Grote paniek in rallyland. De reden: het gaat te hard.
Bij de Knon-stage van de afgelopen Rally van Zweden haalde Ott Tanak in z’n Ford een gemiddelde snelheid van ruim 135 km/u. Nog nooit was een WRC-proef met zo’n hoge gemiddelde snelheid verreden. Voor de fans juist reden om de sport te gaan/blijven volgen, voor de FIA reden de steeds hogere snelheden te beteugelen en de hele proef te cancellen.
Om een en ander in perspectief te plaatsen: F1-races worden verreden met gemiddeld tegen de 200 km/u, maar da’s wel inclusief pitstops en op een gesloten omloop zonder toeschouwers en obstakels direct naast het parcours. Vooruit, afgezien van de stratenraces dan.
De overkoepelende autosportorganisatie meent dat het allemaal wel een tandje minder mag, mogelijk worden er dan ook maatregelen genomen om de snelheden weer iets terug te dringen omwille van de veiligheid. Doet ons een beetje denken aan die snelheidslimieten op de Nürburgring al was die maatregel een direct gevolg van enkele zeer zware crashes waarbij dodelijke slachtoffers vielen.
Coureurs zijn het uiteraard niet met de voornemens van de FIA eens. De bewuste proef was volgens hen behoorlijk saai en bovendien doorspekt met lange rechte stukken en dus niet representatief voor de WRC-kalender. Ook zouden de FIA-bobo’s te weinig feeling hebben met de hedendaagse rallysport om zulke ingrijpende maatregelen te kunnen nemen. Aan de andere kant: diezelfde bobo’s herinneren zich ook nog het bloedlinke Group B-tijdperk… (via: autosport.com)
87sandyd zegt
Als ik soms de onboard-beelden bekijk, dan krijg ik echt hele dunne kak. Man wat gaat dat bizar hard.
Maar ik zou zeggen, luister naar de coureurs!
bmwfreak038 zegt
@87sandyd:als bijrijder heb je al gauw het idee of gevoel dat het (te) hard gaat.
Dutchdriftking zegt
@87sandyd: en hoe, doodeng die beelden!
martijn11 zegt
Als je gewoon niet in de bocht gaat staan is er geen probleem!
boxergt zegt
@martijn11: Als je meer bochten in de route opneemt is er ook geen probleem.
reistje zegt
Ze hebben net een update gehad met een grotere restrictor plate en dus meer vermogen…. Wat een verassing dat ze nu harder gaan.
subaru4ever zegt
Wat dit zo ironisch maakt is dat de FIA de reglementen dit jaar heeft aangepast voor meer snelheid en spektakel.
lekbak zegt
Ff voor mijn eigen beeldvorming, hoe hard ging de group B?
sracert zegt
@lekbak: Dat is lastig te zeggen. heel hard ging Group-B met af en toe 1000PK’s wilde dat wel.
werf76 zegt
@sracert: 1000pk lol. Volgens mij kwam de hoogste tot ongeveer 550/600pk. Dat was denk ik de Audi S1 of de Lancia Delta S4…
Rohrl-fan zegt
@lekbak: Groep B’s klokten vaak pieken van ruim 180-200 km/u, maar waren gemiddeld een stuk trager.
Het grote verschil met nu is dat tegenwoordig de bochtsnelheden veeeeel hoger liggen.
Zelfs de tragere WRC’s met ‘slechts’ 300pk van de voorbije jaren waren trouwens een stuk sneller op een proef dan de gemiddelde Groep B.
lekbak zegt
@rohrl-fan: bedankt voor de info. Ik had het niet verwacht eerlijk gezegd.
kareljansen zegt
@rohrl-fan: zijn daar ook echt cijfers van? Vind het moeilijk te geloven dat een 800pk wagen trager zou zijn dan 1 met 300pk
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@kareljansen: Ze zaten eerder rond de 400-500 pk. Ik weet niet waar je die vermogens vandaan haalt? Misschien ben je in de war met group B rallyCROSS of hillclimb. Die hadden wel tegen de 800pk geloof ik.
SimonMc zegt
@kareljansen: Dit lijkt me een vraag voor @desjonnies.
w0o0dy zegt
@kareljansen: 400-500pk en dus geen 800. Verder zijn remmen en banden nu veel beter en zit er allerlei electronica in wrc auto`s. De group B was vooral gevaarlijk door slechte handling ivt het vermogen EN door het lage gewicht. Die dingen hadden veel grip OF waren compleet onbestuurbaar .. rijden op de limiet.was er niet bij. Tot de limiet…en erover was vaak een flink ongeval.
Rohrl-fan zegt
@kareljansen: Ik baseer me op een aantal bronnen, waaronder de ‘biografie’ van rally legende Walter Röhrl. Zoals mijn naam al aangeeft ben ik fan van die snelle Duitser. :-P
Hij vertelde dat hij met de Audi Quattro S1 rond die snelheden haalde. Het punt was alleen dat je relatief traag door de bocht moest.
Verder is er enkele maanden geleden ook een artikel geweest in het Britse Autosport Magazine waar ze een 2016 Volkswagen Polo WRC vergeleken met zo’n Quattro uit 1986. Eén van de Volkswagen rijders (weet niet meer van buiten wie) zat achter het stuur.
Conclusie? De Audi was indrukwekkender om te zien, maar de Polo was veeeeeeel sneller.
Op rallystages hadden Groep B’s tussen de 400 en 500pk, beetje ook afhankelijk van het parcours. Op asfalt werd de turbodruk bijvoorbeeld wel eens wat hoger gezet…
Toen Audi later met Rohrl de Pikes Peak won had die aangepaste Quattro trouwens nog altijd ‘maar’ rond de 600pk.
Tegenwoordig zijn de wagens efficiënter dankzij betere banden, diffs, transmissies en simpelweg ook betrouwbaarheid.
fmgarcia zegt
@rohrl-fan: Mooie uitleg. Zal hem eens opzoeken. Je had ook group b RWd toch?
Rohrl-fan zegt
@fmgarcia: Yep.
De bekendste (en extreemste) RWD Groep B was de Lancia 037, maar ook de Opel Manta 400, Mazda RX7, Nissan Sylvia 240RS en Toyota Celica Twin Turbo namen deel als Groep B’s.
Tot slot bracht Renault nog een evolutie uit van de R5 Turbo die eerst als Groep 4 gehomologeerd was, namelijk de Maxi.
Uit dit lijstje was echter de 037 de enige ‘echte’ Groep B die specifiek van de grond af voor rally was ontworpen.
In 1983 haalde Lancia met dit model trouwens voor de allerlaatste keer de constructeurstitel binnen met een RWD auto.
Onehp zegt
@rohrl-fan: leuke uitleg. Wel vergeten jullie de belangrijkste factor en dat is de fantastische ophanging van een moderne WRC. Houdt de wielen aan de grond en de wagen onder controle op de moeilijkste ondergronden midden in de bochten en als er gevlogen wordt, landen ze beter dan de gemiddelde wagen die een drempeltje pakt aan 15km/h. Dat geeft een enorme controle die maakt dat ze quasi overal volgas kunnen gaan met een fantastische aandrijflijn die eigenlijk quasi constant de 300 en nu de 350+pk aan de vier wielen kunnen doorsturen dankzij die ophanging. Zoiets.
w0o0dy zegt
@lekbak: https://youtu.be/YGA0MSYaNHY
maferick74 zegt
Hmm degene die t gaspendaal intrapt bepaald… haal publiek uit de bochten en gaan met die banaan.
escort77 zegt
Als de FIA de veiligheid wil vergroten valt er volgens mij meer te winnen door het publiek beter tegen zichzelf in bescherming te nemen.
mrrallycross zegt
Beter passen ze inderdaad de stages een beetje aan en maken ze niet de auto’s langzamer
desjonnies zegt
Een groep B wagen is als een kooigevecht met een gorilla, een WRC is een dans met een lekkere meid of een ballerina.
De gemiddelde groep B wagen is een onhandelbaar, onbetrouwbaar kreng van een ding waarbij de rijder alle zeilen moet bijzetten om de wagen goed te zetten voor een bocht en zich letterlijk in het zweet moet werken om het kreng de goede kant uit te krijgen. Lukt dat, is dat een euforisch gevoel, vergeet niet, in een Groep B moet je nog koppelen en echt schakelen.
Een WRC Impreza is veel meer vergevings gezind en makkelijker te rijden, laat ik het zo stellen (ik zit er af en toe nog weleens naast te navigimeren het meeste met oefenen want verlopen licencie) met die WRC ben jij de baas, met een groep B is het afwachten wie er de baas is
Overigens hadden de Delta Integrales groep A wagens meer het temperament van een groep B dan een WRC.
En zijn het de Japanners geweest die met hun EVO’s en WRC’s eigenlijk voor de revolutie na groep B hebben gezorgd.
lekbak zegt
@desjonnies: klinkt als de ultieme adrenaline kick!
spykerboy zegt
Fia zijn gewoon een stelletje pussies, laat de toppen van elke vorm van autosport gewoon vrij hun gang gaan en zo extreem mogelijk laten zijn, als de coureurs het niet meer durven stappen ze zelf wel uit de sport.