Een liter diesel bij de pomp is hier en daar nu duurder dan een liter benzine. Daarmee is diesel een beetje zijn USP kwijt. Hoe zit dat?
Vroegâh, voor alle elektrische toestanden, was het vrij simpel waar je auto op reed. Volgens ouderwets recept had je benzine, daar kwam diesel bij en zelfs LPG. Voor elk van deze brandstoffen geldt dat hoe voordelig het is, een grote rekensom is. Voor benzine betaal je meer accijns aan de pomp, maar is de wegenbelasting goedkoper. Voor diesel en LPG kost het aan de pomp veel minder, maar betaal je enorm veel wegenbelasting. Omdat die wegenbelasting een vast bedrag is, kan het uit met een hoog jaarkilometrage. Daarvoor was diesel tot voor kort een voordelige brandstof.
Liter diesel is duurder
Nu steeds meer autofabrikanten afstappen van diesel, verwacht je dat de brandstof uitsterft. Wanneer er wordt bevestigd dat op veel plekken in Nederland een liter diesel aan de pomp duurder is dan een liter benzine, verwacht je dat ook diesel nu kapot belast wordt. Niet is echter minder waar.
Populair
Nee, één van de redenen dat diesel ineens zo duur is: het is populair tegenwoordig! De prijzen van gas rijzen namelijk ook de pan uit en vele mensen kiezen dan voor diesel om toch hun woning warm te houden. Helemaal in België is je huis opwarmen met een dieselgenerator tegenwoordig populair.
Rusland
De belangrijkste reden is en blijft echter Rusland. Het zijn voornamelijk Russische raffinaderijen waar men diesel vandaan plukt. Uiteraard kampt Rusland met een hoge dieselprijs en Europeanen zien er geen brood in om dieselraffinaderijen bij te bouwen vanwege het willen overstappen naar meer ecologisch verantwoorde brandstoffen. In Nederland is het echter extra merkbaar dan in andere landen. Tijdens het verlagen van de accijnzen in april 2022, zijn de accijnzen op benzine harder verlaagd dan die op diesel.
Zakelijk
Diesel wordt nu voornamelijk gebruikt door vrachtverkeer en bedrijven die met een bestelbus op pad moeten, die rijden nog vaak op diesel. Voor particulieren is diesel de markt uit geprijsd. Door de blijvende hoge wegenbelasting, gepaard met hoe duur een liter diesel nu is aan de pomp, is op diesel rijden gewoon erg duur. (via NOS)
Johanneke zegt
Zijn er echt mensen die zo’n stinkende diesel generator in de tuin zetten? Kan toch nooit goedkoper zijn dan een efficiënte ketel op gas.
En als je toch een generator koopt, kan je beter meteen een hybride warmtepomp aanschaffen..
silenro zegt
In België, en in Nederland ook nog op veel plaatsen, word het gas niet geleverd via een huisaansluiting (met leidingen vanuit een verdeelpunt) maar vanuit een losse propaantank. Dat is altijd al duurder geweest en de prijs hiervan stijgt sneller als het normale aardgas. Vandaar dat het stoken op een dieselkachel een alternatief kan zijn.
Johanneke zegt
Zit wat te googlen, een HR ketel kan een rendement van 80% halen, een dieselgenerator van rond de 35%. Moet gas 2.28x zo duur zijn wil het even duur zijn.
Johanneke zegt
Ohnee want diesel bevat meer energie dan gas. Wordt toch een beste berekening zo.
redbeams zegt
Een hr ketel haalt minimaal 88% rendement.Een beetje moderne hr ketel van nu zit meestal rond de 95%
simonferrari zegt
Nee, een moderne HR ketel zit op een redement van 107%. Vandaar de naam HR107
redbeams zegt
Fout!!! Dat is een leuke marketingverkooptruc door rendement op onderwaarde op te geven.Je moet altijd uitgaan van rendement op bovenwaarde.
bbjorn zegt
Hier in Frankrijk is Diesel al maanden lang duurder dan benzine, scheelde op sommige momenten tot wel 20 cent per liter
shicomm zegt
word duurder ? dat is bij de tinq bij mij in de buurt al sinds gisteren het geval..
1.98 voor e10 , 2.02 voor diesel…
De makro in breda doet de diesel nog voor 1.87 vandaag , de e10 is daar 1.92 momenteel.
Dutchdriftking zegt
Het was gisteren op sommige plaatsen duurder, vandaag zo’n overal. Gelukkig is de diesel wel een stukje zuiniger. En het rijd gewoon zo lekker.
rulefollower zegt
Olie uit Rusland geeft in de kraker naar verhouding veel diesel.
Nu vinden we dat we olie ergens anders vandaan moeten halen, dan moeten we ook maar minder diesel gebruiken.
dutchneon zegt
En wat te denken van alle bedrijfsbusjes en vrachtwagens… zijn er eigenlijk wel full sice busjes op benzine??
Henkie zegt
Ja maar veelal oudere modellen. De vw t4, opel/Renault vivaro/traffic. Waren leverbaar met benzine motoren. De grotere busjes ben ik nooit tegen gekomen. (formaat sprinter)
poes zegt
Ze zijn er wel, maar dat zijn vooral de nieuwere modellen. Echt nog zeer zeldzaam. Dus de dure diesel is zuur voor de transportsector.
tatog zegt
Als het verschil langer zo blijft dan is dit echt het einde van de diesel. Er zijn echt bijna geen steekhoudende argumenten meer om voor een diesel te kiezen.
harrie zegt
Jawel, als de stront echt de ventilator raakt kan je er altijd nog frituurolie in gooien.
basman147 zegt
In een w124 of iets dergelijks werkt dat nog, maar in een moderne common rail diesel levert dat al vrij snel problemen op.
Robert zegt
@basman147: nee hoor, kwestie van goed remappen. Een maat van me heeft z’n oude Skoda TDI al jaren geleden geschikt gemaakt voor frituurolie, en in de tijd dat dit in 5 liter kannen te koop was voor een paar euro, mengde hij dat regelmatig bij. Niet te veel, want dan rook je dat en dan riskeerde je dat je langs de kant werd gezet en mocht wachten tot de douane was langsgekomen om een sample uit de tank te nemen.
992 zegt
Hahaha wat een armoede? Maar goed ieder zijn ding…..
MoeWat zegt
En toch rijdt een diesel vele male fijner dan een benzine..
Richmond zegt
Smaken verschillen,ik wordt niet blij van diesel rijden
Diesel Rocks zegt
Kwestie van smaak ja. Er is wat mij betreft weinig beters dan een 6-in lijn 400+ PK diesel met 760+ NM koppel en een xHP Stage 3 re-map op een BMW/ZF automaat. Tot 4000 toeren meer PK’s dan een Porsche 911 Turbo S en altijd in de goede range wat toerental betreft. Benzine gehad, 400 PK 6-in lijn, ook mooi maar lang zo snel niet. Veel herrie en ook vaak terug schakelen. Die benzine motor was pas zo alert als diesel als deze meer dan 5500 toeren maakte en daarna was het snel op en viel het na het schakelen terug naar minder PK’s.
En nu ga ik iets zeggen wat waarschijnlijk vloeken in de kerk is. Ik vind een 6-in lijn diesel motor beter klinken dan een 6-in lijn benzine motor. Robuster, voller en voelt een stuk krachtiger en betrouwbaarder aan. Ik voel mij soms ongemakkelijk om met een relatief zwakke benzine motor 5500 of meer toeren te moeten maken om vooruit te kunnen komen. Verslaafd aan koppel ja.
Met een potente diesel ligt je regelmatig in een deuk, als er weer eens een benzine petje naast je / achter je flink herrie zit te maken terwijl je met je diesel zonder drama sonoor naar een hogere snelheid snort.
992 zegt
Heb een v8 diesel gehad en reed heerlijk…… maar mooi klinken?? Nee mijn v8 benzine klonk vele vele vele malen mooier!
redbeams zegt
Tja je hebt 6-cilinders en je hebt…6-cilinders maar no way dat een 6-in-lijn diesel beter klinkt dan een 6-in-lijn benzine.
Verder wel lekker het hoge koppel en 400+ pk is lekker voor een 6-in-lijn diesel maar ik draai al haast het 4 voudige aan pk’s in een 6-in-lijn benzine en een genot voor het oor…daar kan geen diesel tegenop.
Diesel Rocks zegt
6 in-lijn diesel klinkt bij vollast beter dan een 6 in-lijn benzine. Stationair natuurlijk niet. Maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn, Ik vind een V8 benzine ook veel beter klinken dan een 6 in-lijn benzine.
Heb jij een 6 in-lijn met bijna 1600 PK? PK’s vind ik niet eens zo interessant. Het gaat uiteindelijk om het koppel en de koppelcurve. Ik rij nu in een diesel die tot 4200 toeren meer vermogen geeft dan een Porsche 911 Turbo S, en dit vermogen ook altijd tot zijn beschikking heeft. Met een diesel hoef je niet twee of drie keer terug te schakelen om je vermogen te kunnen aanspreken. Dat is de reden dat je spontane sprintjes op de snelweg nagenoeg altijd wint met een potente diesel. Dus ook een Ferarri 458 met 570 PK die gillend langzij komt kan je gewoon bijhouden met een +/- 400 PK diesel.
willeme zegt
En toch ga ik mijn dieseltje niet inruilen voor een 325i benzine. Dan mis ik ineens 110 pk en 370 Nm. Nu kun je een 325i ook ietsje kietelen, maar dat dieselkoppel heb je niet. De combinatie van uitstekende prestaties en een acceptabel verbruik zijn niet te verslaan. Zeker niet als je langere afstanden gaat rijden.
aerohead zegt
De pest is nu als je een diesel hebt, en dan helemaal een redelijk zware zoals ik, raak je dat ding aan de straattegels nog niet kwijt.
Dat was al lastig voordat de prijs van diesel omhoog ging, maar nu de verhouding zoek is helemaal !
Dus het is of je blauw betalen aan WB en de brandstof prijs, of je verlies nemen en het ding zo snel mogelijk lozen.
Maar ja, zie dan maar eens voor een redelijk prijs een 2e hands benzine te scoren, is ook al zowat niet te doen.