Wat heb jij grote wielkasten.
Op het nieuwe F1-seizoen moeten we nog even wachten, maar de mannen in de hoogste klasse van de rally-sport staan alweer te trappelen om van kiet te gaan. Eind deze maand staat de 86ème Rallye Automobile de Monte-Carlo op de kalender. Helaas zal negenvoudig kampioen Sébastien Loeb niet aan de start verschijnen. De veteraan maakt dit jaar een comeback in het WRC, maar zal alleen uitkomen in de rally’s van Mexico, Corsica en Spanje.
Loeb’s ‘opvolger’ en titelverdediger Sébastien Ogier daarentegen zal wel starten en wel in bovenstaande Ford Fiesta WRC. Overigens top tip: zou je het wel leuk vinden dat je kind later coureur wordt, noem ‘m dan Sebas. Loeb, Bourdais, Vettel, Buemi, Ogier, er komt simpelweg geen einde aan die Sebassen in de hogere regionen van de autosport. Maar dat terzijde.
Ogier is inmiddels ook alweer vijfvoudig wereldkampioen. Vier van die titels sleepte hij binnen voor Volkswagen, maar vorig jaar deed hij het in de Fiesta van M-Sport. Knap, want dit semi-fabrieksteam moest het opnemen tegen de voledige fabrieksteams van Hyundai, Citroën en Toyota.
Dit jaar zal de concurrentie waarschijnlijk wederom van die drie merken komen, maar gelukkig voor iedereen die fan is van de Blue Oval en/of Ogier, mag M-Sport zich dit jaar verheugen op extra steun van de fabriek. Wellicht aangespoord door het succes heeft Ford de banden met het privateer-team nog eens extra aangehaald. Aan monnie zal het ook niet liggen, daar Red Bull nog steeds prominent op de auto aanwezig is.
De Fiesta is voorzien van een 1.6 liter grote turbotor die er 380 pk uitschopt. De pk’s worden uiteraard door middel van een plethora aan differentiëlen en een sequentiële zesbak naar alle vier de wielen overgebracht. We denken dat het een kwestie van tijd is voordat de PR-goeroe’s van Red Bull een keer Max en Daniel in zo’n ding zetten, niet?
kareljansen zegt
Naar mijn idee zou de focus toch wat beter in verhouding zijn geweest..
basv zegt
@kareljansen: Het gaat om snelheid, niet om looks.
ikbenmnzus zegt
@pic 1, je resolutie is kapot
Robert zegt
@ikbenmnzus: serieus, ik dat echt even dat dit een grafisch gebbetje was omdat dit zo leuk aansluit op dat blokjespatroon op de achterzijde. Maar de weergave is dus gewoon ruk.
autodrop zegt
Heerlijk bommetje! Wmb mag er best meer aandacht aan rallysport gegeven worden hier:)
lekkaah zegt
@autodrop: geldt eigenlijk voor alles behalve f1
jonckers zegt
@autodrop: Helemaal mee eens
peug206 zegt
Ik denk dat max en ric zich de broek vol schijten als ze plankgas met zo’n ding moeten over een stage. Dit soort rallycoureurs zijn echte helden.
bmwfreak038 zegt
@peug206: iets met appels en peren.. allebei compleet verschillende takken in de autosport.
peug206 zegt
@bmwfreak038: want? T gaat om de ballen van de coureurs en niet om de auto…
clarkson zegt
Ziet er goed uit!
itiswhatitis zegt
Oehh ik weet het zeker ford gaat Redbull de motoren leveren in de f1!
Robert zegt
@itiswhatitis: dan is het kringetje weer rond. Toen Red Bull in 2005 de boedel van het Jaguar Racing F1 Team overnam, zaten daar ook Cosworth (= Ford) motoren bij.
Edge zegt
@rrrobert: Jaguar was destijds ook nog eigendom van Ford, niet te vergeten
davelepeef zegt
De PR goeroe’s moeten eens wat stennis schoppen bij de personenwagendivisie, en niet stoppen voor Ford een feestige straatversie van het ding bouwen!!
fmgarcia zegt
Dit is als een prototype van audi vergelijken met een r8 . Leuk het lijkt op een fiësta..
jonckers zegt
Dat wordt weer een leuk seizoen in 2018. Kijk er al naar uit. Hopelijk kan Neuville het wel waar maken dit jaar. na 3 keer vice wereldkampioen mag het dit jaar wel eens raak zijn.
Wat die PR stunt betreft … succes aan de F1 boys. Andersom is het wel al eens gebeurd. Zie hier Ogier in een Redbull F1 … https://youtu.be/vUugGvGhELM
evo4g63t zegt
Zit er een keer iets ‘made in NL’ onder een toonaangevende wedstrijdmachine, wordt er met geen woord over gerept. Een klein beetje chauvisnime mag toch wel?