Eet dat, 458 Speciale.
Honda sluit een donkere periode af waarin we maar weinig spannends in de line-up van het merk konden vinden. Van discutabele hybrides tot lauwwarme hatchbacks, het ontbrak toch een beetje aan leuk Type-R-geweld. Daar komt gelukkig daar verandering in. Niet alleen met de 280 pk sterke Civic Type R, maar ook met een hetere versie van de kraakverse NSX.
Althans, dat is wat Honda’s hoofdingenieur Ted Klaus zich heeft laten ontvallen op de Detroit autoshow. Volgens Klaus werken ze bij Honda al aan een variant die de Type R-badge kan rechtvaardigen. Details werden niet gegeven, maar als ze het tijdspad van de originele NSX willen volgen (NSX in 1990, NSX R in 1992) dan zouden we de hetere variant over twee jaar mogen verwelkomen. Kan ‘ie zich meteen aan de nieuwe Audi R8 meten. De originele R-versie van de NSX werd lichter gemaakt en kreeg een stijvere ophanging om op het circuit beter te presteren. Aanpassingen die ons tamelijk logisch lijken voor de next-gen NSX Type R.
mrrallycross zegt
Jahoor laat maar komen, wel een andere kleur aub gewoon wit ofzo
viezefreddyw zegt
Juist, een Honda dat een 458 Speciale het moelijk moet maken.
Begrijp me niet verkeerd, maar denk niet dat de mensen Ferrari zweet tussen de billetjes gaan krijgen.
nasty zegt
@viezefreddyw: dachten ze van Nissan ook.
viezefreddyw zegt
@nasty: Ik neem aan dat een GT-R ook niet een concurrent is voor een 458 Speciale, of een ‘normale’ 458.
redbeams zegt
@viezefreddyw: Nee hoor gt-r is totaal geen concurrent voor de ferrari want die legt het zwaar af tegen de nissan ;)
motiondrive zegt
@redbeams: mensen die alleen maar kijken naar hoe snel een supercar is hebben waarschijnlijk zelf nog niet zo vaak met een supercar gereden ;) Er komt meer kijken bij dit soort auto’s dan alleen maar pure snelheid.
mrrallycross zegt
@motiondrive: denk je dat een gtr niet de bocht om wilt dan?
motiondrive zegt
@mrrallycross: hij wil dat zeker… heb er genoeg mee gereden om dat te weten… maar de manier waarop hij dat doet is niet zo heel boeiend (wel ontzettend snel, dat geef ik toe). En “niet zo boeiend” is natuurlijk ook relatief, want met deze snelheid zijn de meeste dingen boeiend… Maar het doet mij niet zo veel in vergelijking met Ferrari’s en Porsches.
Tonnie zegt
@motiondrive: ik denk dat mensen die gek zijn van ferrari een ferrari kopen en mensen die gek zijn van japanse precisie wel zullen kiezen voor een gtr of een nsx.
motiondrive zegt
@Thijsj: Zou je denken? Ik denk het wel… Ik denk dat mensen die van paarden houden ook paarden kopen en mensen die van kippen houden kippen kopen…
Tonnie zegt
@motiondrive: wat ik bedoel, ik denk niet dat honda in het vaarwater van ferrari zit, aangezien ze beide totaal verschillende clientele hebben.
tupperware zegt
@motiondrive:
Yep, ze vergeten de belangrijkste factor, die van gebakken lucht..
Geen supercar zonder overdosis gebakken lucht, ook bekend als pedigree, emotie en merkwaarde..
Ben je daar niet gevoelig voor, dan ga je voor een NSX of een Ford GT. Wat de NSX betreft is er in die 25 jaar dus niets veranderd, hij zal het altijd verliezen van percepties..
celicatwincam zegt
@redbeams: 154kW beams?
sydney zegt
@nasty: En dat doen ze nog steeds, of denk je echt dat Ferrari zich bij het ontwikkelen van haar auto’s zich afvraagt of een door een kleuter getekende Datsun misschien wel eens sneller kan zijn op een rechte lijn of een geprepareerd PR rondje over de ring?
badboys zegt
@sydney: Waarom niet erkennen dat zowel de Ferrari 458 als de Nissan GT-R geweldige apparaten zijn ?
gregorius zegt
@viezefreddyw: denk dat @Ricardo het ook meer als halve grap bedoelt.
Denk eerder dat ie in t vaarwater van de GTR moet gaan varen. Een echt snelle Jap, vooral door techniek en niet per se door het gebruikelijke Duitse recept. En met het voordeel dat ie er wat beter uitziet als een GTR (mijn mening, en vooral van binnen).
bullzeyersn zegt
@viezefreddyw: niet om te een of ander, maar de eerste NSX maakte het de Ferrari ’s van toen aardig lastig.
pikes83 zegt
@viezefreddyw: het zijn ook van die prutsers daar bij honda…
jordy14 zegt
Ben erg benieuwd naar een review over deze wagen. Ik heb zo’n gevoel dat die erg gaat verassen.
qashqow zegt
@jordy14: Is dit weer een steek onder water aan de snel ontvlambare Ferrari’s?? ;-)
bluebluered zegt
Goed zo, zonder 3 elektromotoren en batterijen graag. Houdt het gewicht in de sportieve klasse.
motiondrive zegt
@bluebluered: Ik verwacht eigenlijk dat ze bij deze versie die opgevoerde stofzuigermotoren juist WEL laten werken… want bij de “normale” versie valt de output van het blokje nogal tegen aangezien er 2 windmolens en 3 wasmachine-motoren op zijn geschroefd…
bluebluered zegt
@motiondrive: Ik vrees er ook voor.. Ferrari en Mclaren (en Porsche enigszins) weten het gewicht laag te houden, maar denk dat Honda hier de bal zal misslaan. Ik zou als liefhebber of potentiële koper (wat ik helaas niet ben) van sportieve auto’s geen 4-wiel-aangedreven elektro-zwaargewicht kopen. Achja, afwachten voor de officiële cijfers.
motiondrive zegt
@bluebluered: ben ik helemaal met je eens. Mij trekt dit ook niet zo heel erg… maar het probleem is dat “de liefhebber” zoals wij die kennen helaas uitsterft. De “playstation generatie” (INDIEN deze überhaupt al geïnteresseerd is in auto’s) drukt sportiviteit uit in 0-100 tijden en uiterlijk (plastic-)vertoon.
bluebluered zegt
@motiondrive: Amen! Emotie verdwijnt, BMW is een goed voorbeeld (de standaardmodellen dan). Ik weet dat hier veel GTR-fans zijn maar ik beschouw deze ook niet als “pure” sportwagen. Dat hij 0-100 snel doet en de Nurburgring snel doorblaast weet iedereen. Maar ik wijk af, gewoon een puntje van frustratie…
motiondrive zegt
@bluebluered: Wederom helemaal mee eens! Ik ben een groot BMW fan. Ik houd nog steeds heel erg van de vorige generatie 1-, 3- en 5-series, maar het is nu al stukken minder emotievol materiaal geworden. Ik heb al redelijk wat kilometers in de GTR afgelegd… wat een emotieloos hok is dat… Ja, de sprint van 0-160 is indrukwekkend, maar dat doe je 3x en dan is de lol er ook wel vanaf… Doe mij maar een auto met iets meer emoties en die echt lekker rijdt.
Tonnie zegt
@motiondrive: ik ben het daar niet mee eens, ik kom uit die generatie, maar nieuwe auto’s zijn duur, en zulke liefhebber/sportwagens al helemaal. Jonge mensen hebben daar geen geld voor. Ik hoop dat ik met mijn studie over een jaar of 20 a 30 in de positie ben mij iets dergelijks te veroorloven, maar daar moet uiteraard nog hard voor gewerkt worden. Het is slechts een handjevol jongelingen die gek zijn van automobielen en toevallig een stomgeniaal idee hebben waar ze op jonge leeftijd ontzettend rijk mee worden.
motiondrive zegt
@Thijsj: Oude mensen hebben daar ook geen geld voor. Het zijn slechts enkelen die daar geld voor hebben. Dus dat is niet het enige probleem! Maar lekker blijven studeren en werken en lekker jouw droomauto kopen over enkele jaren!
Tonnie zegt
@motiondrive: ik bedoelde niet geld komt met de jaren, maar de meeste mensen die vermogend raken moeten daar eerst jarenlang naartoe werken. Maar jan modaal zal op jonge en oude leeftijd niet vermogend zijn nee..
gtwillem zegt
Daar ben ik serieus erg benieuwd naar. Niet dat ik het geld er voor heb, maar een NSX Type-R! Het zal wel niet, maar als ze nu de accu’s eruit halen en de motor iets oppepen, de auto flink lichter maken en leveren in Championship White ben ik helemaal tevreden!
stefan1985 zegt
Zolang die maar in Championship White gespoten wordt.
berlinetta zegt
Zolang ze hem maar eerst helemaal kapot teaseren de komende twee jaar. Anders vind ik het te spannend.
Sracerr zegt
Ferrari wanabe?, echt niet dit is de absolute top, onverwoestbare techniek, in zwart graag!
Kunnen die stofzuigers niet worden gebruikt om je garage vloer fijn te zuigen? lekker schoon iedere x en bij tanken het reservoir ff legen!.
larsdbs9 zegt
Zou het ook wel leuk vinden als die type-r al die hybride meuk niet heeft, en dus veel lichter word
Tonnie zegt
Ik kan niet wachten! Ben benieuwd wat de restwaarde over een jaar of 10 is, misschien dan maar een leuk exemplaat op de kop tikken;)
Corrado16v zegt
Komt die luchthapper-paal op de achterruit! Laat maar doorkomen! Hoe meer snelle Jappen, hoe beter.
rufctr01 zegt
Laat maar komen
badboys zegt
De Nissan GT-R R35 heeft zich meer dan genoeg bewezen dat het gewoon een v/d beste supercars is. Dat zal de Honda NSX ook wel doen en beiden zullen gewoon super betrouwbaar zijn.
Een Ferrari 458 is ook een geweldige supercar evenals de Porsche 911 GT3/GT2 RS, Corvette Z06 en de Lamborghini Huracan/oude Gallardo.
Jammer dat sommige mensen hier Japanse supercars kleineren of niet serieus nemen, maar de perfectionistische drang bij de Japanners zorgen er wel degelijk voor een perfecte supercar.
-Plus de mensen die een Honda NSX of een Nissan GT-R kopen doen dat bewust.
ramon zegt
@badboys: Zouden er wel eens mensen onbewust een auto kopen dan? Zo van, ik ging naar de supermarkt voor een pot appelmoes en ik kwam terug met een Nissan GT-R?
badboys zegt
@ramon: Yep, bijvoorbeeld mensen met veel geld en zonder een eigen smaak/mening direct een Ferrari kopen vanwege het logo. Uiteraard niet iedereen, maar je hebt ze wel. Ferrari is een statussymbool zo simpel is dat.
Ik zeg alleen dat mensen die een GT-R of een NSX kopen die ‘”meer'” liefhebber zijn van de GT-R of NSX. Zij willen deze auto ook echt en zijn vaak ook fan van de auto zelf.
toyotafortuner zegt
@ramon: Rijke liefhebbers van Japanse wagens en andere rijke kopers die de ballen hebben om rechts af te slaan waar iedereen links af slaat. Als ik het geld had, zou ik hem zeker weten kopen. Het lijkt me een geweldige wagen om te hebben/rijden. Het zal vast heel wat anders zijn dan de originele NSX, maar dat hoeft de pret niet te drukken. Het liefst zou ik zowel de originele NSX als de aankomende willen hebben.
Voor nu volstaat dromen.
badboys zegt
@toyotafortuner: en als je moet kiezen tussen een GT-R en NSX :)
toyotafortuner zegt
@badboys: dan zou je het me wel erg moeilijk maken!
Beschikbaarheid: een goede 90s NSX vinden zal (denk ik) erg lastig worden: een roadtrip door NL zal ik denk ik wel moeten maken omdat een goed model lastig te vinden zal zijn. Terwijl ik bij wijze van spreken nu zou kunnen vertrekken naar de Nissan-dealer in ZO-020 en zonder een proefrit te maken direct een GT-R kopen. Verder is het nog de vraag hoe snel de aankomende NSX bij de dealers zal verschijnen.
Tot slot weet ik nog niet echt wat ik moet vinden van de motor van de nieuwe NSX: k kan nog niet wennen aan het feit dat de NSX een hybride is.
Ik zeg voorlopig GT-R: er is makkelijker aan te komen en t is (nog) geen hybride
meepinz zegt
Leuke auto maar denk niet dat een 458 speciale aan de kant word geschoven voor een nsx.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
De nieuwe Honda NSX is om van te smullen en de Type-R wordt weer de echte beest. Ik kan niet wachten, liever vandaag dan morgen.
nsxlfagtr zegt
Ik word zeer hebberig van de nieuwe Honda NSX en dan kan de Type R zeker niet achterblijven.