Deze Kia is namelijk minder duur dan de vergelijkbare Tesla. Voor welke zou jij kiezen?
Tesla is een trendsetter, hoe je het wendt of keert. Als eerste zorgden zijn ervoor dat elektrisch rijden op grote schaal werd toegepast en mogelijk werd voor de ‘gewone’ mens. En ten tweede zetten ze een tijdje terug een prijsverlaging in, waar alle anderen nu een beetje achteraan hobbelen.
Zo ook Kia, dat vanaf vandaag met de ‘Editions’ van de Niro EV op de proppen komt. En die Edtions zijn eigenlijk niks anders dan een goedkopere uitvoering van de al bekende Niro EV. En er zit best wat korting op.
Voor een Kia Niro EV Light Edition betaal je namelijk -inclusief de SEPP-subsidie- slechts 37.045 euro. Voor de iets completer uitgeruste Kia Niro Edition Advanced betaal je € 42.045,-. Ook dat is inclusief die subsidie van 2950 euro.
Lokt deze Kia je uit een Tesla?
En dan wordt het ineens interessant. Want deze Kia levert flink wat auto voor minder geld dan een Tesla Model 3, toch wel een beetje de benchmark in deze klasse. Zo kom je op een volle accu van 64.8 kWh volgens de WLTP 460 km ver. Ok, de Tesla komt 525 kilometer ver, maar die is dan ook flink duurder.
Ook de standaarduitrusting is prima voor elkaar. Wat dacht je van adaptieve cruise control, een 10.25” full map navigatiesysteem met Kia Connect en Live Services, Dual Zone Climate Control en een achteruitrijcamera. Allemaal inclusief hoor.
Laten we voor het gemak even kijken naar het lijstje met concurrenten en hun prijzen.
- MG 4 Long Range (204 pk, 450 km): €35.785
- Renault Megane E-Tech EV40 (130 pk, 300 km range): €36.370
- Renault Megane E-Tech EV60 (130 pk, 470 km range): €39.370
- Cupra Born 58 kWh (204 pk, 427 km range): €39.990
- Opel Astra Electric (156 pk, 418 km range): €39.999
- Peugeot e-308 (156 pk, 412 km range): €43.585
- Tesla Model 3 (325 pk, 513 km range): €42.990
- Volkswagen ID.3 58 kWh (204 pk, 426 km range): €45.990
Tenslotte hebben we nog de échte concurrent voor de Kia Niro EV; de Hyundai Kona Electric. Die is net zo duur als de Kia, maar heeft een accu van 48,4 kWh en komt dus minder ver.
Dus zeg het maar. Zou deze Kia jou uit een Tesla -of elke andere concurrent- lokken?
petert zegt
Geen van de twee!
marcomanta zegt
Klopt.
robertvanheerde zegt
Die Kona Electric is er ook met 65,4 kWh met een actieradius van 514 km. Kost 44.000 voor de instapversie.
grrrrrene zegt
De Kona is wel een stuk kleiner dan de Niro… Ik heb ook met vertrouwen in Kia en Hyundai dan Tesla. Weet niet of dat terecht is…
Jeroen zegt
Alhoewel de Kia een prima auto is, geeft de Tesla meer range en veel meer luxe voor een beperkt hoger bedrag. Voor mij zou Tesla het in ieder geval nog winnen.
Wel goed om te zien dat steeds meer EVs goedkoper worden. Het gaat langzaam, maar zeker omlaag. Op dit moment is het voor veel mensen gewoon nog te duur, met name de initiële aanschafkosten zijn hoog, daarna verdien je het weer terug op onderhoud en brandstof.
Allison Burgers zegt
Sinds ik mijn hele huis heb leeggehaald, een iPad op de vensterbank heb gezet en twee met skai beklede keukenstoelen heb gekocht vind ik het inderdaad een stuk luxer.
Roskampies zegt
Hahaha. Mooi
TheMaster zegt
Los van alle specificaties, want een Tesla is veel meer gemak dan dit.
Als je bij je Tesla aankomt (zonder sleutel), is de auto al op tempratuur die je graag wilt. Je stoel/spiegel instellingen gaan automatisch naar jouw profiel. Navigatie navigeert (inclusief oplaadstops) automatisch naar het juiste adres op basis van je agenda. De auto schakelt automatisch in D/R. Dit allemaal zonder een knopje of de touchscreen aangeraakt te hebben.
royaledeluxe zegt
Alsof dit alleen bij Tesla is….
sjonniedeluxe zegt
Misser van kia dat deze te langzaam snellaadt. Net als de eniro uit 2019 iets van 75kw max.
Allison Burgers zegt
Ze hadden inderdaad beter de techniek van de EV6 kunnen gebruiken. Maarja, die is ook wel een klap duurder.
karhengst zegt
Dat, en wat verdere cijfers als acceleratie / topsnelheid, zouden ook wel zo handig zijn in het artikel wanneer de vraag is wat je voorkeur zou hebben.
AudiRS zegt
Nee.
VerArie zegt
Ik zou van deze 2 gaan voor.. een Audi of BMW
zoomzoom zegt
#advertorial ?
hotze zegt
Daar kun je niet op reageren volgens mij.