw.Uitspraak: [ˈɛkstra] meer dan gewoonlijk Voorbeelden: `extra lang`, `iets extra’s`Synoniem: bijkomend © Kernerman Dictionaries.
gove zegt
@raimondvanbarneveld:
Betekenis ‘grapje’
grap (de; v(m); meervoud: grappen)
1
iets vermakelijks; aardigheid, geestigheid, kwinkslag: iets voor de grap zeggen; dat is een dure grap is heel duur
-dikke van dale-
vroaaar zegt
@raimondvanbarneveld: en wat zegt de dikke Van Dalen? Want je begrijpt dat we natuurlijk niet zomaar een Israelisch woordenboekbedrijf op hun woord geloven…
justsomebody zegt
@dragspert: bij het eerste beste gat wat ze willen aanpakken is het geld al op !
koenmb zegt
We zullen zien na de verkiezingen…
dromedaris zegt
@koenmb: inderdaad. Die k*t-Weyts mag zich lekker met de diertjes bezig houden, daar is die goed in. Laat mobiliteit over aan mensen met verstand van zaken.
royaledeluxe zegt
@dromedaris: Moet Weyts zich dan met jou bezighouden… ;-)
Anyway, rekening rijden gaat nooit werken als er geen echte alternatieven zijn. Het is zoals met tabak, altijd maar de taxen verhogen heeft er nog niet voor gezorgd dat er minder mensen roken, integendeel… alleen de staat is er wel bij gevaren. En het is ook de staat die mee verantwoordelijk is om onze leefindex duurder te maken. Rare gasten zijn het die politiekers!
rammillius zegt
Binnenkort rij ik naar Brugge. Tijd geleden dat in België kwam. Maar lijkt mij het dat er sinds het leggen van de weg, nooit onderhoud aan is geweest. Maar ja, betonplaten vergen ook weinig onderhoud
unknown32 zegt
@rammillius: je hebt toch een G500 4×4 kwadraat hoop ik? Anders moet je de ostheopaat al best verwittigen:-(
leaper035t zegt
@unknown32: In Vlaanderen zal die G500 volstaan. In Wallonië heb je een monster truck nodig!
ghost zegt
@rammillius: enige wat daar in is geïnvesteerd langs die weg, zijn flitspalen.
O plaat zegt
Er zijn verkiezingen in mei en Ben Weyts heeft door dat dit zijn partij veel stemmen gaat kosten. Dus nu zegt hij dat het niet door gaat maar wees maar zeker dat het er wel komt mocht zijn partij de verkiezingen winnen. Het was net het zelfde verhaal met de penioen leefijd. Zijn partij vond dat die op 65 moest blijven, zijn partij verhoogde ze naar 67 na de verkiezingen. Ze waren tegen de index sprong, tegen de btw verhoging op elektriciteit,… en ze hebben het allemaal ingevoerd. Hopelijk zijn de mensen nu slimmer.
Zoepie zegt
@shiva: Jammer genoeg onthouden mensen dat soort zaken amper, ik ben zelfs vrij zeker dat mensen nog geeneens de moeite doen om het partij programma van hun favoriete politici te leren kennen.
15 miljard extra, en ze hebben nu al een gat in de begroting van 8 miljard, heel geloofwaardig dus.
hollow zegt
@shiva: ach. De NVA wil confederalisme en nog erger: afschaffen sociaal overleg, geen cao’s meer, weg met loonanciënniteit,… En toch laten veel Vlamingen zich vangen door het getoeter over een occasionele boerkini.
breakingpoint zegt
@hollow: this.
Maarten123 zegt
Heb me laatst juist verbaasd over de verbeteringen in België. Turnhout-Antwerpen is nu een biljartlaken.
royaledeluxe zegt
@maarten123: wacht binnen 2 jaar…
dwfc zegt
@maarten123: tja om de 50 jaar mag datzelfde eens … en zijn nog een paar E nummers die ze nu aanpakken, het werd wel eens hoog tijd met al die accijnzen die we op brandstof betalen
tjorque zegt
Politieke kloten… het gebrek eraan.
kees66 zegt
@tjorque: Politieke klootzakken echter….
Dutchdriftking zegt
Tja, we willen minder betalen, niet gecontroleerd worden, en ook niet in de file staan. Gaat toch lastig worden om dat allemaal te realiseren…
gandini zegt
@dutchdriftking: Het geld van al die flitspalen besteden aan infrastructuur zou een goed begin zijn.
Dutchdriftking zegt
@gandini: De hele MRB aan het wegennet besteden zou ook zeker een mooie optie zijn.
gandini zegt
@dutchdriftking: Haha ja idd
tjorque zegt
Politieke kloters… de overdaad eraan
emping zegt
Was het niet zo dat in Zweden rekening rijden juist wel de oplossing blijkt te zijn? Zag ik bij Lubach op zondag.
f31bmw320d zegt
@emping: maar die neemt zichzelf altijd zó serieus …….
emping zegt
@f31bmw320d: gelukkig wel, de meeste op TV zijn maar een stel idioten.
pomoek zegt
Vlaanderen lijkt dus inderdaad op Nederland. Wat een kansloze actie is dit. Niet ergens keihard voor gaan staan en je rug recht houden maar slapjes door de knieën en je oor laten hangen naar de wil van het volk. Meneer de minister ik heb nieuws voor u: mensen kunnen slim zijn, maar het volk is dom. Meer asfalt is, en dat is al jaren bekend, niet de oplossing voor het filerijden.
dwfc zegt
we vertrekken allen op hetzelfde tijdstip in de ochtend en keren savonds op hetzelfde uur huiswaarts, das ook een problem. Het is opvallend dat tijdens het blokverlof van de scholieren er reeds veel minder files staan om maar een voorbeeld aan te duiden.
berlinetta zegt
@dwfc: Sinds wanneer gaan scholieren massaal met de auto naar school?
basman147 zegt
@berlinetta: Waarschijnlijk niet, maar ouders nemen vaak wel op hetzelfde moment vakantie op, of om met de kinderen op vakantie te gaan, of omdat de kinderen toch opgevangen moeten worden. Het gevolg is dat er minder woon werkverkeer is in vakanties
berlinetta zegt
@basman147: Ohzo, nu snap ik zijn opmerking ook. Excuses.
jaso013 zegt
Rekening rijden is niet de oplossing maar extra asfalt ook niet. Autonoom rijden is de enige manier of er moeten structureel minder autos op de weg komen
berlinetta zegt
@jaso013: En misschien moet er ook eens wat aan de overbevolking worden gedaan. Alleen maar meer mensen op deze wereld zetten, maakt het er niet beter op.
pomoek zegt
@berlinetta: wat stelt u voor?
berlinetta zegt
@pomoek: Zeg maar jij hoor. Ben geen ouwe lul.
Helaas is dat een probleem waar ik geen oplossing voor heb, maar overbevolking wordt in mijn ogen wel een van de grotere vraagstukken in de toekomst. Niet alleen voor drukte op de weg, maar vooral voor het milieu. Ik kan me best voorstellen dat er in de verre toekomst een beperking komt te staan op het aantal kinderen dat geboren mag worden.
pomoek zegt
@berlinetta: Of het een probleem wordt is nog maar te bezien. Als je 100 jaar geleden dat had gevraagd hadden ze waarschijnlijk gezegd dat boven de 3 miljard een probleem zou worden. En hier zitten we met zijn 7 miljard. Ik denk dat een verbod op geboorte zinloos is en ingaat tegen een van de meest primaire behoeftes die een mens heeft. Voortplanting. Dat gaat ‘m niet worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Overbevolking is niet langer “het probleem”. De wereldbevolking gaat naar 10-11 miljard, en daar stopt het. Er worden tegenwoordig niet meer kinderen geboren, lokale uitzonderingen daargelaten. Een vrij heldere uitleg vind je bij wijlen Hans Rosling. https://www.youtube.com/watch?v=ezVk1ahRF78
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Deze is beter eigenlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=2LyzBoHo5EI
w0ut zegt
@jaso013: Over dat extra asfalt wil ik nog wel eens ten gronde discussieren. ;-) Ooit op E313 Lummen -Antwerpen gereden? Daar rij ik weekelijks kilometers non-stop links omdat het rechtse vak een ononderbroken colonne van vrachtwagens is. >70% op die baan is vrachtvervoer en bestelwagens.
jaso013 zegt
@w0ut: extra asfalt is niet meer dan een tijdelijke verbetering totdat ook die extra baan weer volstroomt. Kijk bijv naar USA, daar liggen 10 banen en ook die zstaan vol.
w0ut zegt
@jaso013: 100% mee akkoord. Maar er is ook een sweetspot waarbij de autostrade is aangepast aan het benodige volume van verkeer. Als 70% vrachtvervoer is, er heel de dag file staat en zelfs files in het weekend/vakantie. Dan heb je een structureel capaciteits probleem. Dat los je niet op met iedereen op het openbaar vervoer of de fiets te duwen.
jaso013 zegt
@w0ut: idd. Voor nu is wegen uitbreiden eigenlijk de enige optie. Aan de andere kant: steek die 15 miljard extra eens in het OV… daar kun je veel rails van neerleggen denk ik dan. Nog ff 10 jaar verder kijken en dan denk ik dat er weinig auto’s nog worden bestuurd door mensen.
dwfc zegt
Maar toch zal er een andere vorm van taksen op het gebruik van de wagen ontstaan. De totale inkomstenstroom van belasting op brandstof is onmisbaar voor de staatskas in BE. Ook in andere EU landen onmisbaar om de budgetten rond te krijgen.Daar kan je niet van tussen. Ik vertoef nu in Portuga, de Algarve omgeving en voor 1 liter super mag je hier 1,78 ophoesten en 1,66 voor 95 . Dan moet je weten dat de gemiddelde Portugees 800 € per maand verdient . Das nog andere koek. Mooie wagens zie je hier dan ook niet rijden en hun peage autostrade is zo leeg als het maar kan zijn. Met zen allen op de N wegen.
w0ut zegt
Dat moet minimum op belgisch niveau. Wat heeft het voor zin als Brussel en Wallonie al niet meedoen? Om maar te zwijgen over een (toekomstige) wildgroei aan verschillende systemen over heel Europa. Automatische tol heffingen rond (file) gevoelige steden en europees een taks per liter brandstof (minimum 50 cent) lijkt me het eerlijkste. Veel rijders en sporadische gebruikers dragen evenredig bij op basis van verbruik/vervuiling.
gandini zegt
@w0ut: Eigenlijk heb je gewoon gelijk, maar ik ben bang dat het een utopie is om te denken dat daarover ooit een overeenstemming gaat komen.
917 Porsche + Audi zegt
belgie , Ja met kleine b, kijk maar eens naar brussel 1.5 miljoen inwoners 19 burgemeesters, New York 10.000.000 inwoners, èèn burgemeester
alpinea110 zegt
Het zal er ooit wel komen, vooral als we massaal zijn overgeschakeld op elektrisch rijden want ze gaan hun gouden kip heus niet laten slachten.
Btw we doen al aan rekening rijden!! Kijk maar eens naar de taksen die we betalen op brandstof!
vroaaar zegt
Rekeningrijden is een uitstekend idee, maar niet om filedruk te reguleren. Dus én meer asfalt én rekeningrijden is de ideale oplossing. Bezit van een auto zou niet bestraft moeten worden, maar het rijden ervan zou belast moeten worden om dat asfalt en de vervuiling te betalen. Niks mooier dan “de gebruiker/vervuiler betaalt”.
caspart zegt
Zo rijdt er hier regio breda eentje rond met ‘vanpap’ rond. Moet elke keer lachen