Bij de meeste merken is de klacht dat hun elektrische modellen te weinig lawaai maken. De elektrische Rolls-Royce gaat juist naar eigen maatstaven té luidruchtig worden.
Vertel je een petrolhead dat elektrisch de nieuwe norm gaat worden, dan is er één ding waar gelijk aan gerefereerd wordt: geluid. Of eigenlijk het gebrek daaraan. Het resultaat van de mechaniek van een ontbrandingsmotor door de uitlaat wordt niet geëvenaard door elektrische motoren met maar één bewegend onderdeel. Ook al zijn fabrikanten wel bezig met een soort geluidsengineering, is het iets waar we ons bij neer moeten leggen.
Geluid bij een Rolls-Royce
Bij Rolls-Royce is het tegenovergestelde het probleem. Hun enorme V12-motoren zijn ingesteld op souplesse en niet op harde uitlaten. Rolls-Royce doet juist zo veel mogelijk moeite om een gigantische V12 zo min mogelijk herrie te laten schoppen en de cabine voelt als een huiskamer in een rustig landhuis. Op zich klinkt het dus perfect dat de motor op zichzelf al geen herrie maakt.
Te veel geluid
Nou komt het opvallende probleem van Rolls-Royce: de elektrische aandrijving is te luidruchtig! Tenminste, zo voelt het. Rolls-Royce heeft namelijk het kleine beetje geluid wat de V12 produceert kunnen omzetten in een soort noise-cancelling: geluid bestrijden met geluid. Met elektrische motoren is dat (te) lastig, dus ga je relatief meer merken van banden- en windgeruis.
Maar goed ook
Is er een oplossing om Rolls-Royce minder luidruchtig te maken? Volgens CEO Torsten Müller-Ötvös is de oplossing door het gewoon te laten zoals het is. Sterker nog: het is maar goed ook. De Rolls-Royce Ghost maakt zo weinig geluid dat het desoriënterend kan werken. “Er moest een bepaald niveau geluid weer terugkomen”. Zo stil mogelijk is dus helemaal niet het doel. Bovendien heeft Müller-Ötvös er alle vertrouwen in dat de geluidsafdeling met een gepaste oplossing komt, want ‘zij zijn hier erg goed in’.
Spectre
De eerste auto die volgens Rolls-Royce ’te luidruchtig’ wordt is de Spectre. Deze soort van Wraith-vervanger wordt de eerste volledig elektrische Rolls. Deze mogen we tegen 2023 verwachten. (via Autocar)
piedlourd zegt
Awel een, gewoon soundgeneratortje erin en klaar.
Zie trouwens net voor het eerst in mijn leven een driezits F1 auto.
Die kende ik nog niet.
sportevo zegt
@piedlourd: die Arrows uit ca. 2003?
marinepower zegt
Dat irritante gezoem van de vermogens aansturing bij een EV, is bijna nog erger dan dat van die blauw-gele gevaartes op rails.
flyerbunch zegt
Teveel geluid van banden en wind geruis in een RR? Tja, wat een luxe probleem.. is te hopen voor de kopers dat de specs ook een beetje RR waardig zullen zijn.
tinnemans zegt
@flyerbunch; het zal vooral bandengeruis van ander verkeer zijn, en dat is natuurlijk wel storend. ;)
Ik kan m’n E65 niet met een RR vergelijken natuurlijk, maar als ik 100 rij, is er enkel een zacht gezoem van de aandrijflijn met daaronder heel licht de donkere brom van de motor erin. Dat is wel een geruststellend geluid. Het gezoem van een EV vind ik zelf minder prettig overkomen, dat is toch wat nerveuzer bij hogere snelheden.
faalhaas zegt
Je kan ook een wasknijper en een speelkaart tegen de spaken doen.
z3cabby zegt
@faalhaas: Geniaal!
Svenska II zegt
Torsten Müller-Ötvös, wat een heerlijke naam voor een CEO van dit door en door Britse merk…
O plaat zegt
En de baas van Volvo heet Li Shu Fu, welkom in 2021.
Svenska II zegt
@shiva: Blehhh… Ik voel me ineens oud
bmwfe zegt
@svenska2: volgens mij is het al jaren Duits!!
bmwfe zegt
Ik snap niet waarom Rolls Royce (BMW) de 12 cilinder op waterstof niet verder ontwikkelt. Deze motor heeft men in het begin van deze eeuw als proef in de toenmalige 7 serie ingebouwd en deed het daar erg goed in.