Amerika is het verwende dikke jongetje met de Gameboy. Amerika is een vervelende pestkop. Amerika kan strontvervelend zijn, maar is stiekem best wel slim en heeft nog prachtige verhalen te vertellen ook. Een van die prachtige verhalen komt uit Californië. De staat van de rich&famous heeft namelijk behoorlijk wat te bieden als je van snelheid, vier wielen en ongepast geweld houd. Afgelopen zomer vonden wederom de Monterey Historic Automobile Races plaats, waarvan er uniek materiaal is ontvangen. Deze week een kleine inleiding op een nieuwe AB mini-serie. Jullie zullen worden verwend, geshockeerd en misschien wel verveeld, maar jullie zullen vooral lezen, kijken en luisteren naar een van de mooiste auto-verzamelplaatsen ter wereld.
Het gebeurt allemaal aan de Californische kust. Het verhaal begint met een simpele bochtige kustweg, en eindigt met aerodynamische high-tech racewagens en miljoenen-budgetten.
Begin jaren ’50 groeide er een spectaculair race-evenement langs de Californische kust. Het ging schuil onder de naam Pebble Beach Road Races. Races vonden plaats op bochtige, smalle wegen langs de kust. Langs de baan stond het vol met Cypressen, maar grote ongelukken bleven uit. Tot 1956. De crash van Ferrari-coureur Ernie McAfee leidde snel tot het afblazen van het evenement.
Er werd hard gezocht naar een alternatief. Een betere, veiliger plek om te racen. Deze plek werd gevonden nabij de Laguna Seca Ranch. Een nieuw circuit was geboren. In 1957 werd voor 1,5M dollar Laguna Seca Raceway aangelegd. Een spectaculair circuit, met een prachtige kurkentrekkerbocht en voldoende mogelijkheid om topsnelheden uit te proberen.
Hoewel er flink aan het circuit verbouwd is om aan FIA-regels te voldoen, is er nog veel van het origineel behouden gebleven. De baan kent nu 11 bochten en is 3,6km lang.
Vanaf 1974 vinden op het circuit eens per jaar de Monterey Historic Automobile Races plaats. Op dit evenement wordt het duurste, snelste en meest exclusieve wat er op vier wielen rond rijdt van stal gehaald en flink op de staart getrapt. Klassiekers die miljoenen waard zijn raken er van de baan, historische races herleven en aan een dag genieten kan je een flinke gehoorbeschadiging overhouden. De races worden in verschillende klassementen verreden. 1908-1958 Grand Prix en Indy roadsters, 1947-1960 sports racing cars, 1947-1966 productie auto’s, 1955-1963 formule auto’s, 1962-1975 FIA fabrieksauto’s, 1965-1977 CanAm, 1966-1972 Trans-Am, 1966-1983 F1 auto’s, 1971-1983 IMSA GT.
De meest bijzondere wagens uit de verschillende tijdperken rijden rond. Ferrari’s Testarossa, 312 en Porsche’s 83G en 962. CanAm Mclaren’s rijden hun rondjes en allemaal worden ze gebruikt, en allemaal moeten ze flink werk verrichten. Gedurende de dag gingen de meest kostbare exemplaren stuk: blauwe rook, witte rook, pijnlijk schreeuwende kleppen en cilinderkoppen. De auto’s worden echter gewoon weer in elkaar gezet en is er volgend jaar weer bij. Respect voor de ouderen is belangrijk, maar dat betekend niet dat je ze in een tehuis moet stoppen en enklel pap moet voeren. Opa houdt ook nog best van een robbertje vechten op zijn tijd. Speakers aan!
koekoek zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dakana zegt
was de 787b er ook bij?????????????????????????????????
http://www.youtube.com/watch?v=Y4f0-U81YiY
Dakana zegt
…er *weer* bij…. excuus ;) (gewoon serieuze vraag !)
Alwood zegt
@Dakana:
Ik heb er geen foto’s van, dus voorzover ik weet was die er dit jaar niet. Er was dit jaar vooral heel veel Porsche, van ieder model wat ze hebben gebouwd ooit moet er wel een model hebben gestaan :o
Dakana zegt
allright, thnx voor het snelle antwoord
dan gaan we van de porsches genieten ;) !
b0z4 zegt
Laguna Seca prachtig circuit , speelde vroeger een of andere spel op dit circuit heerlijk !
Joe_van_Burik zegt
Inderdaad een prachtig circuit, ik ben blij dat ik 3 jaar geleden de kans kreeg om er zelf overheen te rijden :) Hoewel de Corkscrew in werkelijkheid niet zo enorm spannend is, blijft het een heerlijk snel circuit met een prettige flow door de heuvels van de Amerikaanse westkust.
RenesisHP zegt
Het is jammer dat het gelinkte materiaal zo kort is.
Zulke auto´s maken tenminste nog echte herrie. :twisted:
Osca zegt
die goeie ouwe tijd =p
EnzoR zegt
Zoals het hoort :D en wel een van de mooiste circuits ook
Ruben zegt
Een beetje vergelijkbaar met de Goodwood Revival Meeting in Engeland vorig weekend. Misschien kan autoblog er ook wat over schrijven(reportage?)? Zeker en vast de moeite!!
Citrofiel zegt
Heerlijk, wat een teringherrie. Daar wil ik mijn trommelvliezen wel voor slopen!
Rickste zegt
“De staat van de rich&famous heeft namelijk behoorlijk wat te bieden als je van snelheid, vier wielen en ongepast geweld houd.”
houd -> houdt?
Ik, ik, jij regel, stam +t, het blijft moeilijk he?