Onze grote vrienden van Corvette hebben ons wat foto’s gestuurd van de GT4 racer waarmee ze deze week op Zandvoort hebben getest.
Deze gestripte versie van de C6 heeft de standaard 6.2 V8 met 437 pk, maar is een stuk lichter. Hij hoeft nu nog maar 1375 kg mee te zeulen. Op 19 april zal de auto in de eerste race van het seizoen op Silverstone uitkomen met aan het stuur Danny van Dongen en Rogier Kroymans.
Tijdens homologatieritten op het circuit van Nogaro was de Vette twee seconden per rondje sneller dan de andere auto’s in zijn klasse, waaronder de Aston Martin V8 Vantage N24. Het schijnt dat er nu een restrictor en/of extra ballast aan te pas zal moeten komen om de competitie voor iedereen een beetje leuk te houden… Poweeeer!
VonStroke zegt
Ziet er goed uit. Tegelijk zielig en terecht dat ze hem zullen moeten restricten.
Yannick zegt
Wel vreemd dat hij niet gebaseerd is op de Z06 of misschien was dit helemaal oneerlijk geweest? Blijf die Corvette heel mooi vinden, mooie strakke lijnen, zonder al te veel tupperware.
Djivy zegt
Altijd fijn om auto’s te zien racen die dicht bij de productieversie staan,
net als in de begintijden van de DTM.
Floris zegt
LOL, die Aston weegt 1330kg en heeft 410pk. Treurig dat ‘ie dan per ronde 2 seconden verliest op die Corvette. Je gaat je afvragen of de factor “coureur” hierbij nog een rol speelt.
Ramshoek zegt
Inderdaad een mooie wagen! In de Dutch Supercar challenge gaan we de wagens dit jaar ook zien. Daar zullen ze nog voorzien zijn van een aero pakket (splitter, vleugel) welke in FIA GT4 verboden is.
In de DSC geen remmende maatregelen, daar geldt slechts het reglement op basis van 3,5 kg per pk…
Ramshoek zegt
@Floris,
De factor coureur speelt daarbij géén rol.
De FIA houdt voor aanvang van het seizoen testsessies voor de GT4 en GT3 wagens en zet daarvoor eigen professionele coureurs in die het beste uit de wagens kunnen halen en goed kunnen inschatten welk ontwikkelingspotentieel er in de wagens zit.
Aan de hand van hun bevindingen wordt gekeken of er balast gewicht, air restrictors worden opgelegd of dat wellicht andere bandenmaten voor deze specifieke auto’s worden bepaald…
Aan het eind van de testsessies, zijn de wagens behoorlijk aan elkaar gewaagd. Bij de start van het seizoen is de rijder vervolgens weer bepalend. Daarbij kun je behoorlijke verschillen zien. De FIA test de wagens weliswaar met Profs, maar staat die profs niet toe deel te nemen aan het GT3 of GT4 kampioenschap…
Floris zegt
@Ramshoek
Dank voor de toelichting!
Jan zegt
Wel erg strak om mee te racen zonder vleugels of andere aerodynamica pakket !!!! Blijft lekker dicht bij het orginele design van de wagen!
Juppe zegt
Volgens mij wordt die GT4 en GT4 Light een interessante klasse!
bakkerst zegt
wel lache,
de grootste sponsorsticker “John Deere”
wat een actie om als tractorboer een race gebeuren te gaan sponsoren,
dat past toch niet helemaal ;)
dadelijk krijgen we John Deere’s met GT4 spoiler pakketten ofzo.. :)
in t kader van de merchandising
Super zegt
@bakkerst
lamborghini bouwde eerst ook tractoren he?
RScosworth zegt
Echt te lekker zo’n Corvette. Het geluid van zo’n race-uitvoering is ook echt om bang van te worden. Tussen al het Italiaans en Brits geschreeuw is het als een onweersbui die het geluid van de anderen gewoon wegblaast. Angstaanjagend vet!
DB zegt
De GT4 is gebaseerd op de Corvette C6, de Corvette GT3 raceauto heeft als basis de Z06. De keuze om met de C6 aan de gang te gaan is bewust gemaakt: zo blijft de prijs van de GT4 laag (de donorauto is immers ook goedkoop). Het totaalpakket is overigens zeer aantrekkelijk; met de Corvette GT4 kan in het Europese GT4 kampioenschap gereden worden. Wordt dezelfde auto voorzien van een aeropakket dan is ie ook zeer geschikt voor de DSC. Je hebt dus een auto die met relatief kleine aanpassingen nationaal en internationaal kan strijden.
robgym zegt
wat een mooie auto echt super , nou als ik me corvette heb dan plaats ik een foto, ben bezig bijna gespaard het word een c5 .
Kevin zegt
Hee die reed woensdag rond op zandvoort. Ding klinkt echt heel erg goed
Ramshoek zegt
Er schijnt niet alleen uit kostentechnisch oogpunt voor de ‘normale’ Corvette C6 gekozen te zijn ipv de ZO6.
Die laatste is de basis voor de GT1 versie, waarvoor de wagen zwaar gemodificeerd wordt. Daarnaast is de ZO6 de basis voor de nog behoorlijk standaard GT3 versie.
Bij de C6 is het chassis van staal, bij de ZO6 van aluminium. Het gerucht gaat nu dat het de GT3 Corvettes aan competativiteit ontbreekt omdat het alu chassis minder sterk en stijf zou zijn.
Ook een team als Kissling, dat met een Corvette deelneemt aan de Langstreckenpokal op de Nürburgring Nordschleife, heeft zijn wagen om die reden opgebouwd obv de stalen C6…
Maar officieel krijg je dat natuurlijk niet bevestigd door Corvette europe.
dekster zegt
Nou das een snelle tractor :P
Rob USA zegt
@ robgym:De C6 zal wel beter zijn ( en een stuk duurder) maar ik vind de C5 mooier, vooral de ovale achterlichten !! Vlug sparen ik wil hem graag zien!
G. Koning zegt
Super, het was inderdaad mooi om te zien, afgelopen woensdag. Danny en Rogier, alle succes gewenst.
Petjes zegt
bakkerst schrijft,
11 April 2008 om 11:57
wel lache,
de grootste sponsorsticker “John Deere”
wat een actie om als tractorboer een race gebeuren te gaan sponsoren,
dat past toch niet helemaal
dadelijk krijgen we John Deere’s met GT4 spoiler pakketten ofzo..
in t kader van de merchandising
Niet voor het eerst.
John deere sponsorde in 1997 tot 1999 een Winston Cup auto.
En in 2006 de NASCAR Craftsman Truck Series
van mij mogen ze ook wel in de Formule1
Met een nettowinst van 575,2 miljoen dollar moet dat geen probleem zijn