De nieuwe BMW M5 kon maar op één manier bestaan: met batterijen.
Je kunt veel afgeven op de nieuwe BMW M5, met name het gewicht is een doorn in het oog van liefhebbers. Ja, 2.395 kg is gewoon heel veel voor een sportsedan. Maar eigenlijk moeten we blij zijn dat er een nieuwe generatie bestaat. De plug-in hybride aandrijflijn is noodzakelijk goed, aldus BMW M topman Frank van Meel tegenover CarBuzz.
De M5 nog een keer uitbrengen met uitsluitend de 4.4 twinturbo V8 als krachtbron was niet te doen. Dit dankzij strenge EU-regels met betrekking tot de uitstoot. BMW M moest dus iets anders verzinnen voor de nieuwe M5. Daar zijn ze niet de enige in. Mercedes-AMG levert tegenwoordig ook de dikste modellen als PHEV. Audi gaat hetzelfde doen met de gloednieuwe RS5.
Als je dan moet kiezen voor geen nieuwe M5 of een nieuwe, zware, M5 met een plug-in hybride aandrijflijn dan toch dat laatste. Beter iets dan niets gaat hier op. Van Meel benadrukt dat de nieuwe M5 nog steeds stuurt als een echte M5. Men hoeft niet bang te zijn dat het een dweil is geworden door het hoge gewicht van de sportsedan.
Sterker nog, door de hybride aandrijflijn is het juist het beste van twee werelden denkt van Meel. Dynamisch rijden met de V8 wanneer je wil en de ‘saaie’ kilometers kun je vervolgens volledig elektrisch afleggen. Daar heeft de beste man een punt. Aan de andere kant kun je het ook schetsen als het slechtste van twee werelden, je sleept altijd die accu’s met je mee.
Voor Nederland komt er nog een extra voordeel bij. Door het ‘schone’ karakter van een plug-in hybride aandrijflijn is de nieuwe BMW M5 een topaanbieding in ons land. De M3 kun je voortaan laten staan, want de M5 is slechts enkele duizenden euro’s duurder.
JelmerS zegt
Als je de beste circuit ervaring wil dan koop je sinds jaar en dag toch al geen M5 lijkt me. Voor de gemiddelde jij buis-er zal dit toch ruim voldoende zijn
Johanneke zegt
De goedkoopste M auto (M2) is veel sneller dan de duurste (XM). Ook iets met gewicht.
Johanneke zegt
En de motor is niet enkel veroordeeld tot het gedrocht en 1 van de slechtste nieuwe auto’s van 2023, de XM. Dat is ook een pluspunt.
pa045 zegt
Het is een BMW met een M5 badge. Iedereen bij Autoblog incl. de lezers en hun moeder zullen dit geweldig gaaf, dik en cool vinden.
rollingstoned zegt
Dat ding weegt dus gewoon meer dan mijn twee auto’s én de zus van @willeme tezamen… ;-)
lekkaah zegt
Zo.. dus jij hebt 2 Reliant Robin’s… :)
rollingstoned zegt
Hehe, leuke suggestie, maar het zijn Lancia’s ;-)
kennone zegt
Waarom.niet de techniek van Porsche die 50KG toeneemt (zonder achterbank dan)
Jurgen zegt
Omdat je een achterbank wil in een zakelijke sedan?
petroldrinker zegt
Als je nagaat dat een Lucid Air, Bentayga, Tesla Model Y etc lichter zijn, vind ik het gewoon een aanfluiting deze M5… Ok heb er nog niet mee gereden ofzo, maar heel eerlijk, dat hoef ik ook niet, deze auto trekt mij totaal niet meer (los van hoe die eruit ziet)
Jurgen zegt
Doe hebben dan ook niet die schitterende V8 onder de kap liggen, klinkt een stuk beter dan alles wat elektrisch is
petroldrinker zegt
@Jurgen Uhm een bentayga heeft gewoon een V8 erin zitten hoor (of zelfs een W12 als je een iets oudere pakt)… de lucid en tesla ben ik 1000000000% mee eens aandrijfgeluid voor mij is cruciaal in auto’s, maar omdat de EV’s altijd zo zwaar zijn pakte ik die voor het vergelijk erbij… ik zou uit het rijtje alleen de Bentley willen…
Jurgen zegt
Die Bentayga zie ik vaak staan en ik ben er niet echt kapot van, maar smaken verschillen, BMW valt ook niet bij iedereen in de smaak 😁
petroldrinker zegt
@jurgen Ik ben er ook niet weg van (tenzij een mansory is, die vind ik wel mega dik) maar ik zou dat liever hebben dan deze obesitas M5….
bmw1cabrio zegt
Het hybridesysteem past perfect bij de beoogde doelgroep, die gebruikt hem hoofdzakelijk voor snelweg en wat N-wegen. Bochtige weggetjes enzo toch meer incidenteel. Veel rijden er ook zakelijk mee en dan is hybride voor saaie kilometers gewoon top.
Die paar youtubers/BN’ers die hem gebruiken om te patsen en voor hun content zijn niet de echte doelgroep.
Panamera heeft dezelfde opzet en past gewoon mooi in dat segment.
Alleen degene die hem niet kunnen of toch al niet willen kopen zeuren over gewicht.
bmw1cabrio zegt
Net even door de configurator gehaald, met een paar opties is de M5 maar 150K. Dat is echt spotgoedkoop in dit segment. Ik denk dat dit nog wel eens een knaller kan worden. Wanneer komt de station?
potver7 zegt
En het heeft er niks mee te maken dat de basis (de 5-serie) al veel te zwaar is?
kennone zegt
Ben wel benieuwd wat ze dan voor alle andere continenten in petto hebben als het enkel om de EU normen gaat.