Tanken over de grens was nog nooit zo leuk, want voor een liter diesel betaalde je deze week in België én Duitsland minder dan een euro.
Oké, je moet goed zoeken, want in beide landen duiken en doken slechts een paar tankstations onder de magische 1-eurogrens, maar de stunts met de dieselprijzen bewijzen nogmaals wat we al veel langer weten: de brandstofprijzen dalen enorm. Een vat Brent-olie deed vandaag slechts 48 dollar en 20 cent, bijna 100 dollar minder dan de koers in 2008.
Hoewel de petrolheads hun geluk niet op kunnen, is niet iedereen blij met de goedkope tankbeurtjes. Neem het Internationaal Monetair Fonds, waar bestuurders ongetwijfeld genoeg verdienen om hun asociaal dikke auto dagelijks vol te gooien. Zij zouden liever wat duurdere olie zien, omdat dat beter zou zijn voor een stel oliesjeiks de wereldeconomie.
Laten we eerlijk zijn: het maakt tanken een stuk leuker als je minder hoeft af te rekenen. We zullen nog even geduld moeten hebben voor we ook in Nederland een liter diesel kunnen scoren voor minder dan een euro (adviesprijs vandaag 1,263 euro), maar we sluiten niet uit dat de olieprijs verder inzakt én we allemaal nog een stukje goedkoper uit zijn.
mstiic zegt
Ik heb net LPG in Maasmechelen voor 0.26 cent per liter getankt. Zo fijn om 13 euro mn auto vol te tanken! :)
VeniVidiVici zegt
@mstiic: LPG?? Gas is er om op te koken meer niet!
mstiic zegt
@VeniVidiVici: Ga jij maar op je benzine/diesel rijden ik rij wel op LPG ;)
bmwm4 zegt
@venividivici: en diesel om te ontvetten
9000cse zegt
@mstiic:
Ik zag het daar ook en heb er echt veel spijt van, dat ik mijn priveauto op LPG heb ingeruild voor een benzine-auto.
Voor diesel ga ik nog niet naar België, omdat mijn diesel de zakelijke auto is en ik de BTW van Nederlandse brandstof terug krijg en van Belgische niet. Ik tank hier voor € 0.933 ex BTW, dus daarvoor hoef ik niet te gaan omrijden.
mstiic zegt
@9000cse: Dan maar misschien LPG installatie laten inbouwen?
mout zegt
@mstiic: en ik ben al blij met 0.529 euro in Wageningen. Toch 200 maal zoveel!
granlusso zegt
@mstiic: Wauw, bij 13 euro op de pomp denk ik meestal: “Oh, ik sta nog wel eventjes”
mstiic zegt
@granlusso: Ik kon het zelf ook niet geloven dat mn tank voor 13 euro vol zat! Moest even 2 keer kijken haha
Tonnie zegt
@mstiic: dat is echt onwerkelijk, maar wel heel erg vermakelijk. Je lacht zo iedereen uit die 50l benzine komt halen!
mstiic zegt
@thijsj: Nu je het zegt klopt wel haha
osmo zegt
@mstiic: En ik sta in Maasmechelen altijd in de file omdat er op de rechtstrook altijd een hele file gele nummerplaten stil staat om het tankstation in te rijden :<
mstiic zegt
@osmo: Ik ben het i.i.g. niet. Normaal gesproken kom ik daar niet langs, maar ik moest in Maasmechelen zijn. Ik tank meestal in Maaseik is voor mij dichterbij.
pistonlover88 zegt
@mstiic: hmm zalig!!
gop1 zegt
Binnenkort krijgen wij de euro van Rutte erbij!
g40freak zegt
Ik ben en blijf sceptisch.
Fijn om minder te betalen, maar het klopt niet.
Er zit een addertje onder het gras, kan niet anders.
norge zegt
@g40freak: Lagere prijs betekent minder belastinginkomsten voor de staat, die belasting zal wel snel omhoog gaan..Of dat ze die extra belasting er weer af halen wanneer de olie prijs weer gaat stijgen is nog maar af te wachten…..Denk het niet, dus het wordt straks weer duurder….Geniet er van zolang het kan.
sel777 zegt
@norge: accijns per liter is gestegen dus klopt niet!
ettie zegt
@sel777: btw is een percentage
sel777 zegt
@ettie: btw wel ja maar accijns is een bedrag van 76 ct per liter
ibmg zegt
@g40freak: Dit kan nog best eens vervelend uitpakken… Na de oliecrisis in de jaren zeventig belandde de economie ook in een recessie… Dit is gewoon een spelletje van de OPEC om de USA buiten spel te zetten. Daar gaan Rusland en andere slecht presterende landen ook aan onderdoor… Dus belastingverhoging is niet onze grootste zorg…
Ik ben geen pessimist maar een imploderende olieprijs is tijdelijk voordeel en een voorbode op wat ons economisch te wachten staat…
Soms moet je net even wat verder kijken dan de grenzen… :D
dennise zegt
Ik rij elke dag met een jerrycan naar de pomp om in te slaan voor de komende jaren
gop1 zegt
@dennise: Benzine is slecht houdbaar, het is zeer vluchtig, dus het verdampt snel. Bovendien verdampen de kleine moleculen het snelst en houd je uiteindelijk slechte kwaliteit benzine over met alleen lange ketens moleculen. Je verliest dus niet alleen een hoop, wat je overhoudt is slechte kwaliteit benzine, waarmee je motor weinig vermogen produceert.
Of dat voor diesel ook zo is, weet ik niet. Diesel is meer olie achtig, ik weet niet precies hoe dat zich gedraagt.
endofline zegt
@gop1: Klopt benzine is in een gewone bus maximaal 9 maanden houdbaar. Diesel blijft wel goed, zeker tot jaren ver.
bogey zegt
@gop1: Een molecule is niet hetzelfde als een atoom.
Verder gaat dezelfde redenering op voor diesel. Alleen is de vluchtigheid van diesel veel lager dan die van benzine. Dus diesel zal minder van dit fenomeen afzien. (kookpunt van + 180 °C)
nasty zegt
@dennise: jij bent het dus, die hier altijd voor rijen zorgt. Heel de koffer vol jerrycans. En zo zijn er veel die de grens hier zo oversteken
phevtreb zegt
Heb dinsdag in Almelo getankt voor €1,119 per.ltr. Komt toch redelijk in de buurt dus.
robbertz zegt
@phevtreb: Die prijs voor diesel is nu al een week zo in Almelo bij enkele tankstations. Ik wacht nog steeds af tot het minder wordt.
Maar lager dan die prijs heb ik het nog niet zien gaan.
Design_Driven zegt
Diesel hier in het VK nu ongeveer £1.15 benzine is hier goedkoper en zit onder de £1.10.
In 2009 was de prijs in België ook nog onder de 1euro kan ik me herinneren. Wellicht dat de belasting toen minder was.
AMGS zegt
Ja, wrijft het er nog maar in.
gtwillem zegt
Ehhh, duurdere benzine verkopen heeft alleen zin om de economie te verbeteren/in stand te houden als je te maken hebt met een volk wat dat massaal slikt en gewoon stug door blijft tanken… Oh…
henkhupelschoten zegt
De tijd is aangebroken on in de schuur de diesel op Te gaan slaan. Ik ga binnekort ook maar eens op zoek
Marijn90 zegt
Ik merk er niks van aan de pomp gooi er altijd voor 5 tientjes in.
VeniVidiVici zegt
@marijn90: Nog even wachten… dan merk je het wel als je tank overstroomd en de teller pas op 45 euro staat… Dan wel principieel tot 5 tientjes doorgaan hè!!
ej20g zegt
@venividivici: ik moest en zou laatst 70 euro tanken. Laat dat stomme ding nou net ergens op rond de 69,95 euro stoppen en er absoluut niks meer bij laten. Het voordeel was dat ik nog nooit zoveel brandstof had getankt voor dat geld, dus klagen doe ik niet.
roppp zegt
@marijn90: of je hebt een tank van 100 liter die je nooit vol afhangt, maar wel aardig leeg rijdt. Als je je tank net als jaren geleden leeg rijdt en vol aftankt voor 50E heb je nu toch echt een probleem als je er nog steeds 50E in kwijt kunt. Op 30 liter scheelt het zomaar 12E, en dat is bijna 8 liter.
Literprijs is hier overigens 1,38E voor 95
mclarenf1lm zegt
Van de week nog voor een liter prijs van 1.176 getankt bij de westerburen, mij zal je niet horen klagen! ;-)
mashell zegt
@mclarenf1lm: ik heb nog nooit een station gezien waar de 10e cent (hoezo geeft men eigenlijk brandstofprijzen weer in 10e centen?) iets anders dan een 9 was.
FlighTom zegt
@mashell: dat is bij de Duitsers wel vaker het geval ;)
ej20g zegt
@mashell: hier in Nijmegen staat één van de Tinq tankstations op 1,414. Laatst stond hetzelfde station op 1,474. Dat station heeft vaak een 3, 4 of 7 als laatste cijfer. Een 9 heb ik er zelfs nog nooit gezien. De overige stations staan overigens wel bijna allemaal altijd op een 9 als laatste cijfer.
mclarenf1lm zegt
@mashell: In Limburg is het doorgaans vaak 9, maar ook geregeld wat anders hoor, laatst was het bij mij in de straat nog 1.418 bijvoorbeeld, bij de belgen is het altijd wel wat anders.
blackmore zegt
@mclarenf1lm: De Westerburen, dat zijn dan de Britten?
mclarenf1lm zegt
@blackmore: In mijn geval de Belgen. Ik woon zo’n beetje half over de grens, dus in België tanken is voor mij geen moeite.
SimonMc zegt
“Oké, je moet goed zoeken, want in beide landen duiken en doken slechts een paar tankstations onder de magische 1-eurogrens”
Wat is een paar? Op brandstofprijzen.vroom.be heeft men het over meer dan 70 tankstations in Belgie.
SimonMc zegt
@SimonMc: 7 tankstations in mijn stad(je) van 50.000 inwoners alleen al.
bmwz3 zegt
In ben dit weekend in belgie, dan gooi ik meteen ff 5 jerrycans vol
Jantje_555 zegt
In belgie is men wel van plan om met deze lage prijzen de brandstofprijzen van diesel en benzine gelijk te trekken dmv accijnzen.
fconderkantlat zegt
*bestelt-op-het-laatste-moment-aan-de-bestelpaal-van-de-mcdrive-toch-maar-geen-euroknaller-om-deze-bij-de-pomp-uit-te-geven*
dhrwilders zegt
Ik vind helemaal mooi
SimonMc zegt
@dhrwilders: Ah weet je, deze leven is money money money, is sowieso weg joh.
dhrwilders zegt
@SimonMc: ja duu maar up main mundd, watt is hunderddd
evrooo
mobieler zegt
Als je voor een tientje korting per tank bereid bent om zoveel moeite te doen heb je eigenlijk al geen geld om auto te kunnen rijden. Als er een keer iets kapot gaat ben je waarschijnlijk failliet.
ej20g zegt
@mobieler: hangt er vanaf hoeveel kilometer je per maand maakt. Voor mij is het strikt genomen de moeite om naar het buitenland te gaan, maar voor een paar euro per maand heb ik daar geen zin in. Maar stel dat je 3 tanks per maand verbruikt, dan zijn 2 of 3 tientjes toch leuk meegenomen en zeker de moeite waard.
ThomasBol zegt
@mobieler: wat is dat voor stelling? :’)
kristof_somers zegt
@mobieler: een jaar geleden betaalde ik ongeveer 20 euro per tankbeurt meer dan nu, en ik tank drie keer per maand. Dat is dan alleen mijn auto, tel ik m’n motor en de auto van m’n wederhelft nog niet mee! Voor ons scheelt het bijna € 100 per maand (ok, wij zijn nu belgen en moeten er niet voor omrijden ofzo).
VeniVidiVici zegt
Duurdere olie is beter voor de wereldeconomie?? Heb meer het gevoel dat hoe goedkoper de olie hoe goedkoper de brandstof en dat mensen veel meer gaan rijden en dus ook tanken wat beter is voor de staatskas aangezien accijns percentage niet veranderd…
Design_Driven zegt
@VeniVidiVici: klopt deels bovendien is het goed voor de consumptie van overige goederen.
mashell zegt
@VeniVidiVici: voor veel bedrijven en particulieren is de inderdaad lage olieprijs iets positiefs, eindelijk iets wat goedkoper wordt. De economen in de ivoren torens maken zich echter zorgen dat de inflatie te laag wordt en er misschien zelfs deflatie zou kunnen ontstaan. En dat zou slecht zijn voor de wereldeconomie omdat het dan aantrekkelijk wordt om investeringen uit te stellen. Een andere reden is dat de door de lage olie prijs en de daaruit volgende lage inflatie de economen geen mogelijkheden meer hebben de economie te sturen. De rente is al zo goed als 0. De economen zijn dus gewoon hun speeltje kwijt. Persoonlijk zie ik dat ook als iets goeds.
shicomm zegt
Prijzen blijven zakken in België ; diesel nu voor 0,990 te scoren , de benzine 1,13 .
De verschillen met Luxemburg worden kleiner en kleiner…
Diesel daar nu op 0,98 en benzine 1,058.
Zal in België nog wel even duren voor de benzine door de eurogrens heen breekt maar in dit tempo is dat in Luxemburg in februari al het geval gok ik…
9000cse zegt
@JordyS
“Neem het Internationaal Monetair Fonds, waar bestuurders ongetwijfeld genoeg verdienen om hun asociaal dikke auto dagelijks vol te gooien.”
Dat woordje “asociaal” past toch echt niet in dit artikeltje op AB, vind ik. Je preekt hier voor eigen parochie en daaruit blijkt steeds maar weer, dat de echte petrolhead maling heeft aan het verbruik van deze soort auto’s: Hoe meer cylinders, pk’s en Nm’s, hoe beter! Verbruik? Maakt toch helemaal niets uit? Als het gebrul ervan en de kolk in de tank maar duidelijk hoorbaar zijn! Asociaal? Hoe kom je erbij? Wie zich zo’n auto kan permitteren heeft maling aan de prijs van brandstof en het verbruik ervan.
De echte pretrolhead, zoals er velen zijn op dit draadje, zal je dat woordje “asociaal” dus niet in dank afnemen! Het zou best eens uiterst kwetsend en/of beledigend kunnen zijn! Wees er dus in het vervolg voorzichtig mee! ;-) Zoals je weet brengen mensen van het geschreven en/of getekende woord zichzelf tegenwoordig in levensgevaar. :-)
(Geschreven door een uitgesproken voorstander van de vrijheid van meningsuiting)
mashell zegt
@9000cse: met je prive chauffeur in je 5 meter lange 7 serie rijden is eigenlijk gewoon asociaal. In die zelfde 5 meter past een VW T4 waarin je wel 9 mensen kunt vervoeren. Natuurlijk is de echte petrolhead niet eens geinteresseerd in de saaie wagens waarin de politici, bankiers en economen zich laten rondrijden, deze is maar al te blij dat als hij nu voor een 10tje in zijn Corsa gooit hij daar nu veel verder mee kan rijden.
redneckdarian zegt
Ik zag benzine al onder de 1,40
mrrallycross zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mrcarfreak zegt
Bericht aan alle nederlanders: blijf aub weg uit België, dit voorkomt een hoop file aan de pomp. Dank bij voorbaat.
rufctr01 zegt
Hier was het gisteren 1,36,9
dejviisz zegt
oke leuk geweest , wanneer worden de prijzen weer verhoogd
Hupke zegt
“omdat dat beter zou zijn voor de wereldeconomie” -> nope
De reden waarom olie zo duur was of nu zo goed koop is is anders wel een goeie om je hoofd eens over te breken.
TDI-goeroe zegt
gisteren diesel 1,124 bij Tango, 56,-…dat heel wat anders dan een paar maanden geleden, toen ik regelmatig 75,- af kon tikken…
FB_100001316097469 zegt
Voor de mensen van de regio Maastricht : Net voor Tongeren kan je bij Octa+ en DATS 24 voor 0,999 euro per liter diesel tanken.
Bartholomeo zegt
Haal er die accijns vanaf en dan zou je pas lachen bij de pomp.
bjornie zegt
Benzine in Curacao:
1.78 gulden!
gezondverstand zegt
Lekker happy doen. Vlak na de invoering van de pleuro was de benzine ook onder 1€. Dank zij met name de roverheid is dat iets voor in de geschiedenisboekjes.
Maar ik ben blij dat het scenario van 2€ per liter weer even uit zicht is.
Alleen maar hopen dat Rutte’s bende niet in het gat springt :(