Omdat jij ook wilde weten wie de dragrace tussen de Harley LiveWire en de Tesla Model 3 zou winnen, toch?
Harley Davidson staat bekend om zijn stoere voorkomen en het geluid kon je bijna als handelsmerk zien. Toch koos het merk ervoor om een elektrische motor op de markt te brengen. Voor het eerst werd de LiveWire meegenomen naar dragstrip. De HD kwam niet alleen, want hij mocht sprinten tegen een Model 3 Performance. Een eerlijke strijd, want beiden hebben het koppel direct beschikbaar vanwege hun elektrische aandrijving. Toch hebben ze allebei hun beperkingen.
[bbmediaclip clipID=”3706251″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
De 1817 kilo wegende Model 3 met 456 pk moest het opboksen tegen de LiveWire die 105 pk heeft om 250 kilo voor te bewegen. De motor wint het dus als we gaan kijken naar de vermogen-gewichtsverhouding. De Tesla is heeft geen uitstekende delen en wint het op aerodynamica, op de LiveWire heb je namelijk altijd nog een bestuurder nodig die veel wind vangt. Ook op het gebied van grip heeft de Tesla een voordeel met zijn vierwielaandrijving, de LiveWire moet het met alle kracht op het achterwiel doen.
De geruisloze race liet een heuse strijd zien. De LiveWire had het moeilijk met zijn beperkte topsnelheid van 177 kilometer per uur. Het eerste stuk nam de Tesla een kleine voorsprong maar vervolgens wist de Harley toch het einde van de Texas Motorplex als eerste te bereiken. Vanuit stilstand naar de kwart mijl racen kostte de Harley 11 seconde. Bij een dragrace wordt vanuit stilstand een korte afstand geracet, vaak ‘quarter-mile’ zoals deze race.
Zoals gezegd is aerodynamica erg belangrijk tijdens een dragrace. Mocht de berijder een meer atletische bouw hebben zou de LiveWire de kwart mijl in 10 seconde kunnen halen. Helaas, dus ook geen rol voor onze redactie weggelegd. Met verschillen in tiende van een seconde wist de LiveWire toch van de Model 3 te winnen.
rutgerg zegt
9/10 motoren zijn sneller dan hele snelle auto’s…. beetje open deur. Een willekeurige normale super sport motor wint het ook wel van een model 3 denk ik.
none zegt
Ja en die gaat lekker door boven 177. Ik had ooit een ZZR 600 en zag daarmee niet zoveel de topsnelheid, heb toen een tandwiel vervangen met een tandje minder. Daarmee reed ik een keer een Ducati 900 zoek, die dacht dat ik de 1100 had :D
rutgerg zegt
Leuk speelgoed he, ik had een jaar of 8 terug een Yamaha R6 en dan lekker in zijn twee en drie doortrekken tot 15 duizend toeren, heerlijk. Totdat je er dan achter komt dat je met 200+ invoegt haha. Hoef je in ieder geval niet in je spiegels te kijken met invoegen, weinig verkeer wat sneller rijdt.
none zegt
Inderdaad, inderdaad een stuk sneller rijden dan de rest heeft volgens mij wel wat voordelen (tov een beetje sneller)
Ik mis die motor eigenlijk wel, zit nog steeds te denken aan die BMW s1000. Ik heb een keer een wheelie gemaakt door de PC (kleine hoor, ben niet zo goed), als je dan die gezichten ziet :D Kan geen auto ‘experience’ tegenop.
kennone zegt
@none: Ik heb zelf een Ducati 900ss en kan je vertellen dat dat ding alles behalve snel is, denk dat je met het originele tandwiel ook nog wel kans had gemaakt.
none zegt
Oh ja? geen idee, weet ik dat ook weer. Ik had toen een gesprekje met hem, en hij was er verbaasd over.
pindakoning zegt
@rutgerg: toch vind ik het leuk om te zien/lezen..
JanJansen zegt
“Harley Davidson staat bekend om zijn stoere voorkomen”
Ehm nou nee, niet echt; HD staat meestal voor een midlife crisis.
Wel eens een hoog opgeleide jonge entrepreneur op een HD gezien?
rutgerg zegt
Nu staan hoog opgeleide jonge entrepreneurs ook niet echt bepaald synoniem voor stoer als je het mij vraagt…
macz46 zegt
@JanJansen: ga maar eens een dagje bij een Harley dealer staan. Je zal versteld staan!
JanJansen zegt
Liever niet, maar waarvan zal ik versteld staan?
Het percentage boven de 50 jaar, de laaggeletterdheid, het aantal tatoeages? Waar kan ik uit kiezen?
Arno's zegt
Ga eens een kijkje nemen op een HOG (Harley owners group) evenement…plenty hoog opgeleiden. Je opmerking was dus niet zo slim en vooringenomen
JanJansen zegt
Heb het even voor je opgezocht, dus geen mening, alleen feiten.
From a demographics perspective, as of 2008 Harley-Davidson said its average rider was 48 years old, which was up from 46.1 in 2004 and 43.4 in 1999.
Als we dit even doortrekken krijgt de gemiddelde HD rijder regelmatig korting bij de bieb en het zwembad.
caferacer zegt
@JanJansen: dit geldt voor motorrijders in het algemeen, niet slechts voor Harley eigenaren. Motorrijden is voor veel jongeren een luxe product waar het vroeger een goedkoop alternatief was voor de auto.
none zegt
Jawel joh, die Harley is het enige wat overblijft. Een (semi) sport durven ze niet aan. Krijg je van dat gelul, ik rijd me dood, alsof ze nog een klein kind zijn zonder enige controle.
Is het nog steeds zo dat die Harley rijders geen andere merken gedag ‘wenken’ tijdens het rijden? Vond ik zo triest, toen ik dat voor het eerst meemaakte.
kle500 zegt
@none: Jup, afgelopen weekend mijn arm lam lopen zwaaien tijdens een rondje. Nu hoeft dat van mij ook niet per se, maar als he een chopper aan ziet komen weet je zeker dat je niet hoeft te zwaaien. De oudjes durven niet met 1 handje los op zo’n lomp vrachtschip en de overige typische Harley rijders zijn er te stoer voor.
musclecar85 zegt
@JanJansen: u riep?
dampu020 zegt
@JanJansen: ja ken er 2
JanJansen zegt
Noem mij eens 2 gepromoveerde HD rijders? Ik heb ze nog nooit, maar dan werkelijk nog nooit gezien.
none zegt
Tandarts ofzo, typisch zo een gevalletje. Die rijden alleen woonwerk verkeer als het boven de 25 graden is, en er een leuke assistente in de zaak is. Daarom zie je ze niet ;)
mashell zegt
>Ehm nou nee, niet echt; HD staat meestal voor een midlife crisis.
Dat moeten we even corrigeren: “Ehm nou nee, niet echt; motorrijden staat meestal voor een midlife crisis.”
Ook die jongens in de 20 die een snelle racer kopen, die zitten in hun midlife crisis, ze zijn er vroeg bij of weten dat ze niet oud zullen worden.
rw1994 zegt
@mashell: Het rijden op een motor brengt risico’s met zich mee, dat is correct. Een deel van die risico’s heb je zelf in de hand, je rechterhand meestal. Echter is dit wel heel makkelijk hè, een elektrische fiets is ook gevaarlijk, net als bingeejumpen, parachute springen etc.
flutterby zegt
@rw1994: het probleem op de motor is dat je een vergroot risico op overlijden hebt waar je geen invloed op hebt. Zeker met al die afleiding in het verkeer.
sabrerator zegt
@mashell:
Niet altijd, ik ben nu bijna 50, maar rij motor sinds mijn 20e.
Die midlifecrisis heeft zich geuit in de aanschaf van een Jaguar.
bischero zegt
@JanJansen: zeker weten, zelfs jonge gasten. Niet op een softtail classic maar wat hipper spul
hehe zegt
Ik vind de Livewire niet mooi met die koplamp behuizing, voor mij een mislukte mix tussen oud en nieuw. Liever een Energica
En de broek van die motorrijder lijkt wel erg dun voor motorjeans.
Hubert zegt
Ter info,
Vanaf 5m40 begint pas de dragrace.
Dus veel non-info en geschreeuw vooraf.
gregorius zegt
Allereerst en typo. “De Tesla is heeft” ==> de “is” mag weg.
Daarnaast laten ze de resultaten zien op min 6:49. Daar zie dat in deze race de HD wint van de Tesla met 11.670 vs 11.718 seconde. Echter, de reactie tijd van de HD bestuurder was 0.397 sec (amateur) vergeleken met de Tesla bestuurder 0.948 (oude oma die ligt te slapen).
Deze ene race is gewonnen door de HD; maar aan de tijden te zien, is de Tesla in principe een halve seconde sneller op de quarter mile.
En ik neem aan dat ze allebei gewoon simpel volgas weggingen en verder helemaal niks hebben gedaan. Dus je mag rustig stellen dat een dergelijke Tesla dus sneller is dan de HD op deze test.
torsen zegt
Elapsed time staat los van Reaction time. Die worden apart van elkaar gemeten.
Ook al had de HD tien seconden blijven wachten na groen was z’n reaction time heel hoog maar z’n elapsed time nog steeds hetzelfde.
Dutchdriftking zegt
Ik zou er toch best wel eens een rondje op willen doen, erg benieuwd hoe het in de praktijk bevalt!
JanJansen zegt
Een elektrische fiets is fantastisch. Heb onlangs op een KTM Freeride gereden, dikke pretfiets.
Tip: Niet de fout maken om je koppeling in te knijpen.